Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Om Torsmyten

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4170
20180112
4170
20180112

NORRØNT

Førsteamanuensis i norsk, Eldar Heide, hadde en artikkel i Dag og Tid om Hespriholmen og Torsmyten 5. januar som fortjener tilsvar. Hespriholmen har jeg ingen formening om, men det har jeg om Torsriten.

Språkforskerne (og religionshistorikerne) er ikke enige om opprinnelsen til navnet på guden Tor, som ble den øverste på himmelen i førkristen tid. Den svenske forskeren Peter Jackson mener at navnet Tor kan være «et dikterspråklig ord» som har overlevd fra eldre tid, men som svært tidlig ble egennavn på guden .

Landnåmsberetningene forteller at utvandrerne kastet høysetestolpene over bord da de nærmet seg Island. Guden Tor bestemte at de skulle bosette seg der hvor disse drev i land. Den første landnåmsmannen, Ingolf Arnarson, fant senere stolpene igjen i en vik som han kalte reykja-vik (reykja = reke). Sagaene beskriver at høysetestolpene ville gi eieren «heill», det vil si lykke, velstand, trivsel og heder .

Disse stolpene eller søylene er sentrale i den indoeuropeiske religionen til tvillinggudene, sammen med en tverrligger danner de en port, porten til det hinsidige.

Jeg mener gudenavnet må stamme fra det germanske ordet for «dør» eller «port» som på gammel høytysk het tor og på nedertysk thor. Det kan altså svært tidlig ha vært ordet «port» på germansk som har gitt oss navnet på tordenguden Tor.

Torden het opprinnelig tore-dyn eller tor-dun, sammensatt av tor og døn. (Ref. dønne, drønne). Den opprinnelige betydningen kan ha vært «drønnet fra porten».

Menneskene søkte hjelp hos «Tor med hammeren» (egentlig «Tor med dobbeltøksene») i hverdagen, det var i de tidligste tider lenge vanlig å slå ned en stein eller øks i taksøyla, antakelig for å verne huset mot onde makter. Steinøkser er også blitt lagt ned som offer til gudene, de kan ha hatt samme misjon som de senere «toresteiner». I diktet «Hymiskvida» blir Tor kalt Veurr, som betyr «boligverger».

Ofte var det et utskåret hode i toppen av søylene, og i skallen på hodet stod gudenaglene eller en «stein», forteller islandske skrifter. Et kjent motiv fra norrøn tid var Tors kamp mot Rungne. Tor knuste jotnens skalle med sin hammer i kampen, mens et stykke av jotnens steinvåpen fløy i skallen på Tor, hvor den ble sittende. Det kan være dette symbolet vi ser i flere stavkirker med to søyler med gudebilder øverst og hvor det er markert en stein i panna slik som i Gol stavkirke som nå befinner seg på Bygdøy (bilde).

Tordengudens riter er gått over til tredje grad i frimureriet. Som mangeårig frimurer har jeg studert dette og sett at handlingen her i minste detalj er lik handlingen som Snorre beskriver i Tors kamp mot Rungne, som min bok Frimurerne i vikingtiden viser (Pax Forlag, 2016).

Landnåmsmenn og vikinger tok med deres samfunnsorden, lover og religion da de utvandret til øyene vest i havet i vikingtiden. Ritene ble noe endret i England ved at gudenavnene ble tatt ut og kong Salomo ble satt inn i stedet. Ellers er lite endret i den norrøne religionen hvor utøvelsen etter hvert måtte holdes hemmelig da kristendommen ble sterkere. Frimureriet fremstod offentlig i England og Skottland på begynnelsen av 1700-tallet, fra disse losjene er i dag alt frimureri kommet.

Tor og hans hjelper Tjalve er den skandinaviske grenen av de indoeuropeiske tvillinggudene som vi mellom annet finner i stjernebildet tvillingene (Castor og Pollux, latin). Dette bildet og deres stjernetegn viser de to søylene med en tverrligger over. Dette var symbolet på et ildinstrument for frembringelse av ilden. Symbolet finnes også hos grekerne (i Sparta). Deres mest kjente tordengud var Herakles (som hadde en klubbe til våpen), hans tvilling og hjelper var Ifikles. Også grekerne fant «tordensteiner» på bakken som guden hadde kastet ut eller «lynøkser» på moderne gresk, antakelig var dette meteorer. Disse ble benyttet som «charms», til beskyttelse i tordenvær, mot sur melk eller mot gikt .

For øvrig oppfordrer jeg Eldar Heide (og andre kulturinteresserte mennesker) å søke medlemskap i frimureriet. Da vil han finne tydelige spor av de norrøne ritene som han som forsker leter etter.

Arvid Ystad er sivilingeniør og faglitterær forfattar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

NORRØNT

Førsteamanuensis i norsk, Eldar Heide, hadde en artikkel i Dag og Tid om Hespriholmen og Torsmyten 5. januar som fortjener tilsvar. Hespriholmen har jeg ingen formening om, men det har jeg om Torsriten.

Språkforskerne (og religionshistorikerne) er ikke enige om opprinnelsen til navnet på guden Tor, som ble den øverste på himmelen i førkristen tid. Den svenske forskeren Peter Jackson mener at navnet Tor kan være «et dikterspråklig ord» som har overlevd fra eldre tid, men som svært tidlig ble egennavn på guden .

Landnåmsberetningene forteller at utvandrerne kastet høysetestolpene over bord da de nærmet seg Island. Guden Tor bestemte at de skulle bosette seg der hvor disse drev i land. Den første landnåmsmannen, Ingolf Arnarson, fant senere stolpene igjen i en vik som han kalte reykja-vik (reykja = reke). Sagaene beskriver at høysetestolpene ville gi eieren «heill», det vil si lykke, velstand, trivsel og heder .

Disse stolpene eller søylene er sentrale i den indoeuropeiske religionen til tvillinggudene, sammen med en tverrligger danner de en port, porten til det hinsidige.

Jeg mener gudenavnet må stamme fra det germanske ordet for «dør» eller «port» som på gammel høytysk het tor og på nedertysk thor. Det kan altså svært tidlig ha vært ordet «port» på germansk som har gitt oss navnet på tordenguden Tor.

Torden het opprinnelig tore-dyn eller tor-dun, sammensatt av tor og døn. (Ref. dønne, drønne). Den opprinnelige betydningen kan ha vært «drønnet fra porten».

Menneskene søkte hjelp hos «Tor med hammeren» (egentlig «Tor med dobbeltøksene») i hverdagen, det var i de tidligste tider lenge vanlig å slå ned en stein eller øks i taksøyla, antakelig for å verne huset mot onde makter. Steinøkser er også blitt lagt ned som offer til gudene, de kan ha hatt samme misjon som de senere «toresteiner». I diktet «Hymiskvida» blir Tor kalt Veurr, som betyr «boligverger».

Ofte var det et utskåret hode i toppen av søylene, og i skallen på hodet stod gudenaglene eller en «stein», forteller islandske skrifter. Et kjent motiv fra norrøn tid var Tors kamp mot Rungne. Tor knuste jotnens skalle med sin hammer i kampen, mens et stykke av jotnens steinvåpen fløy i skallen på Tor, hvor den ble sittende. Det kan være dette symbolet vi ser i flere stavkirker med to søyler med gudebilder øverst og hvor det er markert en stein i panna slik som i Gol stavkirke som nå befinner seg på Bygdøy (bilde).

Tordengudens riter er gått over til tredje grad i frimureriet. Som mangeårig frimurer har jeg studert dette og sett at handlingen her i minste detalj er lik handlingen som Snorre beskriver i Tors kamp mot Rungne, som min bok Frimurerne i vikingtiden viser (Pax Forlag, 2016).

Landnåmsmenn og vikinger tok med deres samfunnsorden, lover og religion da de utvandret til øyene vest i havet i vikingtiden. Ritene ble noe endret i England ved at gudenavnene ble tatt ut og kong Salomo ble satt inn i stedet. Ellers er lite endret i den norrøne religionen hvor utøvelsen etter hvert måtte holdes hemmelig da kristendommen ble sterkere. Frimureriet fremstod offentlig i England og Skottland på begynnelsen av 1700-tallet, fra disse losjene er i dag alt frimureri kommet.

Tor og hans hjelper Tjalve er den skandinaviske grenen av de indoeuropeiske tvillinggudene som vi mellom annet finner i stjernebildet tvillingene (Castor og Pollux, latin). Dette bildet og deres stjernetegn viser de to søylene med en tverrligger over. Dette var symbolet på et ildinstrument for frembringelse av ilden. Symbolet finnes også hos grekerne (i Sparta). Deres mest kjente tordengud var Herakles (som hadde en klubbe til våpen), hans tvilling og hjelper var Ifikles. Også grekerne fant «tordensteiner» på bakken som guden hadde kastet ut eller «lynøkser» på moderne gresk, antakelig var dette meteorer. Disse ble benyttet som «charms», til beskyttelse i tordenvær, mot sur melk eller mot gikt .

For øvrig oppfordrer jeg Eldar Heide (og andre kulturinteresserte mennesker) å søke medlemskap i frimureriet. Da vil han finne tydelige spor av de norrøne ritene som han som forsker leter etter.

Arvid Ystad er sivilingeniør og faglitterær forfattar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein kosmetisk klinikk i Miami i USA reklamerer for såkalla BBL-behandling, der filler blir injisert i rumpa.

Ein kosmetisk klinikk i Miami i USA reklamerer for såkalla BBL-behandling, der filler blir injisert i rumpa.

Foto: Ellis Rua / AP / NTB

HelseSamfunn

Ein bransje full av skrukkar

2025 blir eit rekordår – også for fiksing av fjes. Noreg er eit av få land i verda der styresmaktene ikkje bryr seg med kven som injiserer kva.

Marita Liabø
Ein kosmetisk klinikk i Miami i USA reklamerer for såkalla BBL-behandling, der filler blir injisert i rumpa.

Ein kosmetisk klinikk i Miami i USA reklamerer for såkalla BBL-behandling, der filler blir injisert i rumpa.

Foto: Ellis Rua / AP / NTB

HelseSamfunn

Ein bransje full av skrukkar

2025 blir eit rekordår – også for fiksing av fjes. Noreg er eit av få land i verda der styresmaktene ikkje bryr seg med kven som injiserer kva.

Marita Liabø
Soldatar frå den russiske nasjonalgarden er på veg for å hindre ein demontrasjon på Den raude plassen i Moskva.

Soldatar frå den russiske nasjonalgarden er på veg for å hindre ein demontrasjon på Den raude plassen i Moskva.

Foto: Pavel Golovkin / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Journalistar på konstant vakt

Den russiske eksilavisa The New Tab tilbyr vestlege medium reportasjar frå innsida av Russland. Men særs mykje blir anonymisert før det når lesaren. Vil lesaren tru på det då?

Ole Dag Kvamme
Soldatar frå den russiske nasjonalgarden er på veg for å hindre ein demontrasjon på Den raude plassen i Moskva.

Soldatar frå den russiske nasjonalgarden er på veg for å hindre ein demontrasjon på Den raude plassen i Moskva.

Foto: Pavel Golovkin / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Journalistar på konstant vakt

Den russiske eksilavisa The New Tab tilbyr vestlege medium reportasjar frå innsida av Russland. Men særs mykje blir anonymisert før det når lesaren. Vil lesaren tru på det då?

Ole Dag Kvamme

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis