Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Sinnet som mangla

Olaug Nilssen er ein prisgjeven forfattar og mor til eit sterkt autistisk barn. Ho ville spe på med realisme mot solskinshistorie i boka Tung tids tale.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Tittelen på Olaug Nilssens nye bok er lånt frå Halldis Moren Vesaas, frå diktet med same namn.

Tittelen på Olaug Nilssens nye bok er lånt frå Halldis Moren Vesaas, frå diktet med same namn.

Foto: Mone Celin Skrede

Tittelen på Olaug Nilssens nye bok er lånt frå Halldis Moren Vesaas, frå diktet med same namn.

Tittelen på Olaug Nilssens nye bok er lånt frå Halldis Moren Vesaas, frå diktet med same namn.

Foto: Mone Celin Skrede

6905
20170908

Bakgrunn

Olaug Nilssen

Fødd i 1977 i Førde.

Gift og har tre born.

Utdanna ved Forfatterskolen på Heimly folkehøgskole, Skrivekunstakademiet og Universitetet i Bergen.

Debuterte med romanen Innestengt udyr i 1998

Har skrive ei rekke bøker og skodespel.

Boka Få meg på, for faen, om ungdom og seksualitet, vart filmatisert i 2007.

Er husdramatikar på Den Nationale Scene, der ho no skriv eit skodespel om røyndomslitteratur og Facebook.

6905
20170908

Bakgrunn

Olaug Nilssen

Fødd i 1977 i Førde.

Gift og har tre born.

Utdanna ved Forfatterskolen på Heimly folkehøgskole, Skrivekunstakademiet og Universitetet i Bergen.

Debuterte med romanen Innestengt udyr i 1998

Har skrive ei rekke bøker og skodespel.

Boka Få meg på, for faen, om ungdom og seksualitet, vart filmatisert i 2007.

Er husdramatikar på Den Nationale Scene, der ho no skriv eit skodespel om røyndomslitteratur og Facebook.

Litteratur

mone@dagogtid.no

Forfattar Olaug Nilssen braut eit tabu med boka Få meg på, for faen i 2007. No bryt ho eit nytt. Frå barndommen har ho hatt ein forfattardraum. Og frå ho vart mor til ein autist, har ho ønskt å setje ord på livet saman med han. I boka Tung tids tale skildrar ho eit motstykke til ein positivitetstrend i litteraturen, om livet som utviklingshemma. Ho les mykje om høgtfungerande autistar, men må ofte leggje bort desse historiene. Dei syner ikkje heile biletet.

Den sinte forteljinga

– Eg ville vise dynamikken i at kjenslene påverkar kampen om å få hjelp. I ein periode handla alt om å få avlasting. Og eg trur at behovet for individuell tilpassing vert synlegare med denne boka. Men den viktigaste grunnen er at denne sinte forteljinga manglar, seier Nilssen.

Før sonen Daniel var to år, kunne han snakke og syngje reint. Han hadde lært seg ulikskapane i dialektane til foreldra, og hadde teke til å lære seg engelsk. Han var så flink at det nesten var unormalt. Men då han vart tre, bremsa utviklinga; ho stansa svært sakte. Og som niåring, i perioden handlinga ligg, har guten mista språket heilt. Han har fått diagnosen regressiv autisme.

– Det er svært uvanleg at det hender på denne måten, og det er ikkje lett å sjå på at det skjer, seier Nilssen.

Daniel

– Fortel meg om Daniel, guten din.

– I røynda er han ein skjønn gut med lyst hår, blå auge og store smilehol. Han likar å synge, hoppe på trampoline, høyre på musikk og springe. Han er svært glad i sjokolade. Og han treng mykje hjelp.

– I boka er teksten vend mot sonen din. «Men så glimta du til og var normal igjen, og vi filma deg når du song, følgde etter deg og nileika med deg», skriv du. Kan han forstå det som står i boka?

– Eg snakkar jo til han heile tida. Eg har slått heilt av trua på at han skal kome tilbake til den han var. Men det er ikkje slik at han ikkje oppfattar språket, og vi er usikre på nett kor mykje han forstår. Vi snakkar til han med håp om at språket hans skal utvikle seg. Og for meg er det ei form for respekt i å vende seg til han, seier ho og smiler.

Boka startar idet Olaug vert overtydd av dokteren om at ho må søkje omsorgsløn. Ho er utmatta, og familien er i krise. Ho har nett fått ein ny baby, men Daniel ha merksemda hennar. Ho står med telefonen mot øyra og forklarar kvifor ho må ha ein bossdunk som er ekstra stor, jamvel om han kostar nesten dobbelt så mykje. Daniel, ni år i boka, går framleis med bleier. Og dei er store. Ho må unnskylde seg for naboane når guten sit i vindauget og lagar høge lydar midt på natta. Av og til orkar ho ikkje stoppe det når han knip og slår, jamvel om han berre er i tøysehumør. Men seinare sit Daniel i baksetet på biltur og syng «jeg elsker deg». Og sjølv om han ikkje ser på henne, syng ho til han òg.

– Guten din kan ikkje samtykke i det du skriv. Korleis tok du avgjerda om personvern?

– Det er det største overtrampet av alle. Han er heilt overlaten til meg, og kan ikkje fortelje sin versjon. Mannen min og eg har diskutert mykje kva som skulle offentleggjerast. Vi har hatt ulike behov for å fortelje om det. Eg meiner det er bra for Daniel, men det er ei utlevering. Og det har vore viktig for meg å få fram at det Daniel gjer, måtane han agerar på, ikkje er viljestyrt.

– Kan ein vente at Daniel kan få eit normalt liv med ein jobb der han kan tene samfunnet?

– Eg har eit håp om at han skal klare å gjere eit meiningsfullt arbeid, og eit håp om utvikling. Eg går på julemessene til bufellesskap for utviklingshemma i Bergen, kjøper det dei lagar og er medviten om kvar lista ligg for Daniel. Det er vanskeleg å seie noko sikkert om framtida. Det handlar om han og gleda hans, og å nå nye steg saman med han. Han lærer meg noko verdifullt om å vere menneske. Eg håpar sjølvsagt på utvikling, men eg har ikkje tru på at utviklinga skal vere banebrytande.

«Inkluderingsoptimist»

Folkehelseinstituttet reknar eitt autistisk barn per tusen born. Det er altså mellom tre tusen og fem tusen born med autismespekterdiagnosar i Noreg. Spekteret er i tillegg stort, ein kan ikkje gje alle med autisme den same behandlinga. Daniel vart seint kategorisert som psykisk utviklingshemma. «Vi vil ikkje! Det er eksistensielt for oss», seier Olaug fortvilt til handsamaren i boka. Ho søkjer avlasting og skjønar kor lite rasjonelt det er, men ser ikkje eit psykisk utviklingshemma barn. Ho ser berre sonen sin.

– Det var det siste steget før aksepten. Tilleggsdiagnosen psykisk utviklingshemma gjer ikkje noko for han. Han har ei ekstrem uro, og det gjer han sårbar på ein krevjande måte. Men det er autismen som er funksjonshemminga. Han måtte inn i det kommunen meinte var den rette kategorien for å få hjelpa han trong.

– Gjennom boka nyttar du setninga «Ein vert ekstra glad i born som er annleis» nok gonger til at lesaren oppfattar sarkasmen i orda. Men skal ein ikkje vere positiv?

– Jau. Eg nyttar ikkje denne setninga fordi eg ikkje trur det er sant. Men det er ein floskel som i enkelte samanhengar vert brukt til å leggje lok på problemstillingane, og vert refleksjonsdrepande heller enn oppmuntrande. «Dette går så bra, Olaug!» er ein slik frase.

– Du har kjempa politiske og personlege kampar for Daniel, mellom anna i kampen om å få behalde Tveiterås skule i Bergen som spesialskule. Men er det realistisk å vente at alle skal få spesialopplæring og handsaming?

– Samfunnet har ei plikt til å leggje til rette for alle individ. Det hadde vore tragisk om det ikkje gjekk an å hjelpe eit så sårbart barn som Daniel. Det er jamvel rett at altfor mange får spesialundervisning. Det er vanskelegare å forsvare at eit autistisk barn med normale kognitive evner skal sleppe alt det sosiale i skulen. Men i Daniels tilfelle er ikkje avlastingsinstitusjonen eit vonde, slik som han ofte vert framstilt. Det er ei reell problemstilling at det kan verte for mykje aggressivitet og utagering, og det er vondt. Vi som foreldre må ta den indre kampen: Kor mykje skal vi presse han inn i situasjonar han ikkje meistrar? Det er ikkje hans feil. Omsorga for han er så krevjande at vi ha pause, og vi ha nok energi til å halde på evna til å ta vare på han.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Litteratur

mone@dagogtid.no

Forfattar Olaug Nilssen braut eit tabu med boka Få meg på, for faen i 2007. No bryt ho eit nytt. Frå barndommen har ho hatt ein forfattardraum. Og frå ho vart mor til ein autist, har ho ønskt å setje ord på livet saman med han. I boka Tung tids tale skildrar ho eit motstykke til ein positivitetstrend i litteraturen, om livet som utviklingshemma. Ho les mykje om høgtfungerande autistar, men må ofte leggje bort desse historiene. Dei syner ikkje heile biletet.

Den sinte forteljinga

– Eg ville vise dynamikken i at kjenslene påverkar kampen om å få hjelp. I ein periode handla alt om å få avlasting. Og eg trur at behovet for individuell tilpassing vert synlegare med denne boka. Men den viktigaste grunnen er at denne sinte forteljinga manglar, seier Nilssen.

Før sonen Daniel var to år, kunne han snakke og syngje reint. Han hadde lært seg ulikskapane i dialektane til foreldra, og hadde teke til å lære seg engelsk. Han var så flink at det nesten var unormalt. Men då han vart tre, bremsa utviklinga; ho stansa svært sakte. Og som niåring, i perioden handlinga ligg, har guten mista språket heilt. Han har fått diagnosen regressiv autisme.

– Det er svært uvanleg at det hender på denne måten, og det er ikkje lett å sjå på at det skjer, seier Nilssen.

Daniel

– Fortel meg om Daniel, guten din.

– I røynda er han ein skjønn gut med lyst hår, blå auge og store smilehol. Han likar å synge, hoppe på trampoline, høyre på musikk og springe. Han er svært glad i sjokolade. Og han treng mykje hjelp.

– I boka er teksten vend mot sonen din. «Men så glimta du til og var normal igjen, og vi filma deg når du song, følgde etter deg og nileika med deg», skriv du. Kan han forstå det som står i boka?

– Eg snakkar jo til han heile tida. Eg har slått heilt av trua på at han skal kome tilbake til den han var. Men det er ikkje slik at han ikkje oppfattar språket, og vi er usikre på nett kor mykje han forstår. Vi snakkar til han med håp om at språket hans skal utvikle seg. Og for meg er det ei form for respekt i å vende seg til han, seier ho og smiler.

Boka startar idet Olaug vert overtydd av dokteren om at ho må søkje omsorgsløn. Ho er utmatta, og familien er i krise. Ho har nett fått ein ny baby, men Daniel ha merksemda hennar. Ho står med telefonen mot øyra og forklarar kvifor ho må ha ein bossdunk som er ekstra stor, jamvel om han kostar nesten dobbelt så mykje. Daniel, ni år i boka, går framleis med bleier. Og dei er store. Ho må unnskylde seg for naboane når guten sit i vindauget og lagar høge lydar midt på natta. Av og til orkar ho ikkje stoppe det når han knip og slår, jamvel om han berre er i tøysehumør. Men seinare sit Daniel i baksetet på biltur og syng «jeg elsker deg». Og sjølv om han ikkje ser på henne, syng ho til han òg.

– Guten din kan ikkje samtykke i det du skriv. Korleis tok du avgjerda om personvern?

– Det er det største overtrampet av alle. Han er heilt overlaten til meg, og kan ikkje fortelje sin versjon. Mannen min og eg har diskutert mykje kva som skulle offentleggjerast. Vi har hatt ulike behov for å fortelje om det. Eg meiner det er bra for Daniel, men det er ei utlevering. Og det har vore viktig for meg å få fram at det Daniel gjer, måtane han agerar på, ikkje er viljestyrt.

– Kan ein vente at Daniel kan få eit normalt liv med ein jobb der han kan tene samfunnet?

– Eg har eit håp om at han skal klare å gjere eit meiningsfullt arbeid, og eit håp om utvikling. Eg går på julemessene til bufellesskap for utviklingshemma i Bergen, kjøper det dei lagar og er medviten om kvar lista ligg for Daniel. Det er vanskeleg å seie noko sikkert om framtida. Det handlar om han og gleda hans, og å nå nye steg saman med han. Han lærer meg noko verdifullt om å vere menneske. Eg håpar sjølvsagt på utvikling, men eg har ikkje tru på at utviklinga skal vere banebrytande.

«Inkluderingsoptimist»

Folkehelseinstituttet reknar eitt autistisk barn per tusen born. Det er altså mellom tre tusen og fem tusen born med autismespekterdiagnosar i Noreg. Spekteret er i tillegg stort, ein kan ikkje gje alle med autisme den same behandlinga. Daniel vart seint kategorisert som psykisk utviklingshemma. «Vi vil ikkje! Det er eksistensielt for oss», seier Olaug fortvilt til handsamaren i boka. Ho søkjer avlasting og skjønar kor lite rasjonelt det er, men ser ikkje eit psykisk utviklingshemma barn. Ho ser berre sonen sin.

– Det var det siste steget før aksepten. Tilleggsdiagnosen psykisk utviklingshemma gjer ikkje noko for han. Han har ei ekstrem uro, og det gjer han sårbar på ein krevjande måte. Men det er autismen som er funksjonshemminga. Han måtte inn i det kommunen meinte var den rette kategorien for å få hjelpa han trong.

– Gjennom boka nyttar du setninga «Ein vert ekstra glad i born som er annleis» nok gonger til at lesaren oppfattar sarkasmen i orda. Men skal ein ikkje vere positiv?

– Jau. Eg nyttar ikkje denne setninga fordi eg ikkje trur det er sant. Men det er ein floskel som i enkelte samanhengar vert brukt til å leggje lok på problemstillingane, og vert refleksjonsdrepande heller enn oppmuntrande. «Dette går så bra, Olaug!» er ein slik frase.

– Du har kjempa politiske og personlege kampar for Daniel, mellom anna i kampen om å få behalde Tveiterås skule i Bergen som spesialskule. Men er det realistisk å vente at alle skal få spesialopplæring og handsaming?

– Samfunnet har ei plikt til å leggje til rette for alle individ. Det hadde vore tragisk om det ikkje gjekk an å hjelpe eit så sårbart barn som Daniel. Det er jamvel rett at altfor mange får spesialundervisning. Det er vanskelegare å forsvare at eit autistisk barn med normale kognitive evner skal sleppe alt det sosiale i skulen. Men i Daniels tilfelle er ikkje avlastingsinstitusjonen eit vonde, slik som han ofte vert framstilt. Det er ei reell problemstilling at det kan verte for mykje aggressivitet og utagering, og det er vondt. Vi som foreldre må ta den indre kampen: Kor mykje skal vi presse han inn i situasjonar han ikkje meistrar? Det er ikkje hans feil. Omsorga for han er så krevjande at vi ha pause, og vi ha nok energi til å halde på evna til å ta vare på han.

– Eg har eit håp om at det skal skje ei utvikling.

Men eg har ikkje eit håp om at utviklinga skal

vere banebrytande.

Olaug Nilssen, forfattar

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro
Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

Bleik om sausenebba

Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Foto: Ida Gøytil

BokMeldingar
Sindre Ekrheim

Idealitet og realitet

Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Foto: Eivind Senneset

BokMeldingar
Odd W. Surén

Dei førehandsdømde og samfunnet

Eivind Riise Hauge skriv med forstand om brotsmenn, rettsvesen, liv og lære.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen
Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis