Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3069
20170922
3069
20170922

NASJONALLITTERATUR

Nei, vi elsker ikke lenger: Dag og Tids intervju med meg om denne boka (8. september) har gitt opphav til to kommentarar her i avisa. Ein frå Erik Bjerck Hagen, same dag som intervjuet stod, og ein frå Frode Helmich Pedersen veka etter (15. september). Begge opponentane er tilsette i faget allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Bergen. Vi kjenner einannan godt, men har ikkje avtalt denne debatten på kammerset.

Usemja oss imellom stikk neppe så djupt som ein kunne tru. Bjerck Hagens motførestillingar kan botne i ei mistyding: Vi (han og eg) refererer til ulike storleikar når vi nyttar pronomenet for første person fleirtal: «Vi gjekk bort frå tanken om ein ‘nasjonallitteratur’ alt i 1960-åra», uttaler Bjerck Hagen og meiner Oslo-kollegaen (eg) falbyr «gammalt nytt». Tja. Dei som i 1960-åra kvitta seg med den nasjonallitterære førestillinga, var vel «vi som tilhøyrer faget allmenn litteraturvitskap», eller kanskje «vi litteraturforskarar«, ikkje «vi norske». Så seint som i forfjor proklamerte forfattaren Dag Solstad at «vår» manglande sans for Olav Duuns romanar må gjelde som ein «nasjonal tragedie». Han synest med andre ord å meine at desse romanane høyrer til den umistelege nasjonallitteraturen. At litteraturforskarar som oss slett ikkje har gitt opp skaparen av Juvikfolke, visste han sjølvsagt godt. Men problemet tilhøyrde altså «det store vi-et», ikkje «det lille vi-et» som debatterer litteratur i Dag og Tid. Vi små elskar enno.

Helmich Pedersen meiner på si side at eg i boka sviktar som «nøytral» historikar og heller demonstrerer ei «anti-romantisk» og «postnasjonal» innstilling. Vil eg kanskje ikkje nasjonallitteraturen til livs? Det å dømme om sin eigen nøytralitet byr på store problem for ein forfattar. Men kanskje har eg undervurdert det faktum at vi alle, i Bergen så vel som i Oslo, lever i ei postromantisk og postnasjonal tid. Nasjonalromantikken er for lengst historie. Men no synest eg vel ikkje at dei tekststadene Helmich Pedersen peiker på – prova på at forfattaren er partisk – verkar særleg overtydande. Men eg noterer meg synspunktet. Andre lesarar, som Marta Norheim i NRK P2 (jau da, eg kjenner henne òg), gir i kommentaren sin (30. august) uttrykk for at forfattaren helst bikkar andre vegen. Han skriv «i vemod». Boka formeleg «tryglar» om å bli motsagd. Dersom eg balanserer revolusjon med vemod, kan det kanskje ikkje vere så gale med nøytraliteten likevel?

I Nei, vi elsker ikke lenger tar eg for meg litteraturens nasjonalitet gjennom 150 år, ikkje, slik Helmich Pedersen tar for gitt, norske «klassikarar». At klassikarane mistar nasjonaliteten, tyder ikkje at dei samstundes mistar all verdi. Men eg har faktisk skrive eit kapittel om korleis den eldste og mest framande av alle klassikarane, Petter Dass, på sett og vis enno kan komme til nytte, også i skolen. Grunnen til det trur eg ikkje ligg i ein tidlaus litterær kvalitet, men i dei historiske omstenda.

Jon Haarberg er professor i allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Oslo.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

NASJONALLITTERATUR

Nei, vi elsker ikke lenger: Dag og Tids intervju med meg om denne boka (8. september) har gitt opphav til to kommentarar her i avisa. Ein frå Erik Bjerck Hagen, same dag som intervjuet stod, og ein frå Frode Helmich Pedersen veka etter (15. september). Begge opponentane er tilsette i faget allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Bergen. Vi kjenner einannan godt, men har ikkje avtalt denne debatten på kammerset.

Usemja oss imellom stikk neppe så djupt som ein kunne tru. Bjerck Hagens motførestillingar kan botne i ei mistyding: Vi (han og eg) refererer til ulike storleikar når vi nyttar pronomenet for første person fleirtal: «Vi gjekk bort frå tanken om ein ‘nasjonallitteratur’ alt i 1960-åra», uttaler Bjerck Hagen og meiner Oslo-kollegaen (eg) falbyr «gammalt nytt». Tja. Dei som i 1960-åra kvitta seg med den nasjonallitterære førestillinga, var vel «vi som tilhøyrer faget allmenn litteraturvitskap», eller kanskje «vi litteraturforskarar«, ikkje «vi norske». Så seint som i forfjor proklamerte forfattaren Dag Solstad at «vår» manglande sans for Olav Duuns romanar må gjelde som ein «nasjonal tragedie». Han synest med andre ord å meine at desse romanane høyrer til den umistelege nasjonallitteraturen. At litteraturforskarar som oss slett ikkje har gitt opp skaparen av Juvikfolke, visste han sjølvsagt godt. Men problemet tilhøyrde altså «det store vi-et», ikkje «det lille vi-et» som debatterer litteratur i Dag og Tid. Vi små elskar enno.

Helmich Pedersen meiner på si side at eg i boka sviktar som «nøytral» historikar og heller demonstrerer ei «anti-romantisk» og «postnasjonal» innstilling. Vil eg kanskje ikkje nasjonallitteraturen til livs? Det å dømme om sin eigen nøytralitet byr på store problem for ein forfattar. Men kanskje har eg undervurdert det faktum at vi alle, i Bergen så vel som i Oslo, lever i ei postromantisk og postnasjonal tid. Nasjonalromantikken er for lengst historie. Men no synest eg vel ikkje at dei tekststadene Helmich Pedersen peiker på – prova på at forfattaren er partisk – verkar særleg overtydande. Men eg noterer meg synspunktet. Andre lesarar, som Marta Norheim i NRK P2 (jau da, eg kjenner henne òg), gir i kommentaren sin (30. august) uttrykk for at forfattaren helst bikkar andre vegen. Han skriv «i vemod». Boka formeleg «tryglar» om å bli motsagd. Dersom eg balanserer revolusjon med vemod, kan det kanskje ikkje vere så gale med nøytraliteten likevel?

I Nei, vi elsker ikke lenger tar eg for meg litteraturens nasjonalitet gjennom 150 år, ikkje, slik Helmich Pedersen tar for gitt, norske «klassikarar». At klassikarane mistar nasjonaliteten, tyder ikkje at dei samstundes mistar all verdi. Men eg har faktisk skrive eit kapittel om korleis den eldste og mest framande av alle klassikarane, Petter Dass, på sett og vis enno kan komme til nytte, også i skolen. Grunnen til det trur eg ikkje ligg i ein tidlaus litterær kvalitet, men i dei historiske omstenda.

Jon Haarberg er professor i allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Oslo.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh
Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh
Hayden Powell har skrive musikk for ein sekstett.

Hayden Powell har skrive musikk for ein sekstett.

Foto: Anne Valeur

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Fugl føniks

Hayden Powell har brukt ventetida godt.

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

Bleik om sausenebba

Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Foto: Ida Gøytil

BokMeldingar
Sindre Ekrheim

Idealitet og realitet

Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro
Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis