JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Krigssti

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Foto:

Foto:

Solum, Stian Lysberg

Foto:

Foto:

Solum, Stian Lysberg

1909
20180601
1909
20180601

Sidan eg sist tok opp samspelet mellom fotgjengarar og syklistar på gang- og sykkelvegar i denne spalta, har eg funne ut meir om kvifor det er så forvirrande: Det finst reglar for syklistane på slike vegar, men ikkje for fotgjengarane. Dermed er det gode vilkår for konflikt.

Syklistane, som førarar av køyrety, skal ferdast på høgre sida, medan fotgjengarane har lov til å gå kor dei vil. Ein syklist som innhentar ein fotgjengar, skal passera fotgjengaren «i tilnærma gangfart», og, om naudsynt stoppa heilt opp. Det er lettare sagt enn gjort.

Å henta inn ein joggar og koma seg forbi på sykkel i tilnærma gangfart er uråd utan å bryta lova, og om dei to skulle støyta saman, er det alltid syklisten som må bera skulda og ansvaret for det. Slik er rettspraksis, stadfest i ei rekkje dommar mot syklistar her i landet.

Til grunn for denne asymmetrien ligg at gang- og sykkelvegar ikkje lèt til å ha eigne trafikkreglar. I retten blir difor paragraf 18 «om sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt», nytta – ein paragraf som skal verna fotgjengarar mot køyrety. Såleis er det berre i namnet gang- og sykkelsti at dei to gruppene er likestilte. Syklistane har etter lova vikeplikt for alle ikkje-syklistar. Det gjeld òg om fotgjengarane går med hette, øyreklokker med musikk og blikket festa på mobiltelefonen.

At den som har størst fart òg har størst ansvar, verkar fornuftig. Om ein skal sykla legalt til og frå arbeid, til dømes, slik samfunnet elles ønskjer og ser seg tent med, er den kombinerte gang- og sykkelvegen ubrukeleg. Men på bilvegen finst ingen regel om at den som har størst fart (og masse) dimed har ansvar og skuld for eventuelle samanstøytar. Der er det berre sau og geit som har eit rettsvern som liknar det fotgjengarar har på gang- og sykkelveg.

Ved nærare ettertanke, og observasjon av sau og geit og fotgjengarar, gjev det faktisk meining. Den må bruka vitet, som har.

Jox

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sidan eg sist tok opp samspelet mellom fotgjengarar og syklistar på gang- og sykkelvegar i denne spalta, har eg funne ut meir om kvifor det er så forvirrande: Det finst reglar for syklistane på slike vegar, men ikkje for fotgjengarane. Dermed er det gode vilkår for konflikt.

Syklistane, som førarar av køyrety, skal ferdast på høgre sida, medan fotgjengarane har lov til å gå kor dei vil. Ein syklist som innhentar ein fotgjengar, skal passera fotgjengaren «i tilnærma gangfart», og, om naudsynt stoppa heilt opp. Det er lettare sagt enn gjort.

Å henta inn ein joggar og koma seg forbi på sykkel i tilnærma gangfart er uråd utan å bryta lova, og om dei to skulle støyta saman, er det alltid syklisten som må bera skulda og ansvaret for det. Slik er rettspraksis, stadfest i ei rekkje dommar mot syklistar her i landet.

Til grunn for denne asymmetrien ligg at gang- og sykkelvegar ikkje lèt til å ha eigne trafikkreglar. I retten blir difor paragraf 18 «om sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt», nytta – ein paragraf som skal verna fotgjengarar mot køyrety. Såleis er det berre i namnet gang- og sykkelsti at dei to gruppene er likestilte. Syklistane har etter lova vikeplikt for alle ikkje-syklistar. Det gjeld òg om fotgjengarane går med hette, øyreklokker med musikk og blikket festa på mobiltelefonen.

At den som har størst fart òg har størst ansvar, verkar fornuftig. Om ein skal sykla legalt til og frå arbeid, til dømes, slik samfunnet elles ønskjer og ser seg tent med, er den kombinerte gang- og sykkelvegen ubrukeleg. Men på bilvegen finst ingen regel om at den som har størst fart (og masse) dimed har ansvar og skuld for eventuelle samanstøytar. Der er det berre sau og geit som har eit rettsvern som liknar det fotgjengarar har på gang- og sykkelveg.

Ved nærare ettertanke, og observasjon av sau og geit og fotgjengarar, gjev det faktisk meining. Den må bruka vitet, som har.

Jox

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis