Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Stegane vil ikkje lesa kritikken han går imot

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2194
20180608
2194
20180608

Jens Tvedt

Idar Stegane vil framleis ikkje ta alvorleg kritikken han har fått i boka Jens Tvedt og den frie kvinna. Der kritiserer eg han for å ha knytt Jens Tvedt til det nazistiske omgrepet «Heimatdichtung», som han i doktoravhandlinga si hentar frå den illgjetne boka Rembrandt als Erzieher. Han påstår at eg «kallar» boka (proto)nazisisk. Tyske historikarar og litteraturhistorikarar har for lenge sidan gjort klart at dette anonyme skriftet på 329 sider var protonazistisk då det kom ut i 1890. Skriftet vart straks program for ei nazi-litterær rørsle og var med og la det ideologiske grunnlaget for den nazistiske rørsla. Standardverket Deutsche Literatur im dritten Reich slår fast at denne boka er nazistisk, til liks med visse andre skrifter frå før 1918.

Stegane viser uttrykkeleg til denne boka, hentar ordet «Heimatdichtung» herifrå, der det er nok å lesa nokre sider for å få med seg programmet for Heimat-kunsten: å læra tyskarane å bli dominerande herrar i verda. Det tyske er utvida sørover og nordover. Såleis er både Rembrandt og Shakespeare utnemnde til «nordtyskarar». For at tyskarane skal få verdsherredømme, skal kunsten læra dei å hata, «hassen lernen». Stegane meiner i doktoravhandlinga at «Heimatdichtung/heimstaddikting» skal vera analytisk og objektivt vitskapleg. Eit fagleg analytisk omgrep har det aldri vore. Grovt og fatalt mistak.

Jens Tvedt og den frie kvinna, som Stegane no har skrive to innlegg imot, har han ikkje lese. Der refererer eg det han påstår eg ikkje veit, at han har fått med seg at den tyske Heimat-diktinga var nazistisk. Det pinlege er at han like fullt og utan forklaring knyter Tvedt til dette omgrepet og denne litteraturen, utan eit ord om at Jens Tvedt er forfattar av heilt anna slag.

Like grunnlaus er påstanden at Jens Tvedt var oversedd og nedvurdert av kritikken og utestengd frå den litterære institusjonen. I Jens Tvedt og den frie kvinna dokumenterer eg dette og meir til med grundige sitat og tilvisingar. Kanskje Stegane endeleg ein gong skulle lesa boka han går ut imot? Der står òg anna som kunne vera vel så interessant for gamle og nye Tvedt-lesarar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Jens Tvedt

Idar Stegane vil framleis ikkje ta alvorleg kritikken han har fått i boka Jens Tvedt og den frie kvinna. Der kritiserer eg han for å ha knytt Jens Tvedt til det nazistiske omgrepet «Heimatdichtung», som han i doktoravhandlinga si hentar frå den illgjetne boka Rembrandt als Erzieher. Han påstår at eg «kallar» boka (proto)nazisisk. Tyske historikarar og litteraturhistorikarar har for lenge sidan gjort klart at dette anonyme skriftet på 329 sider var protonazistisk då det kom ut i 1890. Skriftet vart straks program for ei nazi-litterær rørsle og var med og la det ideologiske grunnlaget for den nazistiske rørsla. Standardverket Deutsche Literatur im dritten Reich slår fast at denne boka er nazistisk, til liks med visse andre skrifter frå før 1918.

Stegane viser uttrykkeleg til denne boka, hentar ordet «Heimatdichtung» herifrå, der det er nok å lesa nokre sider for å få med seg programmet for Heimat-kunsten: å læra tyskarane å bli dominerande herrar i verda. Det tyske er utvida sørover og nordover. Såleis er både Rembrandt og Shakespeare utnemnde til «nordtyskarar». For at tyskarane skal få verdsherredømme, skal kunsten læra dei å hata, «hassen lernen». Stegane meiner i doktoravhandlinga at «Heimatdichtung/heimstaddikting» skal vera analytisk og objektivt vitskapleg. Eit fagleg analytisk omgrep har det aldri vore. Grovt og fatalt mistak.

Jens Tvedt og den frie kvinna, som Stegane no har skrive to innlegg imot, har han ikkje lese. Der refererer eg det han påstår eg ikkje veit, at han har fått med seg at den tyske Heimat-diktinga var nazistisk. Det pinlege er at han like fullt og utan forklaring knyter Tvedt til dette omgrepet og denne litteraturen, utan eit ord om at Jens Tvedt er forfattar av heilt anna slag.

Like grunnlaus er påstanden at Jens Tvedt var oversedd og nedvurdert av kritikken og utestengd frå den litterære institusjonen. I Jens Tvedt og den frie kvinna dokumenterer eg dette og meir til med grundige sitat og tilvisingar. Kanskje Stegane endeleg ein gong skulle lesa boka han går ut imot? Der står òg anna som kunne vera vel så interessant for gamle og nye Tvedt-lesarar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
SKULE. Kring 1450 måla Isefjordmeisteren Jesu første skuledag i kalktaket i Tuse kyrkje på Jylland. Det ville vore historisk rettare med skriftrullar av papyrus enn bøker av pergament, som prega samtida til kunstnaren.

SKULE. Kring 1450 måla Isefjordmeisteren Jesu første skuledag i kalktaket i Tuse kyrkje på Jylland. Det ville vore historisk rettare med skriftrullar av papyrus enn bøker av pergament, som prega samtida til kunstnaren.

Foto: Kalkmalerier.dk

Kultur
Ottar Grepstad

Skriveskule ved Nilen

Skrifthistorier: Ottar Grepstad skriv om makta i skrift gjennom tusenår.

Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.

Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.

Foto: NTB

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Portrett av ei kvinne i flammar

Kvart år får eit knippe filmkritikarar presentera ein utvald film på Tromsø Internasjonale Filmfestival. Eg valde ein dokumentar som etter nok eit gjensyn gjer meg usikker og fascinert.

Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.

Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.

Foto: Lise Åserud / NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Kor mange syrer må til for å lage ein sjokoladebolle?

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

BokMeldingar

Frisk debut

Litt forenkla kan ein seie at Gina Tandberg bygger opp eit heilt fagfelt, for så å rive det ned.

Ingvild Bræin
Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

BokMeldingar

Frisk debut

Litt forenkla kan ein seie at Gina Tandberg bygger opp eit heilt fagfelt, for så å rive det ned.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis