Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: NTB scanpix

Foto: NTB scanpix

2660
20180601

Karyatider

Øyet er blitt marmor av å stirre

så lenge mot de samme horisonter.

De blir på post: urørlig på sin sokkel

står føtter som for lenge siden smuldret.

Kjortelens folder henger tungt langs kroppen,

for ingen stormvind blåser lenger mot dem.

De smiler likevel sitt stolte smil:

de bærer templet, verner trofast

evige, umistelige skatter.

De løfter hendene – av gammel vane;

det er som deres hender stumt anroper

den blinde, døve himmelen, høy og fjern.

De bærer ingenting i sine hender,

Selv ikke skyggen av en flyktet drøm.

Og bak dem ligger templet i grus ...

Per Bronken

2660
20180601

Karyatider

Øyet er blitt marmor av å stirre

så lenge mot de samme horisonter.

De blir på post: urørlig på sin sokkel

står føtter som for lenge siden smuldret.

Kjortelens folder henger tungt langs kroppen,

for ingen stormvind blåser lenger mot dem.

De smiler likevel sitt stolte smil:

de bærer templet, verner trofast

evige, umistelige skatter.

De løfter hendene – av gammel vane;

det er som deres hender stumt anroper

den blinde, døve himmelen, høy og fjern.

De bærer ingenting i sine hender,

Selv ikke skyggen av en flyktet drøm.

Og bak dem ligger templet i grus ...

Per Bronken

Per Bronken debuterte i 1955 med samlinga Kom drikk også mitt blod. Så fylgde fleire bøker, før Bronken gjekk over til regi- og instruktørarbeid for teater, film og opera. Han er særleg kjend for regiarbeid for Fjernsynsteatret. Han stod mellom anna for framsyningane Benoni og Rosa, Jenny og Kong Lear og seinare for TV-seriar, som Vestavind (1994).

«Til og med i Vestavind hadde man lagt vekt på allmennopplysning og dannelse i den klassiske BBC-tradisjonen», heiter det om Bronken i Norsk biografisk leksikon. På slutten av livet gav Bronken ut nye diktsamlingar.

Danning og klassiske tradisjonar er det i høgste grad i diktet «Karyatider» frå antologien Fire profiler 1955–1965 frå 1965. Karyatide tyder «beresøyle med form som ein kvinnefigur». Diktet skildrar korleis ei rad karyatider enno står der «på post» ved tempelet sitt, og smiler «sitt stolte smil». Mogelegvis handlar det om statuar av kvinnelege prestar, representantar for ei forsvunnen gudsdyrking. Den heroiske posituren deira får ein ironi over seg i den siste, overraskande verslina. Ikkje berre er innhaldet i tempelet borte, men sjølve tempelet òg.

Det er opp til lesaren å lesa kva han eller ho vil inn i diktet. Kanskje utstrålar dikt ein bodskap om «triumfen til kunsten». Om religionen er borte, står statuane knytte til den gamle trua der enno.

Olav H. Hauge nemner diktaren i dagboka, 16. mars, same året som Fire profiler kom ut: «Bronken, Holm, Mehren er meistrar til å byggje slott av ord, ljos og måneskin, draumar». Dei to andre profilane, Stein Mehren og Peter R. Holm, er litterære slektningar av Bronken. Den fjerde «profilen», Georg Johannesen blir ikkje nemnd her. Det er ikkje uventa, men Hauge omtalar han mange andre stader i dagboka.

Høgtida i diktet kolliderer med forventningane våre til samtidspoesien. «Fjernsynsteaterlyrikk», kunne vi seia. Eg intervjua ein gong ei diva frå Fjernsynsteatret, Bente Børsum. «Om mykje av det vi gjorde no blir sett på som gamaldags, er det mange som saknar kvaliteten ved Fjernsynsteatret», sa ho. Det same kan seiast om Bronkens poesi.

Ronny Spaans

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Per Bronken debuterte i 1955 med samlinga Kom drikk også mitt blod. Så fylgde fleire bøker, før Bronken gjekk over til regi- og instruktørarbeid for teater, film og opera. Han er særleg kjend for regiarbeid for Fjernsynsteatret. Han stod mellom anna for framsyningane Benoni og Rosa, Jenny og Kong Lear og seinare for TV-seriar, som Vestavind (1994).

«Til og med i Vestavind hadde man lagt vekt på allmennopplysning og dannelse i den klassiske BBC-tradisjonen», heiter det om Bronken i Norsk biografisk leksikon. På slutten av livet gav Bronken ut nye diktsamlingar.

Danning og klassiske tradisjonar er det i høgste grad i diktet «Karyatider» frå antologien Fire profiler 1955–1965 frå 1965. Karyatide tyder «beresøyle med form som ein kvinnefigur». Diktet skildrar korleis ei rad karyatider enno står der «på post» ved tempelet sitt, og smiler «sitt stolte smil». Mogelegvis handlar det om statuar av kvinnelege prestar, representantar for ei forsvunnen gudsdyrking. Den heroiske posituren deira får ein ironi over seg i den siste, overraskande verslina. Ikkje berre er innhaldet i tempelet borte, men sjølve tempelet òg.

Det er opp til lesaren å lesa kva han eller ho vil inn i diktet. Kanskje utstrålar dikt ein bodskap om «triumfen til kunsten». Om religionen er borte, står statuane knytte til den gamle trua der enno.

Olav H. Hauge nemner diktaren i dagboka, 16. mars, same året som Fire profiler kom ut: «Bronken, Holm, Mehren er meistrar til å byggje slott av ord, ljos og måneskin, draumar». Dei to andre profilane, Stein Mehren og Peter R. Holm, er litterære slektningar av Bronken. Den fjerde «profilen», Georg Johannesen blir ikkje nemnd her. Det er ikkje uventa, men Hauge omtalar han mange andre stader i dagboka.

Høgtida i diktet kolliderer med forventningane våre til samtidspoesien. «Fjernsynsteaterlyrikk», kunne vi seia. Eg intervjua ein gong ei diva frå Fjernsynsteatret, Bente Børsum. «Om mykje av det vi gjorde no blir sett på som gamaldags, er det mange som saknar kvaliteten ved Fjernsynsteatret», sa ho. Det same kan seiast om Bronkens poesi.

Ronny Spaans

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro
Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

Bleik om sausenebba

Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Foto: Ida Gøytil

BokMeldingar
Sindre Ekrheim

Idealitet og realitet

Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Foto: Eivind Senneset

BokMeldingar
Odd W. Surén

Dei førehandsdømde og samfunnet

Eivind Riise Hauge skriv med forstand om brotsmenn, rettsvesen, liv og lære.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen
Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis