Kunst i Roma
KUNST
Dag og Tids Sjur Haga Bringeland har de siste ukene presentert reisebrev fra den evige stad med kunst som tema. Først er det Marsmarken og særlig Ara Pacis han omtaler. Jeg undrer meg over noen av Bringelands ordvalg. Han snakker om «slaktarbenk». Det er vel et alter, eller en offerbenk? Dyra ble ikke slakta, men ofra. Et annet sted i teksta kan vi lese om «biletrelieff» som jeg opplever som en pleonasme. Alle relieffer er vel ei bildemessig framstilling? En annen, og viktigere ting, er plasseringa av Ara Pacis. Opprinnelig lå det lenger sør-øst. Byggverket ble frosset ned til om lag 40 kuldegrader ved hjelp av flytende karbondioksyd, før det ble flyttet. Mussolini var sjølsagt til stede ved nyinnvielsen i 1938.
I reportasje nummer to omtaler Bringeland Laokoon i Vatikanmuseet. Da skulpturen ble funnet i 1506, mangla hovedpersonens høgre arm. I diskusjonen omkring hvordan denne armen kunne vært, hevda Michelangelo at den hadde vært bøyd bakover, over skuldra. Først i 1906 oppdaget man en arm som kunne passe, og i 1957 erkjente arkeologer at det var riktig arm, plassert som Michelangelos forslag. Det er denne armen vi ser på statuen i dag i Vatikanmuseet, mens ulike gipsavstøpinger fremdeles har «den gamle armen» (inkl. i Nasjonalgalleriet).
Tredje reisebrev er fra Piazza Rotunda og Pantheon. Bringeland omtaler Portunus-tempelet. Det er nå gravd fram, påstår han. Dette er for meg noe underlig, da tempelet gjengis i litteraturen allerede på 1700-tallet, riktignok under navnet Fortuna Virilis.
Bildekunstneren Caravaggio er hovedperson i neste artikkel. Tradisjonen tro lister Bringeland opp biografiske karakteristikker av Caravaggio i stedet for å konsentrere seg om kunsten han skapte. Saftige detaljer fra biografien kommer igjen ved flere anledninger. Et motiv Bringeland trekker fram, er Judit som halshogger Holofernes. Bringeland knytter kunstnerens interesse for motivet til hans personlighet. Det som er vel så interessant i denne sammenhengen er Tridentinerkonsilet og motreformasjonen. I løpet av konsilets tre perioder rundt 1550, besluttet den katolske kirke blant annet en helt bevisst bruk av bildekunst i kirkas moralske opprusting. Det var en rekke kunstnere, ikke bare Caravaggio, som framstilte Judit i det hun var i ferd med å skjære hodet av Holofernes, blant andre Artemisia Gentileschi. Bringeland kaller Caravaggios «Den botferdige Magdalena» et portrett. Caravaggio kjente ikke Maria Magdalena, kan hende har hun aldri levd. Men at han har framstilt ei kvinne som Maria Magdalena, er det ingen tvil om. Det er stor forskjell mellom det og det å male et portrett av en bestemt person som både skal være gjenkjennelig og karakterisere den aktuelle personen. Bringeland hevder at rødt hår er et Maria Magdalenas kjennetegn. Bare så det er sagt; hun kan like gjerne ha mørkt hår.
Ellen J. Lerberg er mag.art. og er seniorkurator ved Nasjonalmuseet.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
KUNST
Dag og Tids Sjur Haga Bringeland har de siste ukene presentert reisebrev fra den evige stad med kunst som tema. Først er det Marsmarken og særlig Ara Pacis han omtaler. Jeg undrer meg over noen av Bringelands ordvalg. Han snakker om «slaktarbenk». Det er vel et alter, eller en offerbenk? Dyra ble ikke slakta, men ofra. Et annet sted i teksta kan vi lese om «biletrelieff» som jeg opplever som en pleonasme. Alle relieffer er vel ei bildemessig framstilling? En annen, og viktigere ting, er plasseringa av Ara Pacis. Opprinnelig lå det lenger sør-øst. Byggverket ble frosset ned til om lag 40 kuldegrader ved hjelp av flytende karbondioksyd, før det ble flyttet. Mussolini var sjølsagt til stede ved nyinnvielsen i 1938.
I reportasje nummer to omtaler Bringeland Laokoon i Vatikanmuseet. Da skulpturen ble funnet i 1506, mangla hovedpersonens høgre arm. I diskusjonen omkring hvordan denne armen kunne vært, hevda Michelangelo at den hadde vært bøyd bakover, over skuldra. Først i 1906 oppdaget man en arm som kunne passe, og i 1957 erkjente arkeologer at det var riktig arm, plassert som Michelangelos forslag. Det er denne armen vi ser på statuen i dag i Vatikanmuseet, mens ulike gipsavstøpinger fremdeles har «den gamle armen» (inkl. i Nasjonalgalleriet).
Tredje reisebrev er fra Piazza Rotunda og Pantheon. Bringeland omtaler Portunus-tempelet. Det er nå gravd fram, påstår han. Dette er for meg noe underlig, da tempelet gjengis i litteraturen allerede på 1700-tallet, riktignok under navnet Fortuna Virilis.
Bildekunstneren Caravaggio er hovedperson i neste artikkel. Tradisjonen tro lister Bringeland opp biografiske karakteristikker av Caravaggio i stedet for å konsentrere seg om kunsten han skapte. Saftige detaljer fra biografien kommer igjen ved flere anledninger. Et motiv Bringeland trekker fram, er Judit som halshogger Holofernes. Bringeland knytter kunstnerens interesse for motivet til hans personlighet. Det som er vel så interessant i denne sammenhengen er Tridentinerkonsilet og motreformasjonen. I løpet av konsilets tre perioder rundt 1550, besluttet den katolske kirke blant annet en helt bevisst bruk av bildekunst i kirkas moralske opprusting. Det var en rekke kunstnere, ikke bare Caravaggio, som framstilte Judit i det hun var i ferd med å skjære hodet av Holofernes, blant andre Artemisia Gentileschi. Bringeland kaller Caravaggios «Den botferdige Magdalena» et portrett. Caravaggio kjente ikke Maria Magdalena, kan hende har hun aldri levd. Men at han har framstilt ei kvinne som Maria Magdalena, er det ingen tvil om. Det er stor forskjell mellom det og det å male et portrett av en bestemt person som både skal være gjenkjennelig og karakterisere den aktuelle personen. Bringeland hevder at rødt hår er et Maria Magdalenas kjennetegn. Bare så det er sagt; hun kan like gjerne ha mørkt hår.
Ellen J. Lerberg er mag.art. og er seniorkurator ved Nasjonalmuseet.
Fleire artiklar
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Naturplan utan samling
Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.
Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Foto: Universitetet i Bergen
Øyvind Vågnes (1972–2025)
«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»
Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.
Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB
Den livsviktige satiren
Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.
Støre og krisa i sosialdemokratiet
Må det ein ny partileiar til for å berga restane av det sosialdemokratiske innslaget i norsk politikk?
Ein politimeister les opp ein rettsordre som stoppar ein protest for veljarregistrering i Selma i Alabama i USA 9. mars 1965, framfor borgarrettsaktivistane Martin Luther King jr. (t.h.) og Andrew Young.
Foto: AP / NTB
Vald, hat, mot
Historia om kampen til dei svarte i USA er soga om ei frigjeringsrørsle som vann – til slutt. Men også om tvisyn og botnlaus menneskeleg fornedring.