Christian Vs Norske Lov
Christian V var konge over Danmark-Noreg frå 1670–99.
Med lov skal land byggjast, og ikkje med ulov øydast, står det i den gamle landslova. Lovløyse er katastrofalt. Då er retten borte, og makta rår. Alle er i krig med alle, som den politiske filosofen Thomas Hobbes formulerte det. Lovene skaper eit tryggare samfunn.
Difor har dei store lovgjevarane ein ærefull plass i historia: Hammurabi i Babylon, Solon i Aten, Napoleon, med si klassiske lovsamling Côde Napoleon, i Frankrike, Magnus Lagabøte i Noreg, og Christian V i Danmark-Noreg.
Christian V var dansk-norsk konge i 1670–99. Med hjelp frå Ulrik Gyldenløve gjennomførte han mange reformer i Noreg. Han var interessert i økonomi, og hjelpte fram både bypatrisiatane og dei norske leiglendingane. I 1680 sette han ned ein lovkommisjon som skulle lage eit gjennomarbeidd lovverk. I 1687 kom Christian Vs Norske Lov. Ho kom til å bli ståande lenge.
No er det gått 400 år sidan lova kom, og ettertida er Christians paragrafar bytte ut med nye. Lite står att. Ein paragraf som regulerer eventuell økonomi mellom forlovar og den forlova, står att, også paragrafar om lån og kontraktar. Om du har gods i forvaring og det blir øydelagt, av brann, flaum eller anna, så er du ansvarsfri om du har gjort det som var mogeleg for å berge godset, seier Christian Vs lov (2010). Det er det heile.
Men av og til dukkar bitar av gamle dokument opp som potteskår i ei arkeologisk utgraving. Dei minner om, og fortel om noko som var. Fortida kjem til liv.
I 1952 innførte vi skatt av årsinntekta. Dette medførte ein del rutineendringar. Skatteetaten skreiv til skattytarane og bad om visse nødvendige informasjonar for å få det til. Dei sende også eit slikt brev til onkelen min, Ole Skartveit, som dreiv ein liten gard heime på Skartveit. Han var ein heiderleg mann son nok betalte den skatten han skulle betale, men slike brev tykte han ikkje om. Han kasta brevet. Så fekk han nytt brev, som han også kasta. Og det tredje brevet kom. No var tonen mykje skarpare. Skatteetaten gjorde han merksam på at dei hadde maktmiddel for å skaffe seg nødvendig informasjon, og desse hadde dei tenkt å bruke om han ikkje svara. Då var det onkel Ole tok fram det linjerte skrivepapiret sitt, penn og blekk og skreiv til skattefolka. Han var ein lovlydig småbrukar på Skartveit, skreiv han, og no var han komen i hendene på farlege folk, skattefutane. Hans einaste hjelperåd no, var å skyte seg inn under Christian Vs Norske Lov. Der, meinte han, sto denne paragrafen:
Enhver der benytter sig af en Mands Uvidenhed for at skade ham, er hjemfalden til Straf.
Så vidt han kunne sjå, var det dette skattefolka no var i ferd med å gjere. Og no viste onkel Ole til gammal lov mot slikt.
Det kom nytt brev, mjukare i tonen, med ei spesiallaga rettleiing for onkel Ole, og sakene kom i godt gjenge. Christian V hadde gjort teneste. Onkel Ole var nøgd.
Seinare i same tiåret var eg landmålar i sommarferien for å spe på studielånet. Eg var då med og målte opp svenskegrensa. Grensa er markert ved grenserøyser og ei brei gate i skogen der grensa går. Det er eit arbeid som blir gjort regelbunde, for å rydde bort ny skog, for å reparere samanrasa røyser og for å justere posisjonane for grenserøysene etter nyare oppmåling på begge sider.
Og då møtte vi Christian V og hans Norske Lov. Sjefane våre gjorde oss merksame på at grenserøysene hadde fått plass i den gamle lovteksten. Grenser er alvorlege saker, det ser vi no om dagen, då grensene blir bygde opp for å stengje for dagens folkevandring. Om ein før i tida flytte grenseskilja mellom gardane, deildene, kom det til å gå ein svært ille i det neste livet, som Draumkvædet kan fortelje. Dette visste dei gamle.
Christian Vs lov hadde omsorg for grenserøysene, skiljet mot den svenske fienden. Dette sa lova:
Enhver der nedriver en saadan Røs, eller er medvirkende til en saadan Røs’ Nedrivelse, skal paa Gærningsstedet ophænges, Ligesindede til Afskye og Skræk.
Sjefane siterte paragrafen for oss.
Vi reiv ned røyser. Men vi bygde dei opp att. Ingen av oss vart hengde.
Men Christian V hadde vi med oss, som eit arkeologisk funn. Som onkel Ole hadde det.
Andreas Skartveit
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Med lov skal land byggjast, og ikkje med ulov øydast, står det i den gamle landslova. Lovløyse er katastrofalt. Då er retten borte, og makta rår. Alle er i krig med alle, som den politiske filosofen Thomas Hobbes formulerte det. Lovene skaper eit tryggare samfunn.
Difor har dei store lovgjevarane ein ærefull plass i historia: Hammurabi i Babylon, Solon i Aten, Napoleon, med si klassiske lovsamling Côde Napoleon, i Frankrike, Magnus Lagabøte i Noreg, og Christian V i Danmark-Noreg.
Christian V var dansk-norsk konge i 1670–99. Med hjelp frå Ulrik Gyldenløve gjennomførte han mange reformer i Noreg. Han var interessert i økonomi, og hjelpte fram både bypatrisiatane og dei norske leiglendingane. I 1680 sette han ned ein lovkommisjon som skulle lage eit gjennomarbeidd lovverk. I 1687 kom Christian Vs Norske Lov. Ho kom til å bli ståande lenge.
No er det gått 400 år sidan lova kom, og ettertida er Christians paragrafar bytte ut med nye. Lite står att. Ein paragraf som regulerer eventuell økonomi mellom forlovar og den forlova, står att, også paragrafar om lån og kontraktar. Om du har gods i forvaring og det blir øydelagt, av brann, flaum eller anna, så er du ansvarsfri om du har gjort det som var mogeleg for å berge godset, seier Christian Vs lov (2010). Det er det heile.
Men av og til dukkar bitar av gamle dokument opp som potteskår i ei arkeologisk utgraving. Dei minner om, og fortel om noko som var. Fortida kjem til liv.
I 1952 innførte vi skatt av årsinntekta. Dette medførte ein del rutineendringar. Skatteetaten skreiv til skattytarane og bad om visse nødvendige informasjonar for å få det til. Dei sende også eit slikt brev til onkelen min, Ole Skartveit, som dreiv ein liten gard heime på Skartveit. Han var ein heiderleg mann son nok betalte den skatten han skulle betale, men slike brev tykte han ikkje om. Han kasta brevet. Så fekk han nytt brev, som han også kasta. Og det tredje brevet kom. No var tonen mykje skarpare. Skatteetaten gjorde han merksam på at dei hadde maktmiddel for å skaffe seg nødvendig informasjon, og desse hadde dei tenkt å bruke om han ikkje svara. Då var det onkel Ole tok fram det linjerte skrivepapiret sitt, penn og blekk og skreiv til skattefolka. Han var ein lovlydig småbrukar på Skartveit, skreiv han, og no var han komen i hendene på farlege folk, skattefutane. Hans einaste hjelperåd no, var å skyte seg inn under Christian Vs Norske Lov. Der, meinte han, sto denne paragrafen:
Enhver der benytter sig af en Mands Uvidenhed for at skade ham, er hjemfalden til Straf.
Så vidt han kunne sjå, var det dette skattefolka no var i ferd med å gjere. Og no viste onkel Ole til gammal lov mot slikt.
Det kom nytt brev, mjukare i tonen, med ei spesiallaga rettleiing for onkel Ole, og sakene kom i godt gjenge. Christian V hadde gjort teneste. Onkel Ole var nøgd.
Seinare i same tiåret var eg landmålar i sommarferien for å spe på studielånet. Eg var då med og målte opp svenskegrensa. Grensa er markert ved grenserøyser og ei brei gate i skogen der grensa går. Det er eit arbeid som blir gjort regelbunde, for å rydde bort ny skog, for å reparere samanrasa røyser og for å justere posisjonane for grenserøysene etter nyare oppmåling på begge sider.
Og då møtte vi Christian V og hans Norske Lov. Sjefane våre gjorde oss merksame på at grenserøysene hadde fått plass i den gamle lovteksten. Grenser er alvorlege saker, det ser vi no om dagen, då grensene blir bygde opp for å stengje for dagens folkevandring. Om ein før i tida flytte grenseskilja mellom gardane, deildene, kom det til å gå ein svært ille i det neste livet, som Draumkvædet kan fortelje. Dette visste dei gamle.
Christian Vs lov hadde omsorg for grenserøysene, skiljet mot den svenske fienden. Dette sa lova:
Enhver der nedriver en saadan Røs, eller er medvirkende til en saadan Røs’ Nedrivelse, skal paa Gærningsstedet ophænges, Ligesindede til Afskye og Skræk.
Sjefane siterte paragrafen for oss.
Vi reiv ned røyser. Men vi bygde dei opp att. Ingen av oss vart hengde.
Men Christian V hadde vi med oss, som eit arkeologisk funn. Som onkel Ole hadde det.
Andreas Skartveit
Fleire artiklar
Morten Søberg er direktør for samfunnskontakt i SpareBank 1 og har skrive fleire essaysamlingar om økonomi, politikk og skriftkultur.
Foto: Spartacus
Fall og vekst i Sør-Atlanteren
Morten Søberg er best når han ser vidare enn pengestellet.
I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.
Foto: Per Anders Todal
Talknusaren og den store avsporinga
For Idar Mo i Sogndal er ikkje buss for tog noko å sukke over. Det er framtida.
Tanya Nedasjkivska i Butsja i Ukraina sørger over ektemannen, som var mellom dei mange myrda sivilistane som russiske invasjonsstyrkar på retrett lèt etter seg langs gatene i 2022.
Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB
«Utan den militære støtta ville Ukraina i dag vore okkupert av Russland.»
Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt
Arvingane til Amundsen
Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.
Hübner (t.v.) mot verdsmeister Karpov i 1979.
Foto: Rob Croes / Anefo
Doktor utan fjas
Den mest akademiske sjakkspelaren i historia døydde sundag 5. januar, 76 år gamal.