Meir praksis i skulen?
Diktaren Nils Kjær (1870-1924) seier at skulen skal ha fag som har verdi for eitkvart menneske i eit kvasomhelst yrke i framtida.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Skule
Underteikna er usamd i at praktisk læring skal inn i alle fag.
Når det gjeld kva som bør lærast, både i grunnskulen og i den vidaregåande skulen, er eg samd med det diktaren Nils Kjær (1870–1924) skriv i epistelen «Et brev om æstetik».
Han skriv: «[Skulen] skal ikke utdanne fagmenn av den enkle grunn at hver elev isåfall måtte få sin egen klasse, da det vel umulig kan forutsettes at alle av samme kull skulle være skikket til samme livsgjerning.»
Han seier vidare at skulen skal ha fag som har verdi for eitkvart menneske i eit kva som helst yrke i framtida.
Slike fag er morsmål, naturkunnskap (her kjem matematikken inn), historie og kulturspråk.
Skulen skal ta omsyn til at eit menneske først og fremst tilhøyrer naturen, dernest sivilisasjonen, og etter det til eit bestemt folk.
Når evnene er mogna, skal mennesket velja leveveg.
Det at elevane skal spesialisera seg frå grunnskulen av, meiner eg er feil.
Derfor er det svært viktig at fagkrinsen er så vid at den for kvar einskild elev vert ei veksling mellom lette og vanskelege fag, skriv Kjær vidare.
Den som tykkjer historie og språk er morosame fag, får slita med matematikken.
Slepp dei matematikken, misser dei morosame faga ein del av sin sjarm, skriv han vidare.
«Slik er engang menneskenaturen, og det er bare misforstått mamma-ømhet at ville ha gutten sin fritatt fra alt, hva der ikke går i ham som fot i hose.»
Læra om verdien av det unyttige, verdien av det som ikkje kan kjøpast og seljast, er det som gjer oss menneske til noko meir enn ei transitthamn for fødemiddel, seier han.
Nils Kjær tenkjer nok mest på elevane i vidaregåande skule i epistelen sin, men eg synest mykje høver i grunnskulen òg.
Elevane må fritt koma med ynskje, men det heile kokar ned, som i all oppseding, til kven det er som skal ta ansvaret og avgjerdsla.
Andi Hjeltnes er pensjonert lærar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Skule
Underteikna er usamd i at praktisk læring skal inn i alle fag.
Når det gjeld kva som bør lærast, både i grunnskulen og i den vidaregåande skulen, er eg samd med det diktaren Nils Kjær (1870–1924) skriv i epistelen «Et brev om æstetik».
Han skriv: «[Skulen] skal ikke utdanne fagmenn av den enkle grunn at hver elev isåfall måtte få sin egen klasse, da det vel umulig kan forutsettes at alle av samme kull skulle være skikket til samme livsgjerning.»
Han seier vidare at skulen skal ha fag som har verdi for eitkvart menneske i eit kva som helst yrke i framtida.
Slike fag er morsmål, naturkunnskap (her kjem matematikken inn), historie og kulturspråk.
Skulen skal ta omsyn til at eit menneske først og fremst tilhøyrer naturen, dernest sivilisasjonen, og etter det til eit bestemt folk.
Når evnene er mogna, skal mennesket velja leveveg.
Det at elevane skal spesialisera seg frå grunnskulen av, meiner eg er feil.
Derfor er det svært viktig at fagkrinsen er så vid at den for kvar einskild elev vert ei veksling mellom lette og vanskelege fag, skriv Kjær vidare.
Den som tykkjer historie og språk er morosame fag, får slita med matematikken.
Slepp dei matematikken, misser dei morosame faga ein del av sin sjarm, skriv han vidare.
«Slik er engang menneskenaturen, og det er bare misforstått mamma-ømhet at ville ha gutten sin fritatt fra alt, hva der ikke går i ham som fot i hose.»
Læra om verdien av det unyttige, verdien av det som ikkje kan kjøpast og seljast, er det som gjer oss menneske til noko meir enn ei transitthamn for fødemiddel, seier han.
Nils Kjær tenkjer nok mest på elevane i vidaregåande skule i epistelen sin, men eg synest mykje høver i grunnskulen òg.
Elevane må fritt koma med ynskje, men det heile kokar ned, som i all oppseding, til kven det er som skal ta ansvaret og avgjerdsla.
Andi Hjeltnes er pensjonert lærar.
Fleire artiklar
Foto via Wikipedia Commons
«Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han 'gjenom hjarte som eit tvieggja sverd'.»
Han heitte John Guillot, men skifta namn til Johnnie Allan og blei pub-rockar.
Arkivet: For tida framstår ikkje USA som det lova landet, men hausten for 50 år sidan var Elvis Presley på hitlistene i USA og England med «Promised Land»
Mogleg trasé for jarnbane mellom Narvik eller Bjørnfjell til Tromsø.
«Tanken om å realisera tog til Tromsø gjennom Sverige er på ingen måte ny.»
Daniel Sommer, Johannes Lundberg og Arve Henriksen.
Foto: Kristin Lidell
Fint nordisk samarbeid
Her er det ikkje spor av langhalm.
Polakkane er skumle bridgespelarar. Her frå avslutningsseremonien under World Bridge Games i Buenos Aires nyleg.
Foto: Poli Zolto / World Bridge Federation
Dąbrowskis masurka
For to veker sidan vann Polen gull i det som uformelt blir kalla bridgens olympiade, i Buenos Aires.