JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Store forteljingar, sunn fornuft og kunnskap

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4023
20230623
4023
20230623

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Ideologi

Første gongen eg høyrde ordet ‘narrativ’ (frå latin narratio, forteljing), tenkte eg at det handla om postmoderne jåleri i eit lite akademisk sjikt. Så feil kan ein ta. Eg er framleis skeptisk til både postmodernisme og språkleg jåleri, men har fått stor respekt for uttrykket ‘store forteljingar’.

Som medlem i Raudt vart eg sjokkert over innlegg frå enkelte debattantar på venstresida i tida etter Russland sin folkerettsstridige invasjon av Ukraina. Ukraina fører ein forsvarskrig i tråd med FN-pakta. Likevel er det enkelte som ser dette som ein krig mellom USA og Russland.

Støtte til Ukraina er derfor støtte til det imperialistiske USA, og dermed er det feil av Noreg å donere våpen til Ukraina. For meg er dette ein fullstendig ulogisk konklusjon. Fleirtalet på Raudt sitt landsmøte i 2023 kom da også fram til at det er rett å hjelpe Ukraina med våpen.

Likevel er det grunn til å spørja: Kva er bakgrunnen for at enkelte på venstresida engasjerer seg mot slik våpenhjelp? Det handlar iallfall ikkje om eit ønske om undertrykking av det ukrainske folket. Eg mistenker at to ulike ‘store forteljingar’ kan hjelpe oss eit stykke på veg med å forklare fenomenet.

Den eine forteljinga handlar om kampen mellom to leirar, der den eine leiren er imperialistiske land med USA i spissen, og den andre leiren er land som står opp mot USA. Dette er forteljinga til campismen (frå engelsk camp, leir), som har sine røter i Zjdanov-doktrinen frå 1947.

I starten av den kalde krigen hadde Sovjetunionen rolla som uomstridd leiar for den ‘antiimperialistiske’ leiren. Denne rolla vart i ein periode utfordra av Mao, som såg på Kina som ein naturleg leiar for dei fattige landa i den tredje verda. Den campistiske forteljinga fekk aldri brei tilslutning i vestleg arbeidarrørsle, og stod spesielt svakt i perioden 1980–2010. I denne perioden utvikla Kina samarbeidet med vestleg finanskapital om å bli verdas viktigaste leverandør av industrivarer, samtidig som Sovjetunionen gjekk i oppløysing og Russland utvikla ein mafiøs kapitalisme.

Dei siste ti åra har campismen fått ein renessanse innafor eit lite miljø på venstresida. Ei delforklaring er at både Russland og Kina i aukande grad har kritisert USA. Kina og Russland har også utvikla samarbeidet seg imellom, og med stadig fleire regionale stormakter i det globale sør. Det synest likevel underleg at sosialistar ser med velvilje på regime som undertrykker arbeidarrørsla langt hardare enn landa i Vesten.

Ei forklaring er at den campistiske forteljinga aldri har lagt vekt på interne forhold i landa i den ‘antiimperialistiske’ leiren. Det viktigaste er at den ‘antiimperialistiske’ leiren er ei motkraft mot den ‘imperialistiske’ leiren. Fienden til eigen fiende blir ein slags venn.

Den andre forteljinga som kan forklare venstresidemotstand mot våpenhjelp til Ukraina, har ein brei ideologisk bakgrunn, som blant anna inkluderer religiøs pasifisme, antimilitarisme og endetidsfrykt. Forteljinga om fredsrørsla vart forma av frykta for atomkrig og det faktum at USA er det einaste landet som har brukt atomvåpen.

Sovjet utnytta dette til å støtte og påverke fredsrørsla. Nato-skepsis vart ein sentral markør i forteljinga til fredsrørsla. Støtte til den sovjetiske, russiske eller kinesiske samfunnsmodellen har aldri vore ein del av forteljinga om fred, men støtte til demokratiske endringar i Russland, Kina og postsovjetiske land har heller ikkje stått sentralt. Hovudpoenget er frykt for auka spenning som kan føre til storkrig mellom aust og vest.

I konflikten mellom aust og vest har Vesten rolla som den aggressive parten, eller rolla som den ‘vaksne i rommet’ med ansvar for å sikre freden ved å gi etter for press frå aust.

Dei store forteljingane fungerer som eit lim som held saman både store imperium og små sekter, men forteljingane kan også hindre oss i å bruke sunn fornuft og ny kunnskap til å endre oss når verkelegheita endrar seg.

Magne Kaldhusdal er
pensjonert forskar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Ideologi

Første gongen eg høyrde ordet ‘narrativ’ (frå latin narratio, forteljing), tenkte eg at det handla om postmoderne jåleri i eit lite akademisk sjikt. Så feil kan ein ta. Eg er framleis skeptisk til både postmodernisme og språkleg jåleri, men har fått stor respekt for uttrykket ‘store forteljingar’.

Som medlem i Raudt vart eg sjokkert over innlegg frå enkelte debattantar på venstresida i tida etter Russland sin folkerettsstridige invasjon av Ukraina. Ukraina fører ein forsvarskrig i tråd med FN-pakta. Likevel er det enkelte som ser dette som ein krig mellom USA og Russland.

Støtte til Ukraina er derfor støtte til det imperialistiske USA, og dermed er det feil av Noreg å donere våpen til Ukraina. For meg er dette ein fullstendig ulogisk konklusjon. Fleirtalet på Raudt sitt landsmøte i 2023 kom da også fram til at det er rett å hjelpe Ukraina med våpen.

Likevel er det grunn til å spørja: Kva er bakgrunnen for at enkelte på venstresida engasjerer seg mot slik våpenhjelp? Det handlar iallfall ikkje om eit ønske om undertrykking av det ukrainske folket. Eg mistenker at to ulike ‘store forteljingar’ kan hjelpe oss eit stykke på veg med å forklare fenomenet.

Den eine forteljinga handlar om kampen mellom to leirar, der den eine leiren er imperialistiske land med USA i spissen, og den andre leiren er land som står opp mot USA. Dette er forteljinga til campismen (frå engelsk camp, leir), som har sine røter i Zjdanov-doktrinen frå 1947.

I starten av den kalde krigen hadde Sovjetunionen rolla som uomstridd leiar for den ‘antiimperialistiske’ leiren. Denne rolla vart i ein periode utfordra av Mao, som såg på Kina som ein naturleg leiar for dei fattige landa i den tredje verda. Den campistiske forteljinga fekk aldri brei tilslutning i vestleg arbeidarrørsle, og stod spesielt svakt i perioden 1980–2010. I denne perioden utvikla Kina samarbeidet med vestleg finanskapital om å bli verdas viktigaste leverandør av industrivarer, samtidig som Sovjetunionen gjekk i oppløysing og Russland utvikla ein mafiøs kapitalisme.

Dei siste ti åra har campismen fått ein renessanse innafor eit lite miljø på venstresida. Ei delforklaring er at både Russland og Kina i aukande grad har kritisert USA. Kina og Russland har også utvikla samarbeidet seg imellom, og med stadig fleire regionale stormakter i det globale sør. Det synest likevel underleg at sosialistar ser med velvilje på regime som undertrykker arbeidarrørsla langt hardare enn landa i Vesten.

Ei forklaring er at den campistiske forteljinga aldri har lagt vekt på interne forhold i landa i den ‘antiimperialistiske’ leiren. Det viktigaste er at den ‘antiimperialistiske’ leiren er ei motkraft mot den ‘imperialistiske’ leiren. Fienden til eigen fiende blir ein slags venn.

Den andre forteljinga som kan forklare venstresidemotstand mot våpenhjelp til Ukraina, har ein brei ideologisk bakgrunn, som blant anna inkluderer religiøs pasifisme, antimilitarisme og endetidsfrykt. Forteljinga om fredsrørsla vart forma av frykta for atomkrig og det faktum at USA er det einaste landet som har brukt atomvåpen.

Sovjet utnytta dette til å støtte og påverke fredsrørsla. Nato-skepsis vart ein sentral markør i forteljinga til fredsrørsla. Støtte til den sovjetiske, russiske eller kinesiske samfunnsmodellen har aldri vore ein del av forteljinga om fred, men støtte til demokratiske endringar i Russland, Kina og postsovjetiske land har heller ikkje stått sentralt. Hovudpoenget er frykt for auka spenning som kan føre til storkrig mellom aust og vest.

I konflikten mellom aust og vest har Vesten rolla som den aggressive parten, eller rolla som den ‘vaksne i rommet’ med ansvar for å sikre freden ved å gi etter for press frå aust.

Dei store forteljingane fungerer som eit lim som held saman både store imperium og små sekter, men forteljingane kan også hindre oss i å bruke sunn fornuft og ny kunnskap til å endre oss når verkelegheita endrar seg.

Magne Kaldhusdal er
pensjonert forskar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis