JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå sjakkverdaKunnskap

Von i hengande konvolutt

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kasparov og Botvinnik vann dei to viktigaste hengepartia i sjakkhistoria.

Kasparov og Botvinnik vann dei to viktigaste hengepartia i sjakkhistoria.

Foto: livejournal / ukjend fotograf

Kasparov og Botvinnik vann dei to viktigaste hengepartia i sjakkhistoria.

Kasparov og Botvinnik vann dei to viktigaste hengepartia i sjakkhistoria.

Foto: livejournal / ukjend fotograf

2146
20220909
2146
20220909

Lesaren hugsar kan henda hengepartia, som eg likar å mimra om i denne spalta: Spelaren skreiv ned eit løynt trekk som vart lagt i ein konvolutt. Og så gjekk alle heim.

Eg hadde mange hengeparti på 1980-talet. Det var slik generasjonen min lærte å analysera sluttspel. På høgste nivå hadde toppspelarane eigne sekundantar for å analysera hengepartia.

Ved avbrotet av det 23. VM-partiet i 1951 mot David Bronstein, laug verdsmeister Mikhail Botvinnik for sekundanten sin, Salo Flohr, som vart sitjande og analysera på galen stilling. Botvinnik måtte vinna sluttspelet for å klara 12–12 og halda på tittelen. Han hadde tenkt i 20 minutt før han forsegla det viktige hemmelege trekket, men han lét Flohr analysera på eit anna trekk. Då Flohr kom med analysane sine, vifta Botvinnik han vekk.

Botvinnik stolte ikkje på andre enn seg sjølv – og vann partiet etter stor dramatikk. Bronstein snakka bittert om dette hengepartiet dei neste 55 åra, til han døydde i 2006.

Då Viktor Kortsjnoj spela VM-finale mot Anatolij Karpov i 1974, torde heller ikkje han å seia høgt til sekundantane kva for eit hemmeleg trekk han hadde lagt i konvolutten. Han ottast romavlytting frå KGB, som favoriserte den regimetru Karpov, og synte difor trekket fysisk på eit sjakkbrett utan eitt ord.

Det mest eksistensielle hengepartiet i sjakkhistoria er det 24. og siste partiet i VM-kampen i Sevilla i 1987 mellom Karpov og den unge meisteren Garri Kasparov, som hadde vunne tittelen frå Karpov to år tidlegare. Men no var «gamle» Karpov i leiinga. Gamlekommunistane skulle revansjera seg og koma attende til makta. Kasparov representerte Gorbatsjov og den nye tida.

Natta til 18. desember 1987 arbeidde Kasparov og sekundantane under eit enormt psykologisk press med eit sluttspel med sju brikker for Kasparov mot seks for Karpov. Det fanst ikkje datamaskinar med ein fasit, så menneska måtte gjera alt arbeidet sjølve. Dagen etter vann ein livredd Kasparov hengepartiet etter 64 trekk. Også denne VM-kampen enda 12–12, og meisteren beheldt tittelen. Det var framleis von om tøvêr i Moskva.

Atle Grønn

Atle Grønn er internasjonal
meister i sjakk.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lesaren hugsar kan henda hengepartia, som eg likar å mimra om i denne spalta: Spelaren skreiv ned eit løynt trekk som vart lagt i ein konvolutt. Og så gjekk alle heim.

Eg hadde mange hengeparti på 1980-talet. Det var slik generasjonen min lærte å analysera sluttspel. På høgste nivå hadde toppspelarane eigne sekundantar for å analysera hengepartia.

Ved avbrotet av det 23. VM-partiet i 1951 mot David Bronstein, laug verdsmeister Mikhail Botvinnik for sekundanten sin, Salo Flohr, som vart sitjande og analysera på galen stilling. Botvinnik måtte vinna sluttspelet for å klara 12–12 og halda på tittelen. Han hadde tenkt i 20 minutt før han forsegla det viktige hemmelege trekket, men han lét Flohr analysera på eit anna trekk. Då Flohr kom med analysane sine, vifta Botvinnik han vekk.

Botvinnik stolte ikkje på andre enn seg sjølv – og vann partiet etter stor dramatikk. Bronstein snakka bittert om dette hengepartiet dei neste 55 åra, til han døydde i 2006.

Då Viktor Kortsjnoj spela VM-finale mot Anatolij Karpov i 1974, torde heller ikkje han å seia høgt til sekundantane kva for eit hemmeleg trekk han hadde lagt i konvolutten. Han ottast romavlytting frå KGB, som favoriserte den regimetru Karpov, og synte difor trekket fysisk på eit sjakkbrett utan eitt ord.

Det mest eksistensielle hengepartiet i sjakkhistoria er det 24. og siste partiet i VM-kampen i Sevilla i 1987 mellom Karpov og den unge meisteren Garri Kasparov, som hadde vunne tittelen frå Karpov to år tidlegare. Men no var «gamle» Karpov i leiinga. Gamlekommunistane skulle revansjera seg og koma attende til makta. Kasparov representerte Gorbatsjov og den nye tida.

Natta til 18. desember 1987 arbeidde Kasparov og sekundantane under eit enormt psykologisk press med eit sluttspel med sju brikker for Kasparov mot seks for Karpov. Det fanst ikkje datamaskinar med ein fasit, så menneska måtte gjera alt arbeidet sjølve. Dagen etter vann ein livredd Kasparov hengepartiet etter 64 trekk. Også denne VM-kampen enda 12–12, og meisteren beheldt tittelen. Det var framleis von om tøvêr i Moskva.

Atle Grønn

Atle Grønn er internasjonal
meister i sjakk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis