Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

PolitikkSamfunn

«Embetsverkets omkamp»

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Professor emeritus Jan Fridthjof Bernt.

Professor emeritus Jan Fridthjof Bernt.

Foto: Vidar Ruud / NTB

Professor emeritus Jan Fridthjof Bernt.

Professor emeritus Jan Fridthjof Bernt.

Foto: Vidar Ruud / NTB

2811
20230428
2811
20230428

Offentleglova

vidar@dagogtid.no

Professor emeritus ved Universitetet i Bergen Jan Fridthjof Bernt reagerer kvast på Finansdepartementets handtering av denne saka. Bernt er svært nøgd med fråsegna frå Sivilombodet.

– Ombodet set skapet på plass og korrigerer den lovstridige praksisen som har utvikla seg i departementa, seier Bernt til Dag og Tid.

Han går også sterkt imot framlegget som Justisdepartementet sende ut før påske for å stramme inn innsynsretten i offentleglova, eit framlegg som nettopp tek sikte på å gjere lovleg det Finansdepartementet her har gjort. Han meiner det nå er brei mobilisering i embetsverket for å slå tilbake offensiven frå Sivilombodet på grunnlag av innsynskrava til Dag og Tid.

– Dette er openbert ein reaksjon på at Sivilombodet, som svar på klagen frå Dag og Tid, nok ein gong påpeikar klare brot i forståinga av og etterlevinga av reglane om innsynsrett i offentleglova som departementa driv med. Igjen ser vi at restar av den gamle embetsmannskulturen sit tjukt i veggane i Justisdepartementet. Det er trist om eit fagmiljø av flinke juristar lèt seg misbruke til å nytte den faglege kompetansen sin til å skjere tilbake og undergrave verknadene av lovgjevarens klare val – i lov og grunnlov – av innsynsrett som grunnprinsipp for norsk forvaltning, seier Bernt.

– Det er nærliggande å sjå forslaget til endring av reglane om journalføring og omtale av interne dokument som embetsverkets omkamp mot sentrale verdimessige premissar for reglane i offentleglova. I ein situasjon der vi ser stadig fleire døme på sviktande tillit til embetsverk og politisk leiing, treng vi meir og ikkje mindre innsyn i forvaltningsmessige og politiske prosessar, seier Bernt.

– Denne øvinga frå Justisdepartementet si side illustrerer at det er eit sterkt behov for at regjeringa nå set i gang ei ny fagleg uavhengig utgreiing av offentleglova som avspeglar ei heilskapleg evaluering av lova, i tråd med det som vart førespegla då lova vart vedteken.

Professor Bernt har nå sendt ei høyringsfråsegn til Justisdepartementet om lovframlegget. Han ser lovframlegget som «uttrykk for ønske om å begrense muligheten for demokratisk kontroll og kritikk av forvaltningens saksbehandling».

«Jeg har merket meg at departementet fremhever behovet for å skjerme ’den frie, interne meningsutvekslingen i organet’. Hensynet til den frie meningsutvekslingen i det samfunnet departementet skal opptre på vegne av, nevnes overhodet ikke, og heller ikke behovet for å kunne få innsyn i premissene for de avgjørelser som treffes der. Muligheten for å kunne be om slikt innsyn kan være avgjørende viktig som kvalitetskontroll av saksbehandling og vedtak, både under avgjørelsesprosessen og ved etterfølgende rettslig eller politisk kontroll av dette», skriv Bernt mellom anna.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Offentleglova

vidar@dagogtid.no

Professor emeritus ved Universitetet i Bergen Jan Fridthjof Bernt reagerer kvast på Finansdepartementets handtering av denne saka. Bernt er svært nøgd med fråsegna frå Sivilombodet.

– Ombodet set skapet på plass og korrigerer den lovstridige praksisen som har utvikla seg i departementa, seier Bernt til Dag og Tid.

Han går også sterkt imot framlegget som Justisdepartementet sende ut før påske for å stramme inn innsynsretten i offentleglova, eit framlegg som nettopp tek sikte på å gjere lovleg det Finansdepartementet her har gjort. Han meiner det nå er brei mobilisering i embetsverket for å slå tilbake offensiven frå Sivilombodet på grunnlag av innsynskrava til Dag og Tid.

– Dette er openbert ein reaksjon på at Sivilombodet, som svar på klagen frå Dag og Tid, nok ein gong påpeikar klare brot i forståinga av og etterlevinga av reglane om innsynsrett i offentleglova som departementa driv med. Igjen ser vi at restar av den gamle embetsmannskulturen sit tjukt i veggane i Justisdepartementet. Det er trist om eit fagmiljø av flinke juristar lèt seg misbruke til å nytte den faglege kompetansen sin til å skjere tilbake og undergrave verknadene av lovgjevarens klare val – i lov og grunnlov – av innsynsrett som grunnprinsipp for norsk forvaltning, seier Bernt.

– Det er nærliggande å sjå forslaget til endring av reglane om journalføring og omtale av interne dokument som embetsverkets omkamp mot sentrale verdimessige premissar for reglane i offentleglova. I ein situasjon der vi ser stadig fleire døme på sviktande tillit til embetsverk og politisk leiing, treng vi meir og ikkje mindre innsyn i forvaltningsmessige og politiske prosessar, seier Bernt.

– Denne øvinga frå Justisdepartementet si side illustrerer at det er eit sterkt behov for at regjeringa nå set i gang ei ny fagleg uavhengig utgreiing av offentleglova som avspeglar ei heilskapleg evaluering av lova, i tråd med det som vart førespegla då lova vart vedteken.

Professor Bernt har nå sendt ei høyringsfråsegn til Justisdepartementet om lovframlegget. Han ser lovframlegget som «uttrykk for ønske om å begrense muligheten for demokratisk kontroll og kritikk av forvaltningens saksbehandling».

«Jeg har merket meg at departementet fremhever behovet for å skjerme ’den frie, interne meningsutvekslingen i organet’. Hensynet til den frie meningsutvekslingen i det samfunnet departementet skal opptre på vegne av, nevnes overhodet ikke, og heller ikke behovet for å kunne få innsyn i premissene for de avgjørelser som treffes der. Muligheten for å kunne be om slikt innsyn kan være avgjørende viktig som kvalitetskontroll av saksbehandling og vedtak, både under avgjørelsesprosessen og ved etterfølgende rettslig eller politisk kontroll av dette», skriv Bernt mellom anna.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen
Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis