Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Den siste protestant?

Berre i Noreg trur fleirtalet kristne på Luthers læresetning om at gudstrua er den einaste vegen til frelse, rapporterer forskning.no.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kristne nordmenn er åleine om å vere heilt samde i Luthers læresetningar.

Kristne nordmenn er åleine om å vere heilt samde i Luthers læresetningar.

Foto: Jens Meyer / AP / NTB scanpix

Kristne nordmenn er åleine om å vere heilt samde i Luthers læresetningar.

Kristne nordmenn er åleine om å vere heilt samde i Luthers læresetningar.

Foto: Jens Meyer / AP / NTB scanpix

2236
20170922
2236
20170922

Det er min tur. Presten ser på meg og vinkar meg fram med mikrofonen. Det er overhøyring, spørjesøndag. Eg er 14 år og komande konfirmant.

– Kan du sitere fadervår for meg? spør han.

Eg trekkjer pusten, siktar meg inn mot mikrofonen og byrjar å snakke. Fort.

– Forriketerdittogmaktaogæraiallæveamen, avsluttar eg.

Eg registrerer ordflaumen i høgtalarekkoet, og prøver å halde på det eg har att av oksygen. Det skal litt til å kome seg gjennom heile fadervår på eitt einaste andedrag.

Presten ser på meg, antakeleg forundra over at eg alt er ferdig, og gjev meg signal om å gå og setje meg att. Etter gudstenesta spør eg veninna om ho trur det gjekk bra.

– Ja då, men det gjekk kanskje litt fort, seier ho.

Det er no 500 år sidan Luthers opprør mot avlatsbreva og den katolske kyrkja, og det er islam, ikkje katolisismen, som vekkjer harme og splitting hos folk i dag. Medan berre 55 prosent av norske born vert døypte, melder SSB, går 10 prosent av nordmenn til gudsteneste eller anna kristeleg møte ein gong i månaden eller oftare.

Konfirmasjonen er ikkje lenger tvungen, og såleis er trua meir open og inkluderande enn før. Men konfirmasjonen er meir eit oppvekstritual og ein gåvefest enn ei faktisk stadfesting av tru. Norske kristne er altså ikkje dei siste protestantane. Men dei er dei siste protestantane som ikkje trur på aktiv handling som ein veg til frelse.

Seks år etter spørjesøndagen er det vår i 2012. Eg sit bakarst i kyrkja i heimkommunen og ventar på signal. Då preludiet ljomar i veggane, stiller eg meg i lag med systrer og brør i gangen utanfor kyrkjerommet. Tanteungen min skal døypast. «Som fadder lovar du å oppsede barnet i den kristne tradisjon og tru», står det i heftet eg blar i. Eg er vaksnare enn då eg hadde konfirmasjonskappa over skuldrene, og har eit dilemma: Eg er ikkje religiøs. Betyr det verkeleg noko lenger at eg er døypt og konfirmert? Det neste eg registrerer, er at presten som i si tid konfirmerte meg, uttalar namnet på ungen feil. Og så ber det opp kyrkjegolvet.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det er min tur. Presten ser på meg og vinkar meg fram med mikrofonen. Det er overhøyring, spørjesøndag. Eg er 14 år og komande konfirmant.

– Kan du sitere fadervår for meg? spør han.

Eg trekkjer pusten, siktar meg inn mot mikrofonen og byrjar å snakke. Fort.

– Forriketerdittogmaktaogæraiallæveamen, avsluttar eg.

Eg registrerer ordflaumen i høgtalarekkoet, og prøver å halde på det eg har att av oksygen. Det skal litt til å kome seg gjennom heile fadervår på eitt einaste andedrag.

Presten ser på meg, antakeleg forundra over at eg alt er ferdig, og gjev meg signal om å gå og setje meg att. Etter gudstenesta spør eg veninna om ho trur det gjekk bra.

– Ja då, men det gjekk kanskje litt fort, seier ho.

Det er no 500 år sidan Luthers opprør mot avlatsbreva og den katolske kyrkja, og det er islam, ikkje katolisismen, som vekkjer harme og splitting hos folk i dag. Medan berre 55 prosent av norske born vert døypte, melder SSB, går 10 prosent av nordmenn til gudsteneste eller anna kristeleg møte ein gong i månaden eller oftare.

Konfirmasjonen er ikkje lenger tvungen, og såleis er trua meir open og inkluderande enn før. Men konfirmasjonen er meir eit oppvekstritual og ein gåvefest enn ei faktisk stadfesting av tru. Norske kristne er altså ikkje dei siste protestantane. Men dei er dei siste protestantane som ikkje trur på aktiv handling som ein veg til frelse.

Seks år etter spørjesøndagen er det vår i 2012. Eg sit bakarst i kyrkja i heimkommunen og ventar på signal. Då preludiet ljomar i veggane, stiller eg meg i lag med systrer og brør i gangen utanfor kyrkjerommet. Tanteungen min skal døypast. «Som fadder lovar du å oppsede barnet i den kristne tradisjon og tru», står det i heftet eg blar i. Eg er vaksnare enn då eg hadde konfirmasjonskappa over skuldrene, og har eit dilemma: Eg er ikkje religiøs. Betyr det verkeleg noko lenger at eg er døypt og konfirmert? Det neste eg registrerer, er at presten som i si tid konfirmerte meg, uttalar namnet på ungen feil. Og så ber det opp kyrkjegolvet.

Betyr det verkeleg

noko lenger at eg er

døypt og konfirmert?

Emneknaggar

Fleire artiklar

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh
Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh
Hayden Powell har skrive musikk for ein sekstett.

Hayden Powell har skrive musikk for ein sekstett.

Foto: Anne Valeur

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Fugl føniks

Hayden Powell har brukt ventetida godt.

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

Bleik om sausenebba

Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Foto: Ida Gøytil

BokMeldingar
Sindre Ekrheim

Idealitet og realitet

Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro
Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis