Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Sympatien for katalanerne

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den tvang som minoriteter blir utsatt for kommer under høytrykk og koker over i de tilfeller der folkeviljen er ofret på formalismens alter, slik det nå ser ut for å skje i Catalonia, skriv Peter Ørebech.

Den tvang som minoriteter blir utsatt for kommer under høytrykk og koker over i de tilfeller der folkeviljen er ofret på formalismens alter, slik det nå ser ut for å skje i Catalonia, skriv Peter Ørebech.

Foto: Enrique Calvo / Reuters / NTB scanpix

Den tvang som minoriteter blir utsatt for kommer under høytrykk og koker over i de tilfeller der folkeviljen er ofret på formalismens alter, slik det nå ser ut for å skje i Catalonia, skriv Peter Ørebech.

Den tvang som minoriteter blir utsatt for kommer under høytrykk og koker over i de tilfeller der folkeviljen er ofret på formalismens alter, slik det nå ser ut for å skje i Catalonia, skriv Peter Ørebech.

Foto: Enrique Calvo / Reuters / NTB scanpix

3507
20171013
3507
20171013

CATALONIA

Halvor Tjønn, som jeg kan være enig med i mangt og meget av det han skriver, har en mindre heldig hånd om de rettslige sider av sin analyse i Dag og Tid 6. oktober s. 2-3. Ifølge ham skal den viktigste grunn til at han advarer mot folkeavstemningen i Catalonia være at den er i strid med den spanske grunnlov. Han overser imidlertid at spansk rett på samme måte som norsk rett, presumeres å være i overenstemmelse med folkeretten. Sett at grunnloven – om den nekter en minoritet suverenitet – er i strid med folkeretten, mener Tjønn da at folkerettsløsningen er en brukbar metode?

Artikkelen utelater flere relevante momenter. Noen av disse finnes i min artikkel i Resett, «Folkeretten, folkeavstemninger og Catalonia», og jeg viser til behandlingen der.

På samme måte som andre land i den vestlige kulturkrets, så har den spanske konstitusjon en formulering som ikke er så ulik den norske om at kongeriket er et «fritt, selvstendig, udelelig og uavhendelig rike» (Grl. § 1), jfr. den spanske grunnloven § 2: «The Constitution is based on the indissoluble unity of the Spanish Nation».

Imidlertid er dette ikke den hele formulering. Det finnes en tilføyelse om at grunnloven garanterer selvstyre for de ulike nasjonaliteter som bebor det spanske territoriet: «… it recognizes and guarantees the right to self-government of the nationalities and regions of which it is composed». Denne formulering er en indirekte henvisning til folkerettens krav til alle nasjonalstater som er medlem av FN om at folkesuvereniteten er det øverste prinsipp i det internasjonale samfunn av stater. Dette er formulert slik i FN-resolusjon 2625 (XXV) GA, 24. oktober 1970, som angår rettslige prinsipper om «Friendly Relations and Co-operation among States», og som beskytter statenes territorielle integritet: «Nothing in this Declaration shall be construed as prejudicing in any manner the … rights of peoples under the Charter». Dette er klar tale: Statenes rettigheter og plikter – slik det formuleres i «1970-resolusjonen» står tilbake for folkenes rettigheter i henhold til FN-pakten, hvorav «folkesuvereniteten» er det viktigste prinsipp. Det springende punkt som da gjenstår er om befolkningsgrupper i Spania, som katalanerne, baskerne og galicierne tilhører grupper av «folk» som nyter folkerettslig beskyttelsen av sin suverenitet. Dette spørsmål er uavklart og «henhører» derfor under internasjonale domstoler.

Den spanske grunnlov har tolket dette på sin måte idet det heter at «National sovereignty belongs to the Spanish people, from whom all state powers emanate» jevnfør Spanias grunnlov § 1(2). Altså er forholdet som i Norge; øverste organ er folket, ikke nasjonalforsamlingen, som mange ynder å tro. Det kan ikke fastslås at det «folk» som Spanias grunnlov § 1.(2) sikter til er identisk med det «folk» som nyter godt av folkesuverenitetsprinsippet. Hvis Spanias løsning ikke holder folkerettslig, så må delingsforbudet i grunnloven settes til side.

Til slutt har Tjønn en merkelig konklusjon: Oppdeling av land og riker skulle før grunnlovenes tid ifølge ham kun ha skjedd via kriger med nød og elendighet. Etter at landene fikk grunnlover og traktater ble skrevet, ja, så skal separasjon gå så meget mer fredelig for seg. Dette er motbevist av historiens gang. Den tvang som minoriteter blir utsatt for kommer under høytrykk og koker over i de tilfeller der folkeviljen er ofret på formalismens alter, slik det nå ser ut for å skje i Catalonia.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CATALONIA

Halvor Tjønn, som jeg kan være enig med i mangt og meget av det han skriver, har en mindre heldig hånd om de rettslige sider av sin analyse i Dag og Tid 6. oktober s. 2-3. Ifølge ham skal den viktigste grunn til at han advarer mot folkeavstemningen i Catalonia være at den er i strid med den spanske grunnlov. Han overser imidlertid at spansk rett på samme måte som norsk rett, presumeres å være i overenstemmelse med folkeretten. Sett at grunnloven – om den nekter en minoritet suverenitet – er i strid med folkeretten, mener Tjønn da at folkerettsløsningen er en brukbar metode?

Artikkelen utelater flere relevante momenter. Noen av disse finnes i min artikkel i Resett, «Folkeretten, folkeavstemninger og Catalonia», og jeg viser til behandlingen der.

På samme måte som andre land i den vestlige kulturkrets, så har den spanske konstitusjon en formulering som ikke er så ulik den norske om at kongeriket er et «fritt, selvstendig, udelelig og uavhendelig rike» (Grl. § 1), jfr. den spanske grunnloven § 2: «The Constitution is based on the indissoluble unity of the Spanish Nation».

Imidlertid er dette ikke den hele formulering. Det finnes en tilføyelse om at grunnloven garanterer selvstyre for de ulike nasjonaliteter som bebor det spanske territoriet: «… it recognizes and guarantees the right to self-government of the nationalities and regions of which it is composed». Denne formulering er en indirekte henvisning til folkerettens krav til alle nasjonalstater som er medlem av FN om at folkesuvereniteten er det øverste prinsipp i det internasjonale samfunn av stater. Dette er formulert slik i FN-resolusjon 2625 (XXV) GA, 24. oktober 1970, som angår rettslige prinsipper om «Friendly Relations and Co-operation among States», og som beskytter statenes territorielle integritet: «Nothing in this Declaration shall be construed as prejudicing in any manner the … rights of peoples under the Charter». Dette er klar tale: Statenes rettigheter og plikter – slik det formuleres i «1970-resolusjonen» står tilbake for folkenes rettigheter i henhold til FN-pakten, hvorav «folkesuvereniteten» er det viktigste prinsipp. Det springende punkt som da gjenstår er om befolkningsgrupper i Spania, som katalanerne, baskerne og galicierne tilhører grupper av «folk» som nyter folkerettslig beskyttelsen av sin suverenitet. Dette spørsmål er uavklart og «henhører» derfor under internasjonale domstoler.

Den spanske grunnlov har tolket dette på sin måte idet det heter at «National sovereignty belongs to the Spanish people, from whom all state powers emanate» jevnfør Spanias grunnlov § 1(2). Altså er forholdet som i Norge; øverste organ er folket, ikke nasjonalforsamlingen, som mange ynder å tro. Det kan ikke fastslås at det «folk» som Spanias grunnlov § 1.(2) sikter til er identisk med det «folk» som nyter godt av folkesuverenitetsprinsippet. Hvis Spanias løsning ikke holder folkerettslig, så må delingsforbudet i grunnloven settes til side.

Til slutt har Tjønn en merkelig konklusjon: Oppdeling av land og riker skulle før grunnlovenes tid ifølge ham kun ha skjedd via kriger med nød og elendighet. Etter at landene fikk grunnlover og traktater ble skrevet, ja, så skal separasjon gå så meget mer fredelig for seg. Dette er motbevist av historiens gang. Den tvang som minoriteter blir utsatt for kommer under høytrykk og koker over i de tilfeller der folkeviljen er ofret på formalismens alter, slik det nå ser ut for å skje i Catalonia.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh
Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Foto: Cornelius Poppe / NTB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Naturplan utan samling

Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Foto: Universitetet i Bergen

Meldingar
Svein Gjerdåker

Øyvind Vågnes (1972–2025)

«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB

KommentarSamfunn
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Den livsviktige satiren

Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro
Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis