Diktet: Ida Hove Solberg
Foto: Signe Fuglesteg Luksengard
Ida Hove Solbergs første diktsamling, Var det grønt (2024), går føre seg i eit postapokalyptisk landskap. Boka er undrande og forteljande, ein science fiction bretta ut i diktform: Det har funnest eit stadig meir autoritært styresett, avløyst av ein klimatologisk, geologisk kollaps.
Tittelen er nesten eit spørsmål, eit forsøk på å minnast, slik mange av dikta også er. Dikt-eget minnest samfunnet slik det var, naturen og dyrelivet, men også eit distinkt du, ein livspartnar som har gått tapt i omveltingane.
Mot slutten av boka, der dette diktet står, går jorda gjennom ein ny transformasjon, ein andre undergang. Ingenting er lenger distinkt: Alt flyt saman, blir likt. Mennesket i dette diktet har krope ned i jorda, eller kanskje kollapsa og sokke nedover; det er framleis eit individ, eit «eg» som «kan/ puste». Samtidig er mennesket på veg til å gå opp i massen, bli til jord.
Å legge dikt-eget i jorda gir assosiasjonar til død og gravferd, til sørgerituala menneske har utforma for å heidre enkeltliv. Men i dette diktet blir enkeltlivet (som går i oppløysing) også eit bilete på verda, på den rørsla som finst i boka, der alt liv på kloden blir viska ut.
Det er klaustrofobisk å lese. Jorda framfor munnen er tett som pels, inne i munnen kryp det noko. Ideen om å forsøke å puste under jorda – å bli gravlagd levande – er eit klassisk mareritt. Samtidig er det motstand i diktet, ein nesten håpefull tone når det «svell/ og gror», når «eg pustar sakte». Finst det nytt liv etter katastrofen?
Anna Kleiva
jorda framom munnen
kjennest tett som pels
men eg kan puste i det som svell og gror
på leppene
kryp på innsida av kinna
stryk mot tennene dekker tunga til svelget
oppi ganen
til drøvelen tynt og lett
eg pustar sakte elles flokar det seg
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ida Hove Solbergs første diktsamling, Var det grønt (2024), går føre seg i eit postapokalyptisk landskap. Boka er undrande og forteljande, ein science fiction bretta ut i diktform: Det har funnest eit stadig meir autoritært styresett, avløyst av ein klimatologisk, geologisk kollaps.
Tittelen er nesten eit spørsmål, eit forsøk på å minnast, slik mange av dikta også er. Dikt-eget minnest samfunnet slik det var, naturen og dyrelivet, men også eit distinkt du, ein livspartnar som har gått tapt i omveltingane.
Mot slutten av boka, der dette diktet står, går jorda gjennom ein ny transformasjon, ein andre undergang. Ingenting er lenger distinkt: Alt flyt saman, blir likt. Mennesket i dette diktet har krope ned i jorda, eller kanskje kollapsa og sokke nedover; det er framleis eit individ, eit «eg» som «kan/ puste». Samtidig er mennesket på veg til å gå opp i massen, bli til jord.
Å legge dikt-eget i jorda gir assosiasjonar til død og gravferd, til sørgerituala menneske har utforma for å heidre enkeltliv. Men i dette diktet blir enkeltlivet (som går i oppløysing) også eit bilete på verda, på den rørsla som finst i boka, der alt liv på kloden blir viska ut.
Det er klaustrofobisk å lese. Jorda framfor munnen er tett som pels, inne i munnen kryp det noko. Ideen om å forsøke å puste under jorda – å bli gravlagd levande – er eit klassisk mareritt. Samtidig er det motstand i diktet, ein nesten håpefull tone når det «svell/ og gror», når «eg pustar sakte». Finst det nytt liv etter katastrofen?
Anna Kleiva
jorda framom munnen
kjennest tett som pels
men eg kan puste i det som svell og gror
på leppene
kryp på innsida av kinna
stryk mot tennene dekker tunga til svelget
oppi ganen
til drøvelen tynt og lett
eg pustar sakte elles flokar det seg
Fleire artiklar
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.
Etter nokre år er det ikkje like heitt mellom Maria (Helga Guren) og Sigmund (Oddgeir Thune).
Foto: Filmweb.no
«Regissør og manusforfattar Lilja Ingolfsdottir står for den mest klaustrofobiske filmen på lange tider – og ein av dei beste.»
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal