Gisler av nåtiden
Historie
Den siste tidens betraktninger hva angår de «historieløse lærerplaner» har vekket til live noen problemstillinger jeg (som er hverken historiker eller pedagog) tenkte eller grublet på for en stund siden. Med engelsk som morsmål er jeg alltid blitt fascinert av ord eller begreper som finnes på norsk, men ikke på andre siden av Nordsjøen. «Bergtatt» er ett eksempel, og «historieløshet» – ironisk nok – et annet. Vi alle kan leve godt med våre forskjellige varianter av historieløshet, men den gangen en godt voksen amerikansk dame spurte meg om det fantes mennesker i Amerika før George Washington, gjorde dette et sterkt inntrykk. Visse mangler gjør noe viktig med vårt verdensbilde. Historie er som Bøygen, den forsvinner ikke når vi ignorerer den, men kan leve i fordreide former. Et noe ekstremt eksempel på dette, har jeg lest, finner vi i England, hvor flere tror at fantasifortellingen Ringenes herre er hentet fra en virkelig fortid. Hvis det historiske narrativet ikke er så viktig, kunne vi med god grunn spørre hvorfor så mange diktaturstater omskriver historien for å passe makthaverne og gjør deres tolkninger til den eneste sannheten. En kunne nesten si at de har skjønt mer av historiens betydning enn det norske Utdanningsdepartementet.
Noen kan mene at det nasjonale narrativet er viktig, de fleste er ikke opptatt av det. Uansett er sistnevnte mennesker bærere – og målbærere – av et narrativ de burde ha en viss peiling på. For meg er det vanskelig å forstå hvordan de som ikke har noe særlig forhold til sitt eget narrativ, kan forstå hva andre land og kulturer er for noe.
Som psykolog (nå pensjonert) har jeg møtt problemstillingen med folk som lever altfor mye i fortiden, og de som synes å leve mest for fremtiden, dette på bekostning av nåtiden. Det finnes også mange som lever utelukkende i nåtiden, dette på bekostning av de perspektivene som gir oss en viss balansegang i livet. For meg ligner denne tilstand på den Platons huleboere befant seg i. Med bortfall av levende tradisjoner og styrt som vi er av påtrengende her-og-nå-medier på de fleste bauger og kanter, er vi kanskje mer gisler av nåtiden enn vi aner.
Uten å ha særlig greie på Utdanningdepartementets avanserte tankegang er jeg fristet til å tro at den mer subjektive tilnærmingen til historie, som beskrevet i Dag og Tid, vil føre dårlig utrustede elever til idiosynkratiske tolkninger av historie og en eller annen form for solipsisme. Jeg er glad for at mitt første møte med historie var på en arbeiderklasseskole i Wales for mange år siden.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Historie
Den siste tidens betraktninger hva angår de «historieløse lærerplaner» har vekket til live noen problemstillinger jeg (som er hverken historiker eller pedagog) tenkte eller grublet på for en stund siden. Med engelsk som morsmål er jeg alltid blitt fascinert av ord eller begreper som finnes på norsk, men ikke på andre siden av Nordsjøen. «Bergtatt» er ett eksempel, og «historieløshet» – ironisk nok – et annet. Vi alle kan leve godt med våre forskjellige varianter av historieløshet, men den gangen en godt voksen amerikansk dame spurte meg om det fantes mennesker i Amerika før George Washington, gjorde dette et sterkt inntrykk. Visse mangler gjør noe viktig med vårt verdensbilde. Historie er som Bøygen, den forsvinner ikke når vi ignorerer den, men kan leve i fordreide former. Et noe ekstremt eksempel på dette, har jeg lest, finner vi i England, hvor flere tror at fantasifortellingen Ringenes herre er hentet fra en virkelig fortid. Hvis det historiske narrativet ikke er så viktig, kunne vi med god grunn spørre hvorfor så mange diktaturstater omskriver historien for å passe makthaverne og gjør deres tolkninger til den eneste sannheten. En kunne nesten si at de har skjønt mer av historiens betydning enn det norske Utdanningsdepartementet.
Noen kan mene at det nasjonale narrativet er viktig, de fleste er ikke opptatt av det. Uansett er sistnevnte mennesker bærere – og målbærere – av et narrativ de burde ha en viss peiling på. For meg er det vanskelig å forstå hvordan de som ikke har noe særlig forhold til sitt eget narrativ, kan forstå hva andre land og kulturer er for noe.
Som psykolog (nå pensjonert) har jeg møtt problemstillingen med folk som lever altfor mye i fortiden, og de som synes å leve mest for fremtiden, dette på bekostning av nåtiden. Det finnes også mange som lever utelukkende i nåtiden, dette på bekostning av de perspektivene som gir oss en viss balansegang i livet. For meg ligner denne tilstand på den Platons huleboere befant seg i. Med bortfall av levende tradisjoner og styrt som vi er av påtrengende her-og-nå-medier på de fleste bauger og kanter, er vi kanskje mer gisler av nåtiden enn vi aner.
Uten å ha særlig greie på Utdanningdepartementets avanserte tankegang er jeg fristet til å tro at den mer subjektive tilnærmingen til historie, som beskrevet i Dag og Tid, vil føre dårlig utrustede elever til idiosynkratiske tolkninger av historie og en eller annen form for solipsisme. Jeg er glad for at mitt første møte med historie var på en arbeiderklasseskole i Wales for mange år siden.
Fleire artiklar
Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.
Foto: Chess.com
Skandaleduellen
«Før Speed Chess Championship var eg 'gira'. Dette var så spanande som moderne sjakk kan vera.»
Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Flytterett eller vetorett?
Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.
Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).
Klår kulokk
Der er både norsk og tysk nasjonalromantikk i Sigurd Lies romansar.
Gulrotsuppe med eit dryss graslauk og olivenolje.
Foto: Dagfinn Nordbø
Suppehimmelen
«Eg skjønar meg ikkje på kakebakst, for oppskriftene er så biskopstrenge, dei har lite slingringsmon for kreative påhitt.»
Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.
Foto: Another World Entertainment
Traust revolusjon
Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.