Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Ideologi på skjener

Dei to store drivarane for meir konkurranse på jernbane har vore EU og new public management-ideologien.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2101
20181026
2101
20181026

Sidan byrjinga av 1990-talet har EU prøvd å drive fram meir konkurranse på europeiske skjener. Dei tungrodde nasjonale monopola i jernbanesektoren vart rekna som hindringar for utviklinga av den felles europeiske marknaden, og EU-leiarane ønskte ei meir effektiv jernbanedrift som styrkte både integreringa og europeisk økonomi.

I 1991 kom det første jernbanedirektivet, som kravde at eigarskapen til infrastrukturen skulle skiljast frå togdrifta i kvart land, slik at andre operatørar kunne konkurrere om jernbanetransporten. Sidan da har fleire jernbanedirektiv utvida krava om liberalisering i jernbanesektoren. EØS-landet Noreg følgde opp det første hovudkravet i jernbanepolitikken til EU i 1996, da Jernbaneverket vart skilt ut frå NSB.

Det siste steget til no er den såkalla «Jernbanepakke IV» frå EU, som inneber at all innanlands persontransport med tog skal konkurranseutsetjast. Pakken skal opp i Stortinget før jul. Regjeringa meiner at Noreg gjennom jernbanereforma allereie har oppfylt kravet om fri konkurranse på persontrafikken.

I tillegg til EUs mål om ein sameint europeisk marknad har òg den såkalla new public management-tankegangen vore drivande for liberaliseringa av jernbanepolitikken. NPM inneber kort fortalt meir bruk av marknadsprinsipp og mindre politisk styring innanfor offentleg sektor, og omgjering av statlege etatar til selskap som kjøper tenester av kvarandre. I jernbanesektoren tok Storbritannia denne tankegangen lengst.

British Rail vart fullstendig partert midt på 1990-talet, passasjertogrutene vart fordelte på 25 ulike selskap, og ulikt andre land vart også infrastrukturen privatisert. Skjener, signalsystem, tunnelar og stasjonar vart eigedomen til det børsnoterte selskapet Railtrack. Dette eksperimentet var ein fiasko: Fragmenteringa av ansvaret var medverkande årsak til fleire togulukker. Etter at fire menneske døydde i Hatfield-ulukka i 2000, kom infrastrukturen til den britiske jernbanen igjen under nasjonal kontroll.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sidan byrjinga av 1990-talet har EU prøvd å drive fram meir konkurranse på europeiske skjener. Dei tungrodde nasjonale monopola i jernbanesektoren vart rekna som hindringar for utviklinga av den felles europeiske marknaden, og EU-leiarane ønskte ei meir effektiv jernbanedrift som styrkte både integreringa og europeisk økonomi.

I 1991 kom det første jernbanedirektivet, som kravde at eigarskapen til infrastrukturen skulle skiljast frå togdrifta i kvart land, slik at andre operatørar kunne konkurrere om jernbanetransporten. Sidan da har fleire jernbanedirektiv utvida krava om liberalisering i jernbanesektoren. EØS-landet Noreg følgde opp det første hovudkravet i jernbanepolitikken til EU i 1996, da Jernbaneverket vart skilt ut frå NSB.

Det siste steget til no er den såkalla «Jernbanepakke IV» frå EU, som inneber at all innanlands persontransport med tog skal konkurranseutsetjast. Pakken skal opp i Stortinget før jul. Regjeringa meiner at Noreg gjennom jernbanereforma allereie har oppfylt kravet om fri konkurranse på persontrafikken.

I tillegg til EUs mål om ein sameint europeisk marknad har òg den såkalla new public management-tankegangen vore drivande for liberaliseringa av jernbanepolitikken. NPM inneber kort fortalt meir bruk av marknadsprinsipp og mindre politisk styring innanfor offentleg sektor, og omgjering av statlege etatar til selskap som kjøper tenester av kvarandre. I jernbanesektoren tok Storbritannia denne tankegangen lengst.

British Rail vart fullstendig partert midt på 1990-talet, passasjertogrutene vart fordelte på 25 ulike selskap, og ulikt andre land vart også infrastrukturen privatisert. Skjener, signalsystem, tunnelar og stasjonar vart eigedomen til det børsnoterte selskapet Railtrack. Dette eksperimentet var ein fiasko: Fragmenteringa av ansvaret var medverkande årsak til fleire togulukker. Etter at fire menneske døydde i Hatfield-ulukka i 2000, kom infrastrukturen til den britiske jernbanen igjen under nasjonal kontroll.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Marita Liabø
Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Marita Liabø
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis