Politikk skal føres i Stortinget, ikke ved domstolene
Forvaltningsregimet for rovdyr, og spesielt ulv, er svært forskjellig fra andre forvaltningsområder.
Foto: Heiko Junge Foto: Heiko Junge / NTB
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Ulv og rovvilt
Etter intervju med undertegnede 6. januar i Dag og Tid om ulvepolitikk, både omkring verserende forføyningssak og høyesterettssak og generelt, har Alette Sandvik, daglig leder i Foreningen Våre Rovdyr, et debattinnlegg i herværende avis. Jeg ønsker å bidra med et – forhåpentlig – oppklarende tilsvar.
Utmarkskommunenes Sammenslutning (USS) har mer enn 100 medlemskommuner over hele landet. USS’ formål, slik det fremgår av vedtektene, er blant annet å: «(...) fremme medlemskommunenes interesser i utmarksspørsmål av enhver karakter». De fleste kommuner i ulvesonen er medlemskommuner i USS. Så er det viktig å poengtere at USS ikke tar stilling til mer eller mindre felling av ulv, men utelukkende er opptatt av at gjeldende politikk, Stortingets vilje, skal skje. I vårt som i andre demokratier, er det folkets vilje både den utøvende makt og den dømmende makt er satt til å forvalte.
Forvaltningsregimet for rovdyr, og spesielt ulv, er svært forskjellig fra andre forvaltningsområder. Det er i uvanlig grad detaljstyrt gjennom stortingsvedtak fordi Stortinget har ansett det nødvendig med styring fra nasjonalforsamlingen for å skape den nødvendige legitimitet til rovviltforvaltningen, som vi alle vet er preget av et vedvarende høyt konfliktnivå.
Konsekvensen av midlertidig forføyning er at ordningen med lisensfelling som et supplement til ordningen med skadefelling settes til side. Dette strider mot de forutsetninger som Stortinget har bygget forvaltningsregimet på, herunder soneforvaltningen og bestandsmålet. Stortinget vedtar landets lover, som igjen er grunnlag for behandling i domstolene dersom det oppstår tvil og uenighet om lovforståelsen og hva som er å forstå som Stortingets vilje. Jeg oppfatter vel at Sandvik i sitt innlegg langt på vei er enig i at systemet fungerer slik, og det hun faktisk angriper, ikke er jussen, men derimot politikken. Det er også en både spesiell og alvorlig anklage mot vår nasjonalforsamling dersom man mener at disse bryter egen vedtatt lov. Ved tvil om hvordan loven er å forstå, er det som kjent Høyesterett som i siste instans fastslår det. Er du misfornøyd med Høyesteretts svar, er det lovgiveren, våre folkevalgte, som er rett adressat.
Høyesterett avklarte i mars 2021 en rekke spørsmål også Sandvik omtaler, og heller enn å bruke spalteplass kan vi gjengi hva vår høyeste rettsinstans har slått fast:
– Naturmangfoldloven er i samsvar med Bernkonvensjonen.
– Den differensierte forvaltning med ulvesone og et fastsatt bestandsmål som skal nås i ulvesonen, er innenfor vårt nasjonale handlingsrom og støter ikke an mot våre forpliktelser etter konvensjonen.
– Ulv i Norge er del av en sørskandinavisk bestand, og Artsdatabankens rødliste og kategorisering av ulv er et nasjonalt miljøverktøy uten direkte betydning for forvaltningen av den norske delbestanden. Ulv i Norge er ikke del av en kritisk truet bestand.
Føringene fra Stortinget er utviklet gjennom tverrpolitiske forlik over flere år. Utgangspunktet er at Norge har en todelt målsetting i rovviltpolitikken om å ta hensyn til både fredet rovvilt og andre interesser. Med grunnlag i stortingsmeldinger og de grundige faglige utredninger som fremgår der, har Stortinget samlet seg om detaljerte føringer for hvorledes rovviltforvaltningen skal foregå. De sentrale føringene fremgår av rovdyrforlikene fra 2004 og 2011 og ulveforliket fra 2016, der Stortinget blant annet har sluttet seg til soneforvaltningen, vedtatt et bestandsmål, og fastslått at rovviltforvaltningen skal forankres lokalt gjennom regionale rovviltnemnder og lisensfelling. I tillegg har Stortinget i Innst. 257 L (2016–2017) gitt detaljerte føringer for tolkningen av begrepet «offentlige interesser av vesentlig betydning». Som Høyesterett i mars 2021 la til grunn, er disse uttalelsene av stor betydning i saken. Alle de sentrale føringene har fått tilslutning fra et enstemmig Storting eller et bredt flertall.
Så kan man være uenig i politikk, at bestandsregulering er en uting, at ulv og annet rovvilt skal ha forrang foran alle andre hensyn og interesser. Det er et legitimt politisk standpunkt på lik linje med de som måtte mene det motsatte, at man ikke vil ha ulv i Norge i det hele tatt. Behandling av politikk hører imidlertid ikke hjemme i rettssystemet men i Stortinget!
Hanne Alstrup Velure er leder av Utmarkskommunenes Sammenslutning USS.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Ulv og rovvilt
Etter intervju med undertegnede 6. januar i Dag og Tid om ulvepolitikk, både omkring verserende forføyningssak og høyesterettssak og generelt, har Alette Sandvik, daglig leder i Foreningen Våre Rovdyr, et debattinnlegg i herværende avis. Jeg ønsker å bidra med et – forhåpentlig – oppklarende tilsvar.
Utmarkskommunenes Sammenslutning (USS) har mer enn 100 medlemskommuner over hele landet. USS’ formål, slik det fremgår av vedtektene, er blant annet å: «(...) fremme medlemskommunenes interesser i utmarksspørsmål av enhver karakter». De fleste kommuner i ulvesonen er medlemskommuner i USS. Så er det viktig å poengtere at USS ikke tar stilling til mer eller mindre felling av ulv, men utelukkende er opptatt av at gjeldende politikk, Stortingets vilje, skal skje. I vårt som i andre demokratier, er det folkets vilje både den utøvende makt og den dømmende makt er satt til å forvalte.
Forvaltningsregimet for rovdyr, og spesielt ulv, er svært forskjellig fra andre forvaltningsområder. Det er i uvanlig grad detaljstyrt gjennom stortingsvedtak fordi Stortinget har ansett det nødvendig med styring fra nasjonalforsamlingen for å skape den nødvendige legitimitet til rovviltforvaltningen, som vi alle vet er preget av et vedvarende høyt konfliktnivå.
Konsekvensen av midlertidig forføyning er at ordningen med lisensfelling som et supplement til ordningen med skadefelling settes til side. Dette strider mot de forutsetninger som Stortinget har bygget forvaltningsregimet på, herunder soneforvaltningen og bestandsmålet. Stortinget vedtar landets lover, som igjen er grunnlag for behandling i domstolene dersom det oppstår tvil og uenighet om lovforståelsen og hva som er å forstå som Stortingets vilje. Jeg oppfatter vel at Sandvik i sitt innlegg langt på vei er enig i at systemet fungerer slik, og det hun faktisk angriper, ikke er jussen, men derimot politikken. Det er også en både spesiell og alvorlig anklage mot vår nasjonalforsamling dersom man mener at disse bryter egen vedtatt lov. Ved tvil om hvordan loven er å forstå, er det som kjent Høyesterett som i siste instans fastslår det. Er du misfornøyd med Høyesteretts svar, er det lovgiveren, våre folkevalgte, som er rett adressat.
Høyesterett avklarte i mars 2021 en rekke spørsmål også Sandvik omtaler, og heller enn å bruke spalteplass kan vi gjengi hva vår høyeste rettsinstans har slått fast:
– Naturmangfoldloven er i samsvar med Bernkonvensjonen.
– Den differensierte forvaltning med ulvesone og et fastsatt bestandsmål som skal nås i ulvesonen, er innenfor vårt nasjonale handlingsrom og støter ikke an mot våre forpliktelser etter konvensjonen.
– Ulv i Norge er del av en sørskandinavisk bestand, og Artsdatabankens rødliste og kategorisering av ulv er et nasjonalt miljøverktøy uten direkte betydning for forvaltningen av den norske delbestanden. Ulv i Norge er ikke del av en kritisk truet bestand.
Føringene fra Stortinget er utviklet gjennom tverrpolitiske forlik over flere år. Utgangspunktet er at Norge har en todelt målsetting i rovviltpolitikken om å ta hensyn til både fredet rovvilt og andre interesser. Med grunnlag i stortingsmeldinger og de grundige faglige utredninger som fremgår der, har Stortinget samlet seg om detaljerte føringer for hvorledes rovviltforvaltningen skal foregå. De sentrale føringene fremgår av rovdyrforlikene fra 2004 og 2011 og ulveforliket fra 2016, der Stortinget blant annet har sluttet seg til soneforvaltningen, vedtatt et bestandsmål, og fastslått at rovviltforvaltningen skal forankres lokalt gjennom regionale rovviltnemnder og lisensfelling. I tillegg har Stortinget i Innst. 257 L (2016–2017) gitt detaljerte føringer for tolkningen av begrepet «offentlige interesser av vesentlig betydning». Som Høyesterett i mars 2021 la til grunn, er disse uttalelsene av stor betydning i saken. Alle de sentrale føringene har fått tilslutning fra et enstemmig Storting eller et bredt flertall.
Så kan man være uenig i politikk, at bestandsregulering er en uting, at ulv og annet rovvilt skal ha forrang foran alle andre hensyn og interesser. Det er et legitimt politisk standpunkt på lik linje med de som måtte mene det motsatte, at man ikke vil ha ulv i Norge i det hele tatt. Behandling av politikk hører imidlertid ikke hjemme i rettssystemet men i Stortinget!
Hanne Alstrup Velure er leder av Utmarkskommunenes Sammenslutning USS.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.