Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2552
20170811
2552
20170811

VERDIAR

I Dag og Tid nr 31 skriv Jan Inge Sørbø klart og godt om Ronald Fangen og om skilnaden mellom grunnverdiar og avleidde verdiar, som samfunnet kan tære på ei kort, men lånt tid, før det fell saman. Men like rett og logisk er ikkje alt han seier om dagens verdidebatt i lys av dette. Fangen ønskte seg sikkert ein kristen kultur som kunne romme alt menneskeleg, men ut frå dette kan ein ikkje slutte at samfunnet vårt kan og bør romme alle slags kulturar, for ikkje å snakke om alle menneske. Sørbø nemner sjølv kristendom og nasjonalkjensle som historiske grunnverdiar, men det kunne dei berre vere fordi dei var fellesverdiar.

Sørbø går også langt i å frådøme folk som er skeptiske til islam og innvandring, ekte sans for kristen kultur. Dessutan hevdar han at muslimske innvandrarar «ofte har ein personleg moral og ei livsførsle som framfor noko liknar på dei pietistiske gruppene, som tradisjonelt har sokna til KrF». Viss dette var sant, hadde knapt desse innvandrarane toppa all kriminalstatistikk, fylt fengsla og vore sterkt overrepresenterte ved alle krisesenter.

Sørbø si skrifttolking er heller ikkje patent. Likningane om den gode samaritanen og den rike mannen og Lazarus handlar primært om personleg moral og ikkje om korleis ein skal styre ein stat. Men denne nytestamentlege moralen, saman med arbeidsfolks sans for solidaritet, har likevel inspirert til vår historisk eineståande velferdsstat som sikrar alle innbyggjarane eit godt og verdig liv. Dette er eit fellesprosjekt som det er tverrpolitisk semje om og framleis muleg å finansiere. Men velferda vart skapt i eit homogent samfunn og byggjer på høg sysselsetjing og store skatteinntekter. Ikkje-vestleg innvandring, særleg frå muslimske land, truar alt dette, slik både Frischsenteret, Brochmannutvala og Perspektivmeldiga har vist.

I staden for å skrive jordnært om kva grenser som finst, også for u-hjelp, innvandring og global utjamning, krev Sørbø at vi skal vere «solidarisk med alle menneske i naud» og harselerer med dei som fryktar terror, fattigdom og konfliktar også i vårt eige land. Men er ikkje nettopp overbefolkning, etniske motsetningar og islamsk radikalisme blant dei faktorane som har gitt grunnlag for slikt i andre? I motsetning til Sørbø meiner eg det er umogleg å vere «solidarisk med alle». Dette kan difor ikkje vere ein grunnverdi, slik han påstår, men er så absolutt ein låneverdi, som vi berre kan leve med på lånt tid. «Det er for seint å snyte seg når nasa er borte», sa dei før.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

VERDIAR

I Dag og Tid nr 31 skriv Jan Inge Sørbø klart og godt om Ronald Fangen og om skilnaden mellom grunnverdiar og avleidde verdiar, som samfunnet kan tære på ei kort, men lånt tid, før det fell saman. Men like rett og logisk er ikkje alt han seier om dagens verdidebatt i lys av dette. Fangen ønskte seg sikkert ein kristen kultur som kunne romme alt menneskeleg, men ut frå dette kan ein ikkje slutte at samfunnet vårt kan og bør romme alle slags kulturar, for ikkje å snakke om alle menneske. Sørbø nemner sjølv kristendom og nasjonalkjensle som historiske grunnverdiar, men det kunne dei berre vere fordi dei var fellesverdiar.

Sørbø går også langt i å frådøme folk som er skeptiske til islam og innvandring, ekte sans for kristen kultur. Dessutan hevdar han at muslimske innvandrarar «ofte har ein personleg moral og ei livsførsle som framfor noko liknar på dei pietistiske gruppene, som tradisjonelt har sokna til KrF». Viss dette var sant, hadde knapt desse innvandrarane toppa all kriminalstatistikk, fylt fengsla og vore sterkt overrepresenterte ved alle krisesenter.

Sørbø si skrifttolking er heller ikkje patent. Likningane om den gode samaritanen og den rike mannen og Lazarus handlar primært om personleg moral og ikkje om korleis ein skal styre ein stat. Men denne nytestamentlege moralen, saman med arbeidsfolks sans for solidaritet, har likevel inspirert til vår historisk eineståande velferdsstat som sikrar alle innbyggjarane eit godt og verdig liv. Dette er eit fellesprosjekt som det er tverrpolitisk semje om og framleis muleg å finansiere. Men velferda vart skapt i eit homogent samfunn og byggjer på høg sysselsetjing og store skatteinntekter. Ikkje-vestleg innvandring, særleg frå muslimske land, truar alt dette, slik både Frischsenteret, Brochmannutvala og Perspektivmeldiga har vist.

I staden for å skrive jordnært om kva grenser som finst, også for u-hjelp, innvandring og global utjamning, krev Sørbø at vi skal vere «solidarisk med alle menneske i naud» og harselerer med dei som fryktar terror, fattigdom og konfliktar også i vårt eige land. Men er ikkje nettopp overbefolkning, etniske motsetningar og islamsk radikalisme blant dei faktorane som har gitt grunnlag for slikt i andre? I motsetning til Sørbø meiner eg det er umogleg å vere «solidarisk med alle». Dette kan difor ikkje vere ein grunnverdi, slik han påstår, men er så absolutt ein låneverdi, som vi berre kan leve med på lånt tid. «Det er for seint å snyte seg når nasa er borte», sa dei før.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein kosmetisk klinikk i Miami i USA reklamerer for såkalla BBL-behandling, der filler blir injisert i rumpa.

Ein kosmetisk klinikk i Miami i USA reklamerer for såkalla BBL-behandling, der filler blir injisert i rumpa.

Foto: Ellis Rua / AP / NTB

HelseSamfunn

Ein bransje full av skrukkar

2025 blir eit rekordår – også for fiksing av fjes. Noreg er eit av få land i verda der styresmaktene ikkje bryr seg med kven som injiserer kva.

Marita Liabø
Ein kosmetisk klinikk i Miami i USA reklamerer for såkalla BBL-behandling, der filler blir injisert i rumpa.

Ein kosmetisk klinikk i Miami i USA reklamerer for såkalla BBL-behandling, der filler blir injisert i rumpa.

Foto: Ellis Rua / AP / NTB

HelseSamfunn

Ein bransje full av skrukkar

2025 blir eit rekordår – også for fiksing av fjes. Noreg er eit av få land i verda der styresmaktene ikkje bryr seg med kven som injiserer kva.

Marita Liabø
Soldatar frå den russiske nasjonalgarden er på veg for å hindre ein demontrasjon på Den raude plassen i Moskva.

Soldatar frå den russiske nasjonalgarden er på veg for å hindre ein demontrasjon på Den raude plassen i Moskva.

Foto: Pavel Golovkin / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Journalistar på konstant vakt

Den russiske eksilavisa The New Tab tilbyr vestlege medium reportasjar frå innsida av Russland. Men særs mykje blir anonymisert før det når lesaren. Vil lesaren tru på det då?

Ole Dag Kvamme
Soldatar frå den russiske nasjonalgarden er på veg for å hindre ein demontrasjon på Den raude plassen i Moskva.

Soldatar frå den russiske nasjonalgarden er på veg for å hindre ein demontrasjon på Den raude plassen i Moskva.

Foto: Pavel Golovkin / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Journalistar på konstant vakt

Den russiske eksilavisa The New Tab tilbyr vestlege medium reportasjar frå innsida av Russland. Men særs mykje blir anonymisert før det når lesaren. Vil lesaren tru på det då?

Ole Dag Kvamme

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis