Konfirmasjonsdressur
Kjøpepresset på bunad til konfirmasjon har vorte så stort at ein forbrukarøkonom bed familiar om å stå imot.
Drakta som skulle vise at ein var frå ulike, individuelle stader i landet, har vorte redusert til eit merkeplagg.
Foto: Solveig Vikene / NTB scanpix
Det blæs rundt veggene på eit hus på Sunnmøre. I stova står eg, stiv som eit fugleskremsel, med hendene rakt ut i lufta.
– Så kan du snu deg, seier ei eldre kvinne og festar knappenål nummer hundre i stakkelivet på det som skal verte bunaden min.
Bestemor mi har brodert bunaden til meg, på same måte som ho har brodert bunaden til veslesyster mi og til syskenborna mine.
Eg snur meg, seint, så eg ikkje skal møte same nålete lagnad som stakkelivet. Svart ull duvar rundt oklene mine. Det er første bunadsprøve før konfirmasjonen.
Denne veka fortalde NRK om ei mor som valde å leige bunad i to timar til dottera, som var den einaste i konfirmantgruppa utan nasjonaldrakt. Jens Brun-Pedersen, som er pressesjef for Human-Etisk Forbund, stadfesta at bunaden kan verke belastande på familiar som har dårleg råd.
Når eg høyrer om bunadspresset, ler eg hjelpelaust. Har bunaden vorte den nye Canada Goose-jakka, tenkjer eg.
Sjølve tradisjons- og nasjonalsymbolet, drakta som skulle vise at ein var frå ulike, individuelle stader i landet, har vorte redusert til eit merkeplagg.
I 2016 sa forbrukarøkonom Silje Sandmæl til NRK at konfirmasjonen har vorte eit slags minibryllaup. Foreldre er nemleg redde for at borna skal føle seg utanfor, meinte ho. Denne veka minte forbrukarøkonomen på nytt foreldre om å ikkje late seg presse, og i same sak gjekk det fram at konfirmantane sjølve, særskilt jentene, òg følte at dei måtte ha bunad. Eg får ufrivillig opp eit bilete av meg sjølv på netthinna, som barn, eit par steg opp i trappa i barndomsheimen min, med knytte nevar og høg, fortvila røyst.
– Ja, men alle andre har! ropar eg.
For det kan vere flautt, vondt og vanskeleg å vere den einaste som ikkje har, eller har, råd. Men, tenkjer eg, kvifor er det så vanskeleg å snu dette perspektivet? Kvifor kan ein ikkje lære ungdommen at det er greitt, og fint, å skilje seg ut? Det ser òg ut til at gutane har sloppe unna problemstillinga. Ein hevar ikkje bryna dersom dei kjem i dress og ikkje i bunad, nett fordi ein tradisjonelt har venta til gutane har vore ferdige med å vekse. Så kvifor kan ikkje jentene ha kjole, eller dress, for den del?
Eg forstår likevel at eg står i rosemåla glashus. Bunaden min har eg nemleg fått, bit for bit, frå eg var fødd og fram til dagen eg stod konfirmant. Bunadssølvet har eg fått til utvalde markeringar, og eg kan framleis hugse då eg oppdaga at eg hadde fått ein veskelås til bursdagen. Men eg visste alltid at når eg hadde fått bunaden til konfirmasjonen, hadde eg ikkje fått han for å bere han i to timar slik at eg kunne likne på dei andre på konfirmasjonsfotoet.
Attende i det forblåste huset har kvinna flytta seg framom meg. Ho festar hempene på stakkevesten og legg forkleet over alle knappenålene i stakken. Og medan eg dreg inn magen for å få bunaden så trong som mogleg, tenkjer eg at om vi no skal insistere på å uniformere ungdommen på konfirmasjonsdagen, treng vi eit fullverdig alternativ til konfirmasjonsdressen, for jenter.
Mone Celin Skrede er frilansjournalist og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det blæs rundt veggene på eit hus på Sunnmøre. I stova står eg, stiv som eit fugleskremsel, med hendene rakt ut i lufta.
– Så kan du snu deg, seier ei eldre kvinne og festar knappenål nummer hundre i stakkelivet på det som skal verte bunaden min.
Bestemor mi har brodert bunaden til meg, på same måte som ho har brodert bunaden til veslesyster mi og til syskenborna mine.
Eg snur meg, seint, så eg ikkje skal møte same nålete lagnad som stakkelivet. Svart ull duvar rundt oklene mine. Det er første bunadsprøve før konfirmasjonen.
Denne veka fortalde NRK om ei mor som valde å leige bunad i to timar til dottera, som var den einaste i konfirmantgruppa utan nasjonaldrakt. Jens Brun-Pedersen, som er pressesjef for Human-Etisk Forbund, stadfesta at bunaden kan verke belastande på familiar som har dårleg råd.
Når eg høyrer om bunadspresset, ler eg hjelpelaust. Har bunaden vorte den nye Canada Goose-jakka, tenkjer eg.
Sjølve tradisjons- og nasjonalsymbolet, drakta som skulle vise at ein var frå ulike, individuelle stader i landet, har vorte redusert til eit merkeplagg.
I 2016 sa forbrukarøkonom Silje Sandmæl til NRK at konfirmasjonen har vorte eit slags minibryllaup. Foreldre er nemleg redde for at borna skal føle seg utanfor, meinte ho. Denne veka minte forbrukarøkonomen på nytt foreldre om å ikkje late seg presse, og i same sak gjekk det fram at konfirmantane sjølve, særskilt jentene, òg følte at dei måtte ha bunad. Eg får ufrivillig opp eit bilete av meg sjølv på netthinna, som barn, eit par steg opp i trappa i barndomsheimen min, med knytte nevar og høg, fortvila røyst.
– Ja, men alle andre har! ropar eg.
For det kan vere flautt, vondt og vanskeleg å vere den einaste som ikkje har, eller har, råd. Men, tenkjer eg, kvifor er det så vanskeleg å snu dette perspektivet? Kvifor kan ein ikkje lære ungdommen at det er greitt, og fint, å skilje seg ut? Det ser òg ut til at gutane har sloppe unna problemstillinga. Ein hevar ikkje bryna dersom dei kjem i dress og ikkje i bunad, nett fordi ein tradisjonelt har venta til gutane har vore ferdige med å vekse. Så kvifor kan ikkje jentene ha kjole, eller dress, for den del?
Eg forstår likevel at eg står i rosemåla glashus. Bunaden min har eg nemleg fått, bit for bit, frå eg var fødd og fram til dagen eg stod konfirmant. Bunadssølvet har eg fått til utvalde markeringar, og eg kan framleis hugse då eg oppdaga at eg hadde fått ein veskelås til bursdagen. Men eg visste alltid at når eg hadde fått bunaden til konfirmasjonen, hadde eg ikkje fått han for å bere han i to timar slik at eg kunne likne på dei andre på konfirmasjonsfotoet.
Attende i det forblåste huset har kvinna flytta seg framom meg. Ho festar hempene på stakkevesten og legg forkleet over alle knappenålene i stakken. Og medan eg dreg inn magen for å få bunaden så trong som mogleg, tenkjer eg at om vi no skal insistere på å uniformere ungdommen på konfirmasjonsdagen, treng vi eit fullverdig alternativ til konfirmasjonsdressen, for jenter.
Mone Celin Skrede er frilansjournalist og fast skribent i Dag og Tid.
Eg kan framleis hugse då eg oppdaga at eg hadde fått ein veskelås til bursdagen.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.