Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Om å seia meir enn ein trur

Eg kan hissa meg opp i trafikken, og det skjedde her ein dag. Årsaka var korkje problem med vikeplikta eller rundkøyringskrøll, men eit bilskilt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
I ein amerikansk kontekst er bodskapen på skiltet noko slikt som «ædda bædda, olja, sjå kor bra bilar det finst med alternative energikjelder».

I ein amerikansk kontekst er bodskapen på skiltet noko slikt som «ædda bædda, olja, sjå kor bra bilar det finst med alternative energikjelder».

Montasje: Marcio Jose Sanchez/Dag og Tid

I ein amerikansk kontekst er bodskapen på skiltet noko slikt som «ædda bædda, olja, sjå kor bra bilar det finst med alternative energikjelder».

I ein amerikansk kontekst er bodskapen på skiltet noko slikt som «ædda bædda, olja, sjå kor bra bilar det finst med alternative energikjelder».

Montasje: Marcio Jose Sanchez/Dag og Tid

4191
20180601
4191
20180601

I nesten eitt år har folk kunna betala for å få laga spesialtilpassa bilskilt. Det gjev språkfolk nye ting å tenkja på.

Me har lenge sett slike skilt i amerikanske filmar. For 9000 kroner kan du kjøpa deg retten til eit bilskilt med to til sju norske teikn for dei neste ti åra. Eit slikt skilt følgjer heldigvis personen, ikkje bilen. Det kunne ha blitt vanskeleg å selja ein bil med skilt som BRANN eller ROSNBRG. Krava for å få godkjent teksten på eit slikt bilskilt er tredelt. Teiknkombinasjonen må korkje vera støytande, til ulempe for nokon eller krenka varemerkerettar. Det er klart at du ikkje vil møta ein bil med banneord som FAEN eller merkenamn som COLA. Det er likevel ikkje alltid lett å avgjera kva som er støytande eller til ulempe for nokon.

Hendinga

Kva var det så som hende? Ein bil fliste forbi meg på motorvegen. Trass manglande bilinteresse har eg googla meg fram til at det var ein Tesla Model X. Farten gav merksemd, og skiltet førte til at eg vingla i den vesle firesetaren min. Og så hissa eg meg opp. Nokon har ikkje gjort jobben sin. Teiknkombinasjonen var støytande for omverda – og eg meiner at han dermed er til ulempe for nokon, kan hende både bileigaren og nordmenn flest.

Kva var så dette skiltet som gjorde ein sindig filolog trafikkfarleg? Ikkje MISTER eller SUNPOWR eller KONEMOR, sjølv om eg må innrømma at eg i eit likestillingsperspektiv kan hissa meg bitte litt opp over sistnemnde også. Skiltet som førte til at eg vifta med armane og snakka med meg sjølv, altså eit bilskilt eg intenst kommuniserte med, hadde teksten LOL OIL. For dei som ikkje er inne i SMS-språk, er LOL ei forkorting for laughing out loud, og signaliserer at den som skriv, synest noko er morosamt.

Dei er meir enn ein trur

Kva forstod eg av LOL OIL? Eg høyrde først og fremst:

1. Ædda bædda, alle andre, eg arbeider i olja og har råd til å kjøpa ein Tesla X for ein haug med pengar.

2. Ædda bædda, alle andre, olja subsidierer innkjøp av elbil, og eg kjøpte denne for pengane dykkar.

3. Ædda bædda, alle utlendingar, sjå kva me kan skaffa oss for oljepengane våre.

Eit bilskilt er ei kommunikasjonshandling. Det har ein avsendar, ein bodskap og ein mottakar. Å bestemma kven avsendaren og mottakaren er, vart vanskelegare enn eg trudde. Og det endra også bodskapen i LOL OIL. Bileigaren er på sitt vis avsendaren og har forfatta bodskapen. Han har sannsynlegvis hatt ein mottakar i tankane. Men bileigaren kan også stå som representant for ulike grupper: for Tesla-eigarar, elbileigarar, kan hende for folk som arbeider i olja, og for nordmenn generelt. Bodskapen på skiltet kan vera retta mot andre bilistar, mot utanlandske bilistar, mot heile verda.

Avhengig av kven ein oppfattar som avsendar og mottakar, endrar bodskapen seg. Eg tvilar på at formålet til bileigaren var å få meg til å hissa meg opp. Eg tvilar til og med på at han tenkte på at nokon kunne forstå LOL OIL på dei tre relativt provoserande måtane eg først gjorde. Eg vil tru at bileigaren såg seg sjølv som avsendar utan å tenkja på at han representerer ulike grupper, kven mottakarane var, eller korleis andre kunne lesa teksten hans.

Kan hende henta han inspirasjon frå den amerikanske Tesla Roadsteren med same skilt som er avbilda i fleire bloggar. I ein amerikansk kontekst er bodskapen på skiltet noko slikt som «ædda bædda, olja, sjå kor bra bilar det finst med alternative energikjelder». Det er dette eg trur den norske bileigaren ville kommunisera. Men i ein ny kontekst, der rikdomen til individ og stat stammar frå olja, endrar bodskapen seg. Grunnen til at 5,11 prosent av alle registrerte bilar i Noreg er elbilar (ssb.no), og at me er det billegaste elbillandet i verda, er ein lette i skattar og avgifter på 5,8 milliardar i 2017 (tal frå faktisk.no 27.3.2018).

Kva er grunnen til at norske styresmakter kan gjera slike tilretteleggingar? Olja. LOL OIL.

Ingvil Brügger Budal er mellomalderforskar og norskdidaktikar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

I nesten eitt år har folk kunna betala for å få laga spesialtilpassa bilskilt. Det gjev språkfolk nye ting å tenkja på.

Me har lenge sett slike skilt i amerikanske filmar. For 9000 kroner kan du kjøpa deg retten til eit bilskilt med to til sju norske teikn for dei neste ti åra. Eit slikt skilt følgjer heldigvis personen, ikkje bilen. Det kunne ha blitt vanskeleg å selja ein bil med skilt som BRANN eller ROSNBRG. Krava for å få godkjent teksten på eit slikt bilskilt er tredelt. Teiknkombinasjonen må korkje vera støytande, til ulempe for nokon eller krenka varemerkerettar. Det er klart at du ikkje vil møta ein bil med banneord som FAEN eller merkenamn som COLA. Det er likevel ikkje alltid lett å avgjera kva som er støytande eller til ulempe for nokon.

Hendinga

Kva var det så som hende? Ein bil fliste forbi meg på motorvegen. Trass manglande bilinteresse har eg googla meg fram til at det var ein Tesla Model X. Farten gav merksemd, og skiltet førte til at eg vingla i den vesle firesetaren min. Og så hissa eg meg opp. Nokon har ikkje gjort jobben sin. Teiknkombinasjonen var støytande for omverda – og eg meiner at han dermed er til ulempe for nokon, kan hende både bileigaren og nordmenn flest.

Kva var så dette skiltet som gjorde ein sindig filolog trafikkfarleg? Ikkje MISTER eller SUNPOWR eller KONEMOR, sjølv om eg må innrømma at eg i eit likestillingsperspektiv kan hissa meg bitte litt opp over sistnemnde også. Skiltet som førte til at eg vifta med armane og snakka med meg sjølv, altså eit bilskilt eg intenst kommuniserte med, hadde teksten LOL OIL. For dei som ikkje er inne i SMS-språk, er LOL ei forkorting for laughing out loud, og signaliserer at den som skriv, synest noko er morosamt.

Dei er meir enn ein trur

Kva forstod eg av LOL OIL? Eg høyrde først og fremst:

1. Ædda bædda, alle andre, eg arbeider i olja og har råd til å kjøpa ein Tesla X for ein haug med pengar.

2. Ædda bædda, alle andre, olja subsidierer innkjøp av elbil, og eg kjøpte denne for pengane dykkar.

3. Ædda bædda, alle utlendingar, sjå kva me kan skaffa oss for oljepengane våre.

Eit bilskilt er ei kommunikasjonshandling. Det har ein avsendar, ein bodskap og ein mottakar. Å bestemma kven avsendaren og mottakaren er, vart vanskelegare enn eg trudde. Og det endra også bodskapen i LOL OIL. Bileigaren er på sitt vis avsendaren og har forfatta bodskapen. Han har sannsynlegvis hatt ein mottakar i tankane. Men bileigaren kan også stå som representant for ulike grupper: for Tesla-eigarar, elbileigarar, kan hende for folk som arbeider i olja, og for nordmenn generelt. Bodskapen på skiltet kan vera retta mot andre bilistar, mot utanlandske bilistar, mot heile verda.

Avhengig av kven ein oppfattar som avsendar og mottakar, endrar bodskapen seg. Eg tvilar på at formålet til bileigaren var å få meg til å hissa meg opp. Eg tvilar til og med på at han tenkte på at nokon kunne forstå LOL OIL på dei tre relativt provoserande måtane eg først gjorde. Eg vil tru at bileigaren såg seg sjølv som avsendar utan å tenkja på at han representerer ulike grupper, kven mottakarane var, eller korleis andre kunne lesa teksten hans.

Kan hende henta han inspirasjon frå den amerikanske Tesla Roadsteren med same skilt som er avbilda i fleire bloggar. I ein amerikansk kontekst er bodskapen på skiltet noko slikt som «ædda bædda, olja, sjå kor bra bilar det finst med alternative energikjelder». Det er dette eg trur den norske bileigaren ville kommunisera. Men i ein ny kontekst, der rikdomen til individ og stat stammar frå olja, endrar bodskapen seg. Grunnen til at 5,11 prosent av alle registrerte bilar i Noreg er elbilar (ssb.no), og at me er det billegaste elbillandet i verda, er ein lette i skattar og avgifter på 5,8 milliardar i 2017 (tal frå faktisk.no 27.3.2018).

Kva er grunnen til at norske styresmakter kan gjera slike tilretteleggingar? Olja. LOL OIL.

Ingvil Brügger Budal er mellomalderforskar og norskdidaktikar.

I ein ny kontekst, der rikdomen til individ og stat stammar frå olja, endrar bodskapen seg.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.

Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.

Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Uviss lagnad for Syria

Det store spørsmålet no er kva som vil skje framover i Syria, etter at opposisjonen overraskande fort tok over heile det regimekontrollerte Syria nesten utan militær motstand.

Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.

Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Leiken kjærleik

Alle gode ting er faktisk tre, om du lurte på om trilogien til Dag Johan Haugerud held heilt til mål.

Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.

Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

– Populisme er ikkje noko å vere redd for

Trass i dårlege meiningsmålingar har statssekretær Skjalg Fjellheim trua på at Senterpartiet har den beste politikken for Noreg.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember,  fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember, fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB

Feature

Frå oskehav til lysfest

PARIS: Notre-Dame kan atter bevege, forkynne og forføre.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen
Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember,  fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember, fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB

Feature

Frå oskehav til lysfest

PARIS: Notre-Dame kan atter bevege, forkynne og forføre.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis