JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

UtdanningSamfunn

Saknar ambisjonar

Ap og Sp fjernar firarkravet i matte for å kome inn på lærarutdanninga. Mathilde Tybring-Gjedde (H) meiner argumentasjonen deira ikkje heng på greip.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Mathilde Tybring-Gjedde (H) seier at mykje av mattepensumet som Ap og Sp vil senke karakterkravet til for å kome inn på lærarstudiet, er repetisjon frå grunnskulen.

Mathilde Tybring-Gjedde (H) seier at mykje av mattepensumet som Ap og Sp vil senke karakterkravet til for å kome inn på lærarstudiet, er repetisjon frå grunnskulen.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Mathilde Tybring-Gjedde (H) seier at mykje av mattepensumet som Ap og Sp vil senke karakterkravet til for å kome inn på lærarstudiet, er repetisjon frå grunnskulen.

Mathilde Tybring-Gjedde (H) seier at mykje av mattepensumet som Ap og Sp vil senke karakterkravet til for å kome inn på lærarstudiet, er repetisjon frå grunnskulen.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

4833
20211008

Samtalen

Mathilde Tybring-Gjedde

Stortingsrepresentant for Høgre

Aktuell

Ap og Sp vrakar firarkravet i matte for dei som vil verte lærarar

4833
20211008

Samtalen

Mathilde Tybring-Gjedde

Stortingsrepresentant for Høgre

Aktuell

Ap og Sp vrakar firarkravet i matte for dei som vil verte lærarar

eva@dagogtid.no

Skal vi tru Høgre og Venstre, vitnar det om lågare ambisjonar på vegner av lærarane når Arbeidarpartiet og Senterpartiet no skal fjerne kravet om karakter 4 i matte for å kome inn på lærarutdanning. Stortingsrepresentant Mathilde Tybring-Gjedde (H) er blant dei som har gått hardt ut mot å vrake firarkravet.

– Karakterkrav 4 i P-matte, som er den enklaste matten frå vidaregåande, har ført til at fleire fullfører lærarutdanninga og at langt færre stryk på matteeksamen på lærarutdanninga. Det gjer at vi får fleire gode lærar med grunnleggjande matematisk forståing ut i andre enden.

– Men kravet vart innført i 2016, og lærarutdanninga er femårig, så de har berre eitt kull å måle resultata ut frå.

– Ja, og vi såg at 7 prosentpoeng fleire gjennomførte lærarutdanninga i år enn i fjor, som er eit stort hopp. Liknande hopp såg vi då karakterkravet 3 i norsk og matte vart innført tidleg på 2000-talet.

– Samstundes går søkjartala til lærarutdanningane ned, og i august i år hadde 23 lærarutdanningar ledige plassar.

– At det er for få søkjarar, må vi ta på alvor. Samstundes var det rekordmange søkjarar for tre år sidan, og då hadde vi òg firarkravet. Vi kunne sikkert fått fleire inn om vi fjerna krava heilt, reduserte talet på studieår eller ikkje satsa på vidareutdanning, men det hadde ikkje ført til betre undervisning eller å gje yrket auka status. Matte er dessutan obligatorisk i grunnskulelærarutdanninga, og det er framleis det faget flest stryk i.

– Er de sikre på at det er firarkravet som gjer at fleire fullfører?

– Det er mykje som tyder på det, ifølgje ein analyse frå Nordisk institutt for studiar av innovasjon, forsking og utdanning (NIFU), men eg håpar jo òg at det kjem av betre kvalitet i lærarutdanninga generelt. Men fagleg sterke søkjarar har betyding for gjennomføringa. Sjukepleiarforbundet jubla jo då vi innførte karakterkrav 3 i norsk og matte for sjukepleiarutdanninga.

– Men Utdanningsforbundet jublar på ingen måte over firarkravet i matte?

– Nei, men Lektorlaget er positivt. Utdanningsforbundet ønskjer jo dessutan framleis karakterkravet 3 i både matte og norsk, usemja ligg fyrst og fremst i kor ambisiøse vi skal vere. Difor synest eg ikkje argumentasjonen til Utdanningsforbundet, Ap og Sp heng på greip. Når dei fyrst vil ha fagspesifikke krav, kvifor ikkje vere meir ambisiøse på vegner av mattefaget?

– Kvifor matte? Er det ikkje vel så viktig med god grunnleggjande språkforståing og eit høgare karakterkrav i norsk i staden?

– Vi stiller krav om 3 i norsk, og målet til Høgre har vore at vi skal auke til 4 der òg, men det er to grunnar til at vi starta med matte. Det eine er at det var i matte nesten 40 prosent av lærarstudentane strauk, og det andre er at matte er det faget der utdanningsbakgrunnen til foreldre har mest å seie for korleis det går med eleven. Fleire lærarar med god matematisk forståing er difor viktig for å utjamne sosiale skilnader. I tillegg såg vi at krav om 4 i norsk ville ført til at svært få av søkjarane til lærarutdanninga var kvalifiserte.

– Men det er snakk om karakteren ein har frå vidaregåande. Burde det ikkje bety meir korleis ein gjer det i sjølve lærarutdanninga?

– Ja, men det var fleire som strauk i utdanninga før vi innførte kravet. Og det argumentet kan jo brukast til å fjerne opptakskrav heilt. Opptakskrav aukar statusen til lærarane, gjev betre søkjarar og betrar kvaliteten på studiane. Det er jo ingen som problematiserer at ein må ha nesten seks i snitt for å kome inn på medisin, ingeniørstudiet, veterinærstudiet eller juss, men at ein på lærarutdanninga må ha fire i den enklaste matten, det skal vere så problematisk.

– Trur du ikkje det finst personar som kunne vore glimrande lærarar i norsk og engelsk sjølv om dei ikkje fekk 4 i matte?

– Jau, men eg trur det er mange som ikkje oppfyller opptakskrav til andre utdanningar, som kunne gjort det godt i dei yrka òg. Og det vert ikkje meir rettvist om ein erstattar kravet med snittkarakter. Då kan jo ein dårleg gymkarakter øydeleggje. Det vil alltid vere nokon som ikkje kjem gjennom, men det som ligg til grunn for opptakskrav, er jo kva nivå vi meiner studentar bør ha, og kva vi ser som viktig kunnskap for yrket. Matematisk forståing er viktig for mange fag. I samfunnsfag skal læraren til dømes òg kunne framstille og tolke talmateriale. Dessutan er det viktig å seie at mykje av P-mattepensumet faktisk er repetisjon frå grunnskulen. Det er grunnleggjande matte.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

eva@dagogtid.no

Skal vi tru Høgre og Venstre, vitnar det om lågare ambisjonar på vegner av lærarane når Arbeidarpartiet og Senterpartiet no skal fjerne kravet om karakter 4 i matte for å kome inn på lærarutdanning. Stortingsrepresentant Mathilde Tybring-Gjedde (H) er blant dei som har gått hardt ut mot å vrake firarkravet.

– Karakterkrav 4 i P-matte, som er den enklaste matten frå vidaregåande, har ført til at fleire fullfører lærarutdanninga og at langt færre stryk på matteeksamen på lærarutdanninga. Det gjer at vi får fleire gode lærar med grunnleggjande matematisk forståing ut i andre enden.

– Men kravet vart innført i 2016, og lærarutdanninga er femårig, så de har berre eitt kull å måle resultata ut frå.

– Ja, og vi såg at 7 prosentpoeng fleire gjennomførte lærarutdanninga i år enn i fjor, som er eit stort hopp. Liknande hopp såg vi då karakterkravet 3 i norsk og matte vart innført tidleg på 2000-talet.

– Samstundes går søkjartala til lærarutdanningane ned, og i august i år hadde 23 lærarutdanningar ledige plassar.

– At det er for få søkjarar, må vi ta på alvor. Samstundes var det rekordmange søkjarar for tre år sidan, og då hadde vi òg firarkravet. Vi kunne sikkert fått fleire inn om vi fjerna krava heilt, reduserte talet på studieår eller ikkje satsa på vidareutdanning, men det hadde ikkje ført til betre undervisning eller å gje yrket auka status. Matte er dessutan obligatorisk i grunnskulelærarutdanninga, og det er framleis det faget flest stryk i.

– Er de sikre på at det er firarkravet som gjer at fleire fullfører?

– Det er mykje som tyder på det, ifølgje ein analyse frå Nordisk institutt for studiar av innovasjon, forsking og utdanning (NIFU), men eg håpar jo òg at det kjem av betre kvalitet i lærarutdanninga generelt. Men fagleg sterke søkjarar har betyding for gjennomføringa. Sjukepleiarforbundet jubla jo då vi innførte karakterkrav 3 i norsk og matte for sjukepleiarutdanninga.

– Men Utdanningsforbundet jublar på ingen måte over firarkravet i matte?

– Nei, men Lektorlaget er positivt. Utdanningsforbundet ønskjer jo dessutan framleis karakterkravet 3 i både matte og norsk, usemja ligg fyrst og fremst i kor ambisiøse vi skal vere. Difor synest eg ikkje argumentasjonen til Utdanningsforbundet, Ap og Sp heng på greip. Når dei fyrst vil ha fagspesifikke krav, kvifor ikkje vere meir ambisiøse på vegner av mattefaget?

– Kvifor matte? Er det ikkje vel så viktig med god grunnleggjande språkforståing og eit høgare karakterkrav i norsk i staden?

– Vi stiller krav om 3 i norsk, og målet til Høgre har vore at vi skal auke til 4 der òg, men det er to grunnar til at vi starta med matte. Det eine er at det var i matte nesten 40 prosent av lærarstudentane strauk, og det andre er at matte er det faget der utdanningsbakgrunnen til foreldre har mest å seie for korleis det går med eleven. Fleire lærarar med god matematisk forståing er difor viktig for å utjamne sosiale skilnader. I tillegg såg vi at krav om 4 i norsk ville ført til at svært få av søkjarane til lærarutdanninga var kvalifiserte.

– Men det er snakk om karakteren ein har frå vidaregåande. Burde det ikkje bety meir korleis ein gjer det i sjølve lærarutdanninga?

– Ja, men det var fleire som strauk i utdanninga før vi innførte kravet. Og det argumentet kan jo brukast til å fjerne opptakskrav heilt. Opptakskrav aukar statusen til lærarane, gjev betre søkjarar og betrar kvaliteten på studiane. Det er jo ingen som problematiserer at ein må ha nesten seks i snitt for å kome inn på medisin, ingeniørstudiet, veterinærstudiet eller juss, men at ein på lærarutdanninga må ha fire i den enklaste matten, det skal vere så problematisk.

– Trur du ikkje det finst personar som kunne vore glimrande lærarar i norsk og engelsk sjølv om dei ikkje fekk 4 i matte?

– Jau, men eg trur det er mange som ikkje oppfyller opptakskrav til andre utdanningar, som kunne gjort det godt i dei yrka òg. Og det vert ikkje meir rettvist om ein erstattar kravet med snittkarakter. Då kan jo ein dårleg gymkarakter øydeleggje. Det vil alltid vere nokon som ikkje kjem gjennom, men det som ligg til grunn for opptakskrav, er jo kva nivå vi meiner studentar bør ha, og kva vi ser som viktig kunnskap for yrket. Matematisk forståing er viktig for mange fag. I samfunnsfag skal læraren til dømes òg kunne framstille og tolke talmateriale. Dessutan er det viktig å seie at mykje av P-mattepensumet faktisk er repetisjon frå grunnskulen. Det er grunnleggjande matte.

– Fleire strauk i utdanninga før vi innførte kravet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis