JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Teologisk betydning?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4043
20230630

Tidlegare artiklar:

Rune Slagstad: «Kapellanen og biskopen», 9. juni

Halvor Moxnes: «Den tredje søyla?», 16. juni

Øyvind T. Gulliksen: «Hognestad og Aarflot som portalar i nyare norsk teologi», 16. juni

Helge Hognestad: «Kapellanen og biskopen – en kommentar», 23. juni

Jan Ove Ulstein: «Hognestads teologiske betydning», 23. juni

4043
20230630

Tidlegare artiklar:

Rune Slagstad: «Kapellanen og biskopen», 9. juni

Halvor Moxnes: «Den tredje søyla?», 16. juni

Øyvind T. Gulliksen: «Hognestad og Aarflot som portalar i nyare norsk teologi», 16. juni

Helge Hognestad: «Kapellanen og biskopen – en kommentar», 23. juni

Jan Ove Ulstein: «Hognestads teologiske betydning», 23. juni

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Teologi

Jan Ove Ulstein fortsetter diskusjonen med Rune Slagstad etter at han lanserte sin bok Sosiologi, teologi og Helge Hognestads doktoravhandling på Litteraturhuset i Oslo 8. mai. Han går videre med spørsmålet om min ikke «teknologiske» (som det står), men teologiske betydning. Ulstein siterer seg selv: «Eg har ikkje sett spor i fagteologien der ein byggjer på hans samla konsept» (Dag og Tid 23. juni).

Alle kan kanskje ha behov for å sette spor etter seg. Da er det viktig å minne om vår alles plass i den store sammenheng. Vi er brikker i en pågående skapelsesprosess som startet for ca. 16,4 milliarder år siden med en Kosmisk Bevissthet («Gud») som nedfelte seg i en materiell verden for 13,8 milliarder år siden («Big Bang»). Med våre små hjerner er vi ikke i stand til å overskue mål, hensikt og tidsplan for det hele. Og som enkeltpersoner med bare 80–90 års levetid har vi høyst betydning som bitte små fargeklatter i det store bildet.

Gud «har latt lyset skinne i våre hjerter for at kunnskapen om Guds herlighet, som stråler i Kristi ansikt, skal lyse fram», sier Paulus. Og – legger han til – denne skatten har vi i leirkar «for at det skal bli klart at den veldige kraft er fra Gud og ikke fra oss selv». Da er vi satt på rett plass! Det er «Guds herlighet» som skal lyse. Om og hvilken betydning vi som enkeltpersoner har, blir kanskje først synlig etter tiden vi får på jorden. Og skulle vi synes mens vi lever, så er det som oftest våre egoer som stråler, og den glansen blekner fort, vet vi.

Jeg vil gjerne gjenta noe jeg selv skrev i samme avis, om kirken som har snudd Paulus på hodet når den med henvisning til ham hevder som hoveddogme at «Jesus døde for våre synder». Det utsagnet kalte jeg «hårreisende» og er helt motsatt av Paulus!

Det er hårreisende når en fremdeles leser Bibelen med 1500-talls briller og forstår mennesket som «synder», som frelses ved tro på Jesu soningsdød på korset. Og det er hårreisende når dette blir hva kristendom handler om. Så lenge noe slikt forkynnes, som det fortsatt gjøres, ikke minst gjennom kirkens ritualer, vil jeg tro at kirken utraderes skritt for skritt i skapelsens kvern, hva som også for tiden synes å skje for våre øyne.

Men heldigvis var det kloke og ydmyke hoder i den tidlige kristne bevegelse som satte seg ned og skrev mens strålene fra «Kristi ansikt» fortsatt var merkbare. De lot seg inspirere av hans innsikt at mennesket har gudsstrålen «inni» seg. Jesus døde ikke for å sone for våre synder, han vekket og frigjorde menneskets guddommelighet. I motsetning til alle andre skapninger synes mennesket i stand til bevisst å være redskaper i den store prosessen. Kanskje lyset fra gudsstrålen kan bringe verden på fote?!

Den kosmiske Bevissthet, gudsstrålen, blir gjennom mennesket til kunst, musikk, arkitektur, struktur, rettferdig og bærekraftig politikk, omsorg, kjærlighet. Og Veien pekte Paulus utvetydig klart på: Korsfeste ego! Ikke undertrykke, men overgi!

Den visdommen kan ha stor betydning om den omsettes i handling. Overgivelse – som Jesu kors er et sterkt og talende bilde på. Eller som en moderne forsker sier det: «Bevissthetens besinnelse er innsikten: Jeg er ikke sentrum i meg» (Tor Nørretranders). Eller slik: «Egoet skal være sjelens tjener, det skal tilrettelegge, ikke styre og dominere» (Liv Hilmen).

Jeg gjentar: Om kirkens ledere bare kunne se hva de har i sine hender! Vi kunne trengt en institusjon med innsikt om at vi fortsatt ikke er ferdig utviklet, men står midt i evolusjonen. Vi er ikke uhelbredelige «syndere», men skapninger underveis. Bærere av gudsstrålen!

Helge Hognestad er prest
og dr.theol.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Teologi

Jan Ove Ulstein fortsetter diskusjonen med Rune Slagstad etter at han lanserte sin bok Sosiologi, teologi og Helge Hognestads doktoravhandling på Litteraturhuset i Oslo 8. mai. Han går videre med spørsmålet om min ikke «teknologiske» (som det står), men teologiske betydning. Ulstein siterer seg selv: «Eg har ikkje sett spor i fagteologien der ein byggjer på hans samla konsept» (Dag og Tid 23. juni).

Alle kan kanskje ha behov for å sette spor etter seg. Da er det viktig å minne om vår alles plass i den store sammenheng. Vi er brikker i en pågående skapelsesprosess som startet for ca. 16,4 milliarder år siden med en Kosmisk Bevissthet («Gud») som nedfelte seg i en materiell verden for 13,8 milliarder år siden («Big Bang»). Med våre små hjerner er vi ikke i stand til å overskue mål, hensikt og tidsplan for det hele. Og som enkeltpersoner med bare 80–90 års levetid har vi høyst betydning som bitte små fargeklatter i det store bildet.

Gud «har latt lyset skinne i våre hjerter for at kunnskapen om Guds herlighet, som stråler i Kristi ansikt, skal lyse fram», sier Paulus. Og – legger han til – denne skatten har vi i leirkar «for at det skal bli klart at den veldige kraft er fra Gud og ikke fra oss selv». Da er vi satt på rett plass! Det er «Guds herlighet» som skal lyse. Om og hvilken betydning vi som enkeltpersoner har, blir kanskje først synlig etter tiden vi får på jorden. Og skulle vi synes mens vi lever, så er det som oftest våre egoer som stråler, og den glansen blekner fort, vet vi.

Jeg vil gjerne gjenta noe jeg selv skrev i samme avis, om kirken som har snudd Paulus på hodet når den med henvisning til ham hevder som hoveddogme at «Jesus døde for våre synder». Det utsagnet kalte jeg «hårreisende» og er helt motsatt av Paulus!

Det er hårreisende når en fremdeles leser Bibelen med 1500-talls briller og forstår mennesket som «synder», som frelses ved tro på Jesu soningsdød på korset. Og det er hårreisende når dette blir hva kristendom handler om. Så lenge noe slikt forkynnes, som det fortsatt gjøres, ikke minst gjennom kirkens ritualer, vil jeg tro at kirken utraderes skritt for skritt i skapelsens kvern, hva som også for tiden synes å skje for våre øyne.

Men heldigvis var det kloke og ydmyke hoder i den tidlige kristne bevegelse som satte seg ned og skrev mens strålene fra «Kristi ansikt» fortsatt var merkbare. De lot seg inspirere av hans innsikt at mennesket har gudsstrålen «inni» seg. Jesus døde ikke for å sone for våre synder, han vekket og frigjorde menneskets guddommelighet. I motsetning til alle andre skapninger synes mennesket i stand til bevisst å være redskaper i den store prosessen. Kanskje lyset fra gudsstrålen kan bringe verden på fote?!

Den kosmiske Bevissthet, gudsstrålen, blir gjennom mennesket til kunst, musikk, arkitektur, struktur, rettferdig og bærekraftig politikk, omsorg, kjærlighet. Og Veien pekte Paulus utvetydig klart på: Korsfeste ego! Ikke undertrykke, men overgi!

Den visdommen kan ha stor betydning om den omsettes i handling. Overgivelse – som Jesu kors er et sterkt og talende bilde på. Eller som en moderne forsker sier det: «Bevissthetens besinnelse er innsikten: Jeg er ikke sentrum i meg» (Tor Nørretranders). Eller slik: «Egoet skal være sjelens tjener, det skal tilrettelegge, ikke styre og dominere» (Liv Hilmen).

Jeg gjentar: Om kirkens ledere bare kunne se hva de har i sine hender! Vi kunne trengt en institusjon med innsikt om at vi fortsatt ikke er ferdig utviklet, men står midt i evolusjonen. Vi er ikke uhelbredelige «syndere», men skapninger underveis. Bærere av gudsstrålen!

Helge Hognestad er prest
og dr.theol.

«Han vekket og frigjorde
menneskets guddommelighet.»

Emneknaggar

Fleire artiklar

Setten vindpark nordaust for Setskog i Akershus.

Setten vindpark nordaust for Setskog i Akershus.

Foto: Geir Olsen / NTB

Ordskifte

«Eg trur ikkje 'folk flest' er klimaskeptikarar, dei er derimot sterkt imot tiltaka som vert sette inn.»

TrondSundby
Setten vindpark nordaust for Setskog i Akershus.

Setten vindpark nordaust for Setskog i Akershus.

Foto: Geir Olsen / NTB

Ordskifte

«Eg trur ikkje 'folk flest' er klimaskeptikarar, dei er derimot sterkt imot tiltaka som vert sette inn.»

TrondSundby
Erik Bjerck Hagen er professor i allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Bergen.

Erik Bjerck Hagen er professor i allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Bergen.

Foto: Hedda Cecilie Hagen

BokMeldingar

Kielland i fyr og flamme

Erik Bjerck Hagen gjev oss eit gjensyn med heile romanuniverset til Alexander Kielland og klarer å visa fram kvalitetane.

Jan Inge Sørbø
Erik Bjerck Hagen er professor i allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Bergen.

Erik Bjerck Hagen er professor i allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Bergen.

Foto: Hedda Cecilie Hagen

BokMeldingar

Kielland i fyr og flamme

Erik Bjerck Hagen gjev oss eit gjensyn med heile romanuniverset til Alexander Kielland og klarer å visa fram kvalitetane.

Jan Inge Sørbø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis