JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KommentarSidene 2-3

Ein dobbeltmoralsk nasjon

Den norske skipsflåten slepper ut like mykje CO2 som alt anna norsk til saman.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
5864
20190614
5864
20190614

Kommentar

jon@dagogtid.no

Det går ikkje nett den rette vegen med klimautsleppa, og det sjølv om både Kina og India har underskrive Parisavtalen. Denne veka kom BPs store årlege statistikk. Dei globale utsleppa gjekk opp med 645 millionar tonn karbondioksid (CO2) i 2018. Kina auka igjen mest med 199 millionar tonn, India vart nummer to med 162 millionar. Auken i Kinas utslepp var nesten fire gonger dei samla norske utsleppa på 52,9 millionar tonn klimagassar.

At Noreg ikkje har den store røynlege innverknaden på klimaendringane i verda, veit mange etter kvart, men vi kan vona på at vi har symbolverdi. Og ja, på visse felt kan vi vera føredøme, særleg i skogs- og avgiftspolitikken. Ein stad vi ikkje skal vera eit føredøme, er på den heilt einsidige konsentrasjonen om nasjonal statistikk.

Ros frå FN

Noreg, seier eit ekspertutval i FN, har verdas breiaste og djupaste CO2-avgift. Ingen skattlegg CO2 så breitt og effektivt som Noreg. Det gjer at norsk oljenæring og norsk industri er mellom dei reinaste i verda. Ja, næringane har utslepp, men dei prøver kvar dag å få dei vidare ned. Mykje takka vera avgiftspolitikken har vi eit av dei mest CO2-effektive velstandssamfunna i verda. Om resten av verda hadde fylgt Noreg som avgiftsdøme, ville utsleppa vorte mykje meir enn halverte.

Eg har nett lese ferdig ei bok om krafthistoria på Søre Sunnmøre. For over 120 år sidan kom dei fyrste planane om ei storstilt utbygging. Ei slik utbygging var avgjerande viktig av di regionen heilt mangla skog, sa dei gamle. Det var eit evig slit å få tak i ved. Ser eg no ut av vindauget, ser eg skog overalt. Skogen bind opp nesten halvparten av den CO2-en vi slepper ut. Vi har erstatta ved med rein kraft.

Men som vi veit, tel ikkje nordisk skog med i den internasjonale klimarekneskapen. Det er vel difor stadig fleire politikarar tek til orde for mykje meir hogst i Noreg. Den internasjonale klimarekneskapen er så viseleg laga at om Noreg høgg ned mykje skog og brenn han i ulike former, vil utsleppa våre gå ned på papiret, samstundes som dei i røynda går dramatisk opp. Nett det motsette av det vi vil skal skje ute i verda.

Verstingen

Eit langt verre døme er norsk internasjonal skipsfart. Den internasjonale skipsfarten, seier det internasjonale rammeverket, skal ikkje teljast av nokon nasjon, berre skip som går mellom nasjonale hamner, skal telja med. Så då tel vi han ikkje, og ingen parti eller miljøpolitikarar snakkar om han. Kor mykje CO2 slepper skip som er registrerte i Noreg ut kvart år? Dei slepper ut like mykje CO2 som alt anna norsk til saman – oljen, landbruket, bilane, bøndene…

Noreg har til saman 5 prosent av all shipping i verda. Det er vel ikkje anna å vente, for Noreg har gjeve reiarane våre nær full skattefridom. Og kor mykje CO2-avgifter betaler norske reiarar som seglar ut og inn av Noreg? I praksis null. Den svært effektive norske avgiftspolitikken gjeld ikkje for dei.

Eg moraliserer ikkje over at nordmenn investerer massivt i eit område som ikkje betaler skattar eller avgifter. Eit nær samla storting har gjeve desse fritaka nett av di dei ynskjer at nordmenn skal verta skipsreiarar. Og det sjølv om CO2 frå skip gjer nett like stor skade som dei sterkt skattlagde utsleppa du og eg kjem med på land.

Den gode Sævik

Eg liker skipsreiar Per Sævik godt. Eg trur han er ein fin fyr, og kvart år gjev han store summar til heimbygda Herøy og til ulike misjonar. Han har kjøpt opp ei mengd hotell på Søre Sunnmøre samstundes som han byggjer opp ein cruiseflåte. Til det får han god hjelp av staten, som vil ha mange fleire turistar til Noreg under slagordet sustainable destinations, «berekraftige reisemål». Sævik får attpåtil subsidiar for å leggja om til batteridrift når skipa hans kjem inn i fjordane. Enova har gjeve fråsegn om 88 millionar kroner til hybridmotorar om bord.

Ein mykje meir klimavenleg politikk hadde vore å påleggja cruiseskipa så høge avgifter at dei ikkje kom inn i fjordane og konkurrerte lokalt reiseliv i hel. Sævik vil nemleg henta kinesarar frå Helsingfors, som er åt å verta ein såkalla hub: «Det er 300 millioner kinesere i middelklassen. Alle disse vil ut og reise», seier han. Men internasjonal skipsfart er ikkje åleine om ikkje å verta tald med i klimarekneskapen. Det vert heller ikkje internasjonale flyreiser, som vert stadig billigare, særleg for stadig rikare kinesarar.

Skattlegg dei!

Det er ingen internasjonale konvensjonar som seier at vi skal gje skatte- og avgiftsfritak til skipsreiarar eller ynskja kinesarar velkomne med opne og subsidierte armar. Norsk shipping står i dag for vel 5 prosent av utsleppa frå den internasjonale skipsflåten. Det er ingen grunn til Noreg skal halda fram med å subsidiera desse utsleppa. Det siste tiåret har vi fått ein million ekstra internasjonale turistar til Noreg. Halvparten av desse har kome oversjøisk frå Amerika og Asia. Nordmenn er store på internasjonal transport, særleg på cruise og fly. Norwegian og norskregistrerte skip står til saman for langt meir enn dei samla norske utsleppa innanfor grensene våre. Utviklinga vert applaudert av alle norske parti. I Oslo har Miljøpartiet Dei Grøne vore med på å leggja til rette for skip i Oslo hamn gjennom å byggja opp eit ladepunkt for danskeferjene. Det er ikkje særleg godt tenkt, og eg tviler på om satsinga vert tillagd stor vekt i Kina.

Vi kan vera eit føredøme for verda gjennom å seia nei til at Noreg skal vera ei stadig større kjelde til internasjonale utslepp. Gje skipsreiarar vanlege skattar, og pålegg turistar CO2-avgifter som om dei var nordmenn.

Jon Hustad er journalist
i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Kommentar

jon@dagogtid.no

Det går ikkje nett den rette vegen med klimautsleppa, og det sjølv om både Kina og India har underskrive Parisavtalen. Denne veka kom BPs store årlege statistikk. Dei globale utsleppa gjekk opp med 645 millionar tonn karbondioksid (CO2) i 2018. Kina auka igjen mest med 199 millionar tonn, India vart nummer to med 162 millionar. Auken i Kinas utslepp var nesten fire gonger dei samla norske utsleppa på 52,9 millionar tonn klimagassar.

At Noreg ikkje har den store røynlege innverknaden på klimaendringane i verda, veit mange etter kvart, men vi kan vona på at vi har symbolverdi. Og ja, på visse felt kan vi vera føredøme, særleg i skogs- og avgiftspolitikken. Ein stad vi ikkje skal vera eit føredøme, er på den heilt einsidige konsentrasjonen om nasjonal statistikk.

Ros frå FN

Noreg, seier eit ekspertutval i FN, har verdas breiaste og djupaste CO2-avgift. Ingen skattlegg CO2 så breitt og effektivt som Noreg. Det gjer at norsk oljenæring og norsk industri er mellom dei reinaste i verda. Ja, næringane har utslepp, men dei prøver kvar dag å få dei vidare ned. Mykje takka vera avgiftspolitikken har vi eit av dei mest CO2-effektive velstandssamfunna i verda. Om resten av verda hadde fylgt Noreg som avgiftsdøme, ville utsleppa vorte mykje meir enn halverte.

Eg har nett lese ferdig ei bok om krafthistoria på Søre Sunnmøre. For over 120 år sidan kom dei fyrste planane om ei storstilt utbygging. Ei slik utbygging var avgjerande viktig av di regionen heilt mangla skog, sa dei gamle. Det var eit evig slit å få tak i ved. Ser eg no ut av vindauget, ser eg skog overalt. Skogen bind opp nesten halvparten av den CO2-en vi slepper ut. Vi har erstatta ved med rein kraft.

Men som vi veit, tel ikkje nordisk skog med i den internasjonale klimarekneskapen. Det er vel difor stadig fleire politikarar tek til orde for mykje meir hogst i Noreg. Den internasjonale klimarekneskapen er så viseleg laga at om Noreg høgg ned mykje skog og brenn han i ulike former, vil utsleppa våre gå ned på papiret, samstundes som dei i røynda går dramatisk opp. Nett det motsette av det vi vil skal skje ute i verda.

Verstingen

Eit langt verre døme er norsk internasjonal skipsfart. Den internasjonale skipsfarten, seier det internasjonale rammeverket, skal ikkje teljast av nokon nasjon, berre skip som går mellom nasjonale hamner, skal telja med. Så då tel vi han ikkje, og ingen parti eller miljøpolitikarar snakkar om han. Kor mykje CO2 slepper skip som er registrerte i Noreg ut kvart år? Dei slepper ut like mykje CO2 som alt anna norsk til saman – oljen, landbruket, bilane, bøndene…

Noreg har til saman 5 prosent av all shipping i verda. Det er vel ikkje anna å vente, for Noreg har gjeve reiarane våre nær full skattefridom. Og kor mykje CO2-avgifter betaler norske reiarar som seglar ut og inn av Noreg? I praksis null. Den svært effektive norske avgiftspolitikken gjeld ikkje for dei.

Eg moraliserer ikkje over at nordmenn investerer massivt i eit område som ikkje betaler skattar eller avgifter. Eit nær samla storting har gjeve desse fritaka nett av di dei ynskjer at nordmenn skal verta skipsreiarar. Og det sjølv om CO2 frå skip gjer nett like stor skade som dei sterkt skattlagde utsleppa du og eg kjem med på land.

Den gode Sævik

Eg liker skipsreiar Per Sævik godt. Eg trur han er ein fin fyr, og kvart år gjev han store summar til heimbygda Herøy og til ulike misjonar. Han har kjøpt opp ei mengd hotell på Søre Sunnmøre samstundes som han byggjer opp ein cruiseflåte. Til det får han god hjelp av staten, som vil ha mange fleire turistar til Noreg under slagordet sustainable destinations, «berekraftige reisemål». Sævik får attpåtil subsidiar for å leggja om til batteridrift når skipa hans kjem inn i fjordane. Enova har gjeve fråsegn om 88 millionar kroner til hybridmotorar om bord.

Ein mykje meir klimavenleg politikk hadde vore å påleggja cruiseskipa så høge avgifter at dei ikkje kom inn i fjordane og konkurrerte lokalt reiseliv i hel. Sævik vil nemleg henta kinesarar frå Helsingfors, som er åt å verta ein såkalla hub: «Det er 300 millioner kinesere i middelklassen. Alle disse vil ut og reise», seier han. Men internasjonal skipsfart er ikkje åleine om ikkje å verta tald med i klimarekneskapen. Det vert heller ikkje internasjonale flyreiser, som vert stadig billigare, særleg for stadig rikare kinesarar.

Skattlegg dei!

Det er ingen internasjonale konvensjonar som seier at vi skal gje skatte- og avgiftsfritak til skipsreiarar eller ynskja kinesarar velkomne med opne og subsidierte armar. Norsk shipping står i dag for vel 5 prosent av utsleppa frå den internasjonale skipsflåten. Det er ingen grunn til Noreg skal halda fram med å subsidiera desse utsleppa. Det siste tiåret har vi fått ein million ekstra internasjonale turistar til Noreg. Halvparten av desse har kome oversjøisk frå Amerika og Asia. Nordmenn er store på internasjonal transport, særleg på cruise og fly. Norwegian og norskregistrerte skip står til saman for langt meir enn dei samla norske utsleppa innanfor grensene våre. Utviklinga vert applaudert av alle norske parti. I Oslo har Miljøpartiet Dei Grøne vore med på å leggja til rette for skip i Oslo hamn gjennom å byggja opp eit ladepunkt for danskeferjene. Det er ikkje særleg godt tenkt, og eg tviler på om satsinga vert tillagd stor vekt i Kina.

Vi kan vera eit føredøme for verda gjennom å seia nei til at Noreg skal vera ei stadig større kjelde til internasjonale utslepp. Gje skipsreiarar vanlege skattar, og pålegg turistar CO2-avgifter som om dei var nordmenn.

Jon Hustad er journalist
i Dag og Tid.

Ein mykje meir klimavenleg politikk hadde vore å

påleggja cruiseskipa så høge avgifter at dei ikkje

kom inn i fjordane og konkurrerte lokalt reiseliv i hel.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis