JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Libyas tragedie

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Eit migrantredningsskip deler ut  vestar under ein redningsaksjon.

Eit migrantredningsskip deler ut vestar under ein redningsaksjon.

Foto: Darrin Zammit Lupi / Reuters / NTB

Eit migrantredningsskip deler ut  vestar under ein redningsaksjon.

Eit migrantredningsskip deler ut vestar under ein redningsaksjon.

Foto: Darrin Zammit Lupi / Reuters / NTB

3518
20231006
3518
20231006

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Utanriks

Jeg leste med interesse professor Sørbøs artikkel om Libya i Dag og Tid nr. 38. Jeg er enig i en del av det Sørbø skriver, men ikke alt.

Nato strakk mandatet fra Sikkerhetsrådet for langt ved å drive frem et regimeskifte, og norske beslutningstakere kunne gjerne vært mere ydmyke om egen rolle. Men jeg mener Sørbø tildeler oss for mye skyld for Libyas tragedie. Da krigermilitsene fikk mulighet til å skape et nytt Libya, var de kun i stand til å ryke i strupene på hverandre. Det får de faktisk skylde seg selv for. Det er heller ikke Natos eller Norges skyld at kyniske menneskesmuglere og andre banditter har gjort Libya til et mareritt for tusenvis av migranter.

Sikkerhetsrådsresolusjon 1973 datert 17. mars 2011 var basert på R2P-prinsippet (Responsibility to Protect) som FNs generalforsamling vedtok i 2005, med forventninger om at Sikkerhetsrådet skal beskytte sivile mot forbrytelser av massivt omfang når statlige myndigheter svikter. Bruk av militær makt er siste utvei, hvis fredelige midler ikke fører frem eller konflikten har eskalert til et nivå der lite annet synes relevant. Slik var situasjonen Sikkerhetsrådets medlemmer, og mange andre aktører, mente en stod overfor i mars 2011. At flere i ettertid har ment at trusselen var mindre alvorlig, var ikke tilgjengelig kunnskap den gang.

Libyas daværende leder, Gaddafi, gjorde ingenting for å redusere trusselbildet, tvert imot. Vetomaktene Russland og Kina kunne ha blokkert resolusjonen. Det gjorde de ikke. Ved å avstå fra å stemme signaliserte de en viss skepsis, men unngikk å bli stemplet som de som hindret reaksjon mot en forventet katastrofe.

Resolusjonsteksten har flere svakheter som åpner for tolkninger. Libya skulle beskyttes med alle nødvendige midler. Eneste spesifiserte unntak var okkupasjon. Sikkerhetsrådet kunne dessuten ha bestemt en kort tidsfrist. Men at Nato iverksatte mandatet, er vanskelig å kritisere. Teksten påkaller iverksettelse gjennom relevante regionale organisasjoner. Resolusjonstekster blir ofte til under tidspress stilt overfor en eskalerende situasjon. Men uklarheten avspeiler også hva det var mulig å bli enige om i et organ preget av sterke ideologiske motsetninger. Når vanskelige spørsmål skyves mot en udefinert fremtid, kommer gjerne problemene etter hvert. Libya er kroneksempelet.

Vesten oppfant ikke begrepet «humanitær intervensjon» på 2000-tallet. Det har vært debattert i faglitteraturen siden 1970-årene, med historiske røtter til langt nede på 1800-tallet. Men intervensjoner er problematiske. Risikoen for deltakerne skaper sjelden popularitet på hjemmebane. Utfallet er alltid uvisst, blir ofte noe annet enn planlagt, kanskje en situasjon verre enn den som skulle helbredes.

Sikkerhetsrådet forvalter enorm politisk makt som enighet kan aktivere. Men rådet kan ikke selv iverksette sine beslutninger. FNs medlemsstater og regionale organisasjoner må stille nødvendige ressurser. Kontrollen over den iverksettende fasen er i de fleste tilfeller svak. Ivrige deltakere kan ha motiver utover de rent humanitære som kan dreie iverksettelsen bort fra beslutningstakernes intensjoner. Da krigen pågikk, ble det snakket om at Norge måtte vise seg som et relevant Nato-medlem. Men det sitter nok langt inne for norske politikere å innrømme dette motivet, som jeg vil tro var knekkende likegyldig for befolkningen som trengte beskyttelse.

Tor Dahl-Eriksen er dr.philos. og pensjonert førstelektor i statsvitenskap ved UiT Norges arktiske universitet.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Utanriks

Jeg leste med interesse professor Sørbøs artikkel om Libya i Dag og Tid nr. 38. Jeg er enig i en del av det Sørbø skriver, men ikke alt.

Nato strakk mandatet fra Sikkerhetsrådet for langt ved å drive frem et regimeskifte, og norske beslutningstakere kunne gjerne vært mere ydmyke om egen rolle. Men jeg mener Sørbø tildeler oss for mye skyld for Libyas tragedie. Da krigermilitsene fikk mulighet til å skape et nytt Libya, var de kun i stand til å ryke i strupene på hverandre. Det får de faktisk skylde seg selv for. Det er heller ikke Natos eller Norges skyld at kyniske menneskesmuglere og andre banditter har gjort Libya til et mareritt for tusenvis av migranter.

Sikkerhetsrådsresolusjon 1973 datert 17. mars 2011 var basert på R2P-prinsippet (Responsibility to Protect) som FNs generalforsamling vedtok i 2005, med forventninger om at Sikkerhetsrådet skal beskytte sivile mot forbrytelser av massivt omfang når statlige myndigheter svikter. Bruk av militær makt er siste utvei, hvis fredelige midler ikke fører frem eller konflikten har eskalert til et nivå der lite annet synes relevant. Slik var situasjonen Sikkerhetsrådets medlemmer, og mange andre aktører, mente en stod overfor i mars 2011. At flere i ettertid har ment at trusselen var mindre alvorlig, var ikke tilgjengelig kunnskap den gang.

Libyas daværende leder, Gaddafi, gjorde ingenting for å redusere trusselbildet, tvert imot. Vetomaktene Russland og Kina kunne ha blokkert resolusjonen. Det gjorde de ikke. Ved å avstå fra å stemme signaliserte de en viss skepsis, men unngikk å bli stemplet som de som hindret reaksjon mot en forventet katastrofe.

Resolusjonsteksten har flere svakheter som åpner for tolkninger. Libya skulle beskyttes med alle nødvendige midler. Eneste spesifiserte unntak var okkupasjon. Sikkerhetsrådet kunne dessuten ha bestemt en kort tidsfrist. Men at Nato iverksatte mandatet, er vanskelig å kritisere. Teksten påkaller iverksettelse gjennom relevante regionale organisasjoner. Resolusjonstekster blir ofte til under tidspress stilt overfor en eskalerende situasjon. Men uklarheten avspeiler også hva det var mulig å bli enige om i et organ preget av sterke ideologiske motsetninger. Når vanskelige spørsmål skyves mot en udefinert fremtid, kommer gjerne problemene etter hvert. Libya er kroneksempelet.

Vesten oppfant ikke begrepet «humanitær intervensjon» på 2000-tallet. Det har vært debattert i faglitteraturen siden 1970-årene, med historiske røtter til langt nede på 1800-tallet. Men intervensjoner er problematiske. Risikoen for deltakerne skaper sjelden popularitet på hjemmebane. Utfallet er alltid uvisst, blir ofte noe annet enn planlagt, kanskje en situasjon verre enn den som skulle helbredes.

Sikkerhetsrådet forvalter enorm politisk makt som enighet kan aktivere. Men rådet kan ikke selv iverksette sine beslutninger. FNs medlemsstater og regionale organisasjoner må stille nødvendige ressurser. Kontrollen over den iverksettende fasen er i de fleste tilfeller svak. Ivrige deltakere kan ha motiver utover de rent humanitære som kan dreie iverksettelsen bort fra beslutningstakernes intensjoner. Da krigen pågikk, ble det snakket om at Norge måtte vise seg som et relevant Nato-medlem. Men det sitter nok langt inne for norske politikere å innrømme dette motivet, som jeg vil tro var knekkende likegyldig for befolkningen som trengte beskyttelse.

Tor Dahl-Eriksen er dr.philos. og pensjonert førstelektor i statsvitenskap ved UiT Norges arktiske universitet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis