Vei verre enn bane
Samferdsel
En framtidig Nord-Norgebane nord for Fauske til Tromsø og Harstad og til slutt kanskje helt til Kirkenes vil beslaglegge mye areal og ramme samisk reindrift. I Dag og Tid 25. juni spør Hans Husum om noen har rådspurt samefolket om forslaget om å bygge Nord-Norgebanen. Dagens innarbeidete konsultasjonsordninger sikrer at samiske interesser vil bli hørt.
Men allerede nå har det kommet fram klare signaler om at mange samer er kritiske og noen helt imot å bygge Nord-Norgebanen. For de av oss som kjemper for Nord-Norgebanen, er det likevel to forhold som gjør at vi mener at banen kan forenes med samiske interesser. Det ene er at moderne jernbanetraseer kan bygges på peler over terrenget slik at både rein og andre dyr kan passerer under. En god del av Nord-Norgebanen vil også gå i tunnel. Samlet sett vil dette gjøre at de mange kollisjonene mellom rein og tog, som vi kjenner fra Nordlandsbanen sør for Fauske, kan unngås med nybygd jernbane lenger nord. Det andre forholdet som gjør at samiske interesser kan tenkes å akseptere Nord-Norgebanen, er at alternativet til Nord-Norgebanen vil være verre.
Over tid vil et Nord-Norge uten en sammenbindende stamjernbane måtte ruste opp hovedveien E6 med nye traseer og flere kjørefiler. Og slike veier vil ramme reindriften mye hardere fordi de i større grad vil ligge nede på bakken og beslaglegge mer areal i bredden. Mer om dette kan man lese i et innlegg av Eivind Sivertsen i Nordlys 4. mai 2021.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Samferdsel
En framtidig Nord-Norgebane nord for Fauske til Tromsø og Harstad og til slutt kanskje helt til Kirkenes vil beslaglegge mye areal og ramme samisk reindrift. I Dag og Tid 25. juni spør Hans Husum om noen har rådspurt samefolket om forslaget om å bygge Nord-Norgebanen. Dagens innarbeidete konsultasjonsordninger sikrer at samiske interesser vil bli hørt.
Men allerede nå har det kommet fram klare signaler om at mange samer er kritiske og noen helt imot å bygge Nord-Norgebanen. For de av oss som kjemper for Nord-Norgebanen, er det likevel to forhold som gjør at vi mener at banen kan forenes med samiske interesser. Det ene er at moderne jernbanetraseer kan bygges på peler over terrenget slik at både rein og andre dyr kan passerer under. En god del av Nord-Norgebanen vil også gå i tunnel. Samlet sett vil dette gjøre at de mange kollisjonene mellom rein og tog, som vi kjenner fra Nordlandsbanen sør for Fauske, kan unngås med nybygd jernbane lenger nord. Det andre forholdet som gjør at samiske interesser kan tenkes å akseptere Nord-Norgebanen, er at alternativet til Nord-Norgebanen vil være verre.
Over tid vil et Nord-Norge uten en sammenbindende stamjernbane måtte ruste opp hovedveien E6 med nye traseer og flere kjørefiler. Og slike veier vil ramme reindriften mye hardere fordi de i større grad vil ligge nede på bakken og beslaglegge mer areal i bredden. Mer om dette kan man lese i et innlegg av Eivind Sivertsen i Nordlys 4. mai 2021.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.