JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Noko for dei fleste

Ideen om karbonavgift til fordeling har appell langs mykje av den politiske høgre- og venstreaksen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3191
20181116
3191
20181116

Ønske om høgare avgifter er noko ein vanlegvis forbind med den politiske venstresida. Men kva med ei karbonavgift som blir delt ut att til folket? Det er ikkje så opplagt kor den ideen høyrer heime. I Noreg er det så langt berre Miljøpartiet Dei Grøne (MDG) som har gått inn for karbonavgift til fordeling (KAF). MDG har ei slik karbonavgift i det alternative statsbudsjettet sitt, og i 2016 foreslo partiet i Stortinget å be regjeringa om å greie ut ein modell for å introdusere KAF i Noreg. Forslaget vart møtt med ei viss interesse i Energi- og miljøkomiteen, men ingen andre parti slutta seg til.

– Oppløftande

– Karbonavgifta i Canada er svært oppløftande. Det er strålande at statsministeren i eit så stort land prøver å bli populær på ei klimaavgift. Vi meiner den kanadiske modellen er svært relevant for Noreg, seier talsperson Arild Hermstad i MDG.

– Om vi øyremerker karbonavgiftene til miljøtiltak, eller deler dei ut til folket, kan det gje meir folkeleg oppslutnad for klimatiltak. Og om det er noko vi treng, er det slik oppslutnad. Dette er noko vi bør prøve, for det går forferdeleg sakte med utsleppskutt i Noreg.

Også i SV er det ei positiv haldning til KAF. Partiet har ikkje programfesta eit slikt tiltak, men vil «gradvis øke CO2-avgiften og vurdere å erstatte denne med en karbonavgift til fordeling». For venstresida har omfordelingseffekten av KAF naturleg nok appell: Dei som har høg inntekt, skaper større klimagassutslepp enn dei med låg inntekt, og må betale meir med ei slik avgift.

Enkelt og effektivt

Men også høgresida burde vere interessert, meiner ingeniør og siviløkonom Håvard Saksvikrønning, som har skrive ein rapport om karbonavgift for tankesmia Civita. «Ei klimaavgift vil vere eit ubyråkratisk og kostnadseffektivt verkemiddel for å få ned norske utslepp», skreiv han i rapporten. Han meiner KAF er eit langt betre klimatiltak enn kvotehandel.

– Den kanadiske løysinga med å dele ut pengane til folk flest, har heilt klart auka aksepten for karbonavgifta, seier Saksvikrønning.

– Dette er ikkje noko som skal gjere staten større, det skal få folk og bedrifter til å redusere utsleppa sine. Når politikarane skal regulere og subsidiere, går det sjeldan bra. Å bruke prismekanismen er mykje enklare.

Saksvikrønning undrar seg over mangelen på interesse for KAF i Høgre.

– Eg veit ikkje kvifor dei er så lite interesserte. Tradisjonelt er folk i Høgre opptekne av at ting skal vere effektive.

I regjeringspartiet Venstre er det derimot interesse for tankegangen bak KAF, sjølv om partiet ikkje går inn for ei slik avgift. Det «grøne skatteskiftet» som Venstre ønskjer seg, inneber høgare skattar og avgifter på miljøfiendtleg åtferd, og tilsvarande lågare skattar og avgifter på miljøvenleg åtferd. Sommaren 2016 fekk Trine Skei Grande med seg finansminister Siv Jensen på studietur til British Columbia for å sjå på avgiftsmodellen der. «Poenget er ikke å øke den totale skatten folk må betale. Det var det jeg ville vise Siv», forklarte Grande. Så langt er det ingen teikn til at Siv Jensen vart særleg inspirert av turen.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønske om høgare avgifter er noko ein vanlegvis forbind med den politiske venstresida. Men kva med ei karbonavgift som blir delt ut att til folket? Det er ikkje så opplagt kor den ideen høyrer heime. I Noreg er det så langt berre Miljøpartiet Dei Grøne (MDG) som har gått inn for karbonavgift til fordeling (KAF). MDG har ei slik karbonavgift i det alternative statsbudsjettet sitt, og i 2016 foreslo partiet i Stortinget å be regjeringa om å greie ut ein modell for å introdusere KAF i Noreg. Forslaget vart møtt med ei viss interesse i Energi- og miljøkomiteen, men ingen andre parti slutta seg til.

– Oppløftande

– Karbonavgifta i Canada er svært oppløftande. Det er strålande at statsministeren i eit så stort land prøver å bli populær på ei klimaavgift. Vi meiner den kanadiske modellen er svært relevant for Noreg, seier talsperson Arild Hermstad i MDG.

– Om vi øyremerker karbonavgiftene til miljøtiltak, eller deler dei ut til folket, kan det gje meir folkeleg oppslutnad for klimatiltak. Og om det er noko vi treng, er det slik oppslutnad. Dette er noko vi bør prøve, for det går forferdeleg sakte med utsleppskutt i Noreg.

Også i SV er det ei positiv haldning til KAF. Partiet har ikkje programfesta eit slikt tiltak, men vil «gradvis øke CO2-avgiften og vurdere å erstatte denne med en karbonavgift til fordeling». For venstresida har omfordelingseffekten av KAF naturleg nok appell: Dei som har høg inntekt, skaper større klimagassutslepp enn dei med låg inntekt, og må betale meir med ei slik avgift.

Enkelt og effektivt

Men også høgresida burde vere interessert, meiner ingeniør og siviløkonom Håvard Saksvikrønning, som har skrive ein rapport om karbonavgift for tankesmia Civita. «Ei klimaavgift vil vere eit ubyråkratisk og kostnadseffektivt verkemiddel for å få ned norske utslepp», skreiv han i rapporten. Han meiner KAF er eit langt betre klimatiltak enn kvotehandel.

– Den kanadiske løysinga med å dele ut pengane til folk flest, har heilt klart auka aksepten for karbonavgifta, seier Saksvikrønning.

– Dette er ikkje noko som skal gjere staten større, det skal få folk og bedrifter til å redusere utsleppa sine. Når politikarane skal regulere og subsidiere, går det sjeldan bra. Å bruke prismekanismen er mykje enklare.

Saksvikrønning undrar seg over mangelen på interesse for KAF i Høgre.

– Eg veit ikkje kvifor dei er så lite interesserte. Tradisjonelt er folk i Høgre opptekne av at ting skal vere effektive.

I regjeringspartiet Venstre er det derimot interesse for tankegangen bak KAF, sjølv om partiet ikkje går inn for ei slik avgift. Det «grøne skatteskiftet» som Venstre ønskjer seg, inneber høgare skattar og avgifter på miljøfiendtleg åtferd, og tilsvarande lågare skattar og avgifter på miljøvenleg åtferd. Sommaren 2016 fekk Trine Skei Grande med seg finansminister Siv Jensen på studietur til British Columbia for å sjå på avgiftsmodellen der. «Poenget er ikke å øke den totale skatten folk må betale. Det var det jeg ville vise Siv», forklarte Grande. Så langt er det ingen teikn til at Siv Jensen vart særleg inspirert av turen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis