NASJONALLITTERATUR
Nei, vi elsker ikke lenger: Dag og Tids intervju med meg om denne boka (8. september) har gitt opphav til to kommentarar her i avisa. Ein frå Erik Bjerck Hagen, same dag som intervjuet stod, og ein frå Frode Helmich Pedersen veka etter (15. september). Begge opponentane er tilsette i faget allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Bergen. Vi kjenner einannan godt, men har ikkje avtalt denne debatten på kammerset.
Usemja oss imellom stikk neppe så djupt som ein kunne tru. Bjerck Hagens motførestillingar kan botne i ei mistyding: Vi (han og eg) refererer til ulike storleikar når vi nyttar pronomenet for første person fleirtal: «Vi gjekk bort frå tanken om ein ‘nasjonallitteratur’ alt i 1960-åra», uttaler Bjerck Hagen og meiner Oslo-kollegaen (eg) falbyr «gammalt nytt». Tja. Dei som i 1960-åra kvitta seg med den nasjonallitterære førestillinga, var vel «vi som tilhøyrer faget allmenn litteraturvitskap», eller kanskje «vi litteraturforskarar«, ikkje «vi norske». Så seint som i forfjor proklamerte forfattaren Dag Solstad at «vår» manglande sans for Olav Duuns romanar må gjelde som ein «nasjonal tragedie». Han synest med andre ord å meine at desse romanane høyrer til den umistelege nasjonallitteraturen. At litteraturforskarar som oss slett ikkje har gitt opp skaparen av Juvikfolke, visste han sjølvsagt godt. Men problemet tilhøyrde altså «det store vi-et», ikkje «det lille vi-et» som debatterer litteratur i Dag og Tid. Vi små elskar enno.
Helmich Pedersen meiner på si side at eg i boka sviktar som «nøytral» historikar og heller demonstrerer ei «anti-romantisk» og «postnasjonal» innstilling. Vil eg kanskje ikkje nasjonallitteraturen til livs? Det å dømme om sin eigen nøytralitet byr på store problem for ein forfattar. Men kanskje har eg undervurdert det faktum at vi alle, i Bergen så vel som i Oslo, lever i ei postromantisk og postnasjonal tid. Nasjonalromantikken er for lengst historie. Men no synest eg vel ikkje at dei tekststadene Helmich Pedersen peiker på – prova på at forfattaren er partisk – verkar særleg overtydande. Men eg noterer meg synspunktet. Andre lesarar, som Marta Norheim i NRK P2 (jau da, eg kjenner henne òg), gir i kommentaren sin (30. august) uttrykk for at forfattaren helst bikkar andre vegen. Han skriv «i vemod». Boka formeleg «tryglar» om å bli motsagd. Dersom eg balanserer revolusjon med vemod, kan det kanskje ikkje vere så gale med nøytraliteten likevel?
I Nei, vi elsker ikke lenger tar eg for meg litteraturens nasjonalitet gjennom 150 år, ikkje, slik Helmich Pedersen tar for gitt, norske «klassikarar». At klassikarane mistar nasjonaliteten, tyder ikkje at dei samstundes mistar all verdi. Men eg har faktisk skrive eit kapittel om korleis den eldste og mest framande av alle klassikarane, Petter Dass, på sett og vis enno kan komme til nytte, også i skolen. Grunnen til det trur eg ikkje ligg i ein tidlaus litterær kvalitet, men i dei historiske omstenda.
Jon Haarberg er professor i allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Oslo.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
NASJONALLITTERATUR
Nei, vi elsker ikke lenger: Dag og Tids intervju med meg om denne boka (8. september) har gitt opphav til to kommentarar her i avisa. Ein frå Erik Bjerck Hagen, same dag som intervjuet stod, og ein frå Frode Helmich Pedersen veka etter (15. september). Begge opponentane er tilsette i faget allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Bergen. Vi kjenner einannan godt, men har ikkje avtalt denne debatten på kammerset.
Usemja oss imellom stikk neppe så djupt som ein kunne tru. Bjerck Hagens motførestillingar kan botne i ei mistyding: Vi (han og eg) refererer til ulike storleikar når vi nyttar pronomenet for første person fleirtal: «Vi gjekk bort frå tanken om ein ‘nasjonallitteratur’ alt i 1960-åra», uttaler Bjerck Hagen og meiner Oslo-kollegaen (eg) falbyr «gammalt nytt». Tja. Dei som i 1960-åra kvitta seg med den nasjonallitterære førestillinga, var vel «vi som tilhøyrer faget allmenn litteraturvitskap», eller kanskje «vi litteraturforskarar«, ikkje «vi norske». Så seint som i forfjor proklamerte forfattaren Dag Solstad at «vår» manglande sans for Olav Duuns romanar må gjelde som ein «nasjonal tragedie». Han synest med andre ord å meine at desse romanane høyrer til den umistelege nasjonallitteraturen. At litteraturforskarar som oss slett ikkje har gitt opp skaparen av Juvikfolke, visste han sjølvsagt godt. Men problemet tilhøyrde altså «det store vi-et», ikkje «det lille vi-et» som debatterer litteratur i Dag og Tid. Vi små elskar enno.
Helmich Pedersen meiner på si side at eg i boka sviktar som «nøytral» historikar og heller demonstrerer ei «anti-romantisk» og «postnasjonal» innstilling. Vil eg kanskje ikkje nasjonallitteraturen til livs? Det å dømme om sin eigen nøytralitet byr på store problem for ein forfattar. Men kanskje har eg undervurdert det faktum at vi alle, i Bergen så vel som i Oslo, lever i ei postromantisk og postnasjonal tid. Nasjonalromantikken er for lengst historie. Men no synest eg vel ikkje at dei tekststadene Helmich Pedersen peiker på – prova på at forfattaren er partisk – verkar særleg overtydande. Men eg noterer meg synspunktet. Andre lesarar, som Marta Norheim i NRK P2 (jau da, eg kjenner henne òg), gir i kommentaren sin (30. august) uttrykk for at forfattaren helst bikkar andre vegen. Han skriv «i vemod». Boka formeleg «tryglar» om å bli motsagd. Dersom eg balanserer revolusjon med vemod, kan det kanskje ikkje vere så gale med nøytraliteten likevel?
I Nei, vi elsker ikke lenger tar eg for meg litteraturens nasjonalitet gjennom 150 år, ikkje, slik Helmich Pedersen tar for gitt, norske «klassikarar». At klassikarane mistar nasjonaliteten, tyder ikkje at dei samstundes mistar all verdi. Men eg har faktisk skrive eit kapittel om korleis den eldste og mest framande av alle klassikarane, Petter Dass, på sett og vis enno kan komme til nytte, også i skolen. Grunnen til det trur eg ikkje ligg i ein tidlaus litterær kvalitet, men i dei historiske omstenda.
Jon Haarberg er professor i allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Oslo.
Fleire artiklar
Hayden Powell har skrive musikk for ein sekstett.
Foto: Anne Valeur
Fugl føniks
Hayden Powell har brukt ventetida godt.
Teikning: May Linn Clement
Bleik om sausenebba
Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!
Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.
Foto: Ida Gøytil
Idealitet og realitet
Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.
Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.
Foto: Eivind Senneset
Dei førehandsdømde og samfunnet
Eivind Riise Hauge skriv med forstand om brotsmenn, rettsvesen, liv og lære.
Ein tilhengjar støttar det saudiarabiske fotballaget.
Foto: Mohamed Abd El Ghany / Reuters / NTB
Fotball og laksediplomati
Fortener Saudi-Arabia meir merksemd fordi dei skal arrangera endå eit nytt idrettsarrangement? Absolutt. Klarer NFF å endra norsk utanrikspolitikk og handels- og reisemønster med kritikken sin? Truleg ikkje.