Jahn Otto Johansen 1934–2018
Jahn Otto Johansen då han lanserte boka om livet til sigøynarane i 1996.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Kampglad, arbeidsglad, matglad, festglad og sjølvglad. Dei som hadde kondisjon til å dyrka venskap med Jahn Otto Johansen, risikerte ikkje keisemd eller eit einsformig liv.
Han gav sine næraste, og den store veneflokken, ein vond start på det nye året ved at han gjekk bort 1. januar. Sjølv trudde han aldri at han skulle nå 83 års alder; han hadde ei spesiell form for dødsangst. Slikt heldt han ikkje vaken om nettene, men gav seg det utslaget at han feira 40-årsdagen sin i 1974 som 50-årsdag. For ikkje hadde han rekna med å verta 50 heller.
40-årslaget, i eit digert misjonstelt i hagen hans ein heller kald vårkveld på Ås, har nedfelt seg over eit halvsides referat i det eine memoarbindet som Gro Harlem Brundtland har etterlate til komande generasjonar. Frå meg ville han ha ei nidvise, den var han stornøgd med fordi ho handla om han sjølv og var så måteleg pøbelaktig.
Men bak festmaska og faktene var det eit alvorsmenneske som ikkje kasta bort tida på timeskriving, og som ville noko med journalistikken sin. Han ville fortelja korleis vanlege menneske levde, og det gjorde han best ved å la dei koma til orde. Han måtte intervjua politikarar og referera pressekonferansar, han òg, men det gav han inga kjensle av at jobben var gjord.
Han kunne vera nådelaust beisk mot folk som lefla for undertrykkjarar og diktatorar, og han nøydde seg ikkje med det negative. Han vart ein forkjempar for folkegrupper som hadde lide, og dei siste åra skreiv han bøker om folkemordet på armenarane under den første verdskrigen, utryddinga av sigøynarane, som dei framleis heitte, under den andre verdskrigen, og om antisemittismen. I alt vart det eit sekstital bøker. Ikkje alle var like solide; som kjent er det berre dei middelmåtige som alltid er på sitt beste.
Uthaldande var han til det siste. Da helsa svikta hausten 2016, og det så grundig at han fekk dei siste katolske sakramenta, trudde ingen av oss at han kunne koma seg på føtene att. Men det gjorde han – i det minste på rullatoren heime, og han gav ut to bøker i 2017, ei om ein vidløftig farfar som var skipskaptein på norskekysten, og ei om ei fargerik farmor, Marie.
I den mangslungne venekrinsen var det eit talrikt innslag av biletkunstnarar og forfattarar. Også dei dyrka han, ikkje minst fordi det aldri gjekk stillferdig for seg når Jahn Otto hamna i ein diskusjon med nokon. Han levde i, med og av impulsar, di underlegare, di betre. Denne delen av livet hans slo ut i eineståande journalistikk i perioden hans i Moskva i 1970-åra, og i det austeuropeiske landet som stod han særleg nær: Polen med alle sine komplikasjonar.
Ekteskapet med Siv Kirsten gjorde mykje for at han intellektuelt heldt seg oppegåande. Han tok så stor plass at det for andre var lett å hamna i skuggen. Sjølv visste han godt kor stor gjeld han stod i til henne, og det kosta han ingenting å seia, som sant var, at han sjølv var den nest beste formidlaren av dei to, spesielt når det vart snakk om tysk eller svensk litteratur.
Nidvisa til 40-årsdagen gjekk på refrenget «Du kan ingenting ta med dig när du går». Det galdt for han òg. Vi andre sit med minna om eit fargerikt liv og ein lojal, gåverik og gåvmild ven.
Per Egil Hegge
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kampglad, arbeidsglad, matglad, festglad og sjølvglad. Dei som hadde kondisjon til å dyrka venskap med Jahn Otto Johansen, risikerte ikkje keisemd eller eit einsformig liv.
Han gav sine næraste, og den store veneflokken, ein vond start på det nye året ved at han gjekk bort 1. januar. Sjølv trudde han aldri at han skulle nå 83 års alder; han hadde ei spesiell form for dødsangst. Slikt heldt han ikkje vaken om nettene, men gav seg det utslaget at han feira 40-årsdagen sin i 1974 som 50-årsdag. For ikkje hadde han rekna med å verta 50 heller.
40-årslaget, i eit digert misjonstelt i hagen hans ein heller kald vårkveld på Ås, har nedfelt seg over eit halvsides referat i det eine memoarbindet som Gro Harlem Brundtland har etterlate til komande generasjonar. Frå meg ville han ha ei nidvise, den var han stornøgd med fordi ho handla om han sjølv og var så måteleg pøbelaktig.
Men bak festmaska og faktene var det eit alvorsmenneske som ikkje kasta bort tida på timeskriving, og som ville noko med journalistikken sin. Han ville fortelja korleis vanlege menneske levde, og det gjorde han best ved å la dei koma til orde. Han måtte intervjua politikarar og referera pressekonferansar, han òg, men det gav han inga kjensle av at jobben var gjord.
Han kunne vera nådelaust beisk mot folk som lefla for undertrykkjarar og diktatorar, og han nøydde seg ikkje med det negative. Han vart ein forkjempar for folkegrupper som hadde lide, og dei siste åra skreiv han bøker om folkemordet på armenarane under den første verdskrigen, utryddinga av sigøynarane, som dei framleis heitte, under den andre verdskrigen, og om antisemittismen. I alt vart det eit sekstital bøker. Ikkje alle var like solide; som kjent er det berre dei middelmåtige som alltid er på sitt beste.
Uthaldande var han til det siste. Da helsa svikta hausten 2016, og det så grundig at han fekk dei siste katolske sakramenta, trudde ingen av oss at han kunne koma seg på føtene att. Men det gjorde han – i det minste på rullatoren heime, og han gav ut to bøker i 2017, ei om ein vidløftig farfar som var skipskaptein på norskekysten, og ei om ei fargerik farmor, Marie.
I den mangslungne venekrinsen var det eit talrikt innslag av biletkunstnarar og forfattarar. Også dei dyrka han, ikkje minst fordi det aldri gjekk stillferdig for seg når Jahn Otto hamna i ein diskusjon med nokon. Han levde i, med og av impulsar, di underlegare, di betre. Denne delen av livet hans slo ut i eineståande journalistikk i perioden hans i Moskva i 1970-åra, og i det austeuropeiske landet som stod han særleg nær: Polen med alle sine komplikasjonar.
Ekteskapet med Siv Kirsten gjorde mykje for at han intellektuelt heldt seg oppegåande. Han tok så stor plass at det for andre var lett å hamna i skuggen. Sjølv visste han godt kor stor gjeld han stod i til henne, og det kosta han ingenting å seia, som sant var, at han sjølv var den nest beste formidlaren av dei to, spesielt når det vart snakk om tysk eller svensk litteratur.
Nidvisa til 40-årsdagen gjekk på refrenget «Du kan ingenting ta med dig när du går». Det galdt for han òg. Vi andre sit med minna om eit fargerikt liv og ein lojal, gåverik og gåvmild ven.
Per Egil Hegge
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.