Ope brev til regjeringa
Forfattaren Arnulf Øverland.
Foto: Age Storløkken Aktuell / NTB
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Song
Då Arnulf Øverland (1889–68) kom heim frå opphaldet i tysk konsentrasjonsleir, sa han noko som er verdt å merka seg til ettertanke: «Vi har gjennemlevet en prøvetid på 5 år, og vi har holdt den ut. Det norske folk tålte den. Det skyldes blant annet en del diktere, hvis arbeide har båret frukt gjennem lange tider, men aller mest i disse fem årene.»
Så nemnde han Henrik Wergeland, Ivar Aasen, Asmund Olavsson Vinje, Bjørnstjerne Bjørnson, Henrik Ibsen, Arne Garborg, Per Sivle og fleire. Desse diktarane har gjeve oss dei fleste av songane i det som er kalla «songskatten». Øverland tenkte nok òg på salmeskatten; han var svært glad i Blix-salmen «No livnar det i lundar».
Songane og salmane hadde bygt nasjonen og gjeve folket ein åndeleg ballast og ei sunn nasjonalkjensle.
Dei som levde i krigsåra hadde med seg ei åndeleg nistepakke frå skulen som gav dei styrke til å tola okkupasjon. Når det i desse dagar atter er tale om krig, kan ein spørja: Kva fær dei unge med seg frå skulen i våre dagar – når dei gamle, kjende skulesongane ikkje vert sungne, og salmar ikkje lenger kan syngjast i skulen.
For om lag tjuge år sidan vart det i ein kronikk i Norsk skuleblad klaga over «alle de salmene og sangene som de fleste av oss ’norske’ voksne har klebet til hukommelsen». Forfattaren var den skulepolitiske talsmannen for Human-Etisk Forbund.
«Vi reiser tomhendt en dag, du skal også av sted – berike ditt hjerte, så du kan ha noe med!» seier Øverland i diktet «Loven». Kva er det dei unge fær med seg frå skulen i dag som «beriker hjertet»?
I forordet til den vesle boka Ivar Aasens beste er dette «å ha noe med» sagt so vakkert: «Vi har han med oss. Same kvar vi kjem frå i dette landet, mellom bakkar og berg utmed havet eller mot dei gamle fjell i syningom – mange av dikta hans har følgt oss frå barndomens songbøker og lesebøker, gjennom livet, som ein ballast på all vår ferd.»
Eg høyrer til ein generasjon av lærarar (fødd i 1928) som har opplevd mykje tid og har røter i eit samfunn som hadde ein heilt annan atmosfære enn dagens. Me har mist kvalitetar – som den tradisjonelle skulesongen. Men må det vera slik? Å formidla kulturarv har vore rekna for sjølvsagt. Og alle nasjonar har «sine songar», som dei ikkje vil gløyma.
Eg tillèt meg då med dette opne brevet å oppmoda regjeringa til syta for at elevane i grunnskulen lærer ein kjerne av dei tradisjonelle skulesongane – dei som bygde nasjonen og vart sungne av generasjonar.
Eg har hatt eit innlegg om dette tidlegare i Dag og Tid, med same overskrift som ein annan hadde hatt i bladet («Songen som stilna»). Og det er fleire som har teke opp denne saka – også den kjende professoren John Roar Bjørkvold.
Og dette skreiv Eskil Skjeldal under pandemien: «17. mai står framfor oss, men for andre året på rad vert det ikkje tog, is og barnesong i skulegarden. Og om forskarane får rett, er det ikkje mange åra til berre toget og isen er att: Songen er pressa ut av skulen, og det utan at nokon har spurt borna.
I førre innlegget mitt hadde eg ei liste over songane eg meiner dagens elevar bør læra. Denne var kanskje i lengste laget, men for at songen skal koma att i skulen, må skulen påleggjast eit pliktig «pensum».
Dette er eit ope brev til regjeringa som eg krev svar på!
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Song
Då Arnulf Øverland (1889–68) kom heim frå opphaldet i tysk konsentrasjonsleir, sa han noko som er verdt å merka seg til ettertanke: «Vi har gjennemlevet en prøvetid på 5 år, og vi har holdt den ut. Det norske folk tålte den. Det skyldes blant annet en del diktere, hvis arbeide har båret frukt gjennem lange tider, men aller mest i disse fem årene.»
Så nemnde han Henrik Wergeland, Ivar Aasen, Asmund Olavsson Vinje, Bjørnstjerne Bjørnson, Henrik Ibsen, Arne Garborg, Per Sivle og fleire. Desse diktarane har gjeve oss dei fleste av songane i det som er kalla «songskatten». Øverland tenkte nok òg på salmeskatten; han var svært glad i Blix-salmen «No livnar det i lundar».
Songane og salmane hadde bygt nasjonen og gjeve folket ein åndeleg ballast og ei sunn nasjonalkjensle.
Dei som levde i krigsåra hadde med seg ei åndeleg nistepakke frå skulen som gav dei styrke til å tola okkupasjon. Når det i desse dagar atter er tale om krig, kan ein spørja: Kva fær dei unge med seg frå skulen i våre dagar – når dei gamle, kjende skulesongane ikkje vert sungne, og salmar ikkje lenger kan syngjast i skulen.
For om lag tjuge år sidan vart det i ein kronikk i Norsk skuleblad klaga over «alle de salmene og sangene som de fleste av oss ’norske’ voksne har klebet til hukommelsen». Forfattaren var den skulepolitiske talsmannen for Human-Etisk Forbund.
«Vi reiser tomhendt en dag, du skal også av sted – berike ditt hjerte, så du kan ha noe med!» seier Øverland i diktet «Loven». Kva er det dei unge fær med seg frå skulen i dag som «beriker hjertet»?
I forordet til den vesle boka Ivar Aasens beste er dette «å ha noe med» sagt so vakkert: «Vi har han med oss. Same kvar vi kjem frå i dette landet, mellom bakkar og berg utmed havet eller mot dei gamle fjell i syningom – mange av dikta hans har følgt oss frå barndomens songbøker og lesebøker, gjennom livet, som ein ballast på all vår ferd.»
Eg høyrer til ein generasjon av lærarar (fødd i 1928) som har opplevd mykje tid og har røter i eit samfunn som hadde ein heilt annan atmosfære enn dagens. Me har mist kvalitetar – som den tradisjonelle skulesongen. Men må det vera slik? Å formidla kulturarv har vore rekna for sjølvsagt. Og alle nasjonar har «sine songar», som dei ikkje vil gløyma.
Eg tillèt meg då med dette opne brevet å oppmoda regjeringa til syta for at elevane i grunnskulen lærer ein kjerne av dei tradisjonelle skulesongane – dei som bygde nasjonen og vart sungne av generasjonar.
Eg har hatt eit innlegg om dette tidlegare i Dag og Tid, med same overskrift som ein annan hadde hatt i bladet («Songen som stilna»). Og det er fleire som har teke opp denne saka – også den kjende professoren John Roar Bjørkvold.
Og dette skreiv Eskil Skjeldal under pandemien: «17. mai står framfor oss, men for andre året på rad vert det ikkje tog, is og barnesong i skulegarden. Og om forskarane får rett, er det ikkje mange åra til berre toget og isen er att: Songen er pressa ut av skulen, og det utan at nokon har spurt borna.
I førre innlegget mitt hadde eg ei liste over songane eg meiner dagens elevar bør læra. Denne var kanskje i lengste laget, men for at songen skal koma att i skulen, må skulen påleggjast eit pliktig «pensum».
Dette er eit ope brev til regjeringa som eg krev svar på!
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.