Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Det venstrepopulistiske manifestet

Ein politisk merkelapp kan byta side, men innhaldet har likevel felles grunndrag.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Etter avgjerda om å byggja ut austre Mardalsfossen med Noregs høgste fossefall (665 meter – 297 meter loddrett), samla aksjonistane seg til demonstrasjonar midt mellom kommunane Rauma og Nesset i august 1970.

Etter avgjerda om å byggja ut austre Mardalsfossen med Noregs høgste fossefall (665 meter – 297 meter loddrett), samla aksjonistane seg til demonstrasjonar midt mellom kommunane Rauma og Nesset i august 1970.

Foto: Erik Thorberg / NTB scanpix

Etter avgjerda om å byggja ut austre Mardalsfossen med Noregs høgste fossefall (665 meter – 297 meter loddrett), samla aksjonistane seg til demonstrasjonar midt mellom kommunane Rauma og Nesset i august 1970.

Etter avgjerda om å byggja ut austre Mardalsfossen med Noregs høgste fossefall (665 meter – 297 meter loddrett), samla aksjonistane seg til demonstrasjonar midt mellom kommunane Rauma og Nesset i august 1970.

Foto: Erik Thorberg / NTB scanpix

5426
20180427
5426
20180427

hompland@online.no

Partiet for folk flest har årsmøte denne helga. I prinsipielle gløtt kallar Anders Langes Eftf. seg gjerne liberalistar. Til dagleg er dei eit statsautoritært parti som vil overgå Senterpartiet i nasjonalisme og by over KrF i gudeleg Israel-støtte, stå til høgre for Høgre i skatt og til venstre for Arbeidarpartiet i velferd. Kong Carl, som nå skal bli heiltidsinnvandrar i Spania, erklærte at partiet hans skulle overta der Einar Gerhardsen slapp, og bli det nye «småkårsfolkets parti». Men dei gir mest skattelette til dei rikaste, for dei er gode på dobbelkommunikasjon og folkeforførande høgrepopulisme.

Måndag denne veka baud venstresidas tankesmie Mani­fest inn til «venstrepopulistisk aften» på Kulturhuset i Oslo – i ei multikulturell sidegate til Youngstorget. Aftonbladets kulturredaktør Åsa Linderborg presenterte teseboka ho har skrive saman med Göran Greider: Populistiska manifestet – för knegare, arbetslösa, tandlösa och 90 procent av alla andra. Ho blei følgd av overtanke­smiar Magnus E. Marsdal, som for elleve år sidan meinte å ha knekt Frp-koden: «Sannheten ligger i overflaten.»

LINDERBORGS utgangspunkt er at høgrepopulismen fossar fram, medan dei sosialdemokratiske partia er kraftlause i eit samfunn der solidariteten går i oppløysing. Den politisk korrekte eliten i middelklassen legg ansvaret på krenkte, rasistiske og kvinnehatande kvite menn som er offer for globaliseringa. Den forakta arbeidarklassen tar revansj ved å slutta opp om høgrepopulistiske parti som peikar ut innvandra syndebukkar og lovar betre kår for verdig trengande innfødde.

Det venstrepopulistiske svaret er å ta folks misnøye på alvor, driva betre samfunnsplanlegging og gjenskapa trua på at politikk nyttar. Politiske konfrontasjonar må flyttast bort frå etnisitet, religion, forhud og identitet. Konflikten må spissast mot den felles fienden: det økonomiske systemet, kapitalismen, finansdominansen og den frie flyten.

SÅDAN ER POPULISMEN. Det kan gå til venstre, men for tida galopperer det mot høgre. Som eit sideblikk kan det vera på sin plass med ei påminning om ulike populistiske rørsler og straumdrag.

Det var sosialantropologen Ottar Brox frå Sosialistisk Folkeparti (SF) som skreiv «populisme» inn i norsk offentlegheit på 1960-talet. I boka Hva skjer i Nord-Norge? brukte han populistisk som motsats til teknokratisk, og lokalsamfunn og hushald som motsats til sektorar. Medkombattanten Hartvig Sætra førte omgrepet vidare som analyse og politisk strategi i Populismen i norsk sosialisme i 1971.

Det blei ein raptus ut av det. Kjernen var PAG – populistiske arbeidsgrupper ved universitetet i Bergen – med Audgunn Oltedal som gudmor. Men rørsla breidde seg både geografisk og politisk som ideologiske prøvepakkar av raudt tankegods og grønt gras. Ho sveipa med seg ungdom og forskarar med bakgrunn i SF og sentrumspartia. Marxist-leninistane såg rørsla som småborgarleg og undergravande for klassekampen. Dei produktivistiske vekst- og styringspartia skreiv under på Statoil-sjef Arve Johnsens definisjon: «Populister er reaksjonære mennesker iført imiterte tresko og imitert busserull som tror trivsel er prat over skigarden i gamle dager.»

PAXLEKSIKON, venstresidas encyklopedi frå 1980, hadde ein lang artikkel om populisme og populistiske rørsler med ulike politiske fargar gjennom historia. Tråden var kampen om fornufta mellom folket og eliten, mellom makt, avmakt og motmakt.

Artikkelen var skriven av Ottar Brox, og blygskap forbyr meg å nemna medforfattaren. Her er slutten: «Det er for tidlig å skrive den endelige historien om populismen i Norge. I vårt land, som overalt ellers i verden, vil det stadig dukke opp ’folkelige’ bevegelser som kan velte skrivebordet for det økonomisk-politisk-byråkratiske ’establishment’. Det er viktig å forstå grunnlaget for slike bevegelser og kjenne deres begrensninger, enten en vil bevare, reformere eller revolusjonere dette samfunnet.»

DEN POPULISTISKE raptusen gjekk over etter 1972, men levde vidare i miljø- og aksjonsgrupper. Då omgrepet dukka opp att, var det om veljarfrieri og destillering av folkets verste sider til ein trylledrikk av olje som lova rask lindring av alle plager. Ved stortingsvalet i 1989 var populisme det ansvarlege etablissementets felles skjellsord om den høgprofilerte ein­sakspolitikken til SV-leiaren Erik Solheims og «råpopulisten» Jan Simonsen. Seinare blei Framstegspartiet aleine om merkelappen. Det lever dei godt med, men dei bruker han ikkje sjølv.

BYRÅSJEFEN kjenner mange som kalla seg populistar i studietida. Han likte å diskutera med dei og sette pris på hangen dei hadde til praktisk motekspertise, men han kjende seg ikkje heime i mistrua til forvaltning og fagkunnskap, sjølv om det berre var i teorien.

Vertinna husa fleire sjølvoppnemnde populistar som ville støtta utkantfolket mot byråkratar og teknokratar. Det var gilde karar, og professorar og gode samfunnsstøtter er dei blitt. Ho har høyrt at dei stadig har nostalgiske samlingar for å sjå framover. Ho har inga tru på at dei får ei ny tid, men meiner det er bra at nokon tar på seg å minna om slike straumdrag i vår nære fortid.

Andreas Hompland er
sosiolog og skribent.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

hompland@online.no

Partiet for folk flest har årsmøte denne helga. I prinsipielle gløtt kallar Anders Langes Eftf. seg gjerne liberalistar. Til dagleg er dei eit statsautoritært parti som vil overgå Senterpartiet i nasjonalisme og by over KrF i gudeleg Israel-støtte, stå til høgre for Høgre i skatt og til venstre for Arbeidarpartiet i velferd. Kong Carl, som nå skal bli heiltidsinnvandrar i Spania, erklærte at partiet hans skulle overta der Einar Gerhardsen slapp, og bli det nye «småkårsfolkets parti». Men dei gir mest skattelette til dei rikaste, for dei er gode på dobbelkommunikasjon og folkeforførande høgrepopulisme.

Måndag denne veka baud venstresidas tankesmie Mani­fest inn til «venstrepopulistisk aften» på Kulturhuset i Oslo – i ei multikulturell sidegate til Youngstorget. Aftonbladets kulturredaktør Åsa Linderborg presenterte teseboka ho har skrive saman med Göran Greider: Populistiska manifestet – för knegare, arbetslösa, tandlösa och 90 procent av alla andra. Ho blei følgd av overtanke­smiar Magnus E. Marsdal, som for elleve år sidan meinte å ha knekt Frp-koden: «Sannheten ligger i overflaten.»

LINDERBORGS utgangspunkt er at høgrepopulismen fossar fram, medan dei sosialdemokratiske partia er kraftlause i eit samfunn der solidariteten går i oppløysing. Den politisk korrekte eliten i middelklassen legg ansvaret på krenkte, rasistiske og kvinnehatande kvite menn som er offer for globaliseringa. Den forakta arbeidarklassen tar revansj ved å slutta opp om høgrepopulistiske parti som peikar ut innvandra syndebukkar og lovar betre kår for verdig trengande innfødde.

Det venstrepopulistiske svaret er å ta folks misnøye på alvor, driva betre samfunnsplanlegging og gjenskapa trua på at politikk nyttar. Politiske konfrontasjonar må flyttast bort frå etnisitet, religion, forhud og identitet. Konflikten må spissast mot den felles fienden: det økonomiske systemet, kapitalismen, finansdominansen og den frie flyten.

SÅDAN ER POPULISMEN. Det kan gå til venstre, men for tida galopperer det mot høgre. Som eit sideblikk kan det vera på sin plass med ei påminning om ulike populistiske rørsler og straumdrag.

Det var sosialantropologen Ottar Brox frå Sosialistisk Folkeparti (SF) som skreiv «populisme» inn i norsk offentlegheit på 1960-talet. I boka Hva skjer i Nord-Norge? brukte han populistisk som motsats til teknokratisk, og lokalsamfunn og hushald som motsats til sektorar. Medkombattanten Hartvig Sætra førte omgrepet vidare som analyse og politisk strategi i Populismen i norsk sosialisme i 1971.

Det blei ein raptus ut av det. Kjernen var PAG – populistiske arbeidsgrupper ved universitetet i Bergen – med Audgunn Oltedal som gudmor. Men rørsla breidde seg både geografisk og politisk som ideologiske prøvepakkar av raudt tankegods og grønt gras. Ho sveipa med seg ungdom og forskarar med bakgrunn i SF og sentrumspartia. Marxist-leninistane såg rørsla som småborgarleg og undergravande for klassekampen. Dei produktivistiske vekst- og styringspartia skreiv under på Statoil-sjef Arve Johnsens definisjon: «Populister er reaksjonære mennesker iført imiterte tresko og imitert busserull som tror trivsel er prat over skigarden i gamle dager.»

PAXLEKSIKON, venstresidas encyklopedi frå 1980, hadde ein lang artikkel om populisme og populistiske rørsler med ulike politiske fargar gjennom historia. Tråden var kampen om fornufta mellom folket og eliten, mellom makt, avmakt og motmakt.

Artikkelen var skriven av Ottar Brox, og blygskap forbyr meg å nemna medforfattaren. Her er slutten: «Det er for tidlig å skrive den endelige historien om populismen i Norge. I vårt land, som overalt ellers i verden, vil det stadig dukke opp ’folkelige’ bevegelser som kan velte skrivebordet for det økonomisk-politisk-byråkratiske ’establishment’. Det er viktig å forstå grunnlaget for slike bevegelser og kjenne deres begrensninger, enten en vil bevare, reformere eller revolusjonere dette samfunnet.»

DEN POPULISTISKE raptusen gjekk over etter 1972, men levde vidare i miljø- og aksjonsgrupper. Då omgrepet dukka opp att, var det om veljarfrieri og destillering av folkets verste sider til ein trylledrikk av olje som lova rask lindring av alle plager. Ved stortingsvalet i 1989 var populisme det ansvarlege etablissementets felles skjellsord om den høgprofilerte ein­sakspolitikken til SV-leiaren Erik Solheims og «råpopulisten» Jan Simonsen. Seinare blei Framstegspartiet aleine om merkelappen. Det lever dei godt med, men dei bruker han ikkje sjølv.

BYRÅSJEFEN kjenner mange som kalla seg populistar i studietida. Han likte å diskutera med dei og sette pris på hangen dei hadde til praktisk motekspertise, men han kjende seg ikkje heime i mistrua til forvaltning og fagkunnskap, sjølv om det berre var i teorien.

Vertinna husa fleire sjølvoppnemnde populistar som ville støtta utkantfolket mot byråkratar og teknokratar. Det var gilde karar, og professorar og gode samfunnsstøtter er dei blitt. Ho har høyrt at dei stadig har nostalgiske samlingar for å sjå framover. Ho har inga tru på at dei får ei ny tid, men meiner det er bra at nokon tar på seg å minna om slike straumdrag i vår nære fortid.

Andreas Hompland er
sosiolog og skribent.

«Populister er reaksjonære mennesker som tror trivsel er prat over skigarden i gamle dager.»

Statoil-sjef Arve Johnsen

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.

Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.

Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB

Ordskifte
ThorbjørnJagland

Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon

«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Foto: Svein Gjerdåker

Samfunn

Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.

– Eg talar med Gud nesten heile tida

Eskil Skjeldal
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Foto: Svein Gjerdåker

Samfunn

Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.

– Eg talar med Gud nesten heile tida

Eskil Skjeldal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis