– Mange likar toget av prinsipp
Idar Mo har rett i mykje, meiner Jørgen Aarhaug, forskingsleiar ved Transportøkonomisk institutt (TØI).
peranders@dagogtid.no
– Om suksesskriteriet for kollektivtransporten er å flytte folk på ein kostnadseffektiv måte, har Idar Mo rett. Ser du på kostnadene, er ikkje tog ei særleg fornuftig transportform i Noreg, seier Aarhaug.
– Buss går litt seinare enn tog, men er mykje billegare. Det er ikkje minst fordi vegen som bussen køyrer på, ville vore der uansett, medan toget treng dedikert infrastruktur. Om du ser på ressursbruk, har Mo absolutt rett.
Samstundes kan jernbanen ha nokre ringverknader som bussen ikkje har, påpeikar Aarhaug.
– Ein jernbanestasjon gjev eit signal om at det er verdt å investere pengar på ein stad. Det er styrande for byutvikling på andre måtar enn bussen, og dette er vanskeleg å talfeste. Men om du berre ser på kostnadene, er det ikkje grunn til å satse mykje på jernbane i Noreg. Dette er noko vi diskuterer i lunsjen på TØI: Kvifor i all verda brukar vi så mykje pengar på tog, seier Aarhaug.
– I snitt kostar det mykje mindre å køyre buss enn å køyre tog.
– Jernbanen står for nokre få prosent av reisene, og det blir mykje pengar per personkilometer. Særleg intercitytoga er dyre. Vi har ikkje sikre tal som gjer det mogleg å samanlikne kostnadene, men i snitt kostar det mykje mindre å køyre buss enn å køyre tog.
– Er det noko irrasjonelt i prioriteringane, rett og slett fordi folk er glade i toget?
– Ja. Mange likar toget av prinsipp. Vi har eit togtilbod som ikkje har med økonomi eller transportbehov å gjere, og som handlar meir om identitet. Men vi har valt politikarar som prioriterer slik.
– Kva er grunnen til at argumenta til Mo ikkje har fått meir gjennomslag?
– Det er noko på grunn av ein stor fascinasjon for jernbane, og toget blir oppfatta som ei grøn transportform. Og prioriteringane har ikkje vore retta inn mot å dekke transportbehova, det har vore mange andre omsyn bak, seier Aarhaug.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
peranders@dagogtid.no
– Om suksesskriteriet for kollektivtransporten er å flytte folk på ein kostnadseffektiv måte, har Idar Mo rett. Ser du på kostnadene, er ikkje tog ei særleg fornuftig transportform i Noreg, seier Aarhaug.
– Buss går litt seinare enn tog, men er mykje billegare. Det er ikkje minst fordi vegen som bussen køyrer på, ville vore der uansett, medan toget treng dedikert infrastruktur. Om du ser på ressursbruk, har Mo absolutt rett.
Samstundes kan jernbanen ha nokre ringverknader som bussen ikkje har, påpeikar Aarhaug.
– Ein jernbanestasjon gjev eit signal om at det er verdt å investere pengar på ein stad. Det er styrande for byutvikling på andre måtar enn bussen, og dette er vanskeleg å talfeste. Men om du berre ser på kostnadene, er det ikkje grunn til å satse mykje på jernbane i Noreg. Dette er noko vi diskuterer i lunsjen på TØI: Kvifor i all verda brukar vi så mykje pengar på tog, seier Aarhaug.
– I snitt kostar det mykje mindre å køyre buss enn å køyre tog.
– Jernbanen står for nokre få prosent av reisene, og det blir mykje pengar per personkilometer. Særleg intercitytoga er dyre. Vi har ikkje sikre tal som gjer det mogleg å samanlikne kostnadene, men i snitt kostar det mykje mindre å køyre buss enn å køyre tog.
– Er det noko irrasjonelt i prioriteringane, rett og slett fordi folk er glade i toget?
– Ja. Mange likar toget av prinsipp. Vi har eit togtilbod som ikkje har med økonomi eller transportbehov å gjere, og som handlar meir om identitet. Men vi har valt politikarar som prioriterer slik.
– Kva er grunnen til at argumenta til Mo ikkje har fått meir gjennomslag?
– Det er noko på grunn av ein stor fascinasjon for jernbane, og toget blir oppfatta som ei grøn transportform. Og prioriteringane har ikkje vore retta inn mot å dekke transportbehova, det har vore mange andre omsyn bak, seier Aarhaug.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.