Jolgrødalen – Haramsøya – Sulafjellet
Henrik Straumsheim (1893–1975).
Natur
Her om dagen kom eg over denne vesle diktsamlinga, Fjordlandet – Dikte, av Henrik Straumsheim frå 1931. Her fann eg diktet Jolgrø-dalen. Eg må mest smile for meg sjølv. At folk har vore opptekne av og kjempa for å kunne ferdast i urørt og uforstyrra natur, er så visst ikkje noko nytt. Å vere der midt i naturen utan annan naturframand lyd enn sauebjølla og skvalp frå termoskoppen når du rastar i lyngen, gir fred i sinnet og kveik til ein sliten kropp, beint fram opplevingar til å leve på. Såleis går det snart hundre år gamle diktet på sett og vis rett inn i debatten og usemja om omstridde naturinngrep mange stader i Noreg og i verda, og nærast oss no det som skjer på Haramsfjellet og planane om gondolbane og restaurant på Sula.
Her er nokre av strofene:
Innanfor Jolgrø-votna
under ei rad av tindar
fann eg ein fager fjelldal,
urøyvd og lite kjend;
der var det ljose leite,
ufsar og berg og rindar,
eldgamle bjørkelider
langt ifrå gard og grend.
I dei to neste strofene skildrar han vidare den vakre dalen, og han fortel andre om denne fantastiske perla, men møter liten interesse – «Få ville høyre på meg…sa meg at slike dalar fanst det i tusental».
Så hender det at han treffer på ein engelskmann, og ulikt dei andre blei han over seg av begeistring: «Der fekk eg saktens medhald, mannen var mest som galen, dalen eg hadde funne, rosa han det han vann».
Dermed fekk også andre auga opp for Jolgrødalen, og her begynner «moroa»:
Då kom det låt i bjølla,
blada tok til å skriva,
no lukta folket pengar,
gjetordet flaug som vind,
framande ingeniørar
såg ein til dagleg kliva
upp gjennom Jolgrø-stigen
innunder Storvasstind.
Gjennom dei vilde urder
brøytte dei breide vegar,
bygde så høge bruer
tvers over glyfs og gil,
inn gjennom Jolgrø-dalen
køyrde dei fyrst på meiar,
snart kunde kven som vilde
køyre til fjells pr. bil.
Etter kvart kjem der til og med eit hotell i Jolgrø-dalen:
Då vart det liv i leiken:
sportskledde by-turistar,
utlendske istermagar,
kom det i hopetal;
kjerror og fine vognor,
syklar og Fordbilistar
rulla på breide vegen
upp til min fagre dal.
So vart det liv og læte
inne i Jolgrø-dalen,
avfall og flaskebetar
flaut over ås og urd;
medan eit jazzorkester
mjarra i dansesalen,
ljoma det tindemillom
klangen av ny kultur.
Henrik Straumsheim, eller kven det no er han låner stemme til, resignerer: « – aldri kjem eg til Jolgrø, same kor flott der er. Dalen min hev dei drepe, eg skulle berre tagt meg, so hadde ingen sulka dalen eg hadde kjær.»
Men noko har han lært:
Langt på eit anna stelle,
burtanfor berg og rindar
fann eg ein annan fjelldal,
urøyvd og ven og vill;
der var det ljose leite,
der var det blåe tindar;
– namnet fær ingen vita,
no kan eg tegja still.
Så kan ein sjølvsagt seie at det var den gongen det. No veit vi så mykje meir, og høg og låg er på ein heilt annan måte enn før medviten om verdien av urørt natur. Lover og reglar og demokratiske prosessar slår ring om desse verdiane. Departement og direktorat, råd og utval, Storting og Tingrett sørgjer for at berre det skjer som er rett og folk vil skal skje.
Men så enkelt er det kanskje ikkje!?
Når noko var for godt til å vere sant, sa dei ofte før: «Gjev munnen din var full av sukker!»
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Natur
Her om dagen kom eg over denne vesle diktsamlinga, Fjordlandet – Dikte, av Henrik Straumsheim frå 1931. Her fann eg diktet Jolgrø-dalen. Eg må mest smile for meg sjølv. At folk har vore opptekne av og kjempa for å kunne ferdast i urørt og uforstyrra natur, er så visst ikkje noko nytt. Å vere der midt i naturen utan annan naturframand lyd enn sauebjølla og skvalp frå termoskoppen når du rastar i lyngen, gir fred i sinnet og kveik til ein sliten kropp, beint fram opplevingar til å leve på. Såleis går det snart hundre år gamle diktet på sett og vis rett inn i debatten og usemja om omstridde naturinngrep mange stader i Noreg og i verda, og nærast oss no det som skjer på Haramsfjellet og planane om gondolbane og restaurant på Sula.
Her er nokre av strofene:
Innanfor Jolgrø-votna
under ei rad av tindar
fann eg ein fager fjelldal,
urøyvd og lite kjend;
der var det ljose leite,
ufsar og berg og rindar,
eldgamle bjørkelider
langt ifrå gard og grend.
I dei to neste strofene skildrar han vidare den vakre dalen, og han fortel andre om denne fantastiske perla, men møter liten interesse – «Få ville høyre på meg…sa meg at slike dalar fanst det i tusental».
Så hender det at han treffer på ein engelskmann, og ulikt dei andre blei han over seg av begeistring: «Der fekk eg saktens medhald, mannen var mest som galen, dalen eg hadde funne, rosa han det han vann».
Dermed fekk også andre auga opp for Jolgrødalen, og her begynner «moroa»:
Då kom det låt i bjølla,
blada tok til å skriva,
no lukta folket pengar,
gjetordet flaug som vind,
framande ingeniørar
såg ein til dagleg kliva
upp gjennom Jolgrø-stigen
innunder Storvasstind.
Gjennom dei vilde urder
brøytte dei breide vegar,
bygde så høge bruer
tvers over glyfs og gil,
inn gjennom Jolgrø-dalen
køyrde dei fyrst på meiar,
snart kunde kven som vilde
køyre til fjells pr. bil.
Etter kvart kjem der til og med eit hotell i Jolgrø-dalen:
Då vart det liv i leiken:
sportskledde by-turistar,
utlendske istermagar,
kom det i hopetal;
kjerror og fine vognor,
syklar og Fordbilistar
rulla på breide vegen
upp til min fagre dal.
So vart det liv og læte
inne i Jolgrø-dalen,
avfall og flaskebetar
flaut over ås og urd;
medan eit jazzorkester
mjarra i dansesalen,
ljoma det tindemillom
klangen av ny kultur.
Henrik Straumsheim, eller kven det no er han låner stemme til, resignerer: « – aldri kjem eg til Jolgrø, same kor flott der er. Dalen min hev dei drepe, eg skulle berre tagt meg, so hadde ingen sulka dalen eg hadde kjær.»
Men noko har han lært:
Langt på eit anna stelle,
burtanfor berg og rindar
fann eg ein annan fjelldal,
urøyvd og ven og vill;
der var det ljose leite,
der var det blåe tindar;
– namnet fær ingen vita,
no kan eg tegja still.
Så kan ein sjølvsagt seie at det var den gongen det. No veit vi så mykje meir, og høg og låg er på ein heilt annan måte enn før medviten om verdien av urørt natur. Lover og reglar og demokratiske prosessar slår ring om desse verdiane. Departement og direktorat, råd og utval, Storting og Tingrett sørgjer for at berre det skjer som er rett og folk vil skal skje.
Men så enkelt er det kanskje ikkje!?
Når noko var for godt til å vere sant, sa dei ofte før: «Gjev munnen din var full av sukker!»
Fleire artiklar
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»
150-årsjubilant: den austerrikske komponisten Arnold Schönberg (1874–1951).
Fredshymne
Kammerchor Stuttgart tolkar Schönbergs «illusjon for blandakor» truverdig.
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.