Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Krigssti

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Foto:

Foto:

Solum, Stian Lysberg

Foto:

Foto:

Solum, Stian Lysberg

1909
20180601
1909
20180601

Sidan eg sist tok opp samspelet mellom fotgjengarar og syklistar på gang- og sykkelvegar i denne spalta, har eg funne ut meir om kvifor det er så forvirrande: Det finst reglar for syklistane på slike vegar, men ikkje for fotgjengarane. Dermed er det gode vilkår for konflikt.

Syklistane, som førarar av køyrety, skal ferdast på høgre sida, medan fotgjengarane har lov til å gå kor dei vil. Ein syklist som innhentar ein fotgjengar, skal passera fotgjengaren «i tilnærma gangfart», og, om naudsynt stoppa heilt opp. Det er lettare sagt enn gjort.

Å henta inn ein joggar og koma seg forbi på sykkel i tilnærma gangfart er uråd utan å bryta lova, og om dei to skulle støyta saman, er det alltid syklisten som må bera skulda og ansvaret for det. Slik er rettspraksis, stadfest i ei rekkje dommar mot syklistar her i landet.

Til grunn for denne asymmetrien ligg at gang- og sykkelvegar ikkje lèt til å ha eigne trafikkreglar. I retten blir difor paragraf 18 «om sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt», nytta – ein paragraf som skal verna fotgjengarar mot køyrety. Såleis er det berre i namnet gang- og sykkelsti at dei to gruppene er likestilte. Syklistane har etter lova vikeplikt for alle ikkje-syklistar. Det gjeld òg om fotgjengarane går med hette, øyreklokker med musikk og blikket festa på mobiltelefonen.

At den som har størst fart òg har størst ansvar, verkar fornuftig. Om ein skal sykla legalt til og frå arbeid, til dømes, slik samfunnet elles ønskjer og ser seg tent med, er den kombinerte gang- og sykkelvegen ubrukeleg. Men på bilvegen finst ingen regel om at den som har størst fart (og masse) dimed har ansvar og skuld for eventuelle samanstøytar. Der er det berre sau og geit som har eit rettsvern som liknar det fotgjengarar har på gang- og sykkelveg.

Ved nærare ettertanke, og observasjon av sau og geit og fotgjengarar, gjev det faktisk meining. Den må bruka vitet, som har.

Jox

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sidan eg sist tok opp samspelet mellom fotgjengarar og syklistar på gang- og sykkelvegar i denne spalta, har eg funne ut meir om kvifor det er så forvirrande: Det finst reglar for syklistane på slike vegar, men ikkje for fotgjengarane. Dermed er det gode vilkår for konflikt.

Syklistane, som førarar av køyrety, skal ferdast på høgre sida, medan fotgjengarane har lov til å gå kor dei vil. Ein syklist som innhentar ein fotgjengar, skal passera fotgjengaren «i tilnærma gangfart», og, om naudsynt stoppa heilt opp. Det er lettare sagt enn gjort.

Å henta inn ein joggar og koma seg forbi på sykkel i tilnærma gangfart er uråd utan å bryta lova, og om dei to skulle støyta saman, er det alltid syklisten som må bera skulda og ansvaret for det. Slik er rettspraksis, stadfest i ei rekkje dommar mot syklistar her i landet.

Til grunn for denne asymmetrien ligg at gang- og sykkelvegar ikkje lèt til å ha eigne trafikkreglar. I retten blir difor paragraf 18 «om sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt», nytta – ein paragraf som skal verna fotgjengarar mot køyrety. Såleis er det berre i namnet gang- og sykkelsti at dei to gruppene er likestilte. Syklistane har etter lova vikeplikt for alle ikkje-syklistar. Det gjeld òg om fotgjengarane går med hette, øyreklokker med musikk og blikket festa på mobiltelefonen.

At den som har størst fart òg har størst ansvar, verkar fornuftig. Om ein skal sykla legalt til og frå arbeid, til dømes, slik samfunnet elles ønskjer og ser seg tent med, er den kombinerte gang- og sykkelvegen ubrukeleg. Men på bilvegen finst ingen regel om at den som har størst fart (og masse) dimed har ansvar og skuld for eventuelle samanstøytar. Der er det berre sau og geit som har eit rettsvern som liknar det fotgjengarar har på gang- og sykkelveg.

Ved nærare ettertanke, og observasjon av sau og geit og fotgjengarar, gjev det faktisk meining. Den må bruka vitet, som har.

Jox

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
SKULE. Kring 1450 måla Isefjordmeisteren Jesu første skuledag i kalktaket i Tuse kyrkje på Jylland. Det ville vore historisk rettare med skriftrullar av papyrus enn bøker av pergament, som prega samtida til kunstnaren.

SKULE. Kring 1450 måla Isefjordmeisteren Jesu første skuledag i kalktaket i Tuse kyrkje på Jylland. Det ville vore historisk rettare med skriftrullar av papyrus enn bøker av pergament, som prega samtida til kunstnaren.

Foto: Kalkmalerier.dk

Kultur
Ottar Grepstad

Skriveskule ved Nilen

Skrifthistorier: Ottar Grepstad skriv om makta i skrift gjennom tusenår.

Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.

Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.

Foto: NTB

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Portrett av ei kvinne i flammar

Kvart år får eit knippe filmkritikarar presentera ein utvald film på Tromsø Internasjonale Filmfestival. Eg valde ein dokumentar som etter nok eit gjensyn gjer meg usikker og fascinert.

Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.

Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.

Foto: Lise Åserud / NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Kor mange syrer må til for å lage ein sjokoladebolle?

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

BokMeldingar

Frisk debut

Litt forenkla kan ein seie at Gina Tandberg bygger opp eit heilt fagfelt, for så å rive det ned.

Ingvild Bræin
Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

BokMeldingar

Frisk debut

Litt forenkla kan ein seie at Gina Tandberg bygger opp eit heilt fagfelt, for så å rive det ned.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis