Stegane vil ikkje lesa kritikken han går imot
Jens Tvedt
Idar Stegane vil framleis ikkje ta alvorleg kritikken han har fått i boka Jens Tvedt og den frie kvinna. Der kritiserer eg han for å ha knytt Jens Tvedt til det nazistiske omgrepet «Heimatdichtung», som han i doktoravhandlinga si hentar frå den illgjetne boka Rembrandt als Erzieher. Han påstår at eg «kallar» boka (proto)nazisisk. Tyske historikarar og litteraturhistorikarar har for lenge sidan gjort klart at dette anonyme skriftet på 329 sider var protonazistisk då det kom ut i 1890. Skriftet vart straks program for ei nazi-litterær rørsle og var med og la det ideologiske grunnlaget for den nazistiske rørsla. Standardverket Deutsche Literatur im dritten Reich slår fast at denne boka er nazistisk, til liks med visse andre skrifter frå før 1918.
Stegane viser uttrykkeleg til denne boka, hentar ordet «Heimatdichtung» herifrå, der det er nok å lesa nokre sider for å få med seg programmet for Heimat-kunsten: å læra tyskarane å bli dominerande herrar i verda. Det tyske er utvida sørover og nordover. Såleis er både Rembrandt og Shakespeare utnemnde til «nordtyskarar». For at tyskarane skal få verdsherredømme, skal kunsten læra dei å hata, «hassen lernen». Stegane meiner i doktoravhandlinga at «Heimatdichtung/heimstaddikting» skal vera analytisk og objektivt vitskapleg. Eit fagleg analytisk omgrep har det aldri vore. Grovt og fatalt mistak.
Jens Tvedt og den frie kvinna, som Stegane no har skrive to innlegg imot, har han ikkje lese. Der refererer eg det han påstår eg ikkje veit, at han har fått med seg at den tyske Heimat-diktinga var nazistisk. Det pinlege er at han like fullt og utan forklaring knyter Tvedt til dette omgrepet og denne litteraturen, utan eit ord om at Jens Tvedt er forfattar av heilt anna slag.
Like grunnlaus er påstanden at Jens Tvedt var oversedd og nedvurdert av kritikken og utestengd frå den litterære institusjonen. I Jens Tvedt og den frie kvinna dokumenterer eg dette og meir til med grundige sitat og tilvisingar. Kanskje Stegane endeleg ein gong skulle lesa boka han går ut imot? Der står òg anna som kunne vera vel så interessant for gamle og nye Tvedt-lesarar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Jens Tvedt
Idar Stegane vil framleis ikkje ta alvorleg kritikken han har fått i boka Jens Tvedt og den frie kvinna. Der kritiserer eg han for å ha knytt Jens Tvedt til det nazistiske omgrepet «Heimatdichtung», som han i doktoravhandlinga si hentar frå den illgjetne boka Rembrandt als Erzieher. Han påstår at eg «kallar» boka (proto)nazisisk. Tyske historikarar og litteraturhistorikarar har for lenge sidan gjort klart at dette anonyme skriftet på 329 sider var protonazistisk då det kom ut i 1890. Skriftet vart straks program for ei nazi-litterær rørsle og var med og la det ideologiske grunnlaget for den nazistiske rørsla. Standardverket Deutsche Literatur im dritten Reich slår fast at denne boka er nazistisk, til liks med visse andre skrifter frå før 1918.
Stegane viser uttrykkeleg til denne boka, hentar ordet «Heimatdichtung» herifrå, der det er nok å lesa nokre sider for å få med seg programmet for Heimat-kunsten: å læra tyskarane å bli dominerande herrar i verda. Det tyske er utvida sørover og nordover. Såleis er både Rembrandt og Shakespeare utnemnde til «nordtyskarar». For at tyskarane skal få verdsherredømme, skal kunsten læra dei å hata, «hassen lernen». Stegane meiner i doktoravhandlinga at «Heimatdichtung/heimstaddikting» skal vera analytisk og objektivt vitskapleg. Eit fagleg analytisk omgrep har det aldri vore. Grovt og fatalt mistak.
Jens Tvedt og den frie kvinna, som Stegane no har skrive to innlegg imot, har han ikkje lese. Der refererer eg det han påstår eg ikkje veit, at han har fått med seg at den tyske Heimat-diktinga var nazistisk. Det pinlege er at han like fullt og utan forklaring knyter Tvedt til dette omgrepet og denne litteraturen, utan eit ord om at Jens Tvedt er forfattar av heilt anna slag.
Like grunnlaus er påstanden at Jens Tvedt var oversedd og nedvurdert av kritikken og utestengd frå den litterære institusjonen. I Jens Tvedt og den frie kvinna dokumenterer eg dette og meir til med grundige sitat og tilvisingar. Kanskje Stegane endeleg ein gong skulle lesa boka han går ut imot? Der står òg anna som kunne vera vel så interessant for gamle og nye Tvedt-lesarar.
Fleire artiklar
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»
150-årsjubilant: den austerrikske komponisten Arnold Schönberg (1874–1951).
Fredshymne
Kammerchor Stuttgart tolkar Schönbergs «illusjon for blandakor» truverdig.
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.