Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Slepp kommunane laus, det er haust!

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2185
20180914
2185
20180914

Reform

Dei fleste av oppgåvene kommunane har fått dei siste 20–30 åra, er pålegg frå Staten. Det er fordi Stortinget ønsker at ytingane som blir gitt innbyggarane på dei ulike velferdstiltaka, og vilkåra for å få desse ytingane, skal vere like over heile landet. (Utdanningssektoren er eitt av mange eksempel.) Staten reknar ut kor mykje dei meinar vedtaket vil koste kvar kommune, og så blir pengane og pålegget om å gjere jobben, sende til dei. Dermed er det kommunepolitikarane som blir ansvarlege for gjennomføringa av dei ulike velferdstiltaka staten vedtar, og ikkje staten si utøvande makt, Regjeringa. Det gjeld enten pengane strekk til eller ikkje for den einskilde kommune.

Det kostar staten mange pengar å la kommunane gjennomføre ønsket om like velferdsgode over heile landet. For mange, meiner staten. Og staten har stor tru på at stordrift får desse kostnadene ned. Derfor vil dei ha store og «robuste» kommunar som kan gjere desse tenestene meir effektivt og billegare enn det kommunane kan med dagens kommunestruktur. Det ser ut til at staten har det same synet på strukturen når det gjeld fylkeskommunane.

Kanskje staten skulle tenke nytt? Dersom Stortinget ønsker like velferdsvilkår over heile landet, er det vel like greitt at staten sjølv driv desse velferdstiltaka etter den modellen dei meiner er mest effektiv? Kort sagt: Når staten vil ha same standard over heile landet, bør det vere staten sitt ansvar å gjennomføre ordninga. Da blir det staten sitt utøvande organ, Regjeringa, som blir ansvarleg for gjennomføringa, og ikkje politikarane i kvar kommune.

Når kommunane på dette viset blir fritatt for oppgåva med å skape ein einsarta velferdsstat, kan dei konsentrere seg om dei lokale sakene og den økonomiske og sosiale utviklinga av det området kommunen eller fylket har ansvaret for. Da kan kommunen vere så liten eller stor som det innbyggarane sjølv meiner er naudsynt for å få løyst oppgåvene. Samarbeid mellom eller samanslåing av kommunar eller fylke blir dermed ein naturleg følge av dei problema lokalpolitikarane sjølve kjenner at dei må løyse, og ikkje ei følge av staten sine pålegg.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Reform

Dei fleste av oppgåvene kommunane har fått dei siste 20–30 åra, er pålegg frå Staten. Det er fordi Stortinget ønsker at ytingane som blir gitt innbyggarane på dei ulike velferdstiltaka, og vilkåra for å få desse ytingane, skal vere like over heile landet. (Utdanningssektoren er eitt av mange eksempel.) Staten reknar ut kor mykje dei meinar vedtaket vil koste kvar kommune, og så blir pengane og pålegget om å gjere jobben, sende til dei. Dermed er det kommunepolitikarane som blir ansvarlege for gjennomføringa av dei ulike velferdstiltaka staten vedtar, og ikkje staten si utøvande makt, Regjeringa. Det gjeld enten pengane strekk til eller ikkje for den einskilde kommune.

Det kostar staten mange pengar å la kommunane gjennomføre ønsket om like velferdsgode over heile landet. For mange, meiner staten. Og staten har stor tru på at stordrift får desse kostnadene ned. Derfor vil dei ha store og «robuste» kommunar som kan gjere desse tenestene meir effektivt og billegare enn det kommunane kan med dagens kommunestruktur. Det ser ut til at staten har det same synet på strukturen når det gjeld fylkeskommunane.

Kanskje staten skulle tenke nytt? Dersom Stortinget ønsker like velferdsvilkår over heile landet, er det vel like greitt at staten sjølv driv desse velferdstiltaka etter den modellen dei meiner er mest effektiv? Kort sagt: Når staten vil ha same standard over heile landet, bør det vere staten sitt ansvar å gjennomføre ordninga. Da blir det staten sitt utøvande organ, Regjeringa, som blir ansvarleg for gjennomføringa, og ikkje politikarane i kvar kommune.

Når kommunane på dette viset blir fritatt for oppgåva med å skape ein einsarta velferdsstat, kan dei konsentrere seg om dei lokale sakene og den økonomiske og sosiale utviklinga av det området kommunen eller fylket har ansvaret for. Da kan kommunen vere så liten eller stor som det innbyggarane sjølv meiner er naudsynt for å få løyst oppgåvene. Samarbeid mellom eller samanslåing av kommunar eller fylke blir dermed ein naturleg følge av dei problema lokalpolitikarane sjølve kjenner at dei må løyse, og ikkje ei følge av staten sine pålegg.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.

Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.

Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB

Ordskifte
ThorbjørnJagland

Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon

«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Foto: Svein Gjerdåker

Samfunn

Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.

– Eg talar med Gud nesten heile tida

Eskil Skjeldal
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Foto: Svein Gjerdåker

Samfunn

Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.

– Eg talar med Gud nesten heile tida

Eskil Skjeldal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis