Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Ubehaget i klasserommet – kven har hovudansvaret for det?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Stadig fleire elevar mistrivst i skulen, skriv mangeårig lærar og rektor Ingvar Laberg.

Stadig fleire elevar mistrivst i skulen, skriv mangeårig lærar og rektor Ingvar Laberg.

Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB

Stadig fleire elevar mistrivst i skulen, skriv mangeårig lærar og rektor Ingvar Laberg.

Stadig fleire elevar mistrivst i skulen, skriv mangeårig lærar og rektor Ingvar Laberg.

Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB

3199
20210716
3199
20210716

Skule

Under overskrifta «Ubehaget i klasserommet» i Dag og Tid 9. juli opplever eg at ansvaret for ubehaget, som diverre altfor mange barn og unge kjenner på, blir plassert på eleven sjølv. Vektlegging av psykisk helse som ein viktig del av opplæringa, blir framstilt som å gjera elevane ei bjørneteneste, ved at merksemda om temaet i seg sjølv fører til dårleg psykisk helse.

Artikkelen og meiningsytringane etterlet eit inntrykk av at barn og unge har svakare beredskap for å takla livet sitt no enn før, og at skulen lagar tilpassingar på individnivå som bidreg til at barn og unge ikkje taklar motstand i livet og følgjeleg utviklar vegring, angst og i siste instans dårleg psykisk helse.

Opplæringslova paragraf 9a, elevane si arbeidsmiljølov, skal sikra elevane eit godt arbeidsmiljø i vid forstand. Merksemda i denne kommentaren rettar seg mot det psykososiale miljøet, jf. paragraf 9a-3 første ledd: «Skulen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremja eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleva tryggleik og sosialt tilhøyr

Perspektivet som manglar i den nemnde artikkelen, er søkjelys på årsakene til at altfor mange elevar utviklar vegring mot å gå på skulen fordi dei opplever, i ulik grad, at klasse- og skulemiljøet er utrygt å vera i. Når born og unge over tid blir utsette for negativ åtferd frå medelevar, i sosiale medium, i friminutt og på fritida, er det naturleg å utvikla sosial utryggleik og angst, som i neste omgang framstår som «psykiske problem».

Terskelen for å godta negativ åtferd har blitt stadig lågare, både i klasserommet og i elevane si fritid, og den nye generasjon foreldre har flytta terskelen for å korrigera negativ åtferd til nesten å ikkje reagera lenger.

Bakgrunnen min er mangeårig lærar, kontaktlærar, skulerådgjevar, pedagogisk konsulent og rektor. Eg er redd for at vi ofrar vanlege, kjenslevare elevar i frykt for å angripa negativ åtferd mot lærarar i klassemiljøet og mot enkeltelevar. Så endar vi med ein diskusjon om elevar med psykiske problem, medan årsaka til mistrivnad og sosial utryggleik ikkje blir synt nok merksemd.

Eg er ikkje talsperson for gamaldags disiplin i skulen, men eg er overtydd om at vi må møta negativ åtferd mot lærarar og elevar på ein mykje meir tydeleg måte enn vi praktiserer i dag. Det betyr at vi som er fagpersonar, saman med foreldra, må redefinera kva som er greitt og kva som er ugreitt i mellommenneskeleg samspel. Vi må konkretisera kva verbale ytringar elevar ikkje må tola, at dei har rett til å vera inkluderte i klassemiljøet, at dei skal sleppa ekle utfall mot seg sjølv, utsjånad, veremåte med meir i sosiale medium og i friminuttane.

Dei elevane som søkjer merksemd og maktposisjonar i miljøet gjennom negativ åtferd, må følgjast tett opp i nært samarbeid med foreldre og pårørande. Skulen og andre vaksenmiljø er i ferd med å tapa denne kampen ved at nye standardar for åtferd får fritt spelerom. Resultatet er at stadig fleire opplever utryggleik og mangel på trivsel. Vi kan umogleg meine at denne «motstanden» i livet må elevar tola og sjølve bera ansvaret for at dei ikkje har ein god skulekvardag.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Skule

Under overskrifta «Ubehaget i klasserommet» i Dag og Tid 9. juli opplever eg at ansvaret for ubehaget, som diverre altfor mange barn og unge kjenner på, blir plassert på eleven sjølv. Vektlegging av psykisk helse som ein viktig del av opplæringa, blir framstilt som å gjera elevane ei bjørneteneste, ved at merksemda om temaet i seg sjølv fører til dårleg psykisk helse.

Artikkelen og meiningsytringane etterlet eit inntrykk av at barn og unge har svakare beredskap for å takla livet sitt no enn før, og at skulen lagar tilpassingar på individnivå som bidreg til at barn og unge ikkje taklar motstand i livet og følgjeleg utviklar vegring, angst og i siste instans dårleg psykisk helse.

Opplæringslova paragraf 9a, elevane si arbeidsmiljølov, skal sikra elevane eit godt arbeidsmiljø i vid forstand. Merksemda i denne kommentaren rettar seg mot det psykososiale miljøet, jf. paragraf 9a-3 første ledd: «Skulen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremja eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleva tryggleik og sosialt tilhøyr

Perspektivet som manglar i den nemnde artikkelen, er søkjelys på årsakene til at altfor mange elevar utviklar vegring mot å gå på skulen fordi dei opplever, i ulik grad, at klasse- og skulemiljøet er utrygt å vera i. Når born og unge over tid blir utsette for negativ åtferd frå medelevar, i sosiale medium, i friminutt og på fritida, er det naturleg å utvikla sosial utryggleik og angst, som i neste omgang framstår som «psykiske problem».

Terskelen for å godta negativ åtferd har blitt stadig lågare, både i klasserommet og i elevane si fritid, og den nye generasjon foreldre har flytta terskelen for å korrigera negativ åtferd til nesten å ikkje reagera lenger.

Bakgrunnen min er mangeårig lærar, kontaktlærar, skulerådgjevar, pedagogisk konsulent og rektor. Eg er redd for at vi ofrar vanlege, kjenslevare elevar i frykt for å angripa negativ åtferd mot lærarar i klassemiljøet og mot enkeltelevar. Så endar vi med ein diskusjon om elevar med psykiske problem, medan årsaka til mistrivnad og sosial utryggleik ikkje blir synt nok merksemd.

Eg er ikkje talsperson for gamaldags disiplin i skulen, men eg er overtydd om at vi må møta negativ åtferd mot lærarar og elevar på ein mykje meir tydeleg måte enn vi praktiserer i dag. Det betyr at vi som er fagpersonar, saman med foreldra, må redefinera kva som er greitt og kva som er ugreitt i mellommenneskeleg samspel. Vi må konkretisera kva verbale ytringar elevar ikkje må tola, at dei har rett til å vera inkluderte i klassemiljøet, at dei skal sleppa ekle utfall mot seg sjølv, utsjånad, veremåte med meir i sosiale medium og i friminuttane.

Dei elevane som søkjer merksemd og maktposisjonar i miljøet gjennom negativ åtferd, må følgjast tett opp i nært samarbeid med foreldre og pårørande. Skulen og andre vaksenmiljø er i ferd med å tapa denne kampen ved at nye standardar for åtferd får fritt spelerom. Resultatet er at stadig fleire opplever utryggleik og mangel på trivsel. Vi kan umogleg meine at denne «motstanden» i livet må elevar tola og sjølve bera ansvaret for at dei ikkje har ein god skulekvardag.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis