Vennskap og vitenskap
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Det samiske
Jeg har registrert Strøksnes sitt tilsvar ved navn «Genetisk essensialisme?» i Dag og Tid 21. april mot mitt innlegg «Om samisk genforskning» 14. april i Dag og Tid.
Strøksnes fortsetter å sette spørsmålstegn ved artikkelen Tambets et al. (2004): «The Western and the Eastern Roots of the Saami – The Story of Genetic ’Outliers’ Told by Mitochondrial DNA and Y Chromosomes». American Journal of Human Genetics, 74: 661–682.
Strøksnes’ «venn», som Strøksnes selv kaller ham, er professor i evolusjonær genetikk Mark Thomas ved University College London. Han mener at artikkelen ikke kan kalles vitenskap. Og ikke bare det. Hele fagfeltet (!) som professor Tambets tilhører, skal visstnok bruke metoder som ikke fungerer, ifølge professor Thomas. Professor Tambets er til opplysning professor i archaeogenomikk, så det er vel hele dette fagfeltet som ikke holder mål, ifølge vennen til Strøksnes.
Det kan virke, slik som Strøksnes gjengir Thomas, at artikkelens innhold har blitt motbevist i senere tid. Dette stemmer ikke. Er kritikken fra Thomas noen gang framsatt i et vitenskapelig forum? Om ikke er jo det i seg selv et argument mot å ta Thomas alvorlig. Så kan man også spørre seg om hvor objektiv Thomas er. Strøksnes er jo ute etter svar han ønsker seg, og en venn er en venn. Det er derfor vi har regler for slikt i vitenskapen, med blind fagfellevurdering etc.
Jeg tror Strøksnes’ egentlige problem med Tambets’ artikkel er at artikkelen ikke passer med hans påstand i hans essay del 1: «Dagens etnisk norske befolkning har hatt mange tusen års kontinuerleg nærvær i Nord-Noreg (ja, lenger enn den samiske, slik eg oppfattar dei tolkingane ekspertane gjer av den arkeologiske, lingvistiske og genetiske informasjon som finst)».
Strøksnes skriver i sitt tre deler lange essay, om enn noe uklart, om urbefolkningsdefinisjoner, og om hvorvidt det egentlig skal bety «de som kom først». Og så henter han inn sin gode venn fra England, for alt jeg vet, for å støtte for sitt syn for at samer kanskje ikke er urbefolkning likevel. Regjeringen.no har en klar definisjon på hvem som kan regnes som urfolk: «Vanlige kjennetegn for urfolk er at de ikke er det dominerende folket i det større samfunnet de er en del av, og at de har bodd i områdene fra langt tilbake og før statens grenser ble fastlagt.»
Jeg ser frem til at Strøksnes viser til seriøse og fagfellevurderte artikler fra internasjonale tidsskrifter som kan støtte opp om det han skriver. Uten det kan vi ikke ha en seriøs dialog.
Når Strøksnes finner frem data for å svare på mitt debattinnlegg, skal jeg komme ham litt i forkjøpet. Lingvistikkprofessor Aikio, som har vært misbrukt av Strøksnes’ meningsfeller i lengre tid, har gitt beskjed om at hans forskning ikke skal misbrukes til inntekt for meninger om at samene har innvandret i nyere tid fra Karelen (Luobbal Sámmol Sámmol Ánte (Ante Aikio): «Mine skrifter gir ingen støtte for Hellesviks synspunkter» (10. februar 2022) Nordnorsk Debatt).
Aina Westrheim Ravna er professor ved UiT – Noregs arktiske universitet.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Det samiske
Jeg har registrert Strøksnes sitt tilsvar ved navn «Genetisk essensialisme?» i Dag og Tid 21. april mot mitt innlegg «Om samisk genforskning» 14. april i Dag og Tid.
Strøksnes fortsetter å sette spørsmålstegn ved artikkelen Tambets et al. (2004): «The Western and the Eastern Roots of the Saami – The Story of Genetic ’Outliers’ Told by Mitochondrial DNA and Y Chromosomes». American Journal of Human Genetics, 74: 661–682.
Strøksnes’ «venn», som Strøksnes selv kaller ham, er professor i evolusjonær genetikk Mark Thomas ved University College London. Han mener at artikkelen ikke kan kalles vitenskap. Og ikke bare det. Hele fagfeltet (!) som professor Tambets tilhører, skal visstnok bruke metoder som ikke fungerer, ifølge professor Thomas. Professor Tambets er til opplysning professor i archaeogenomikk, så det er vel hele dette fagfeltet som ikke holder mål, ifølge vennen til Strøksnes.
Det kan virke, slik som Strøksnes gjengir Thomas, at artikkelens innhold har blitt motbevist i senere tid. Dette stemmer ikke. Er kritikken fra Thomas noen gang framsatt i et vitenskapelig forum? Om ikke er jo det i seg selv et argument mot å ta Thomas alvorlig. Så kan man også spørre seg om hvor objektiv Thomas er. Strøksnes er jo ute etter svar han ønsker seg, og en venn er en venn. Det er derfor vi har regler for slikt i vitenskapen, med blind fagfellevurdering etc.
Jeg tror Strøksnes’ egentlige problem med Tambets’ artikkel er at artikkelen ikke passer med hans påstand i hans essay del 1: «Dagens etnisk norske befolkning har hatt mange tusen års kontinuerleg nærvær i Nord-Noreg (ja, lenger enn den samiske, slik eg oppfattar dei tolkingane ekspertane gjer av den arkeologiske, lingvistiske og genetiske informasjon som finst)».
Strøksnes skriver i sitt tre deler lange essay, om enn noe uklart, om urbefolkningsdefinisjoner, og om hvorvidt det egentlig skal bety «de som kom først». Og så henter han inn sin gode venn fra England, for alt jeg vet, for å støtte for sitt syn for at samer kanskje ikke er urbefolkning likevel. Regjeringen.no har en klar definisjon på hvem som kan regnes som urfolk: «Vanlige kjennetegn for urfolk er at de ikke er det dominerende folket i det større samfunnet de er en del av, og at de har bodd i områdene fra langt tilbake og før statens grenser ble fastlagt.»
Jeg ser frem til at Strøksnes viser til seriøse og fagfellevurderte artikler fra internasjonale tidsskrifter som kan støtte opp om det han skriver. Uten det kan vi ikke ha en seriøs dialog.
Når Strøksnes finner frem data for å svare på mitt debattinnlegg, skal jeg komme ham litt i forkjøpet. Lingvistikkprofessor Aikio, som har vært misbrukt av Strøksnes’ meningsfeller i lengre tid, har gitt beskjed om at hans forskning ikke skal misbrukes til inntekt for meninger om at samene har innvandret i nyere tid fra Karelen (Luobbal Sámmol Sámmol Ánte (Ante Aikio): «Mine skrifter gir ingen støtte for Hellesviks synspunkter» (10. februar 2022) Nordnorsk Debatt).
Aina Westrheim Ravna er professor ved UiT – Noregs arktiske universitet.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.