Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2571
20170915
2571
20170915

LITTERATUR

Jon Haarbergs nylige bok om nasjonallitteraturen har ført til debatt på kultursidene i norske aviser. Kontroversen skyldes i mindre grad selve boken enn lanseringsintervjuene, hvor Haarberg gikk høyt ut og påsto at de norske klassikerne nå er «utdaterte», at de ikke lenger har noe å si oss, især ikke de unge. Med hensyn til skoleverkets muligheter til endre på dette, kommenterte han i Klassekampen at det selvsagt går an å «indoktrinere» elevene til å «lese noe de ikke bryr seg om», men han har ingen tro på at dette vil ha noen effekt. Når han i intervjuet med Dag og Tid i forrige uke ble spurt om det ikke tross alt, særlig for litteraturprofessorer, må være både mulig og betimelig å forsvare fortidens kvalitetslitteratur, svarer han med en unnvikelsesmanøver: Hans personlige mening er i denne sammenhengen uinteressant! Er det ikke Haarbergs synspunkter denne debatten dreier seg om?

Ikke ifølge Haarberg selv. Han har nemlig, i arbeidet med denne boken, forsøkt å suspendere seg selv til fordel for en nøytral og deskriptiv historisk fremstilling. Det er imidlertid ingenting som tyder på at han har lyktes med dette. Boken er både underholdende og lærerik, men noen nøytral fremstilling er den ikke. Den er tvert imot sterkt preget av forfatterens antiromantiske og postnasjonale innstilling. Haarberg konstaterer ikke simpelthen at nasjonallitteraturen nå er et tilbakelagt stadium, men går også aktivt til angrep på den. For eksempel beskriver han den flere ganger som «pompøs», «håpløst akterutseilt», og snakker lett hoderystende om «nasjonale fanfarer» og «forloren nasjonalromantikk». I forbindelse med hjemkjøpet av Gyldendal forlag fra Danmark, utbryter han: «All denne nasjonale virak!» «Hvorfor? Hva er det som foregår?» Haarberg er naturligvis i sin fulle rett til å være mot nasjonalisme både i og utenfor litteraturen, men denne motstanden er ikke simpelthen «deskriptiv».

Det er ukontroversielt å hevde at det nasjonale ved litteraturen i dag står svakere enn i perioden mellom 1840 og 1960. Problemet med Haarbergs utspill er at de kan oppfattes dithen at den norske litterære tradisjonen som sådan har utspilt sin rolle, også i skoleverket. Men poenget med litteraturundervisningen kan jo ikke være å fôre elevene med det de allerede finner relevant. Utfordringen består i å gjøre den litterære tradisjonen relevant, for stadig nye generasjoner. Her tror jeg at mulighetene fremdeles er gode.

Frode Helmich Pedersen er forskar i litteraturvitskap ved Universitetet i Bergen.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

LITTERATUR

Jon Haarbergs nylige bok om nasjonallitteraturen har ført til debatt på kultursidene i norske aviser. Kontroversen skyldes i mindre grad selve boken enn lanseringsintervjuene, hvor Haarberg gikk høyt ut og påsto at de norske klassikerne nå er «utdaterte», at de ikke lenger har noe å si oss, især ikke de unge. Med hensyn til skoleverkets muligheter til endre på dette, kommenterte han i Klassekampen at det selvsagt går an å «indoktrinere» elevene til å «lese noe de ikke bryr seg om», men han har ingen tro på at dette vil ha noen effekt. Når han i intervjuet med Dag og Tid i forrige uke ble spurt om det ikke tross alt, særlig for litteraturprofessorer, må være både mulig og betimelig å forsvare fortidens kvalitetslitteratur, svarer han med en unnvikelsesmanøver: Hans personlige mening er i denne sammenhengen uinteressant! Er det ikke Haarbergs synspunkter denne debatten dreier seg om?

Ikke ifølge Haarberg selv. Han har nemlig, i arbeidet med denne boken, forsøkt å suspendere seg selv til fordel for en nøytral og deskriptiv historisk fremstilling. Det er imidlertid ingenting som tyder på at han har lyktes med dette. Boken er både underholdende og lærerik, men noen nøytral fremstilling er den ikke. Den er tvert imot sterkt preget av forfatterens antiromantiske og postnasjonale innstilling. Haarberg konstaterer ikke simpelthen at nasjonallitteraturen nå er et tilbakelagt stadium, men går også aktivt til angrep på den. For eksempel beskriver han den flere ganger som «pompøs», «håpløst akterutseilt», og snakker lett hoderystende om «nasjonale fanfarer» og «forloren nasjonalromantikk». I forbindelse med hjemkjøpet av Gyldendal forlag fra Danmark, utbryter han: «All denne nasjonale virak!» «Hvorfor? Hva er det som foregår?» Haarberg er naturligvis i sin fulle rett til å være mot nasjonalisme både i og utenfor litteraturen, men denne motstanden er ikke simpelthen «deskriptiv».

Det er ukontroversielt å hevde at det nasjonale ved litteraturen i dag står svakere enn i perioden mellom 1840 og 1960. Problemet med Haarbergs utspill er at de kan oppfattes dithen at den norske litterære tradisjonen som sådan har utspilt sin rolle, også i skoleverket. Men poenget med litteraturundervisningen kan jo ikke være å fôre elevene med det de allerede finner relevant. Utfordringen består i å gjøre den litterære tradisjonen relevant, for stadig nye generasjoner. Her tror jeg at mulighetene fremdeles er gode.

Frode Helmich Pedersen er forskar i litteraturvitskap ved Universitetet i Bergen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh
Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh
Hayden Powell har skrive musikk for ein sekstett.

Hayden Powell har skrive musikk for ein sekstett.

Foto: Anne Valeur

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Fugl føniks

Hayden Powell har brukt ventetida godt.

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

Bleik om sausenebba

Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Foto: Ida Gøytil

BokMeldingar
Sindre Ekrheim

Idealitet og realitet

Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro
Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis