Auka hemmeleghald
Per Borten tok kampen i eiga regjering for å innføre offentlegprinsippet i norsk forvaltning i 1967. Nå gjer justisministeren sitt beste for å undergrave det same prinsippet.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp).
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Kommentar
vidar@dagogtid.no
Fredag før palmesøndag sende justisminister Emilie Enger Mehl ut eit høyringsdokument som tek sikte på å skalke luker for å hindre innsyn i kva forvaltninga steller med. Hindre journalføring av såkalla «organinterne dokument». Framlegget snur ideen bak offentlegprinsippet på hovudet ved å argumentere for at forvaltninga treng vern mot innsyn.
Det er det motsette av det statsminister Per Borten kjempa for då han i 1967 varsla at han måtte ta dissens i eiga regjering, der han hadde alle mot seg då han ville innføre offentlegprinsippet i norsk forvaltning. Alle statsrådane, også dei frå same partiet, var imot.
«Hemnaksjon»?
Eg har god grunn til å tru at innstrammingsframlegga nå kjem som eit direkte resultat av innsynssaker Dag og Tid har hatt gåande mot Finansdepartementet og mot Justisdepartementet i løpet av det siste dryge året.
Begge sakene har vore til behandling hjå Sivilombodet, og saka mot Finansdepartementet som starta i februar 2022, har vore til behandling i to omgangar og er ennå ikkje avslutta. Den gjeld krav om innsyn i fullstendige dokumentlister i ei bestemt sak. Departementet nekta å gje innsyn, utarbeidde lister då Sivilombodet bad om det, men sette seg bestemt imot å gje Dag og Tid innsyn i listene. (Begge departementa er leia av Sp-politikarar.)
Denne typen innsyn har vore fullstendig opne frå offentleglova kom i 1971 og fram til i dag. Og det er denne typen innsyn Justisdepartementet nå vil sette bom for.
Embetsmannsstaten
Siktemålet nå er å hindre at publikum og presse kan fylgje med på kva saker departementa arbeider med før endelege konklusjonar er trekte. Det handlar ikkje om innsyn i dokumenta som sirkulerer mellom departementa, men å hindre kjennskap til tema det blir arbeidd med. Det betyr at ein skal ha seg fråbedd innspel og debatt om tema frå «uvedkomande».
Departementet er jamvel redd for at interne prosessar kan bli øydelagde dersom slik kunnskap kjem ut, ved at forvaltninga blir redd for å framføre eigne synspunkt under dei interne prosessane. Ja, at ein også går over frå skriftleg til munnleg kommunikasjon.
Det er på eit vis å vende tilbake til embetsmannsstaten der alt var stengt. Og spørsmålet blir: Er «nyordninga» initiert av politikarane eller av embetsverket?
Prosessen
Det første dokumentet i denne nye lovendringssaka er datert 21. desember 2022, medan Sivilombodet hadde begge klagesakene frå Dag og Tid til behandling. Dokumentet er utkast til høyringsnotat om endringar i offentleglova. Det vart publisert i offentleg journal først 11. januar, noko som er i strid med arkivforskrifta.
24. januar vart dokumentet sendt ut til alle departementa. I tur og orden kom det inn svar frå departementa. Justisdepartementet publiserte registrerte svar drygt ei veke etter at svara var daterte og mottekne i departementet. Dette er ein type opplysningar Justisdepartementet vil ha slutt på med lovframlegget sitt.
Ris bak spegelen
Då Odelstinget behandla og vedtok den nye offentleglova, 4. mai 2006, understreka heile justiskomiteen at Stortingets intensjon var å gje meir innsyn. Her er det på sin plass å referere kva Aps hovudtalsmann, Thomas Breen, sa i debatten:
«Jeg vil også nevne at vi i merknadene forutsetter en evaluering av loven i neste stortingsperiode. Vi har også pekt på at denne evalueringen spesielt skal fokusere på organinterne dokumenter, og det må ses i sammenheng med at vi vurderer å endre arkivforskriften, slik at forvaltningen blir pliktig til å journalføre denne typen dokumenter.»
Evalueringa som ein samstemmig justiskomité kravde, og som justisminister Knut Storberget lova, fekk Stortinget aldri. Dagens justisminister har vridd seg unna å svare på kvifor. Men det ho nå gjer, er det motsette av det Stortinget i 2006 gjekk inn for. Er det slikt justisministeren og Sp vil bli hugsa for?
Vidar Ystad er journalist og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kommentar
vidar@dagogtid.no
Fredag før palmesøndag sende justisminister Emilie Enger Mehl ut eit høyringsdokument som tek sikte på å skalke luker for å hindre innsyn i kva forvaltninga steller med. Hindre journalføring av såkalla «organinterne dokument». Framlegget snur ideen bak offentlegprinsippet på hovudet ved å argumentere for at forvaltninga treng vern mot innsyn.
Det er det motsette av det statsminister Per Borten kjempa for då han i 1967 varsla at han måtte ta dissens i eiga regjering, der han hadde alle mot seg då han ville innføre offentlegprinsippet i norsk forvaltning. Alle statsrådane, også dei frå same partiet, var imot.
«Hemnaksjon»?
Eg har god grunn til å tru at innstrammingsframlegga nå kjem som eit direkte resultat av innsynssaker Dag og Tid har hatt gåande mot Finansdepartementet og mot Justisdepartementet i løpet av det siste dryge året.
Begge sakene har vore til behandling hjå Sivilombodet, og saka mot Finansdepartementet som starta i februar 2022, har vore til behandling i to omgangar og er ennå ikkje avslutta. Den gjeld krav om innsyn i fullstendige dokumentlister i ei bestemt sak. Departementet nekta å gje innsyn, utarbeidde lister då Sivilombodet bad om det, men sette seg bestemt imot å gje Dag og Tid innsyn i listene. (Begge departementa er leia av Sp-politikarar.)
Denne typen innsyn har vore fullstendig opne frå offentleglova kom i 1971 og fram til i dag. Og det er denne typen innsyn Justisdepartementet nå vil sette bom for.
Embetsmannsstaten
Siktemålet nå er å hindre at publikum og presse kan fylgje med på kva saker departementa arbeider med før endelege konklusjonar er trekte. Det handlar ikkje om innsyn i dokumenta som sirkulerer mellom departementa, men å hindre kjennskap til tema det blir arbeidd med. Det betyr at ein skal ha seg fråbedd innspel og debatt om tema frå «uvedkomande».
Departementet er jamvel redd for at interne prosessar kan bli øydelagde dersom slik kunnskap kjem ut, ved at forvaltninga blir redd for å framføre eigne synspunkt under dei interne prosessane. Ja, at ein også går over frå skriftleg til munnleg kommunikasjon.
Det er på eit vis å vende tilbake til embetsmannsstaten der alt var stengt. Og spørsmålet blir: Er «nyordninga» initiert av politikarane eller av embetsverket?
Prosessen
Det første dokumentet i denne nye lovendringssaka er datert 21. desember 2022, medan Sivilombodet hadde begge klagesakene frå Dag og Tid til behandling. Dokumentet er utkast til høyringsnotat om endringar i offentleglova. Det vart publisert i offentleg journal først 11. januar, noko som er i strid med arkivforskrifta.
24. januar vart dokumentet sendt ut til alle departementa. I tur og orden kom det inn svar frå departementa. Justisdepartementet publiserte registrerte svar drygt ei veke etter at svara var daterte og mottekne i departementet. Dette er ein type opplysningar Justisdepartementet vil ha slutt på med lovframlegget sitt.
Ris bak spegelen
Då Odelstinget behandla og vedtok den nye offentleglova, 4. mai 2006, understreka heile justiskomiteen at Stortingets intensjon var å gje meir innsyn. Her er det på sin plass å referere kva Aps hovudtalsmann, Thomas Breen, sa i debatten:
«Jeg vil også nevne at vi i merknadene forutsetter en evaluering av loven i neste stortingsperiode. Vi har også pekt på at denne evalueringen spesielt skal fokusere på organinterne dokumenter, og det må ses i sammenheng med at vi vurderer å endre arkivforskriften, slik at forvaltningen blir pliktig til å journalføre denne typen dokumenter.»
Evalueringa som ein samstemmig justiskomité kravde, og som justisminister Knut Storberget lova, fekk Stortinget aldri. Dagens justisminister har vridd seg unna å svare på kvifor. Men det ho nå gjer, er det motsette av det Stortinget i 2006 gjekk inn for. Er det slikt justisministeren og Sp vil bli hugsa for?
Vidar Ystad er journalist og fast skribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.