JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

På spor av den tapte jernbanetid

Landet skulle byggjast og samlast med vegar av jern. Alt har si tid, og togets tid er forbi.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Storekvina stasjon fotografert i 1963, frå biletsamlinga til Nasjonalbiblioteket.

Storekvina stasjon fotografert i 1963, frå biletsamlinga til Nasjonalbiblioteket.

Foto: J. Kruse / Widerøe Flyfoto

Storekvina stasjon fotografert i 1963, frå biletsamlinga til Nasjonalbiblioteket.

Storekvina stasjon fotografert i 1963, frå biletsamlinga til Nasjonalbiblioteket.

Foto: J. Kruse / Widerøe Flyfoto

5522
20210806
5522
20210806

hompland@online.no

Spaltisten er på heimlege trakter. Saman med ein kamerat som er døypt i same vatn, er han på leiting etter den tapte tid. Dei ser etter ting og stader, hus og uthus, folk og forteljingar dei minnest, eller trur dei minnest. Dei øver seg i å kalla fram namn, for kvart bruk på gardane hadde sin merkelapp, som også blei brukt på dei som budde der: i Holen, på Ægra, på Litlevoll, i Odden, på Dannemark, på Klippen, under Lunden, hos Krestian.

Dei røyner stader dei kjenner, men må vedgå at fleire av dei berre er av omtale. Mange festepunkt for minnet er borte: opne grasbakkar er overtatt av bjørkekratt, utløer har ramla ned, den skumle torvmyra er grøfta og tørka. Det var stader for å leika gøymsle i mørk-nande haustkveldar, springa terrengløp, hoppa på ski, spela poker og snika seg inn og høyra tungetale på pinsevennbedehuset. Og var det ikkje i ei utløe ein fekk sitt første kyss?

STADEN HEITTE MYRA før NSB døypte han om til Storekvina i 1944. Der var det stasjonsmeister, fire telegrafistar, to på godsbua, ein linjevaktar og stasjonsmeisterfrue med kafé. Staden fekk ambisjonar, bussrute og hus i tre etasjar med butikk, kafé, bakeri, postkontor eller verkstad på bakkeplan, familien i andre høgda og rom til utleige i tredje. Stasjonen var den sosiale møteplassen der folk kom for «å sjå på» dagtoget frå Oslo til Stavanger klokka halv seks.

Den venta veksten slo ikkje til, for toget tapte mot frigitte privatbilar på 60-talet. Den håpefulle stasjonsbyen minner om ein ghost town, og forfallet har sin køntrifolklore med rølpebandet Luxus Leverpostei og Onkel2R. Det går i roots, boots og bil, med jernbanen i ei birolle: «Me børna på stasjonen av og te.»

HJELPESKRIVARANE går leie av Spaltistens nostalgiske kjas om den forlorne stasjonsbyen. Vertinna meiner han må løfta blikket og sjå dei lange linene. Sjølv vaks ho opp på ein av mange jamsmå stader innover fjordane der dei hadde ferjekai og brygge, krambu, post og pensjonat. Så stakk nokre av stadane frå fordi dei fekk snikkarverkstad som vaks til møbelfabrikk, meieri, skular, byggefelt, sjukeheim og kommuneadministrasjon. Taparstadane blei uttynna, mens det for vinnarane balla på seg med byråkratar, snøggbåt, småflyplass og betre veg.

For Vertinna er jernbane noko fjernt som var eksotisk, men nå er avleggs.

BYRÅSJEFEN ER GLAD i å reisa med jernbane over lange strekningar, og som forstadbuar er han litt motvillig togpendlar. Men han meiner at kvar tid har sine transportformer, og at toget hadde si stordomstid for 150 år sidan.

Sumaren 1860 innleidde A.O. Vinje sine ferdaminne med å åka på jarnvegen frå Christiania til Eidsvoll. Han høyrde eimvogna frøsa, og jarnvegen var rik på tanke og framhug – ei moderne drivkraft i den store samfunnsomforminga: «Det er ei livsens ånd i hjulom».

DEN NYE TID skulle koma med toget. Det blei bygd lokalt initierte jernbanar frå kystbyar til innland og bakland, statsbanar over grensa til Sverige, gjennom Østerdalen og Gudbrandsdalen til Trondheim, og som krona på jernbaneverket: Bergensbanen i 1909.

Landet skulle byggjast og samlast med vegar av jern. Toget frakta folk og varer raskare enn båt, hest og vogn. Der det kom stasjonar, vaks det fram nye tettstader.

Så kom privatbil og fly og hurtigbåtar, og jernbanen hamna i bakleksa. Sidebanane blei lagde ned og erstatta med «kompensasjonsvegar». Her og der er det att relikviar i form av veterantog og dresinar som turistattraksjonar.

Byråsjefen har rekna ut at togets tid dessverre er forbi i vårt langstrakte og spreittbygde land med bilbasert busetnad. Nå må jernbanen gjera si teneste der folk bur tett og pendlar mellom arbeid og bustad. Framtidstoget er for city og sentrum og ikkje for periferien. Nord-Norge-banen er eit historisk og symbol-
nostalgisk rettferdstiltak, men eit samfunnsøkonomisk gedigent blindspor.

SØRLANDSBANEN, som blei omdøypt frå Vestlandsbanen og går gjennom aude skogar og lange tunellar, blei forsert fram under okkupasjonen. Nå er han ei trafikktynn attergløyme. Alle grandiose planar om høgfartsbanar mellom aust og vest vil ta andre vegar.

Ferjefri og firefelts E-39 mellom Kristiansand og Trondheim var eit av Solberg-regjeringas brageløfte. Det er uklart for Byråsjefen kva det blir til, men dei er i gang med å høvla landskapet her og der, og år om anna blir køyretida med bil og bom korta ned med eit kvarter. Men for tida er reduserte ferjeprisar brennpunktet for politiske overbod. Og Tromsø jernbanestasjon er berre ein bar.

DESSE KLARE MELDINGANE frå Hjelpeskrivarane tar Spaltisten inn over seg der han sit i det nakne venterommet på Storekvina stasjon og irriterer seg over at Go Ahead, som stoppar «ved behov», er forseinka, som vanleg. Som tidtrøyte les han siste bind av Ketil Bjørnstad om «verden som var min», der komponistforfattaren stadig har mareritt om lyden av toget som skal nærma seg Vegårshei eller Nelaug i Frolandia.

Det er som eit dikt av Paal-Helge Haugen, bore oppe av stasjonsnamn frå indre Agder og dalstrøka innafor: Nodeland, Breland, Marnardal, Audnedal, Snartemo, Sandvatn, Storekvina, Gyland, Sira.

På den strekninga var bestefaren til Gaute Heivoll konduktør på skinnebussen frå Kristiansand, med sidespor til Flekkefjord.

Det er Spaltistens litterære lydspor av den tapte tid.

Andreas Hompland
er sosiolog og skribent

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

hompland@online.no

Spaltisten er på heimlege trakter. Saman med ein kamerat som er døypt i same vatn, er han på leiting etter den tapte tid. Dei ser etter ting og stader, hus og uthus, folk og forteljingar dei minnest, eller trur dei minnest. Dei øver seg i å kalla fram namn, for kvart bruk på gardane hadde sin merkelapp, som også blei brukt på dei som budde der: i Holen, på Ægra, på Litlevoll, i Odden, på Dannemark, på Klippen, under Lunden, hos Krestian.

Dei røyner stader dei kjenner, men må vedgå at fleire av dei berre er av omtale. Mange festepunkt for minnet er borte: opne grasbakkar er overtatt av bjørkekratt, utløer har ramla ned, den skumle torvmyra er grøfta og tørka. Det var stader for å leika gøymsle i mørk-nande haustkveldar, springa terrengløp, hoppa på ski, spela poker og snika seg inn og høyra tungetale på pinsevennbedehuset. Og var det ikkje i ei utløe ein fekk sitt første kyss?

STADEN HEITTE MYRA før NSB døypte han om til Storekvina i 1944. Der var det stasjonsmeister, fire telegrafistar, to på godsbua, ein linjevaktar og stasjonsmeisterfrue med kafé. Staden fekk ambisjonar, bussrute og hus i tre etasjar med butikk, kafé, bakeri, postkontor eller verkstad på bakkeplan, familien i andre høgda og rom til utleige i tredje. Stasjonen var den sosiale møteplassen der folk kom for «å sjå på» dagtoget frå Oslo til Stavanger klokka halv seks.

Den venta veksten slo ikkje til, for toget tapte mot frigitte privatbilar på 60-talet. Den håpefulle stasjonsbyen minner om ein ghost town, og forfallet har sin køntrifolklore med rølpebandet Luxus Leverpostei og Onkel2R. Det går i roots, boots og bil, med jernbanen i ei birolle: «Me børna på stasjonen av og te.»

HJELPESKRIVARANE går leie av Spaltistens nostalgiske kjas om den forlorne stasjonsbyen. Vertinna meiner han må løfta blikket og sjå dei lange linene. Sjølv vaks ho opp på ein av mange jamsmå stader innover fjordane der dei hadde ferjekai og brygge, krambu, post og pensjonat. Så stakk nokre av stadane frå fordi dei fekk snikkarverkstad som vaks til møbelfabrikk, meieri, skular, byggefelt, sjukeheim og kommuneadministrasjon. Taparstadane blei uttynna, mens det for vinnarane balla på seg med byråkratar, snøggbåt, småflyplass og betre veg.

For Vertinna er jernbane noko fjernt som var eksotisk, men nå er avleggs.

BYRÅSJEFEN ER GLAD i å reisa med jernbane over lange strekningar, og som forstadbuar er han litt motvillig togpendlar. Men han meiner at kvar tid har sine transportformer, og at toget hadde si stordomstid for 150 år sidan.

Sumaren 1860 innleidde A.O. Vinje sine ferdaminne med å åka på jarnvegen frå Christiania til Eidsvoll. Han høyrde eimvogna frøsa, og jarnvegen var rik på tanke og framhug – ei moderne drivkraft i den store samfunnsomforminga: «Det er ei livsens ånd i hjulom».

DEN NYE TID skulle koma med toget. Det blei bygd lokalt initierte jernbanar frå kystbyar til innland og bakland, statsbanar over grensa til Sverige, gjennom Østerdalen og Gudbrandsdalen til Trondheim, og som krona på jernbaneverket: Bergensbanen i 1909.

Landet skulle byggjast og samlast med vegar av jern. Toget frakta folk og varer raskare enn båt, hest og vogn. Der det kom stasjonar, vaks det fram nye tettstader.

Så kom privatbil og fly og hurtigbåtar, og jernbanen hamna i bakleksa. Sidebanane blei lagde ned og erstatta med «kompensasjonsvegar». Her og der er det att relikviar i form av veterantog og dresinar som turistattraksjonar.

Byråsjefen har rekna ut at togets tid dessverre er forbi i vårt langstrakte og spreittbygde land med bilbasert busetnad. Nå må jernbanen gjera si teneste der folk bur tett og pendlar mellom arbeid og bustad. Framtidstoget er for city og sentrum og ikkje for periferien. Nord-Norge-banen er eit historisk og symbol-
nostalgisk rettferdstiltak, men eit samfunnsøkonomisk gedigent blindspor.

SØRLANDSBANEN, som blei omdøypt frå Vestlandsbanen og går gjennom aude skogar og lange tunellar, blei forsert fram under okkupasjonen. Nå er han ei trafikktynn attergløyme. Alle grandiose planar om høgfartsbanar mellom aust og vest vil ta andre vegar.

Ferjefri og firefelts E-39 mellom Kristiansand og Trondheim var eit av Solberg-regjeringas brageløfte. Det er uklart for Byråsjefen kva det blir til, men dei er i gang med å høvla landskapet her og der, og år om anna blir køyretida med bil og bom korta ned med eit kvarter. Men for tida er reduserte ferjeprisar brennpunktet for politiske overbod. Og Tromsø jernbanestasjon er berre ein bar.

DESSE KLARE MELDINGANE frå Hjelpeskrivarane tar Spaltisten inn over seg der han sit i det nakne venterommet på Storekvina stasjon og irriterer seg over at Go Ahead, som stoppar «ved behov», er forseinka, som vanleg. Som tidtrøyte les han siste bind av Ketil Bjørnstad om «verden som var min», der komponistforfattaren stadig har mareritt om lyden av toget som skal nærma seg Vegårshei eller Nelaug i Frolandia.

Det er som eit dikt av Paal-Helge Haugen, bore oppe av stasjonsnamn frå indre Agder og dalstrøka innafor: Nodeland, Breland, Marnardal, Audnedal, Snartemo, Sandvatn, Storekvina, Gyland, Sira.

På den strekninga var bestefaren til Gaute Heivoll konduktør på skinnebussen frå Kristiansand, med sidespor til Flekkefjord.

Det er Spaltistens litterære lydspor av den tapte tid.

Andreas Hompland
er sosiolog og skribent

«Det er ei livsens ånd i hjulom», som profeten talar om.

Aasmund Olavsson Vinje

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis