Diktet: Ida Hove Solberg
Foto: Signe Fuglesteg Luksengard
Ida Hove Solbergs første diktsamling, Var det grønt (2024), går føre seg i eit postapokalyptisk landskap. Boka er undrande og forteljande, ein science fiction bretta ut i diktform: Det har funnest eit stadig meir autoritært styresett, avløyst av ein klimatologisk, geologisk kollaps.
Tittelen er nesten eit spørsmål, eit forsøk på å minnast, slik mange av dikta også er. Dikt-eget minnest samfunnet slik det var, naturen og dyrelivet, men også eit distinkt du, ein livspartnar som har gått tapt i omveltingane.
Mot slutten av boka, der dette diktet står, går jorda gjennom ein ny transformasjon, ein andre undergang. Ingenting er lenger distinkt: Alt flyt saman, blir likt. Mennesket i dette diktet har krope ned i jorda, eller kanskje kollapsa og sokke nedover; det er framleis eit individ, eit «eg» som «kan/ puste». Samtidig er mennesket på veg til å gå opp i massen, bli til jord.
Å legge dikt-eget i jorda gir assosiasjonar til død og gravferd, til sørgerituala menneske har utforma for å heidre enkeltliv. Men i dette diktet blir enkeltlivet (som går i oppløysing) også eit bilete på verda, på den rørsla som finst i boka, der alt liv på kloden blir viska ut.
Det er klaustrofobisk å lese. Jorda framfor munnen er tett som pels, inne i munnen kryp det noko. Ideen om å forsøke å puste under jorda – å bli gravlagd levande – er eit klassisk mareritt. Samtidig er det motstand i diktet, ein nesten håpefull tone når det «svell/ og gror», når «eg pustar sakte». Finst det nytt liv etter katastrofen?
Anna Kleiva
jorda framom munnen
kjennest tett som pels
men eg kan puste i det som svell og gror
på leppene
kryp på innsida av kinna
stryk mot tennene dekker tunga til svelget
oppi ganen
til drøvelen tynt og lett
eg pustar sakte elles flokar det seg
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ida Hove Solbergs første diktsamling, Var det grønt (2024), går føre seg i eit postapokalyptisk landskap. Boka er undrande og forteljande, ein science fiction bretta ut i diktform: Det har funnest eit stadig meir autoritært styresett, avløyst av ein klimatologisk, geologisk kollaps.
Tittelen er nesten eit spørsmål, eit forsøk på å minnast, slik mange av dikta også er. Dikt-eget minnest samfunnet slik det var, naturen og dyrelivet, men også eit distinkt du, ein livspartnar som har gått tapt i omveltingane.
Mot slutten av boka, der dette diktet står, går jorda gjennom ein ny transformasjon, ein andre undergang. Ingenting er lenger distinkt: Alt flyt saman, blir likt. Mennesket i dette diktet har krope ned i jorda, eller kanskje kollapsa og sokke nedover; det er framleis eit individ, eit «eg» som «kan/ puste». Samtidig er mennesket på veg til å gå opp i massen, bli til jord.
Å legge dikt-eget i jorda gir assosiasjonar til død og gravferd, til sørgerituala menneske har utforma for å heidre enkeltliv. Men i dette diktet blir enkeltlivet (som går i oppløysing) også eit bilete på verda, på den rørsla som finst i boka, der alt liv på kloden blir viska ut.
Det er klaustrofobisk å lese. Jorda framfor munnen er tett som pels, inne i munnen kryp det noko. Ideen om å forsøke å puste under jorda – å bli gravlagd levande – er eit klassisk mareritt. Samtidig er det motstand i diktet, ein nesten håpefull tone når det «svell/ og gror», når «eg pustar sakte». Finst det nytt liv etter katastrofen?
Anna Kleiva
jorda framom munnen
kjennest tett som pels
men eg kan puste i det som svell og gror
på leppene
kryp på innsida av kinna
stryk mot tennene dekker tunga til svelget
oppi ganen
til drøvelen tynt og lett
eg pustar sakte elles flokar det seg
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.