Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Når bruer brest

Eit særtrekk i konstruksjonen kan vere årsak til brukollapsen ved Tretten, meiner tidlegare sjefingeniør Tormod Dyken.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Tretten bru over Gudbrandsdalslågen kollapsa måndag morgon. EIn lastebil og ein personbil var på brua da ho fall saman, men båe førararene kom uskadde frå det.

Tretten bru over Gudbrandsdalslågen kollapsa måndag morgon. EIn lastebil og ein personbil var på brua da ho fall saman, men båe førararene kom uskadde frå det.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Tretten bru over Gudbrandsdalslågen kollapsa måndag morgon. EIn lastebil og ein personbil var på brua da ho fall saman, men båe førararene kom uskadde frå det.

Tretten bru over Gudbrandsdalslågen kollapsa måndag morgon. EIn lastebil og ein personbil var på brua da ho fall saman, men båe førararene kom uskadde frå det.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

5464
20220819

Samtalen

Tormod Dyken

tidlegare sjefingeniør
i Statens vegvesen

Aktuell

Brukollaps ved Tretten

5464
20220819

Samtalen

Tormod Dyken

tidlegare sjefingeniør
i Statens vegvesen

Aktuell

Brukollaps ved Tretten

peranders@dagogtid.no

Måndag morgon kollapsa den ti år gamle limtrebrua ved Tretten i Øyer. Årsaka er førebels ukjend. Tormod Dyken er pensjonist, tidlegare sjefingeniør i Statens vegvesen, og var i 2017 redaktør for ein oversiktsrapport om trebrubygging i Noreg.

– Det er vanskeleg å skjøne korleis ei så ny bru kan kollapse?

– Eg har ikkje noko fasitsvar, men eg har gjort meg nokre tankar. Eit særtrekk ved Tretten bru er at dette var ein hybrid av stål og tre. Det er sjølvsagt stålel­ement også i andre trebruer. Men denne brua har skråstavar i tre og vertikalstavar i stål. Å kombinere stål og limtre på denne måten er uvanleg. Tre og stål har ulike eigenskapar og blir påverka ulikt av temperaturendring, fukt og vektbelasting. Dermed kan det oppstå spenningar i konstruksjonen som over tid kan føre til trøyttleiksbrot i eit knutepunkt.

– Da brua kollapsa, var det berre ein lastebil og ein personbil på ho. Ho skulle tolt mykje meir?

– Ja, brua var dimensjonert for mykje større last, og ho har tolt mykje meir i mange år. Men trafikken gjennom ti år kan ha svekt nokre knutepunkt så mykje at det skulle lite til. Bileta viser at brua har roke på fleire stader, det tyder på at fleire knutar har vore svekte. Kanskje har ikkje denne konstruksjonen vore tilstrekkeleg utprøvd og gjennomtenkt.

– Brua var langt svakare i røynda enn prosjekteringa tilsa at ho skulle vere?

– Da brua var ny, kunne ho truleg bere det ho var dimensjonert for –?og vel så det. Men over år har truleg knutepunkta blitt svekte langt meir enn nokon var klar over. Eg las i Aftenposten at ei gruppe norske fagfolk presenterte denne brua på ein konferanse i Las Vegas i 2013, som «ein harmonisk kombinasjon av stål og tre». Men kanskje var ikkje kombinasjonen så harmonisk likevel.

– Etter at Perkolo-brua over Sjoa kollapsa i 2016, vart dei elleve andre limtrebruene i Noreg undersøkte. Vegdirektoratet tilrådde å forsterke knutepunkt på Tretten bru. Det har ikkje skjedd, skriv VG?

– Nei, men det var ei tilråding og ikkje eit pålegg. Brua var i orden ut frå den tidlegare norske standarden, men ein ny EU-standard stilte nye krav for å førebyggje brot i knutepunkta. Å forsterke ei bru som alt var bygd, ville blitt ein stor og svært komplisert operasjon, og det er ikkje sikkert at det hadde hindra kollapsen.

– Brua ved Tretten vart inspisert av fylket seinast i juni. Likevel kollapsa ho i august?

– Om årsaka til kollapsen er det eg sjølv har mistanke om, er det ikkje så lett å sjå ved ein visuell inspeksjon. Om det var riss inne i treverket som utvida seg litt etter litt, kan det ha mjuka opp knutepunkta gradvis. Da må ein bruke røntgen eller ultralyd for å avdekkje det. Eg vil ikkje kritisere dei som inspiserte brua.

– To av dei tolv første limtrebruene i Noreg har kollapsa. Er det berre uflaks?

– I alle fall er det to ganske spesielle tilfelle. Når det gjeld Perkolo-brua, var det gjort ein stygg feil i prosjekteringa som førte til at ein skøyt vart underdimensjonert. I tillegg var kontrollen for dårleg vidare i prosessen. Men slikt kan i prinsippet skje med kva type bru som helst. Når det gjeld kollapsen ved Tretten, kan årsaka altså vere at brua var ein ny type konstruksjon som ein ikkje hadde nok erfaring med.

– Kva eigenskapar har limtre som byggjemateriale?

– Eg vil seie det er eit godt materiale. Det er i utgangspunktet like bra som stål og betong, og lettare. Men alle berekningane blir sjølvsagt annleis. Og ein som er vant til å prosjektere stålbruer, kan ikkje utan vidare prosjektere ei trebru. Det er ganske mange skilnader å ta omsyn til.

– Ønsket om å kutte klimagassutslepp gjer limtre meir attraktivt?

– Ja, det er ein grunn til at det har blitt bygd fleire trebruer dei siste åra. Vegvesenet har sett at tre er eit kurant byggjemateriale, så lenge det er dimensjonert rett. Det er eit kortreist og miljøvenleg materiale, og i ei trebru kan ein binde CO2 i 100 år. Sementproduksjon har store klimagassutslepp, og stålet kjem kanskje heilt frå Kina. Tre er ein lokal ressurs og eit estetisk tiltalande materiale.

– Nesten alle limtrebruene som er bygde i Noreg, er bygde på det indre Austlandet. Kva kjem det av?

– Det har nok opphav i ei gruppe ingeniørar hos Vegvesenet i Hedmark som hadde som ambisjon å bruke meir av skogens ressursar. Så har denne løysinga spreidd seg ein del etter kvart. Det finst trebruer som står godt på Vestlandet òg.

– Det er ikkje berre trebruer som kollapsar i Noreg. I mai rauk betongbrua ved Badderen i Troms. I 2015 kollapsa Skjeggestadbrua på E18 etter eit jordras. Er det systemfeil i kontrollen med norske bruer?

– Det var ikkje noko gale med konstruksjonen av Skjeggestadbrua, men jordraset drog med seg fundamentet. Men brua som kollapsa i Troms i vår, var konstruert heilt feil, med ein pilar midt i elva. Det var det ein kan kalle hol i hovudet.

– VG avslørte i 2017 at over halvparten av bruene på norske riks- og fylkesvegar ikkje var inspiserte etter regelverket. Det er eit stort etterslep på kontroll og vedlikehald her?

– Ja, og det har med løyvingar å gjere. Det er meir stas for politikarane å klippe snorer på nybygg enn å løyve pengar til vedlikehald som ingen ser.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

peranders@dagogtid.no

Måndag morgon kollapsa den ti år gamle limtrebrua ved Tretten i Øyer. Årsaka er førebels ukjend. Tormod Dyken er pensjonist, tidlegare sjefingeniør i Statens vegvesen, og var i 2017 redaktør for ein oversiktsrapport om trebrubygging i Noreg.

– Det er vanskeleg å skjøne korleis ei så ny bru kan kollapse?

– Eg har ikkje noko fasitsvar, men eg har gjort meg nokre tankar. Eit særtrekk ved Tretten bru er at dette var ein hybrid av stål og tre. Det er sjølvsagt stålel­ement også i andre trebruer. Men denne brua har skråstavar i tre og vertikalstavar i stål. Å kombinere stål og limtre på denne måten er uvanleg. Tre og stål har ulike eigenskapar og blir påverka ulikt av temperaturendring, fukt og vektbelasting. Dermed kan det oppstå spenningar i konstruksjonen som over tid kan føre til trøyttleiksbrot i eit knutepunkt.

– Da brua kollapsa, var det berre ein lastebil og ein personbil på ho. Ho skulle tolt mykje meir?

– Ja, brua var dimensjonert for mykje større last, og ho har tolt mykje meir i mange år. Men trafikken gjennom ti år kan ha svekt nokre knutepunkt så mykje at det skulle lite til. Bileta viser at brua har roke på fleire stader, det tyder på at fleire knutar har vore svekte. Kanskje har ikkje denne konstruksjonen vore tilstrekkeleg utprøvd og gjennomtenkt.

– Brua var langt svakare i røynda enn prosjekteringa tilsa at ho skulle vere?

– Da brua var ny, kunne ho truleg bere det ho var dimensjonert for –?og vel så det. Men over år har truleg knutepunkta blitt svekte langt meir enn nokon var klar over. Eg las i Aftenposten at ei gruppe norske fagfolk presenterte denne brua på ein konferanse i Las Vegas i 2013, som «ein harmonisk kombinasjon av stål og tre». Men kanskje var ikkje kombinasjonen så harmonisk likevel.

– Etter at Perkolo-brua over Sjoa kollapsa i 2016, vart dei elleve andre limtrebruene i Noreg undersøkte. Vegdirektoratet tilrådde å forsterke knutepunkt på Tretten bru. Det har ikkje skjedd, skriv VG?

– Nei, men det var ei tilråding og ikkje eit pålegg. Brua var i orden ut frå den tidlegare norske standarden, men ein ny EU-standard stilte nye krav for å førebyggje brot i knutepunkta. Å forsterke ei bru som alt var bygd, ville blitt ein stor og svært komplisert operasjon, og det er ikkje sikkert at det hadde hindra kollapsen.

– Brua ved Tretten vart inspisert av fylket seinast i juni. Likevel kollapsa ho i august?

– Om årsaka til kollapsen er det eg sjølv har mistanke om, er det ikkje så lett å sjå ved ein visuell inspeksjon. Om det var riss inne i treverket som utvida seg litt etter litt, kan det ha mjuka opp knutepunkta gradvis. Da må ein bruke røntgen eller ultralyd for å avdekkje det. Eg vil ikkje kritisere dei som inspiserte brua.

– To av dei tolv første limtrebruene i Noreg har kollapsa. Er det berre uflaks?

– I alle fall er det to ganske spesielle tilfelle. Når det gjeld Perkolo-brua, var det gjort ein stygg feil i prosjekteringa som førte til at ein skøyt vart underdimensjonert. I tillegg var kontrollen for dårleg vidare i prosessen. Men slikt kan i prinsippet skje med kva type bru som helst. Når det gjeld kollapsen ved Tretten, kan årsaka altså vere at brua var ein ny type konstruksjon som ein ikkje hadde nok erfaring med.

– Kva eigenskapar har limtre som byggjemateriale?

– Eg vil seie det er eit godt materiale. Det er i utgangspunktet like bra som stål og betong, og lettare. Men alle berekningane blir sjølvsagt annleis. Og ein som er vant til å prosjektere stålbruer, kan ikkje utan vidare prosjektere ei trebru. Det er ganske mange skilnader å ta omsyn til.

– Ønsket om å kutte klimagassutslepp gjer limtre meir attraktivt?

– Ja, det er ein grunn til at det har blitt bygd fleire trebruer dei siste åra. Vegvesenet har sett at tre er eit kurant byggjemateriale, så lenge det er dimensjonert rett. Det er eit kortreist og miljøvenleg materiale, og i ei trebru kan ein binde CO2 i 100 år. Sementproduksjon har store klimagassutslepp, og stålet kjem kanskje heilt frå Kina. Tre er ein lokal ressurs og eit estetisk tiltalande materiale.

– Nesten alle limtrebruene som er bygde i Noreg, er bygde på det indre Austlandet. Kva kjem det av?

– Det har nok opphav i ei gruppe ingeniørar hos Vegvesenet i Hedmark som hadde som ambisjon å bruke meir av skogens ressursar. Så har denne løysinga spreidd seg ein del etter kvart. Det finst trebruer som står godt på Vestlandet òg.

– Det er ikkje berre trebruer som kollapsar i Noreg. I mai rauk betongbrua ved Badderen i Troms. I 2015 kollapsa Skjeggestadbrua på E18 etter eit jordras. Er det systemfeil i kontrollen med norske bruer?

– Det var ikkje noko gale med konstruksjonen av Skjeggestadbrua, men jordraset drog med seg fundamentet. Men brua som kollapsa i Troms i vår, var konstruert heilt feil, med ein pilar midt i elva. Det var det ein kan kalle hol i hovudet.

– VG avslørte i 2017 at over halvparten av bruene på norske riks- og fylkesvegar ikkje var inspiserte etter regelverket. Det er eit stort etterslep på kontroll og vedlikehald her?

– Ja, og det har med løyvingar å gjere. Det er meir stas for politikarane å klippe snorer på nybygg enn å løyve pengar til vedlikehald som ingen ser.

– Tre er ein
lokal ressurs
og eit estetisk tiltalande
materiale.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis