Ideologi på skjener
Dei to store drivarane for meir konkurranse på jernbane har vore EU og new public management-ideologien.
Sidan byrjinga av 1990-talet har EU prøvd å drive fram meir konkurranse på europeiske skjener. Dei tungrodde nasjonale monopola i jernbanesektoren vart rekna som hindringar for utviklinga av den felles europeiske marknaden, og EU-leiarane ønskte ei meir effektiv jernbanedrift som styrkte både integreringa og europeisk økonomi.
I 1991 kom det første jernbanedirektivet, som kravde at eigarskapen til infrastrukturen skulle skiljast frå togdrifta i kvart land, slik at andre operatørar kunne konkurrere om jernbanetransporten. Sidan da har fleire jernbanedirektiv utvida krava om liberalisering i jernbanesektoren. EØS-landet Noreg følgde opp det første hovudkravet i jernbanepolitikken til EU i 1996, da Jernbaneverket vart skilt ut frå NSB.
Det siste steget til no er den såkalla «Jernbanepakke IV» frå EU, som inneber at all innanlands persontransport med tog skal konkurranseutsetjast. Pakken skal opp i Stortinget før jul. Regjeringa meiner at Noreg gjennom jernbanereforma allereie har oppfylt kravet om fri konkurranse på persontrafikken.
I tillegg til EUs mål om ein sameint europeisk marknad har òg den såkalla new public management-tankegangen vore drivande for liberaliseringa av jernbanepolitikken. NPM inneber kort fortalt meir bruk av marknadsprinsipp og mindre politisk styring innanfor offentleg sektor, og omgjering av statlege etatar til selskap som kjøper tenester av kvarandre. I jernbanesektoren tok Storbritannia denne tankegangen lengst.
British Rail vart fullstendig partert midt på 1990-talet, passasjertogrutene vart fordelte på 25 ulike selskap, og ulikt andre land vart også infrastrukturen privatisert. Skjener, signalsystem, tunnelar og stasjonar vart eigedomen til det børsnoterte selskapet Railtrack. Dette eksperimentet var ein fiasko: Fragmenteringa av ansvaret var medverkande årsak til fleire togulukker. Etter at fire menneske døydde i Hatfield-ulukka i 2000, kom infrastrukturen til den britiske jernbanen igjen under nasjonal kontroll.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sidan byrjinga av 1990-talet har EU prøvd å drive fram meir konkurranse på europeiske skjener. Dei tungrodde nasjonale monopola i jernbanesektoren vart rekna som hindringar for utviklinga av den felles europeiske marknaden, og EU-leiarane ønskte ei meir effektiv jernbanedrift som styrkte både integreringa og europeisk økonomi.
I 1991 kom det første jernbanedirektivet, som kravde at eigarskapen til infrastrukturen skulle skiljast frå togdrifta i kvart land, slik at andre operatørar kunne konkurrere om jernbanetransporten. Sidan da har fleire jernbanedirektiv utvida krava om liberalisering i jernbanesektoren. EØS-landet Noreg følgde opp det første hovudkravet i jernbanepolitikken til EU i 1996, da Jernbaneverket vart skilt ut frå NSB.
Det siste steget til no er den såkalla «Jernbanepakke IV» frå EU, som inneber at all innanlands persontransport med tog skal konkurranseutsetjast. Pakken skal opp i Stortinget før jul. Regjeringa meiner at Noreg gjennom jernbanereforma allereie har oppfylt kravet om fri konkurranse på persontrafikken.
I tillegg til EUs mål om ein sameint europeisk marknad har òg den såkalla new public management-tankegangen vore drivande for liberaliseringa av jernbanepolitikken. NPM inneber kort fortalt meir bruk av marknadsprinsipp og mindre politisk styring innanfor offentleg sektor, og omgjering av statlege etatar til selskap som kjøper tenester av kvarandre. I jernbanesektoren tok Storbritannia denne tankegangen lengst.
British Rail vart fullstendig partert midt på 1990-talet, passasjertogrutene vart fordelte på 25 ulike selskap, og ulikt andre land vart også infrastrukturen privatisert. Skjener, signalsystem, tunnelar og stasjonar vart eigedomen til det børsnoterte selskapet Railtrack. Dette eksperimentet var ein fiasko: Fragmenteringa av ansvaret var medverkande årsak til fleire togulukker. Etter at fire menneske døydde i Hatfield-ulukka i 2000, kom infrastrukturen til den britiske jernbanen igjen under nasjonal kontroll.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.