Eit prinsipp med ei blodig forhistorie
Prinsippet om «ansvar for å verne» har opphav i nokre av dei verste massemorda sidan den kalde krigen tok slutt.
«Responsibility to Protect»-doktrinen kan sjåast på som ein respons på folkemordet i Rwanda i 1994 og massemordet i Srebrenica i Bosnia i 1995. I båe desse tilfella var FN-systemet ute av stand til å gripe inn før det var for seint. Fleire såkalla humanitære intervensjonar andre stader vart svært omstridde: Nato-bombinga av Serbia under Kosovo-krisa i 1999 skjedde utan dekning i Tryggingsrådet, og var såleis i strid med FN-traktaten. Den seier – svært forenkla – at krig er forbode om det ikkje skjer i sjølvforsvar eller med godkjenning frå Tryggingsrådet.
Statleg suverenitet står svært sterkt i FN-traktaten. Den seier at Tryggingsrådet kan autorisere maktbruk for å oppretthalde internasjonal fred og tryggleik. Men sjølv eit folkemord kan kallast ei nasjonal sak så lenge brotsverka foregår innanfor grensene til ein stat.
Ein viktig pådrivar for å innføre R2P-prinsippet var Kofi Annan, som var FN-generalsekretær frå 1997 til 2006. I 2000 skreiv Annan: «Om humanitær intervensjon er eit uakseptabelt åtak på suvereniteten, korleis bør vi reagere på eit Rwanda, på eit Srebrenica, på store og systematiske krenkingar av menneskerettane?» Ein annan pådrivar var Den afrikanske unionen, som nedfelte ansvaret for å verne sivile i medlemslanda i traktaten sin da unionen vart oppretta i 2000.
Same året byrja ein FN-kommisjon å arbeide med spørsmålet om intervensjonar og suverenitet. I arbeidet sitt la kommisjonen stor vekt på det ansvaret statane har for tryggleiken til borgarane sine. Når staten svikta og menneskerettane til innbyggjarane vart krenkte i stor skala, skulle ansvaret gå over til det internasjonale samfunnet, som i siste instans kunne gripe inn med makt for å verne. R2P-prinsippet fekk full tilslutnad på FN-toppmøtet i 2005. Men som Libya-krigen har vist, er dette ikkje eit enkelt prinsipp å praktisere. Den som går inn med militærmakt i eit land, påtek seg eit stort ansvar for den vidare utviklinga. Og det ansvaret ville ingen ta i Libya.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
«Responsibility to Protect»-doktrinen kan sjåast på som ein respons på folkemordet i Rwanda i 1994 og massemordet i Srebrenica i Bosnia i 1995. I båe desse tilfella var FN-systemet ute av stand til å gripe inn før det var for seint. Fleire såkalla humanitære intervensjonar andre stader vart svært omstridde: Nato-bombinga av Serbia under Kosovo-krisa i 1999 skjedde utan dekning i Tryggingsrådet, og var såleis i strid med FN-traktaten. Den seier – svært forenkla – at krig er forbode om det ikkje skjer i sjølvforsvar eller med godkjenning frå Tryggingsrådet.
Statleg suverenitet står svært sterkt i FN-traktaten. Den seier at Tryggingsrådet kan autorisere maktbruk for å oppretthalde internasjonal fred og tryggleik. Men sjølv eit folkemord kan kallast ei nasjonal sak så lenge brotsverka foregår innanfor grensene til ein stat.
Ein viktig pådrivar for å innføre R2P-prinsippet var Kofi Annan, som var FN-generalsekretær frå 1997 til 2006. I 2000 skreiv Annan: «Om humanitær intervensjon er eit uakseptabelt åtak på suvereniteten, korleis bør vi reagere på eit Rwanda, på eit Srebrenica, på store og systematiske krenkingar av menneskerettane?» Ein annan pådrivar var Den afrikanske unionen, som nedfelte ansvaret for å verne sivile i medlemslanda i traktaten sin da unionen vart oppretta i 2000.
Same året byrja ein FN-kommisjon å arbeide med spørsmålet om intervensjonar og suverenitet. I arbeidet sitt la kommisjonen stor vekt på det ansvaret statane har for tryggleiken til borgarane sine. Når staten svikta og menneskerettane til innbyggjarane vart krenkte i stor skala, skulle ansvaret gå over til det internasjonale samfunnet, som i siste instans kunne gripe inn med makt for å verne. R2P-prinsippet fekk full tilslutnad på FN-toppmøtet i 2005. Men som Libya-krigen har vist, er dette ikkje eit enkelt prinsipp å praktisere. Den som går inn med militærmakt i eit land, påtek seg eit stort ansvar for den vidare utviklinga. Og det ansvaret ville ingen ta i Libya.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.