JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Gisler av nåtiden

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2592
20181207
2592
20181207

Historie

Den siste tidens betraktninger hva angår de «historieløse lærerplaner» har vekket til live noen problemstillinger jeg (som er hverken historiker eller pedagog) tenkte eller grublet på for en stund siden. Med engelsk som morsmål er jeg alltid blitt fascinert av ord eller begreper som finnes på norsk, men ikke på andre siden av Nordsjøen. «Bergtatt» er ett eksempel, og «historieløshet» – ironisk nok – et annet. Vi alle kan leve godt med våre forskjellige varianter av historieløshet, men den gangen en godt voksen amerikansk dame spurte meg om det fantes mennesker i Amerika før George Washington, gjorde dette et sterkt inntrykk. Visse mangler gjør noe viktig med vårt verdensbilde. Historie er som Bøygen, den forsvinner ikke når vi ignorerer den, men kan leve i fordreide former. Et noe ekstremt eksempel på dette, har jeg lest, finner vi i England, hvor flere tror at fantasifortellingen Ringenes herre er hentet fra en virkelig fortid. Hvis det historiske narrativet ikke er så viktig, kunne vi med god grunn spørre hvorfor så mange diktaturstater omskriver historien for å passe makthaverne og gjør deres tolkninger til den eneste sannheten. En kunne nesten si at de har skjønt mer av historiens betydning enn det norske Utdanningsdepartementet.

Noen kan mene at det nasjonale narrativet er viktig, de fleste er ikke opptatt av det. Uansett er sistnevnte mennesker bærere – og målbærere – av et narrativ de burde ha en viss peiling på. For meg er det vanskelig å forstå hvordan de som ikke har noe særlig forhold til sitt eget narrativ, kan forstå hva andre land og kulturer er for noe.

Som psykolog (nå pensjonert) har jeg møtt problemstillingen med folk som lever altfor mye i fortiden, og de som synes å leve mest for fremtiden, dette på bekostning av nåtiden. Det finnes også mange som lever utelukkende i nåtiden, dette på bekostning av de perspektivene som gir oss en viss balansegang i livet. For meg ligner denne tilstand på den Platons huleboere befant seg i. Med bortfall av levende tradisjoner og styrt som vi er av påtrengende her-og-nå-medier på de fleste bauger og kanter, er vi kanskje mer gisler av nåtiden enn vi aner.

Uten å ha særlig greie på Utdanningdepartementets avanserte tankegang er jeg fristet til å tro at den mer subjektive tilnærmingen til historie, som beskrevet i Dag og Tid, vil føre dårlig utrustede elever til idiosynkratiske tolkninger av historie og en eller annen form for solipsisme. Jeg er glad for at mitt første møte med historie var på en arbeiderklasseskole i Wales for mange år siden.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Historie

Den siste tidens betraktninger hva angår de «historieløse lærerplaner» har vekket til live noen problemstillinger jeg (som er hverken historiker eller pedagog) tenkte eller grublet på for en stund siden. Med engelsk som morsmål er jeg alltid blitt fascinert av ord eller begreper som finnes på norsk, men ikke på andre siden av Nordsjøen. «Bergtatt» er ett eksempel, og «historieløshet» – ironisk nok – et annet. Vi alle kan leve godt med våre forskjellige varianter av historieløshet, men den gangen en godt voksen amerikansk dame spurte meg om det fantes mennesker i Amerika før George Washington, gjorde dette et sterkt inntrykk. Visse mangler gjør noe viktig med vårt verdensbilde. Historie er som Bøygen, den forsvinner ikke når vi ignorerer den, men kan leve i fordreide former. Et noe ekstremt eksempel på dette, har jeg lest, finner vi i England, hvor flere tror at fantasifortellingen Ringenes herre er hentet fra en virkelig fortid. Hvis det historiske narrativet ikke er så viktig, kunne vi med god grunn spørre hvorfor så mange diktaturstater omskriver historien for å passe makthaverne og gjør deres tolkninger til den eneste sannheten. En kunne nesten si at de har skjønt mer av historiens betydning enn det norske Utdanningsdepartementet.

Noen kan mene at det nasjonale narrativet er viktig, de fleste er ikke opptatt av det. Uansett er sistnevnte mennesker bærere – og målbærere – av et narrativ de burde ha en viss peiling på. For meg er det vanskelig å forstå hvordan de som ikke har noe særlig forhold til sitt eget narrativ, kan forstå hva andre land og kulturer er for noe.

Som psykolog (nå pensjonert) har jeg møtt problemstillingen med folk som lever altfor mye i fortiden, og de som synes å leve mest for fremtiden, dette på bekostning av nåtiden. Det finnes også mange som lever utelukkende i nåtiden, dette på bekostning av de perspektivene som gir oss en viss balansegang i livet. For meg ligner denne tilstand på den Platons huleboere befant seg i. Med bortfall av levende tradisjoner og styrt som vi er av påtrengende her-og-nå-medier på de fleste bauger og kanter, er vi kanskje mer gisler av nåtiden enn vi aner.

Uten å ha særlig greie på Utdanningdepartementets avanserte tankegang er jeg fristet til å tro at den mer subjektive tilnærmingen til historie, som beskrevet i Dag og Tid, vil føre dårlig utrustede elever til idiosynkratiske tolkninger av historie og en eller annen form for solipsisme. Jeg er glad for at mitt første møte med historie var på en arbeiderklasseskole i Wales for mange år siden.

Emneknaggar

Fleire artiklar

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth
«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn

Cuba framfor kollaps?

Den cubanske nasjonen lir no av den kanskje største systemkrisa sidan kolonitida.

VegardBye

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis