Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Skjeldal slår inn åpne bedehusdører

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Teikning: May Linn Clement

Teikning: May Linn Clement

2933
20170825
2933
20170825

KRISTENDOM

Det er mye å ta tak i i Eskil Skjeldals kommentar om KrF og Frps angivelige konkurranse om «å vere mest kristen». Bare dette premisset i seg selv fremstår nokså pussig, som om det å være kristen er en konkurranse i det hele tatt. Med hensyn til den begrensede spalteplassen jeg har blitt tildelt, kan jeg bare imøtegå tre av Skjeldals påstander her.

For det første hevder Skjeldal at KrF-lederen bedriver en problematisk 1:1-kobling mellom religion og politikk, fordi sistnevnte mener at kristne verdier kommer til syne gjennom praktisk politikk. Men det er en vesensforskjell på å si at det finnes en sammenheng mellom livssyn og politikk, og å fremme en 1:1-kobling mellom de to. Det ville i grunnen vært mer oppsiktsvekkende å hevde at ikke-kristen tro, etikk og verdier får praktiske og politiske konsekvenser.

Det samme nøytralitetsidealet spøker også i bakgrunnen når Skjeldal argumenterer for at verdier er «allmennmenneskelege», «uavhengig av tru». Han synes det er problematisk at KrF løfter noen bestemte verdier som «kristne», fordi jøder, muslimer og humanetikere er da også opptatt av nestekjærlighet! Ja, heldigvis, får jeg legge til. At mange kan samle seg rundt noen fellesverdier, gjør det ikke mindre meningsfullt og samtidig knytte verdibegrep an til bestemte tradisjoner, fordi språket vårt får sin mening i en praksis- og fortellingskontekst. At nestekjærligheten viser seg gjennom en samaritan som hjelper en fremmed i veikanten, gir en fortolkningsramme til et honnørord som står i fare for å bli intetsigende i seg selv. At menneskeverdet og forvalteransvaret begrunnes i en skapelsesberetning hvor Gud selv konkluderte med at skaperverket, inkludert mennesket, var «svært godt», gir en ganske annen klangbunn enn for eksempel for en utilitarist som gjerne kan snakke om menneskeverd, men da forstå og betinge dette med helt andre fortellinger og parametre.

Til sist slår Skjeldal likeså greit inn noen åpne (bedehus)dører når han maner bedehusene til å ta seg av lovsangen og tilbedelsen, mens Stortinget må ta seg av den praktiske politikken. Selvsagt må oppgavefordelingen være slik. Men hva vil Skjeldal at hun skal gjøre, politikeren som har sunget sin lovsang på søndagens gudstjeneste i bedehuset og mandag morgen går til sitt arbeid som folkevalgt? Legge sitt livssyn, sitt menneskesyn og sine dypeste overbevisninger igjen hjemme på nattbordet, sammen med salmeboken? Bedehus og storting er åpenbart to helt forskjellige arenaer, men folkene som driver med gudsdyrkelse og politikk, kan i noen tilfeller være de samme, selv i et sekulært land som Norge. Da blir det meningsløst å argumentere for et vanntett skille mellom kristne verdier og politikk, like lite som det gir mening å argumentere for et skille mellom sekulære verdier og politikk.

Silje Kvamme Bjørndal er
Ph.D. i teologi og politisk rådgjevar for KrF.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

KRISTENDOM

Det er mye å ta tak i i Eskil Skjeldals kommentar om KrF og Frps angivelige konkurranse om «å vere mest kristen». Bare dette premisset i seg selv fremstår nokså pussig, som om det å være kristen er en konkurranse i det hele tatt. Med hensyn til den begrensede spalteplassen jeg har blitt tildelt, kan jeg bare imøtegå tre av Skjeldals påstander her.

For det første hevder Skjeldal at KrF-lederen bedriver en problematisk 1:1-kobling mellom religion og politikk, fordi sistnevnte mener at kristne verdier kommer til syne gjennom praktisk politikk. Men det er en vesensforskjell på å si at det finnes en sammenheng mellom livssyn og politikk, og å fremme en 1:1-kobling mellom de to. Det ville i grunnen vært mer oppsiktsvekkende å hevde at ikke-kristen tro, etikk og verdier får praktiske og politiske konsekvenser.

Det samme nøytralitetsidealet spøker også i bakgrunnen når Skjeldal argumenterer for at verdier er «allmennmenneskelege», «uavhengig av tru». Han synes det er problematisk at KrF løfter noen bestemte verdier som «kristne», fordi jøder, muslimer og humanetikere er da også opptatt av nestekjærlighet! Ja, heldigvis, får jeg legge til. At mange kan samle seg rundt noen fellesverdier, gjør det ikke mindre meningsfullt og samtidig knytte verdibegrep an til bestemte tradisjoner, fordi språket vårt får sin mening i en praksis- og fortellingskontekst. At nestekjærligheten viser seg gjennom en samaritan som hjelper en fremmed i veikanten, gir en fortolkningsramme til et honnørord som står i fare for å bli intetsigende i seg selv. At menneskeverdet og forvalteransvaret begrunnes i en skapelsesberetning hvor Gud selv konkluderte med at skaperverket, inkludert mennesket, var «svært godt», gir en ganske annen klangbunn enn for eksempel for en utilitarist som gjerne kan snakke om menneskeverd, men da forstå og betinge dette med helt andre fortellinger og parametre.

Til sist slår Skjeldal likeså greit inn noen åpne (bedehus)dører når han maner bedehusene til å ta seg av lovsangen og tilbedelsen, mens Stortinget må ta seg av den praktiske politikken. Selvsagt må oppgavefordelingen være slik. Men hva vil Skjeldal at hun skal gjøre, politikeren som har sunget sin lovsang på søndagens gudstjeneste i bedehuset og mandag morgen går til sitt arbeid som folkevalgt? Legge sitt livssyn, sitt menneskesyn og sine dypeste overbevisninger igjen hjemme på nattbordet, sammen med salmeboken? Bedehus og storting er åpenbart to helt forskjellige arenaer, men folkene som driver med gudsdyrkelse og politikk, kan i noen tilfeller være de samme, selv i et sekulært land som Norge. Da blir det meningsløst å argumentere for et vanntett skille mellom kristne verdier og politikk, like lite som det gir mening å argumentere for et skille mellom sekulære verdier og politikk.

Silje Kvamme Bjørndal er
Ph.D. i teologi og politisk rådgjevar for KrF.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen
Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen
Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Foto: Eivind Senneset

BokMeldingar
Odd W. Surén

Dei førehandsdømde og samfunnet

Eivind Riise Hauge skriv med forstand om brotsmenn, rettsvesen, liv og lære.

Ein tilhengjar støttar det saudiarabiske fotballaget.

Ein tilhengjar støttar det saudiarabiske fotballaget.

Foto: Mohamed Abd El Ghany / Reuters / NTB

Ordskifte
Thomas Mo Willig

Fotball og laksediplomati

Fortener Saudi-Arabia meir merksemd fordi dei skal arrangera endå eit nytt idrettsarrangement? Absolutt. Klarer NFF å endra norsk utanrikspolitikk og handels- og reisemønster med kritikken sin? Truleg ikkje.

Magnus Carlsen og Jan Nepomnjasjtsjij i finalen i lynsjakk i New York nyttårsaftan.

Magnus Carlsen og Jan Nepomnjasjtsjij i finalen i lynsjakk i New York nyttårsaftan.

Foto: Michal Walusza / Fide

KommentarSamfunn
Atle Grønn

Ingen vaksne heime

Magnus Carlsen styrer sjakkverda som han vil – på gode og dårlege dagar. Ein time inn i det nye året gav han seg sjølv eit nytt gull i VM i lynsjakk.

Ein kosmetisk klinikk i Miami i USA reklamerer for såkalla BBL-behandling, der filler blir injisert i rumpa.

Ein kosmetisk klinikk i Miami i USA reklamerer for såkalla BBL-behandling, der filler blir injisert i rumpa.

Foto: Ellis Rua / AP / NTB

HelseSamfunn

Ein bransje full av skrukkar

2025 blir eit rekordår – også for fiksing av fjes. Noreg er eit av få land i verda der styresmaktene ikkje bryr seg med kven som injiserer kva.

Marita Liabø
Ein kosmetisk klinikk i Miami i USA reklamerer for såkalla BBL-behandling, der filler blir injisert i rumpa.

Ein kosmetisk klinikk i Miami i USA reklamerer for såkalla BBL-behandling, der filler blir injisert i rumpa.

Foto: Ellis Rua / AP / NTB

HelseSamfunn

Ein bransje full av skrukkar

2025 blir eit rekordår – også for fiksing av fjes. Noreg er eit av få land i verda der styresmaktene ikkje bryr seg med kven som injiserer kva.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis