JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

ØkonomiSamfunn

Vanlege folks nedtur

Regjeringa nektar å hjelpe bilistane med avgiftslette, og slik bør det vere, meiner sjeføkonom Kjersti Haugland.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
FYLLEANGST: Drivstoffprisane set stadig nye rekordar i Noreg.

FYLLEANGST: Drivstoffprisane set stadig nye rekordar i Noreg.

Foto: Geir Olsen / NTB

FYLLEANGST: Drivstoffprisane set stadig nye rekordar i Noreg.

FYLLEANGST: Drivstoffprisane set stadig nye rekordar i Noreg.

Foto: Geir Olsen / NTB

4740
20220617

Samtalen

Kjersti
Haugland

sjeføkonom i DNB Markets

Aktuell

Drivstoffpriskrise

4740
20220617

Samtalen

Kjersti
Haugland

sjeføkonom i DNB Markets

Aktuell

Drivstoffpriskrise

peranders@dagogtid.no

Bensinprisane nærmar seg 30 kroner literen, men finansminister Vedum og resten av regjeringa vil ikkje setje ned drivstoffavgiftene. Kjersti Haugland er sjeføkonom i DNB Markets.

– Mange spør kvifor regjeringa ikkje vil gjere noko for å hjelpe bilistane.

– Det er ei litt komplisert forklaring. Men etterspørselen i norsk økonomi er høg. Vi ser at det er knapt med arbeidskraft mange stader, og det er høg temperatur i økonomien. Om staten set ned drivstoffavgiftene, vil det gje folk meir kjøpekraft, noko som aukar prispresset enda meir på andre område.

– Folk ville i så fall bruke pengane dei sparte på bensinen, til å kjøpe andre ting?

– Ja. No ville eit slik avgiftskutt isolert sett ha ein dempande effekt på inflasjonen, ved at drivstoffprisane ville gå ned. Men samstundes ville det skape ny etterspørsel, fordi forbruket flyttar seg over til andre varer og tenester. Og det kunne få Noregs Bank til å framskunde rentehoppa sine. Vi reknar med at renta om eitt år kjem til å vere 2 prosentpoeng høgare enn i dag.

– Det er vel vanskeleg å seie sikkert at eit avgiftskutt på drivstoff fører til raskare renteoppgang?

– Det er vanskeleg å slå fast ein slik isolert effekt, ja. Men vi veit at eit avgiftskutt ville bidra til å forsterke dei eksisterande problema med prispress og ein oppheta økonomi.

– Men kva om folk i staden sette i banken dei pengane dei sparte på billegare drivstoff?

– Vi kan ikkje vite korleis folk ville bruke dei ekstra pengane, det er sant. Men målet med eit slikt tiltak skulle jo vere å gje folk meir å rutte med, og det inneber gjerne auka forbruk.

–?Det er ein rar situasjon vi er i. Noreg er på sett og vis i ein høgkonjunktur og i ei krise samtidig.

– Ja, det er ei komplisert historie å fortelje. Og det er ikkje prinsipielt feil å redusere drivstoffavgiftene, men da må styresmaktene samstundes dra inn kjøpekraft andre stader. Om politikarane hadde bestemt seg for å redusere drivstoffavgiftene og auke skatten, ville det ikkje vere noko i vegen for det. Men det er ikkje så lett å hente inn pengane andre stader heller. Vi såg det nyleg i revidert nasjonalbudsjett, der regjeringa plussa på 30 milliardar kroner. I tillegg er politikarane atterhaldne med å senke drivstoffavgiftene, fordi det er så vanskeleg å setje dei opp att seinare.

– Ei rekkje andre europeiske land har valt å setje ned drivstoffavgiftene eller støtte bilistane på andre måtar no. Kvifor er det vanskelegare i Noreg?

– Dei andre landa har akkurat dei same problema som Noreg. Og prisstiginga i Noreg har slett ikkje vore av dei høgaste. Men andre statar har ikkje gjeve like romsleg straumstøtte som Noreg har. Norske forbrukarar har generelt ikkje fått lite hjelp samanlikna med forbrukarar andre stader. Men somme andre land har prioritert drivstoffstøtte høgare enn vi har.

– Om regjeringa auka skattane og sette ned drivstoffavgiftene samtidig, kunne det ha gjeve ei meir rettvis fordeling?

– Ja, om ein gjorde det parallelt, kunne det ha fungert. Men å auke skattane ville ta tid, og det er her og no vi har problemet med den høge etterspørselen i økonomien.

– At prisgaloppen no råkar urettvist, er klart?

– Det er det ikkje tvil om. Dei som har minst, blir hardast råka. Det gjeld ikkje minst om vi ser ut over Noregs grenser.

– Prisauken på drivstoff slår verst ut på bygda. For Senterpartiet er prisauken på drivstoff noko av det verste som kunne skje?

–?Ja, men dette ville vore vanskeleg å handtere for ei kvar regjering. Prisauken på straum og mat slår hardast ut for dei som har minst frå før. Jo mindre inntekt du har, jo større del av forbruket ditt utgjer desse utgiftene. Så har du dei regionale skilnadene. Drivstoffprisen råkar distrikta hardast, samstundes har Midt-Noreg og Nord-Noreg hatt mykje lågare straumprisar enn dei sørlege delane av Noreg.

– Ville andre tenkjelege regjeringskonstellasjonar handtert dette på omtrent same vis?

– Ja. Alle parti blir prega av det ansvaret som følgjer med det å vere i posisjon. Da må ein ta omsyn til totalbiletet på ein annan måte enn når ein er i opposisjon. Vi ser no at Senterpartiet insisterer på at det viktigaste er omsynet til inflasjon og rente.

–?Er du overraska over at finansminister Vedum er så standhaftig når det gjeld avgiftslette på drivstoff?

– Nei, eigentleg ikkje. Vi har sett slikt skje gong på gong: Politikarar som slett ikkje likte handlingsregelen, vart brått ansvarlege da dei fekk finansministerposten.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

peranders@dagogtid.no

Bensinprisane nærmar seg 30 kroner literen, men finansminister Vedum og resten av regjeringa vil ikkje setje ned drivstoffavgiftene. Kjersti Haugland er sjeføkonom i DNB Markets.

– Mange spør kvifor regjeringa ikkje vil gjere noko for å hjelpe bilistane.

– Det er ei litt komplisert forklaring. Men etterspørselen i norsk økonomi er høg. Vi ser at det er knapt med arbeidskraft mange stader, og det er høg temperatur i økonomien. Om staten set ned drivstoffavgiftene, vil det gje folk meir kjøpekraft, noko som aukar prispresset enda meir på andre område.

– Folk ville i så fall bruke pengane dei sparte på bensinen, til å kjøpe andre ting?

– Ja. No ville eit slik avgiftskutt isolert sett ha ein dempande effekt på inflasjonen, ved at drivstoffprisane ville gå ned. Men samstundes ville det skape ny etterspørsel, fordi forbruket flyttar seg over til andre varer og tenester. Og det kunne få Noregs Bank til å framskunde rentehoppa sine. Vi reknar med at renta om eitt år kjem til å vere 2 prosentpoeng høgare enn i dag.

– Det er vel vanskeleg å seie sikkert at eit avgiftskutt på drivstoff fører til raskare renteoppgang?

– Det er vanskeleg å slå fast ein slik isolert effekt, ja. Men vi veit at eit avgiftskutt ville bidra til å forsterke dei eksisterande problema med prispress og ein oppheta økonomi.

– Men kva om folk i staden sette i banken dei pengane dei sparte på billegare drivstoff?

– Vi kan ikkje vite korleis folk ville bruke dei ekstra pengane, det er sant. Men målet med eit slikt tiltak skulle jo vere å gje folk meir å rutte med, og det inneber gjerne auka forbruk.

–?Det er ein rar situasjon vi er i. Noreg er på sett og vis i ein høgkonjunktur og i ei krise samtidig.

– Ja, det er ei komplisert historie å fortelje. Og det er ikkje prinsipielt feil å redusere drivstoffavgiftene, men da må styresmaktene samstundes dra inn kjøpekraft andre stader. Om politikarane hadde bestemt seg for å redusere drivstoffavgiftene og auke skatten, ville det ikkje vere noko i vegen for det. Men det er ikkje så lett å hente inn pengane andre stader heller. Vi såg det nyleg i revidert nasjonalbudsjett, der regjeringa plussa på 30 milliardar kroner. I tillegg er politikarane atterhaldne med å senke drivstoffavgiftene, fordi det er så vanskeleg å setje dei opp att seinare.

– Ei rekkje andre europeiske land har valt å setje ned drivstoffavgiftene eller støtte bilistane på andre måtar no. Kvifor er det vanskelegare i Noreg?

– Dei andre landa har akkurat dei same problema som Noreg. Og prisstiginga i Noreg har slett ikkje vore av dei høgaste. Men andre statar har ikkje gjeve like romsleg straumstøtte som Noreg har. Norske forbrukarar har generelt ikkje fått lite hjelp samanlikna med forbrukarar andre stader. Men somme andre land har prioritert drivstoffstøtte høgare enn vi har.

– Om regjeringa auka skattane og sette ned drivstoffavgiftene samtidig, kunne det ha gjeve ei meir rettvis fordeling?

– Ja, om ein gjorde det parallelt, kunne det ha fungert. Men å auke skattane ville ta tid, og det er her og no vi har problemet med den høge etterspørselen i økonomien.

– At prisgaloppen no råkar urettvist, er klart?

– Det er det ikkje tvil om. Dei som har minst, blir hardast råka. Det gjeld ikkje minst om vi ser ut over Noregs grenser.

– Prisauken på drivstoff slår verst ut på bygda. For Senterpartiet er prisauken på drivstoff noko av det verste som kunne skje?

–?Ja, men dette ville vore vanskeleg å handtere for ei kvar regjering. Prisauken på straum og mat slår hardast ut for dei som har minst frå før. Jo mindre inntekt du har, jo større del av forbruket ditt utgjer desse utgiftene. Så har du dei regionale skilnadene. Drivstoffprisen råkar distrikta hardast, samstundes har Midt-Noreg og Nord-Noreg hatt mykje lågare straumprisar enn dei sørlege delane av Noreg.

– Ville andre tenkjelege regjeringskonstellasjonar handtert dette på omtrent same vis?

– Ja. Alle parti blir prega av det ansvaret som følgjer med det å vere i posisjon. Da må ein ta omsyn til totalbiletet på ein annan måte enn når ein er i opposisjon. Vi ser no at Senterpartiet insisterer på at det viktigaste er omsynet til inflasjon og rente.

–?Er du overraska over at finansminister Vedum er så standhaftig når det gjeld avgiftslette på drivstoff?

– Nei, eigentleg ikkje. Vi har sett slikt skje gong på gong: Politikarar som slett ikkje likte handlingsregelen, vart brått ansvarlege da dei fekk finansministerposten.

– Alle parti blir prega av det ansvaret som følgjer med å vere i posisjon.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Trygve Seim og Frode Haltli har samarbeidd musikalsk i 20 år.

Trygve Seim og Frode Haltli har samarbeidd musikalsk i 20 år.

Foto: Hubert P. Klotzeck / ECM Records

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Praten flyt lett

Samtalen mellom Seim og Haltli er eksistensielt viktig.

Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.

Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.

Foto: Chess.com

Kunnskap
Atle Grønn

Skandaleduellen

«Før Speed Chess Championship var eg 'gira'. Dette var så spanande som moderne sjakk kan vera.»

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis