JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

«Kapellanen og biskopen» – en kommentar

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4462
20230623

Tidlegare artiklar:

Rune Slagstad: Kapellanen og biskopen, 9. juni

Halvor Moxnes: Den tredje søyla?, 16. juni

Øyvind T. Gulliksen: Hognestad og Aarflot som portalar i nyare norsk teologi, 16. juni

4462
20230623

Tidlegare artiklar:

Rune Slagstad: Kapellanen og biskopen, 9. juni

Halvor Moxnes: Den tredje søyla?, 16. juni

Øyvind T. Gulliksen: Hognestad og Aarflot som portalar i nyare norsk teologi, 16. juni

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Religion

I forbindelse med Jan Ove Ulsteins bok om sosiologi og teologi som ble presentert på Litteraturhuset i Oslo 8. mai, skriver Rune Slagstad (9. juli i Dag og Tid) om biskop Aarflot og undertegnede og diskusjonen som oppstod da jeg søkte prestestillling på Høvik rett etter disputas (1978).

Slagstad setter religionssosiologi og teologi på 1970-tallet inn i en historisk sammenheng som få andre er i stand til. Framstillingen er presis og troverdig. Dag og Tid har invitert meg til å kommentere.

Jeg vil trekke fram «vendinga mot historia» som Slagstad riktig påpeker, at min analyse av Matteusevangeliet «kviler tungt på denne historiske vendinga» fra begynnelsen av 1900-tallet, altså «eit historisk-kritisk blikk på bibeltekstane». Det var sentralt i min avhandling. Mitt anliggende var og er at en ikke umiddelbart kan ta bibelske utsagn som «Guds ord» inn i vår tid.

Ved hjelp av kunnskapssosiologien kunne jeg framsette en tese om at veien i forkynnelsen ikke går fra bibeltekst til preken til menighet, men omvendt, fra menighet og prest til bibeltekst. Kirken bruker bibeltekster for å «legitimere» det jeg i tilknytning til Berger og Luckmanns teori kalte «den kirkeskapte virkelighet». Altså, forkynnelsen søker å gjøre kirken som institusjon troverdig i dagens verden. Utfordringen er å forstå bibeltekstene som budskap inn i datidens verden, som uttrykk for historisk erfaring. Slik erfaring, som Matteusevangeliet er et eksempel på, kan ikke på noe vis binde oss i dag. Den kan bare inspirere og få oss til å spørre hvor gudsvirkeligheten kommer til uttrykk hos oss.

Slagstad kaller meg «erfaringsteolog som legg vekt på dei subjektive religiøse opplevingane, gjerne på kostnad av dei tradisjonelle dogma til Kyrkja». Det kjenner jeg meg igjen i. Den Bevissthet eller Kraft som i vår kultur har fått navnet «Gud», og som i sin tid nedfelte seg i materien gjennom big bang, er like nærværende i dagens verden som i Israel på Jesu tid.

Grunnerfaringen til Matteus og de andre nytestamentlige forfattere, ikke minst Paulus, var at det vi kaller jeget, jegbevissthet eller ego bare er en liten del av hele personligheten, og at den har begrenset innsikt. «Det handla om sjølvrealisering som sjølvoverskriding», sier Slagstad. Presist. Egoet må ikke undertrykkes, men stilles til rådighet! Tre til side, overskrides, slik at det indre gudsriket eller den indre Kristus (sjelen, selvet) kan komme fram.

Egoet må «korsfestes», for å bruke Paulus’ ord: «Jeget (gresk: ego) er korsfestet med Kristus. Ego lever ikke lenger, men Kristus lever i meg», var Paulus’ dype innsikt og erfaring (Galaterbrevet). Derfor er Jesu kors helt sentralt hos ham, ikke som betaling for «synder», men som vei å gå, mot dypviten. Det er den erfaringen som vi også i dag utfordres til å oppdage og leve etter, ikke minst ta politiske beslutninger på.

Ottar Brox uttalte en gang at «Homo sapiens er ikke utstyrt med evner til å planlegge på lengre sikt enn kanskje ti år». Slik er egoet. Kortsiktig. Våre politikere og samfunnsledere og institusjoner er styrt av denne begrensede bevissthet. Derfor ser verden ut som den gjør.

Den nytestamentlige erfaring var at mennesket er noe dypere inni seg, forbundet med guddommelig visdom. Derfor kunne Paulus skrive «vi forkynner en visdom som ingen av verdens herskere har kjent til». Men kirken har snudd Paulus på hodet (!) og tatt hans jødisk-skriftlærde formuleringer som støtte for sin egen virkelighetsforståelse, at mennesket er en «synder» som må frelses ved tro på Jesu soningsdød på korset. Det er hårreisende!

Det handler nettopp om «sjølvoverskriding» i betydning ego-overskridelse. «Korsfeste egoet» er kanskje ikke et uttrykk som vi i dag kan bruke. Men det var grunnerfaringen som de rundt Jesus gjorde, og som de skrev om på sin måte. Den erfaring og innsikt skulle kirken åpne for, om den er bibeltro.

Som min helt Matteus skrev, «dere er jordens salt, dere er verdens lys». Kirken er fortsatt bærer av den viktigste innsikt, nedfelt i historiske tekster. Om den bare kunne se hva den har i sine hender!

Helge Hognestad er
prest, dr.theol.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Religion

I forbindelse med Jan Ove Ulsteins bok om sosiologi og teologi som ble presentert på Litteraturhuset i Oslo 8. mai, skriver Rune Slagstad (9. juli i Dag og Tid) om biskop Aarflot og undertegnede og diskusjonen som oppstod da jeg søkte prestestillling på Høvik rett etter disputas (1978).

Slagstad setter religionssosiologi og teologi på 1970-tallet inn i en historisk sammenheng som få andre er i stand til. Framstillingen er presis og troverdig. Dag og Tid har invitert meg til å kommentere.

Jeg vil trekke fram «vendinga mot historia» som Slagstad riktig påpeker, at min analyse av Matteusevangeliet «kviler tungt på denne historiske vendinga» fra begynnelsen av 1900-tallet, altså «eit historisk-kritisk blikk på bibeltekstane». Det var sentralt i min avhandling. Mitt anliggende var og er at en ikke umiddelbart kan ta bibelske utsagn som «Guds ord» inn i vår tid.

Ved hjelp av kunnskapssosiologien kunne jeg framsette en tese om at veien i forkynnelsen ikke går fra bibeltekst til preken til menighet, men omvendt, fra menighet og prest til bibeltekst. Kirken bruker bibeltekster for å «legitimere» det jeg i tilknytning til Berger og Luckmanns teori kalte «den kirkeskapte virkelighet». Altså, forkynnelsen søker å gjøre kirken som institusjon troverdig i dagens verden. Utfordringen er å forstå bibeltekstene som budskap inn i datidens verden, som uttrykk for historisk erfaring. Slik erfaring, som Matteusevangeliet er et eksempel på, kan ikke på noe vis binde oss i dag. Den kan bare inspirere og få oss til å spørre hvor gudsvirkeligheten kommer til uttrykk hos oss.

Slagstad kaller meg «erfaringsteolog som legg vekt på dei subjektive religiøse opplevingane, gjerne på kostnad av dei tradisjonelle dogma til Kyrkja». Det kjenner jeg meg igjen i. Den Bevissthet eller Kraft som i vår kultur har fått navnet «Gud», og som i sin tid nedfelte seg i materien gjennom big bang, er like nærværende i dagens verden som i Israel på Jesu tid.

Grunnerfaringen til Matteus og de andre nytestamentlige forfattere, ikke minst Paulus, var at det vi kaller jeget, jegbevissthet eller ego bare er en liten del av hele personligheten, og at den har begrenset innsikt. «Det handla om sjølvrealisering som sjølvoverskriding», sier Slagstad. Presist. Egoet må ikke undertrykkes, men stilles til rådighet! Tre til side, overskrides, slik at det indre gudsriket eller den indre Kristus (sjelen, selvet) kan komme fram.

Egoet må «korsfestes», for å bruke Paulus’ ord: «Jeget (gresk: ego) er korsfestet med Kristus. Ego lever ikke lenger, men Kristus lever i meg», var Paulus’ dype innsikt og erfaring (Galaterbrevet). Derfor er Jesu kors helt sentralt hos ham, ikke som betaling for «synder», men som vei å gå, mot dypviten. Det er den erfaringen som vi også i dag utfordres til å oppdage og leve etter, ikke minst ta politiske beslutninger på.

Ottar Brox uttalte en gang at «Homo sapiens er ikke utstyrt med evner til å planlegge på lengre sikt enn kanskje ti år». Slik er egoet. Kortsiktig. Våre politikere og samfunnsledere og institusjoner er styrt av denne begrensede bevissthet. Derfor ser verden ut som den gjør.

Den nytestamentlige erfaring var at mennesket er noe dypere inni seg, forbundet med guddommelig visdom. Derfor kunne Paulus skrive «vi forkynner en visdom som ingen av verdens herskere har kjent til». Men kirken har snudd Paulus på hodet (!) og tatt hans jødisk-skriftlærde formuleringer som støtte for sin egen virkelighetsforståelse, at mennesket er en «synder» som må frelses ved tro på Jesu soningsdød på korset. Det er hårreisende!

Det handler nettopp om «sjølvoverskriding» i betydning ego-overskridelse. «Korsfeste egoet» er kanskje ikke et uttrykk som vi i dag kan bruke. Men det var grunnerfaringen som de rundt Jesus gjorde, og som de skrev om på sin måte. Den erfaring og innsikt skulle kirken åpne for, om den er bibeltro.

Som min helt Matteus skrev, «dere er jordens salt, dere er verdens lys». Kirken er fortsatt bærer av den viktigste innsikt, nedfelt i historiske tekster. Om den bare kunne se hva den har i sine hender!

Helge Hognestad er
prest, dr.theol.

«Utfordringen er å forstå bibeltekstene som budskap inn i datidens verden, som uttrykk for historisk erfaring.»

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis