JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Jolgrødalen – Haramsøya – Sulafjellet

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Henrik Straumsheim (1893–1975).

Henrik Straumsheim (1893–1975).

Henrik Straumsheim (1893–1975).

Henrik Straumsheim (1893–1975).

3263
20210625
3263
20210625

Natur

Her om dagen kom eg over denne vesle diktsamlinga, Fjordlandet – Dikte, av Henrik Straumsheim frå 1931. Her fann eg diktet Jolgrø-dalen. Eg må mest smile for meg sjølv. At folk har vore opptekne av og kjempa for å kunne ferdast i urørt og uforstyrra natur, er så visst ikkje noko nytt. Å vere der midt i naturen utan annan naturframand lyd enn sauebjølla og skvalp frå termoskoppen når du rastar i lyngen, gir fred i sinnet og kveik til ein sliten kropp, beint fram opplevingar til å leve på. Såleis går det snart hundre år gamle diktet på sett og vis rett inn i debatten og usemja om omstridde naturinngrep mange stader i Noreg og i verda, og nærast oss no det som skjer på Haramsfjellet og planane om gondolbane og restaurant på Sula.

Her er nokre av strofene:

Innanfor Jolgrø-votna

under ei rad av tindar

fann eg ein fager fjelldal,

urøyvd og lite kjend;

der var det ljose leite,

ufsar og berg og rindar,

eldgamle bjørkelider

langt ifrå gard og grend.

I dei to neste strofene skildrar han vidare den vakre dalen, og han fortel andre om denne fantastiske perla, men møter liten interesse – «Få ville høyre på meg…sa meg at slike dalar fanst det i tusental».

Så hender det at han treffer på ein engelskmann, og ulikt dei andre blei han over seg av begeistring: «Der fekk eg saktens medhald, mannen var mest som galen, dalen eg hadde funne, rosa han det han vann».

Dermed fekk også andre auga opp for Jolgrødalen, og her begynner «moroa»:

Då kom det låt i bjølla,

blada tok til å skriva,

no lukta folket pengar,

gjetordet flaug som vind,

framande ingeniørar

såg ein til dagleg kliva

upp gjennom Jolgrø-stigen

innunder Storvasstind.

Gjennom dei vilde urder

brøytte dei breide vegar,

bygde så høge bruer

tvers over glyfs og gil,

inn gjennom Jolgrø-dalen

køyrde dei fyrst på meiar,

snart kunde kven som vilde

køyre til fjells pr. bil.

Etter kvart kjem der til og med eit hotell i Jolgrø-dalen:

Då vart det liv i leiken:

sportskledde by-turistar,

utlendske istermagar,

kom det i hopetal;

kjerror og fine vognor,

syklar og Fordbilistar

rulla på breide vegen

upp til min fagre dal.

So vart det liv og læte

inne i Jolgrø-dalen,

avfall og flaskebetar

flaut over ås og urd;

medan eit jazzorkester

mjarra i dansesalen,

ljoma det tindemillom

klangen av ny kultur.

Henrik Straumsheim, eller kven det no er han låner stemme til, resignerer: « – aldri kjem eg til Jolgrø, same kor flott der er. Dalen min hev dei drepe, eg skulle berre tagt meg, so hadde ingen sulka dalen eg hadde kjær.»

Men noko har han lært:

Langt på eit anna stelle,

burtanfor berg og rindar

fann eg ein annan fjelldal,

urøyvd og ven og vill;

der var det ljose leite,

der var det blåe tindar;

– namnet fær ingen vita,

no kan eg tegja still.

Så kan ein sjølvsagt seie at det var den gongen det. No veit vi så mykje meir, og høg og låg er på ein heilt annan måte enn før medviten om verdien av urørt natur. Lover og reglar og demokratiske prosessar slår ring om desse verdiane. Departement og direktorat, råd og utval, Storting og Tingrett sørgjer for at berre det skjer som er rett og folk vil skal skje.

Men så enkelt er det kanskje ikkje!?

Når noko var for godt til å vere sant, sa dei ofte før: «Gjev munnen din var full av sukker!»

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Natur

Her om dagen kom eg over denne vesle diktsamlinga, Fjordlandet – Dikte, av Henrik Straumsheim frå 1931. Her fann eg diktet Jolgrø-dalen. Eg må mest smile for meg sjølv. At folk har vore opptekne av og kjempa for å kunne ferdast i urørt og uforstyrra natur, er så visst ikkje noko nytt. Å vere der midt i naturen utan annan naturframand lyd enn sauebjølla og skvalp frå termoskoppen når du rastar i lyngen, gir fred i sinnet og kveik til ein sliten kropp, beint fram opplevingar til å leve på. Såleis går det snart hundre år gamle diktet på sett og vis rett inn i debatten og usemja om omstridde naturinngrep mange stader i Noreg og i verda, og nærast oss no det som skjer på Haramsfjellet og planane om gondolbane og restaurant på Sula.

Her er nokre av strofene:

Innanfor Jolgrø-votna

under ei rad av tindar

fann eg ein fager fjelldal,

urøyvd og lite kjend;

der var det ljose leite,

ufsar og berg og rindar,

eldgamle bjørkelider

langt ifrå gard og grend.

I dei to neste strofene skildrar han vidare den vakre dalen, og han fortel andre om denne fantastiske perla, men møter liten interesse – «Få ville høyre på meg…sa meg at slike dalar fanst det i tusental».

Så hender det at han treffer på ein engelskmann, og ulikt dei andre blei han over seg av begeistring: «Der fekk eg saktens medhald, mannen var mest som galen, dalen eg hadde funne, rosa han det han vann».

Dermed fekk også andre auga opp for Jolgrødalen, og her begynner «moroa»:

Då kom det låt i bjølla,

blada tok til å skriva,

no lukta folket pengar,

gjetordet flaug som vind,

framande ingeniørar

såg ein til dagleg kliva

upp gjennom Jolgrø-stigen

innunder Storvasstind.

Gjennom dei vilde urder

brøytte dei breide vegar,

bygde så høge bruer

tvers over glyfs og gil,

inn gjennom Jolgrø-dalen

køyrde dei fyrst på meiar,

snart kunde kven som vilde

køyre til fjells pr. bil.

Etter kvart kjem der til og med eit hotell i Jolgrø-dalen:

Då vart det liv i leiken:

sportskledde by-turistar,

utlendske istermagar,

kom det i hopetal;

kjerror og fine vognor,

syklar og Fordbilistar

rulla på breide vegen

upp til min fagre dal.

So vart det liv og læte

inne i Jolgrø-dalen,

avfall og flaskebetar

flaut over ås og urd;

medan eit jazzorkester

mjarra i dansesalen,

ljoma det tindemillom

klangen av ny kultur.

Henrik Straumsheim, eller kven det no er han låner stemme til, resignerer: « – aldri kjem eg til Jolgrø, same kor flott der er. Dalen min hev dei drepe, eg skulle berre tagt meg, so hadde ingen sulka dalen eg hadde kjær.»

Men noko har han lært:

Langt på eit anna stelle,

burtanfor berg og rindar

fann eg ein annan fjelldal,

urøyvd og ven og vill;

der var det ljose leite,

der var det blåe tindar;

– namnet fær ingen vita,

no kan eg tegja still.

Så kan ein sjølvsagt seie at det var den gongen det. No veit vi så mykje meir, og høg og låg er på ein heilt annan måte enn før medviten om verdien av urørt natur. Lover og reglar og demokratiske prosessar slår ring om desse verdiane. Departement og direktorat, råd og utval, Storting og Tingrett sørgjer for at berre det skjer som er rett og folk vil skal skje.

Men så enkelt er det kanskje ikkje!?

Når noko var for godt til å vere sant, sa dei ofte før: «Gjev munnen din var full av sukker!»

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis