Meir praksis i skulen?
Diktaren Nils Kjær (1870-1924) seier at skulen skal ha fag som har verdi for eitkvart menneske i eit kvasomhelst yrke i framtida.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Skule
Underteikna er usamd i at praktisk læring skal inn i alle fag.
Når det gjeld kva som bør lærast, både i grunnskulen og i den vidaregåande skulen, er eg samd med det diktaren Nils Kjær (1870–1924) skriv i epistelen «Et brev om æstetik».
Han skriv: «[Skulen] skal ikke utdanne fagmenn av den enkle grunn at hver elev isåfall måtte få sin egen klasse, da det vel umulig kan forutsettes at alle av samme kull skulle være skikket til samme livsgjerning.»
Han seier vidare at skulen skal ha fag som har verdi for eitkvart menneske i eit kva som helst yrke i framtida.
Slike fag er morsmål, naturkunnskap (her kjem matematikken inn), historie og kulturspråk.
Skulen skal ta omsyn til at eit menneske først og fremst tilhøyrer naturen, dernest sivilisasjonen, og etter det til eit bestemt folk.
Når evnene er mogna, skal mennesket velja leveveg.
Det at elevane skal spesialisera seg frå grunnskulen av, meiner eg er feil.
Derfor er det svært viktig at fagkrinsen er så vid at den for kvar einskild elev vert ei veksling mellom lette og vanskelege fag, skriv Kjær vidare.
Den som tykkjer historie og språk er morosame fag, får slita med matematikken.
Slepp dei matematikken, misser dei morosame faga ein del av sin sjarm, skriv han vidare.
«Slik er engang menneskenaturen, og det er bare misforstått mamma-ømhet at ville ha gutten sin fritatt fra alt, hva der ikke går i ham som fot i hose.»
Læra om verdien av det unyttige, verdien av det som ikkje kan kjøpast og seljast, er det som gjer oss menneske til noko meir enn ei transitthamn for fødemiddel, seier han.
Nils Kjær tenkjer nok mest på elevane i vidaregåande skule i epistelen sin, men eg synest mykje høver i grunnskulen òg.
Elevane må fritt koma med ynskje, men det heile kokar ned, som i all oppseding, til kven det er som skal ta ansvaret og avgjerdsla.
Andi Hjeltnes er pensjonert lærar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Skule
Underteikna er usamd i at praktisk læring skal inn i alle fag.
Når det gjeld kva som bør lærast, både i grunnskulen og i den vidaregåande skulen, er eg samd med det diktaren Nils Kjær (1870–1924) skriv i epistelen «Et brev om æstetik».
Han skriv: «[Skulen] skal ikke utdanne fagmenn av den enkle grunn at hver elev isåfall måtte få sin egen klasse, da det vel umulig kan forutsettes at alle av samme kull skulle være skikket til samme livsgjerning.»
Han seier vidare at skulen skal ha fag som har verdi for eitkvart menneske i eit kva som helst yrke i framtida.
Slike fag er morsmål, naturkunnskap (her kjem matematikken inn), historie og kulturspråk.
Skulen skal ta omsyn til at eit menneske først og fremst tilhøyrer naturen, dernest sivilisasjonen, og etter det til eit bestemt folk.
Når evnene er mogna, skal mennesket velja leveveg.
Det at elevane skal spesialisera seg frå grunnskulen av, meiner eg er feil.
Derfor er det svært viktig at fagkrinsen er så vid at den for kvar einskild elev vert ei veksling mellom lette og vanskelege fag, skriv Kjær vidare.
Den som tykkjer historie og språk er morosame fag, får slita med matematikken.
Slepp dei matematikken, misser dei morosame faga ein del av sin sjarm, skriv han vidare.
«Slik er engang menneskenaturen, og det er bare misforstått mamma-ømhet at ville ha gutten sin fritatt fra alt, hva der ikke går i ham som fot i hose.»
Læra om verdien av det unyttige, verdien av det som ikkje kan kjøpast og seljast, er det som gjer oss menneske til noko meir enn ei transitthamn for fødemiddel, seier han.
Nils Kjær tenkjer nok mest på elevane i vidaregåande skule i epistelen sin, men eg synest mykje høver i grunnskulen òg.
Elevane må fritt koma med ynskje, men det heile kokar ned, som i all oppseding, til kven det er som skal ta ansvaret og avgjerdsla.
Andi Hjeltnes er pensjonert lærar.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.