Ubehaget i klasserommet – kven har hovudansvaret for det?
Stadig fleire elevar mistrivst i skulen, skriv mangeårig lærar og rektor Ingvar Laberg.
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Skule
Under overskrifta «Ubehaget i klasserommet» i Dag og Tid 9. juli opplever eg at ansvaret for ubehaget, som diverre altfor mange barn og unge kjenner på, blir plassert på eleven sjølv. Vektlegging av psykisk helse som ein viktig del av opplæringa, blir framstilt som å gjera elevane ei bjørneteneste, ved at merksemda om temaet i seg sjølv fører til dårleg psykisk helse.
Artikkelen og meiningsytringane etterlet eit inntrykk av at barn og unge har svakare beredskap for å takla livet sitt no enn før, og at skulen lagar tilpassingar på individnivå som bidreg til at barn og unge ikkje taklar motstand i livet og følgjeleg utviklar vegring, angst og i siste instans dårleg psykisk helse.
Opplæringslova paragraf 9a, elevane si arbeidsmiljølov, skal sikra elevane eit godt arbeidsmiljø i vid forstand. Merksemda i denne kommentaren rettar seg mot det psykososiale miljøet, jf. paragraf 9a-3 første ledd: «Skulen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremja eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleva tryggleik og sosialt tilhøyr.»
Perspektivet som manglar i den nemnde artikkelen, er søkjelys på årsakene til at altfor mange elevar utviklar vegring mot å gå på skulen fordi dei opplever, i ulik grad, at klasse- og skulemiljøet er utrygt å vera i. Når born og unge over tid blir utsette for negativ åtferd frå medelevar, i sosiale medium, i friminutt og på fritida, er det naturleg å utvikla sosial utryggleik og angst, som i neste omgang framstår som «psykiske problem».
Terskelen for å godta negativ åtferd har blitt stadig lågare, både i klasserommet og i elevane si fritid, og den nye generasjon foreldre har flytta terskelen for å korrigera negativ åtferd til nesten å ikkje reagera lenger.
Bakgrunnen min er mangeårig lærar, kontaktlærar, skulerådgjevar, pedagogisk konsulent og rektor. Eg er redd for at vi ofrar vanlege, kjenslevare elevar i frykt for å angripa negativ åtferd mot lærarar i klassemiljøet og mot enkeltelevar. Så endar vi med ein diskusjon om elevar med psykiske problem, medan årsaka til mistrivnad og sosial utryggleik ikkje blir synt nok merksemd.
Eg er ikkje talsperson for gamaldags disiplin i skulen, men eg er overtydd om at vi må møta negativ åtferd mot lærarar og elevar på ein mykje meir tydeleg måte enn vi praktiserer i dag. Det betyr at vi som er fagpersonar, saman med foreldra, må redefinera kva som er greitt og kva som er ugreitt i mellommenneskeleg samspel. Vi må konkretisera kva verbale ytringar elevar ikkje må tola, at dei har rett til å vera inkluderte i klassemiljøet, at dei skal sleppa ekle utfall mot seg sjølv, utsjånad, veremåte med meir i sosiale medium og i friminuttane.
Dei elevane som søkjer merksemd og maktposisjonar i miljøet gjennom negativ åtferd, må følgjast tett opp i nært samarbeid med foreldre og pårørande. Skulen og andre vaksenmiljø er i ferd med å tapa denne kampen ved at nye standardar for åtferd får fritt spelerom. Resultatet er at stadig fleire opplever utryggleik og mangel på trivsel. Vi kan umogleg meine at denne «motstanden» i livet må elevar tola og sjølve bera ansvaret for at dei ikkje har ein god skulekvardag.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Skule
Under overskrifta «Ubehaget i klasserommet» i Dag og Tid 9. juli opplever eg at ansvaret for ubehaget, som diverre altfor mange barn og unge kjenner på, blir plassert på eleven sjølv. Vektlegging av psykisk helse som ein viktig del av opplæringa, blir framstilt som å gjera elevane ei bjørneteneste, ved at merksemda om temaet i seg sjølv fører til dårleg psykisk helse.
Artikkelen og meiningsytringane etterlet eit inntrykk av at barn og unge har svakare beredskap for å takla livet sitt no enn før, og at skulen lagar tilpassingar på individnivå som bidreg til at barn og unge ikkje taklar motstand i livet og følgjeleg utviklar vegring, angst og i siste instans dårleg psykisk helse.
Opplæringslova paragraf 9a, elevane si arbeidsmiljølov, skal sikra elevane eit godt arbeidsmiljø i vid forstand. Merksemda i denne kommentaren rettar seg mot det psykososiale miljøet, jf. paragraf 9a-3 første ledd: «Skulen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremja eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleva tryggleik og sosialt tilhøyr.»
Perspektivet som manglar i den nemnde artikkelen, er søkjelys på årsakene til at altfor mange elevar utviklar vegring mot å gå på skulen fordi dei opplever, i ulik grad, at klasse- og skulemiljøet er utrygt å vera i. Når born og unge over tid blir utsette for negativ åtferd frå medelevar, i sosiale medium, i friminutt og på fritida, er det naturleg å utvikla sosial utryggleik og angst, som i neste omgang framstår som «psykiske problem».
Terskelen for å godta negativ åtferd har blitt stadig lågare, både i klasserommet og i elevane si fritid, og den nye generasjon foreldre har flytta terskelen for å korrigera negativ åtferd til nesten å ikkje reagera lenger.
Bakgrunnen min er mangeårig lærar, kontaktlærar, skulerådgjevar, pedagogisk konsulent og rektor. Eg er redd for at vi ofrar vanlege, kjenslevare elevar i frykt for å angripa negativ åtferd mot lærarar i klassemiljøet og mot enkeltelevar. Så endar vi med ein diskusjon om elevar med psykiske problem, medan årsaka til mistrivnad og sosial utryggleik ikkje blir synt nok merksemd.
Eg er ikkje talsperson for gamaldags disiplin i skulen, men eg er overtydd om at vi må møta negativ åtferd mot lærarar og elevar på ein mykje meir tydeleg måte enn vi praktiserer i dag. Det betyr at vi som er fagpersonar, saman med foreldra, må redefinera kva som er greitt og kva som er ugreitt i mellommenneskeleg samspel. Vi må konkretisera kva verbale ytringar elevar ikkje må tola, at dei har rett til å vera inkluderte i klassemiljøet, at dei skal sleppa ekle utfall mot seg sjølv, utsjånad, veremåte med meir i sosiale medium og i friminuttane.
Dei elevane som søkjer merksemd og maktposisjonar i miljøet gjennom negativ åtferd, må følgjast tett opp i nært samarbeid med foreldre og pårørande. Skulen og andre vaksenmiljø er i ferd med å tapa denne kampen ved at nye standardar for åtferd får fritt spelerom. Resultatet er at stadig fleire opplever utryggleik og mangel på trivsel. Vi kan umogleg meine at denne «motstanden» i livet må elevar tola og sjølve bera ansvaret for at dei ikkje har ein god skulekvardag.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.