JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Nye og gamle konspirasjonsteoriar

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2984
20230331
2984
20230331

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Shakespeare

I Dag og Tid nr. 10 blir det ofra mest to sider verdfull spalteplass på ei ny bok der det blir hevda at forfattaren av Shakespeare sine verk ikkje var Shakespeare, men jarlen av Oxford. Avisa har konkludert, «striden om kven som var forfattaren bak Shakespeare-namnet er i ferd med å kulminere» og vidare «lite av det vi veit om den historiske personen, tyder på at han kan ha vore i stand til å skrive desse (Hamlet osv.) og fleire andre dramatiske meisterstykke».

Eg er langt frå å vera ein litteraturvitar. Men dette luktar konspirasjonstenking lang lei. Det er mykje ein ikkje veit om Shakespeare, noko som ikkje er uvanleg når det gjeld folk som levde for 400 år sidan. Men han var iallfall teatermann, nyttig bakgrunn for ein som skreiv skodespel. Og det er nå namnet som står på dei trykte utgåvene. I 200 år var det ingen som ytra tvil om at Shakespeare skreiv sine eigne verk, før einkvan fann på at han berre var «ein mann av folket», det måtte ha vore ein meir «høgareståande» person som var forfattaren. Kunne apotekarlærlingen Henrik Ibsen ha skrive Ibsen? Det er nok ein annan, det også!

Ein norsk organist klarte for nokre år sidan å få NRK til å laga ein TV-serie, han hadde gått laus på Shakespeares First Folio med vinkelhake og funne mange koda bodskap. Som ein leitar, så finn ein. Men her er Francis Bacon forfattaren, med ei kopling til den mystiske «skattøya» Oak Island i Canada, der TV-teamet vassa rundt i ei myr utan å koma over noko. Det blei bok av dette også: «Den avslører en gigantisk konspirasjon som har lurt verden i snart 400 år» («konspirasjonskunstteori»). Ein omtale av skatteleitinga kan ein finna på nrk.no. «’Her ligger det antagelig fire gjenstander som har stått i tempelet i Jerusalem. Den syvarmede lysestaken, eller menorá, skuebrødsbordet og sølvtrompetene, som ble stjålet av romeren Titus. Trolig også litteratur, manuskripter som ingen har sett, som vil matche denne historien slik den er fortalt i Fama Fraternitatis, Rosenkreutzernes første manifest’, sa Amundsen til NRK forrige gang han ble intervjuet.»

Sidan har visst ingen høyrt meir. Svar på «Shakespeare-gåta» fekk ein ikkje då heller. Det blei presentert som «god fisk» av rikskanalen NRK, som burde ha betre vett enn å presentera pseudovitskap. Vel ein ut dei rette fakta, vrir på dei og utelet alt det som ikkje høver, «cherry picking» på engelsk, à la «Single Source Seymour» i same nummer av Dag og Tid, kan det meste provast. Skriblingar og understrekingar i ein bibel som har tilhøyrt jarlen av Oxford, er ikkje noko bevis, mellom anna fordi han også har hatt andre eigarar.

I urolege tider der ymse krefter gjer sitt ytste for å så tvil om etablert kunnskap, og kastar fram allslags grums, er det ekstra viktig å halda seg til sikre kjelder, det som kan dokumenterast, og vera varsam med å la «alternative fakta» og snurrige teoriar fylla opp i media utan eit kritisk blikk. Det er nok å skriva om elles.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Shakespeare

I Dag og Tid nr. 10 blir det ofra mest to sider verdfull spalteplass på ei ny bok der det blir hevda at forfattaren av Shakespeare sine verk ikkje var Shakespeare, men jarlen av Oxford. Avisa har konkludert, «striden om kven som var forfattaren bak Shakespeare-namnet er i ferd med å kulminere» og vidare «lite av det vi veit om den historiske personen, tyder på at han kan ha vore i stand til å skrive desse (Hamlet osv.) og fleire andre dramatiske meisterstykke».

Eg er langt frå å vera ein litteraturvitar. Men dette luktar konspirasjonstenking lang lei. Det er mykje ein ikkje veit om Shakespeare, noko som ikkje er uvanleg når det gjeld folk som levde for 400 år sidan. Men han var iallfall teatermann, nyttig bakgrunn for ein som skreiv skodespel. Og det er nå namnet som står på dei trykte utgåvene. I 200 år var det ingen som ytra tvil om at Shakespeare skreiv sine eigne verk, før einkvan fann på at han berre var «ein mann av folket», det måtte ha vore ein meir «høgareståande» person som var forfattaren. Kunne apotekarlærlingen Henrik Ibsen ha skrive Ibsen? Det er nok ein annan, det også!

Ein norsk organist klarte for nokre år sidan å få NRK til å laga ein TV-serie, han hadde gått laus på Shakespeares First Folio med vinkelhake og funne mange koda bodskap. Som ein leitar, så finn ein. Men her er Francis Bacon forfattaren, med ei kopling til den mystiske «skattøya» Oak Island i Canada, der TV-teamet vassa rundt i ei myr utan å koma over noko. Det blei bok av dette også: «Den avslører en gigantisk konspirasjon som har lurt verden i snart 400 år» («konspirasjonskunstteori»). Ein omtale av skatteleitinga kan ein finna på nrk.no. «’Her ligger det antagelig fire gjenstander som har stått i tempelet i Jerusalem. Den syvarmede lysestaken, eller menorá, skuebrødsbordet og sølvtrompetene, som ble stjålet av romeren Titus. Trolig også litteratur, manuskripter som ingen har sett, som vil matche denne historien slik den er fortalt i Fama Fraternitatis, Rosenkreutzernes første manifest’, sa Amundsen til NRK forrige gang han ble intervjuet.»

Sidan har visst ingen høyrt meir. Svar på «Shakespeare-gåta» fekk ein ikkje då heller. Det blei presentert som «god fisk» av rikskanalen NRK, som burde ha betre vett enn å presentera pseudovitskap. Vel ein ut dei rette fakta, vrir på dei og utelet alt det som ikkje høver, «cherry picking» på engelsk, à la «Single Source Seymour» i same nummer av Dag og Tid, kan det meste provast. Skriblingar og understrekingar i ein bibel som har tilhøyrt jarlen av Oxford, er ikkje noko bevis, mellom anna fordi han også har hatt andre eigarar.

I urolege tider der ymse krefter gjer sitt ytste for å så tvil om etablert kunnskap, og kastar fram allslags grums, er det ekstra viktig å halda seg til sikre kjelder, det som kan dokumenterast, og vera varsam med å la «alternative fakta» og snurrige teoriar fylla opp i media utan eit kritisk blikk. Det er nok å skriva om elles.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis