Studiekompetanse = utdanning og danning
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Utdanning
I ein kommentar til innlegget vårt om opptak til høgare utdanning gir professor Bjørn Kvalsvik Nicolaysen langt på veg støtte til fleire av synspunkta våre (Dag og Tid 3.5.). Det er likevel uklart om han held fast på at opptaksprøve bør bli hovudvegen til høgare utdanning, noko vi meiner er eit feilsteg. Vi ser det derimot som positivt at Nicolaysen legg vekt på behovet for å forsterke samspelet mellom høgare utdanning og den vidaregåande skulen.
Vi vil her framheve følgjande:
1. I staden for å innføre opptaksprøver til høgare utdanning må ein styrke den studieførebuande rolla til den vidaregåande skulen. Dette må innebere solid vekt på grunnkunnskap i sentrale fagområde, slik Nicolaysen etterlyser. Samstundes må elevane møte arbeidsformer som gir studietrening. Like viktig er det at dei blir samfunnsorienterte og fagleg nyfikne. Skulen skal både gi utdanning og danning. Ex.phil. er på det næraste avvikla, og frå fleire hald blir det stadig spurt om det er nødvendig med all denne allmennkunnskapen for å vere studieførebudd. Forslaget om å erstatte generell studiekompetanse med opptaksprøver føyer seg inn i dette.
2. Universiteta må satse meir på lektorutdanninga. Vi ser ein tendens til at universiteta flyttar ressursar frå den praktisk-pedagogiske utdanninga (PPU) til den femårige masterutdanninga, mellom anna for å leve opp til det politiske ønsket om rask gjennomstrøyming. Det er den disiplinbaserte lektorutdanninga med PPU som er best eigna til å fylle behova i den studieførebuande utdanninga. Då får det våge seg at studietida blir litt lengre.
3. Vi har sans for Nicolaysen sine tankar både om «sårt tiltrengte samtalar» og kollokvering om kritisk tenking og om utdanningsspørsmål i vid forstand. Lied-utvalet (NOU 2019:25) foreslo eit samarbeidsorgan. Det enda opp som eit råd i Utdanningsdirektoratet. Vi treng noko meir. Korleis dette kan realiserast, fortener ein eigen debatt.
Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik er tidlegare lektorar og tillitsvalde.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Utdanning
I ein kommentar til innlegget vårt om opptak til høgare utdanning gir professor Bjørn Kvalsvik Nicolaysen langt på veg støtte til fleire av synspunkta våre (Dag og Tid 3.5.). Det er likevel uklart om han held fast på at opptaksprøve bør bli hovudvegen til høgare utdanning, noko vi meiner er eit feilsteg. Vi ser det derimot som positivt at Nicolaysen legg vekt på behovet for å forsterke samspelet mellom høgare utdanning og den vidaregåande skulen.
Vi vil her framheve følgjande:
1. I staden for å innføre opptaksprøver til høgare utdanning må ein styrke den studieførebuande rolla til den vidaregåande skulen. Dette må innebere solid vekt på grunnkunnskap i sentrale fagområde, slik Nicolaysen etterlyser. Samstundes må elevane møte arbeidsformer som gir studietrening. Like viktig er det at dei blir samfunnsorienterte og fagleg nyfikne. Skulen skal både gi utdanning og danning. Ex.phil. er på det næraste avvikla, og frå fleire hald blir det stadig spurt om det er nødvendig med all denne allmennkunnskapen for å vere studieførebudd. Forslaget om å erstatte generell studiekompetanse med opptaksprøver føyer seg inn i dette.
2. Universiteta må satse meir på lektorutdanninga. Vi ser ein tendens til at universiteta flyttar ressursar frå den praktisk-pedagogiske utdanninga (PPU) til den femårige masterutdanninga, mellom anna for å leve opp til det politiske ønsket om rask gjennomstrøyming. Det er den disiplinbaserte lektorutdanninga med PPU som er best eigna til å fylle behova i den studieførebuande utdanninga. Då får det våge seg at studietida blir litt lengre.
3. Vi har sans for Nicolaysen sine tankar både om «sårt tiltrengte samtalar» og kollokvering om kritisk tenking og om utdanningsspørsmål i vid forstand. Lied-utvalet (NOU 2019:25) foreslo eit samarbeidsorgan. Det enda opp som eit råd i Utdanningsdirektoratet. Vi treng noko meir. Korleis dette kan realiserast, fortener ein eigen debatt.
Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik er tidlegare lektorar og tillitsvalde.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.