Ormen
Illustrasjon: Halfdan Egedius
Museum
Raud den Ramme var ein stor blotmann, ifølgje Snorre, og ein ovkar til å trolle. Då Olav Tryggvason fór sjøvegen nordover og ville kristna hovdingen, galdra han, så det kom slik storm, at kongsskipet måtte søka til lands. Men kongen lo sist: Hirdbispen hans visste råd, vigde båten og sette korset i stamnen. Samtidig lærte mannskapet straumane i Saltfjorden å kjenna. Så rodde dei gjennom uvêret. Kongen drap Raud og tok draken hans, Ormen. Det var det venaste skipet i heile riket.
Håkon Glørstad er glad i gamle soger, men ikkje vil ta lærdom frå dei, anna enn at det er best å lukka øyra for kritikk. Både av Odyssevs og Olav Tryggvason kunne han likevel lært å lytta til gode råd og erfarne fagfolk, heller enn berre å driva båten ut i farlege farvatn. I fleire år arbeidde leiinga ved Kulturhistorisk museum for at skip og gjenstandar skulle flyttast frå Vikingskipshuset, sjølv om eigne samlingsansvarlege og eksterne sakkunnige åtvara mot transport. I 2006 skrev Veritas beint ut at det med ei flytting var «høy risiko for skade» og at «deler av samlingen kan ødelegges».
Dette er likevel ikkje del av forteljinga Glørstad vil skapa, som i første rekkje viser til kva som har skjedd etter 2012, året då regjeringa endeleg stoppa museet frå berserkgang med samlingane. Om leiinga ved KHM faktisk meiner det var «en heldig utvikling i saken» dei vart stansa, burde direktøren heller stikka fingeren i jorda, enn å skyta leppa i vêret. Ei slik haldning til eiga samling kan ein ikkje venta har skapt politisk godvilje. At flytting var ein strategi svært lenge, talar då sjølvsagt heller ikkje for at dette var klokt, då undersøkingar viste det motsette.
KHMs ønske om stadig å auka besøkstala, samtidig som dei meiner museet toler mindre enn ti prosent av dagens, er vidare ikkje konsistent. At Glørstad meiner turistane ved museet i aukande grad er opptatt av kulturarven, får heller stå. Slik talar utsikta frå direktørkontoret, utan innsikta frå museumsgolvet. Dårleg butikk er det likevel ikkje, når ein sel billettar til 50 millionar kroner. I sine eigne vurderingar til styret, viser Glørstad heller til at dette har sikra museet svært solid økonomi.
Glørstad smigrar kanskje med å samanlikna avisinnlegget mitt sist veke med Odysseen, men ulikt gamle poetar og visse museumsdirektørar er eg meir opptatt av innhald enn form. Det kan vera gildt med ny drakt, men ikkje om det stiller innhaldet meir lageleg til for hogg.
Året etter ferda nordover, bygde Olav Tryggvason seg eit større skip, Ormen Lange. Så byrja han høyra meir på andre hersar enn eigne menn. Då lurte sveakongen, danekongen og Eirik Jarl han i bakhand. Fleire skip lét dei segla, men Ormen Lange kjente dei igjen og la til slag. Der fall Olav, medan Eirik jarl tok Ormen. Hovmod stod for fall, noko museumsdirektørar òg kan læra av gamle greske dikt.
Øystein Lydik Idsø Viken er førsteamanuensis ved
Høgskulen i Volda
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Museum
Raud den Ramme var ein stor blotmann, ifølgje Snorre, og ein ovkar til å trolle. Då Olav Tryggvason fór sjøvegen nordover og ville kristna hovdingen, galdra han, så det kom slik storm, at kongsskipet måtte søka til lands. Men kongen lo sist: Hirdbispen hans visste råd, vigde båten og sette korset i stamnen. Samtidig lærte mannskapet straumane i Saltfjorden å kjenna. Så rodde dei gjennom uvêret. Kongen drap Raud og tok draken hans, Ormen. Det var det venaste skipet i heile riket.
Håkon Glørstad er glad i gamle soger, men ikkje vil ta lærdom frå dei, anna enn at det er best å lukka øyra for kritikk. Både av Odyssevs og Olav Tryggvason kunne han likevel lært å lytta til gode råd og erfarne fagfolk, heller enn berre å driva båten ut i farlege farvatn. I fleire år arbeidde leiinga ved Kulturhistorisk museum for at skip og gjenstandar skulle flyttast frå Vikingskipshuset, sjølv om eigne samlingsansvarlege og eksterne sakkunnige åtvara mot transport. I 2006 skrev Veritas beint ut at det med ei flytting var «høy risiko for skade» og at «deler av samlingen kan ødelegges».
Dette er likevel ikkje del av forteljinga Glørstad vil skapa, som i første rekkje viser til kva som har skjedd etter 2012, året då regjeringa endeleg stoppa museet frå berserkgang med samlingane. Om leiinga ved KHM faktisk meiner det var «en heldig utvikling i saken» dei vart stansa, burde direktøren heller stikka fingeren i jorda, enn å skyta leppa i vêret. Ei slik haldning til eiga samling kan ein ikkje venta har skapt politisk godvilje. At flytting var ein strategi svært lenge, talar då sjølvsagt heller ikkje for at dette var klokt, då undersøkingar viste det motsette.
KHMs ønske om stadig å auka besøkstala, samtidig som dei meiner museet toler mindre enn ti prosent av dagens, er vidare ikkje konsistent. At Glørstad meiner turistane ved museet i aukande grad er opptatt av kulturarven, får heller stå. Slik talar utsikta frå direktørkontoret, utan innsikta frå museumsgolvet. Dårleg butikk er det likevel ikkje, når ein sel billettar til 50 millionar kroner. I sine eigne vurderingar til styret, viser Glørstad heller til at dette har sikra museet svært solid økonomi.
Glørstad smigrar kanskje med å samanlikna avisinnlegget mitt sist veke med Odysseen, men ulikt gamle poetar og visse museumsdirektørar er eg meir opptatt av innhald enn form. Det kan vera gildt med ny drakt, men ikkje om det stiller innhaldet meir lageleg til for hogg.
Året etter ferda nordover, bygde Olav Tryggvason seg eit større skip, Ormen Lange. Så byrja han høyra meir på andre hersar enn eigne menn. Då lurte sveakongen, danekongen og Eirik Jarl han i bakhand. Fleire skip lét dei segla, men Ormen Lange kjente dei igjen og la til slag. Der fall Olav, medan Eirik jarl tok Ormen. Hovmod stod for fall, noko museumsdirektørar òg kan læra av gamle greske dikt.
Øystein Lydik Idsø Viken er førsteamanuensis ved
Høgskulen i Volda
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.