Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Mistolking eller misbruk av samisk historie?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2997
20180126
2997
20180126

Urfolk

I Nord-Noreg, mest i Finnmark og Troms, har i fleire år debatten om samiske rettar, mellom anna retten til land og vatn og styring av lokal og regional politikk, bølgja fram og tilbake. Denne debatten har også fått ein historisk dimensjon der dei som har vorte kalla «samelandsideologane» saman med lokale historiske miljø, har kjempa for «urfolksretten». Dette er stundom tufta på historisk materiale. Mange er ikkje samde i deira tolkingar.

I utgåve 4–17 av Syn og Segn har til dømes Ketil Zachariassen, fyrsteamanuensis på Institutt for arkeologi, historie, religionsvitskap og teologi ved Universitetet i Tromsø – Noregs arktiske universitet (UiT), fått prenta ein artikkel med tittelen «Ei historisk slagmark» med undertittelen «Samisk historie blir brukt og av og til misbrukt i kamp for politisk legitimitet og juridiske rettar. Kva er det med denne historia som er så omstridd?» Zachariassen arbeider på feltet moderne historie, med særleg ansvar for urfolks- og minoritetshistoria og har gjeve ut ei rad publikasjonar.

I denne artikkelen skriv han om fleire samepolitiske spørsmål og særskilt om dei som i mediadebatten ikkje er samde med dei syna som er tufta på fagmiljøet ved UiT som han sjølv er ein del av. Han dreg til dømes fram dei som meiner at også nordmenn er urfolk i Troms og Finnmark, eller at samane ikkje var dei fyrste som slo seg ned her og at fleire av dei vandra inn mykje seinare, og så bortetter. Han går mellom anna til åtak på historikaren Trond Gabrielsen på nettstaden Finnmarkforlag.no – «som i sine ’Falske teser’ hevdar å dokumentere korleis historiker- og arkeologimiljøet i og rundt Universitetet i Tromsø einsretter, politiserer, fordreier, omdefinerer og forfalsker samisk og nordnorsk historie».

Eg har sjølv lese fleire av desse tesane, men stussar fælt når Ketil Zachariassen skriv «At fleire har tilbakevist påstandane og tesane frå Gabrielsen og synt at dei ikkje held, tar korkje han eller tilhengjarane notis av. Igjen og igjen ser ein liknande argument og synspunkt i det offentlege ordskiftet.»

Som ivrig avislesar fylgjer eg med i den debatten som forfattaren viser til. Men for at ikkje dette skal bli rein synsing, vil eg be om at Ketil Zachariassen, sameleis som Trond Gabrielsen gjer i sine «Teser», gjev oss som les, naudsynt dokumentasjon. Me treng veta kven som har tilbakevisa det Gabrielsen har skrive, og kor me finn desse tekstane. Det hadde òg vore monaleg interessant å få sjå deira sakstilfang og tolkingar og dei konklusjonane som ligg attom påstanden om at tesane ikkje held mål. Kjem ikkje dette fram, vert jo det heile berre eit slag i lufta? Det verkar som dei fleste faghistorikarne her sørpå ikkje bryr seg spesielt om den nordnorske historieskrivinga.

Vi er vel alle samde om at samrøre mellom politikk og forsking er ein uting og at vitskapleg arbeid må tuftast på dokumenterbare premissar og rimelege konklusjonar?

Ivar Pors Muniz er Dr.philos.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Urfolk

I Nord-Noreg, mest i Finnmark og Troms, har i fleire år debatten om samiske rettar, mellom anna retten til land og vatn og styring av lokal og regional politikk, bølgja fram og tilbake. Denne debatten har også fått ein historisk dimensjon der dei som har vorte kalla «samelandsideologane» saman med lokale historiske miljø, har kjempa for «urfolksretten». Dette er stundom tufta på historisk materiale. Mange er ikkje samde i deira tolkingar.

I utgåve 4–17 av Syn og Segn har til dømes Ketil Zachariassen, fyrsteamanuensis på Institutt for arkeologi, historie, religionsvitskap og teologi ved Universitetet i Tromsø – Noregs arktiske universitet (UiT), fått prenta ein artikkel med tittelen «Ei historisk slagmark» med undertittelen «Samisk historie blir brukt og av og til misbrukt i kamp for politisk legitimitet og juridiske rettar. Kva er det med denne historia som er så omstridd?» Zachariassen arbeider på feltet moderne historie, med særleg ansvar for urfolks- og minoritetshistoria og har gjeve ut ei rad publikasjonar.

I denne artikkelen skriv han om fleire samepolitiske spørsmål og særskilt om dei som i mediadebatten ikkje er samde med dei syna som er tufta på fagmiljøet ved UiT som han sjølv er ein del av. Han dreg til dømes fram dei som meiner at også nordmenn er urfolk i Troms og Finnmark, eller at samane ikkje var dei fyrste som slo seg ned her og at fleire av dei vandra inn mykje seinare, og så bortetter. Han går mellom anna til åtak på historikaren Trond Gabrielsen på nettstaden Finnmarkforlag.no – «som i sine ’Falske teser’ hevdar å dokumentere korleis historiker- og arkeologimiljøet i og rundt Universitetet i Tromsø einsretter, politiserer, fordreier, omdefinerer og forfalsker samisk og nordnorsk historie».

Eg har sjølv lese fleire av desse tesane, men stussar fælt når Ketil Zachariassen skriv «At fleire har tilbakevist påstandane og tesane frå Gabrielsen og synt at dei ikkje held, tar korkje han eller tilhengjarane notis av. Igjen og igjen ser ein liknande argument og synspunkt i det offentlege ordskiftet.»

Som ivrig avislesar fylgjer eg med i den debatten som forfattaren viser til. Men for at ikkje dette skal bli rein synsing, vil eg be om at Ketil Zachariassen, sameleis som Trond Gabrielsen gjer i sine «Teser», gjev oss som les, naudsynt dokumentasjon. Me treng veta kven som har tilbakevisa det Gabrielsen har skrive, og kor me finn desse tekstane. Det hadde òg vore monaleg interessant å få sjå deira sakstilfang og tolkingar og dei konklusjonane som ligg attom påstanden om at tesane ikkje held mål. Kjem ikkje dette fram, vert jo det heile berre eit slag i lufta? Det verkar som dei fleste faghistorikarne her sørpå ikkje bryr seg spesielt om den nordnorske historieskrivinga.

Vi er vel alle samde om at samrøre mellom politikk og forsking er ein uting og at vitskapleg arbeid må tuftast på dokumenterbare premissar og rimelege konklusjonar?

Ivar Pors Muniz er Dr.philos.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

BokMeldingar

Frisk debut

Litt forenkla kan ein seie at Gina Tandberg bygger opp eit heilt fagfelt, for så å rive det ned.

Ingvild Bræin
Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

BokMeldingar

Frisk debut

Litt forenkla kan ein seie at Gina Tandberg bygger opp eit heilt fagfelt, for så å rive det ned.

Ingvild Bræin
Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.

Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.

Foto: NTB

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Portrett av ei kvinne i flammar

Kvart år får eit knippe filmkritikarar presentera ein utvald film på Tromsø Internasjonale Filmfestival. Eg valde ein dokumentar som etter nok eit gjensyn gjer meg usikker og fascinert.

Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.

Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.

Foto: Lise Åserud / NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Kor mange syrer må til for å lage ein sjokoladebolle?

Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Foto: Agnete Brun / NRK

KunstKultur
Kaj Skagen

Ikkje alt er politikk

Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis