Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Kunst i Roma

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2933
20171124
2933
20171124

KUNST

Dag og Tids Sjur Haga Bringeland har de siste ukene presentert reisebrev fra den evige stad med kunst som tema. Først er det Marsmarken og særlig Ara Pacis han omtaler. Jeg undrer meg over noen av Bringelands ordvalg. Han snakker om «slaktarbenk». Det er vel et alter, eller en offerbenk? Dyra ble ikke slakta, men ofra. Et annet sted i teksta kan vi lese om «biletrelieff» som jeg opplever som en pleonasme. Alle relieffer er vel ei bildemessig framstilling? En annen, og viktigere ting, er plasseringa av Ara Pacis. Opprinnelig lå det lenger sør-øst. Byggverket ble frosset ned til om lag 40 kuldegrader ved hjelp av flytende karbondioksyd, før det ble flyttet. Mussolini var sjølsagt til stede ved nyinnvielsen i 1938.

I reportasje nummer to omtaler Bringeland Laokoon i Vatikanmuseet. Da skulpturen ble funnet i 1506, mangla hovedpersonens høgre arm. I diskusjonen omkring hvordan denne armen kunne vært, hevda Michelangelo at den hadde vært bøyd bakover, over skuldra. Først i 1906 oppdaget man en arm som kunne passe, og i 1957 erkjente arkeologer at det var riktig arm, plassert som Michelangelos forslag. Det er denne armen vi ser på statuen i dag i Vatikanmuseet, mens ulike gipsavstøpinger fremdeles har «den gamle armen» (inkl. i Nasjonalgalleriet).

Tredje reisebrev er fra Piazza Rotunda og Pantheon. Bringeland omtaler Portunus-tempelet. Det er nå gravd fram, påstår han. Dette er for meg noe underlig, da tempelet gjengis i litteraturen allerede på 1700-tallet, riktignok under navnet Fortuna Virilis.

Bildekunstneren Caravaggio er hovedperson i neste artikkel. Tradisjonen tro lister Bringeland opp biografiske karakteristikker av Caravaggio i stedet for å konsentrere seg om kunsten han skapte. Saftige detaljer fra biografien kommer igjen ved flere anledninger. Et motiv Bringeland trekker fram, er Judit som halshogger Holofernes. Bringeland knytter kunstnerens interesse for motivet til hans personlighet. Det som er vel så interessant i denne sammenhengen er Tridentinerkonsilet og motreformasjonen. I løpet av konsilets tre perioder rundt 1550, besluttet den katolske kirke blant annet en helt bevisst bruk av bildekunst i kirkas moralske opprusting. Det var en rekke kunstnere, ikke bare Caravaggio, som framstilte Judit i det hun var i ferd med å skjære hodet av Holofernes, blant andre Artemisia Gentileschi. Bringeland kaller Caravaggios «Den botferdige Magdalena» et portrett. Caravaggio kjente ikke Maria Magdalena, kan hende har hun aldri levd. Men at han har framstilt ei kvinne som Maria Magdalena, er det ingen tvil om. Det er stor forskjell mellom det og det å male et portrett av en bestemt person som både skal være gjenkjennelig og karakterisere den aktuelle personen. Bringeland hevder at rødt hår er et Maria Magdalenas kjennetegn. Bare så det er sagt; hun kan like gjerne ha mørkt hår.

Ellen J. Lerberg er mag.art. og er seniorkurator ved Nasjonalmuseet.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

KUNST

Dag og Tids Sjur Haga Bringeland har de siste ukene presentert reisebrev fra den evige stad med kunst som tema. Først er det Marsmarken og særlig Ara Pacis han omtaler. Jeg undrer meg over noen av Bringelands ordvalg. Han snakker om «slaktarbenk». Det er vel et alter, eller en offerbenk? Dyra ble ikke slakta, men ofra. Et annet sted i teksta kan vi lese om «biletrelieff» som jeg opplever som en pleonasme. Alle relieffer er vel ei bildemessig framstilling? En annen, og viktigere ting, er plasseringa av Ara Pacis. Opprinnelig lå det lenger sør-øst. Byggverket ble frosset ned til om lag 40 kuldegrader ved hjelp av flytende karbondioksyd, før det ble flyttet. Mussolini var sjølsagt til stede ved nyinnvielsen i 1938.

I reportasje nummer to omtaler Bringeland Laokoon i Vatikanmuseet. Da skulpturen ble funnet i 1506, mangla hovedpersonens høgre arm. I diskusjonen omkring hvordan denne armen kunne vært, hevda Michelangelo at den hadde vært bøyd bakover, over skuldra. Først i 1906 oppdaget man en arm som kunne passe, og i 1957 erkjente arkeologer at det var riktig arm, plassert som Michelangelos forslag. Det er denne armen vi ser på statuen i dag i Vatikanmuseet, mens ulike gipsavstøpinger fremdeles har «den gamle armen» (inkl. i Nasjonalgalleriet).

Tredje reisebrev er fra Piazza Rotunda og Pantheon. Bringeland omtaler Portunus-tempelet. Det er nå gravd fram, påstår han. Dette er for meg noe underlig, da tempelet gjengis i litteraturen allerede på 1700-tallet, riktignok under navnet Fortuna Virilis.

Bildekunstneren Caravaggio er hovedperson i neste artikkel. Tradisjonen tro lister Bringeland opp biografiske karakteristikker av Caravaggio i stedet for å konsentrere seg om kunsten han skapte. Saftige detaljer fra biografien kommer igjen ved flere anledninger. Et motiv Bringeland trekker fram, er Judit som halshogger Holofernes. Bringeland knytter kunstnerens interesse for motivet til hans personlighet. Det som er vel så interessant i denne sammenhengen er Tridentinerkonsilet og motreformasjonen. I løpet av konsilets tre perioder rundt 1550, besluttet den katolske kirke blant annet en helt bevisst bruk av bildekunst i kirkas moralske opprusting. Det var en rekke kunstnere, ikke bare Caravaggio, som framstilte Judit i det hun var i ferd med å skjære hodet av Holofernes, blant andre Artemisia Gentileschi. Bringeland kaller Caravaggios «Den botferdige Magdalena» et portrett. Caravaggio kjente ikke Maria Magdalena, kan hende har hun aldri levd. Men at han har framstilt ei kvinne som Maria Magdalena, er det ingen tvil om. Det er stor forskjell mellom det og det å male et portrett av en bestemt person som både skal være gjenkjennelig og karakterisere den aktuelle personen. Bringeland hevder at rødt hår er et Maria Magdalenas kjennetegn. Bare så det er sagt; hun kan like gjerne ha mørkt hår.

Ellen J. Lerberg er mag.art. og er seniorkurator ved Nasjonalmuseet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kristin Harila fekk vondt i ryggen og snudde. Ho nådde ikkje Sørpolen åleine på ski i 2024.

Kristin Harila fekk vondt i ryggen og snudde. Ho nådde ikkje Sørpolen åleine på ski i 2024.

Privat / Handout

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal
Kristin Harila fekk vondt i ryggen og snudde. Ho nådde ikkje Sørpolen åleine på ski i 2024.

Kristin Harila fekk vondt i ryggen og snudde. Ho nådde ikkje Sørpolen åleine på ski i 2024.

Privat / Handout

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Foto: Cornelius Poppe / NTB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Naturplan utan samling

Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Foto: Universitetet i Bergen

Meldingar
Svein Gjerdåker

Øyvind Vågnes (1972–2025)

«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB

KommentarSamfunn
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Den livsviktige satiren

Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh
Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis