Fornying av demokratiske institusjonar
I Irland er forakta for politikarane låg.
Foto: Peter Morrison / AP / NTB
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Samfunn
Politikk handlar om kva som er til fellesskapets beste. Demokratiske institusjonar har til hensikt å fremje dette høvet. Det betyr ikkje at vi nokon gong klarar å organisere samfunnet til det beste for alle, men dette må ligge som ein demokratisk intensjon for vår organisering av demokratiet.
Dagens organisering av demokratiet er problematisk. Vi ser stadig fall av politikarar som er meir opptatt av eiga vinning enn å ha til hensikt å fremje ein partipolitikk. Det handlar meir om å vinne val enn om å representere ei gruppe av befolkninga. Enkelte synest å vere villige til å gå over lik for å vinne eigen posisjon. Det vil ikkje vere overraskande om tilliten til politikarane er låg, når dei stadig utnyttar systemet snarare enn å verne om det.
Eit land som går i motsett retning er Irland, der forakta for politikarane er låg. Irland har gjort fleire grep for å forbetre den demokratiske organiseringa. I perioden 1998 til 2019 har dei hatt 22 nasjonale avstemmingar. Dette har vore alt frå moralske spørsmål som barnerett, likekjønna ekteskap og abort til Irlands relasjon til EU. Konsekvensen er at den irske befolkninga har tatt stilling til og delteke i politiske avgjersler der dei langsamt har utvikla ein avstemmingskultur. Dette har aukar kvaliteten på den politiske debatten som handlar om sak meir enn personar.
Irland har òg oppretta eit folketing. Her blir medlemmene trekte ut frå demografiske kriterium. Ideen er at eit gjennomsnitt av befolkninga skal komme saman for å få innsikt i saker som er av betydning for fellesskapet. På bakgrunn av folketinget sin kollektive intelligens blir det laga ein rapport med anbefalingar både for grunnlovsendringar og andre lovendringar. Politikarane må reagere på tinget sine forslag med å godkjenne, avvise eller sende dei til vidare utgreiing. På sikt kan vi sjå for oss ei forskyving i makt frå valde politikarar til ei demografisk trekt folkeforsamling.
Dette er nokre døme på demokratisk innovasjon. Island og «Betre Reykjavik» er eit anna døme. Poenget er at vi må tenke nytt rundt organiseringa av våre demokratiske institusjonar skal vi halde ved like borgarane sin politiske vilje og kamp for sakar som har verdi for fellesskapet.
Knut Ove Æsøy er førsteamanuensis i filosofi ved OsloMet.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Samfunn
Politikk handlar om kva som er til fellesskapets beste. Demokratiske institusjonar har til hensikt å fremje dette høvet. Det betyr ikkje at vi nokon gong klarar å organisere samfunnet til det beste for alle, men dette må ligge som ein demokratisk intensjon for vår organisering av demokratiet.
Dagens organisering av demokratiet er problematisk. Vi ser stadig fall av politikarar som er meir opptatt av eiga vinning enn å ha til hensikt å fremje ein partipolitikk. Det handlar meir om å vinne val enn om å representere ei gruppe av befolkninga. Enkelte synest å vere villige til å gå over lik for å vinne eigen posisjon. Det vil ikkje vere overraskande om tilliten til politikarane er låg, når dei stadig utnyttar systemet snarare enn å verne om det.
Eit land som går i motsett retning er Irland, der forakta for politikarane er låg. Irland har gjort fleire grep for å forbetre den demokratiske organiseringa. I perioden 1998 til 2019 har dei hatt 22 nasjonale avstemmingar. Dette har vore alt frå moralske spørsmål som barnerett, likekjønna ekteskap og abort til Irlands relasjon til EU. Konsekvensen er at den irske befolkninga har tatt stilling til og delteke i politiske avgjersler der dei langsamt har utvikla ein avstemmingskultur. Dette har aukar kvaliteten på den politiske debatten som handlar om sak meir enn personar.
Irland har òg oppretta eit folketing. Her blir medlemmene trekte ut frå demografiske kriterium. Ideen er at eit gjennomsnitt av befolkninga skal komme saman for å få innsikt i saker som er av betydning for fellesskapet. På bakgrunn av folketinget sin kollektive intelligens blir det laga ein rapport med anbefalingar både for grunnlovsendringar og andre lovendringar. Politikarane må reagere på tinget sine forslag med å godkjenne, avvise eller sende dei til vidare utgreiing. På sikt kan vi sjå for oss ei forskyving i makt frå valde politikarar til ei demografisk trekt folkeforsamling.
Dette er nokre døme på demokratisk innovasjon. Island og «Betre Reykjavik» er eit anna døme. Poenget er at vi må tenke nytt rundt organiseringa av våre demokratiske institusjonar skal vi halde ved like borgarane sin politiske vilje og kamp for sakar som har verdi for fellesskapet.
Knut Ove Æsøy er førsteamanuensis i filosofi ved OsloMet.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.