Jernbanesår
Det er lett å forstå ønsket frå Nord-Noreg om å få bli med i eit norsk jernbanenett. I det minste var det lett, så lenge Norges Statsbaner trafikkerte skjenene. Då var toget eit nasjonalt prosjekt. Så lenge berre landet sør for Bodø var med, var dette prosjektet å forstå som halvferdig.
I mellomtida har det, som me veit, hendt noko med NSB. Statsbanen er demontert, banen og toga har skilt lag og ulike strekningar er lodda ut til private og utanlandske aktørar som vil prøva lukka. Restane som er att av NSB, kallar seg no Vy, for nett å signalisera at dei ikkje skal driva ein statsbane.
Jernbanen har blitt ein kommersiell arena. Slik vil dei folkevalde ha det, og med det også folket, må me tru. Statsbanane lønte seg ikkje. Om dei nye kostane greier seg betre, står att å sjå.
På dei neste sidene i avisa får me rett nok nokre hint om dette frå reknemeisteren her i redaksjonen. Jernbanen generelt er ikkje konkurransedyktig, korkje til persontransport eller til gods, samanlikna med veg, skip og lufttrafikk. Spesielt ikkje ein Nord-Noreg-bane.
Ikkje blir han særs miljøvenleg heller, forstår me, og tala er talande og truverdige. Er det framtidige inntekter og utgifter som skal avgjera, blir ikkje Jernbanestasjonen i Tromsø anna enn den puben han er i dag, sidan trafikken på skjener til og frå må subsidierast i all framtid, dersom folk skal få råd til å bruka han.
Kan det i dag tenkjast andre grunnar til å kosta på seg eit banenett som omfattar heile nasjonen, kosta kva det kosta vil? Det måtte då vera for å samla heile landet, kring tanken, om ikkje anna, på at Noreg endeleg, som det rikaste landet i verda, har råd til ein skikkeleg norsk statsbane.
Nett då var det altså at den norske statsbanen takka for følgjet. Om Go Ahead, Vygruppen AS, SJ AB og Vy Tåg AB driv aldri så godt, er det ikkje med nasjonsbygging. Dei skal driva butikk og ikkje gje, men ta, ved dørene.
Johan Brox
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det er lett å forstå ønsket frå Nord-Noreg om å få bli med i eit norsk jernbanenett. I det minste var det lett, så lenge Norges Statsbaner trafikkerte skjenene. Då var toget eit nasjonalt prosjekt. Så lenge berre landet sør for Bodø var med, var dette prosjektet å forstå som halvferdig.
I mellomtida har det, som me veit, hendt noko med NSB. Statsbanen er demontert, banen og toga har skilt lag og ulike strekningar er lodda ut til private og utanlandske aktørar som vil prøva lukka. Restane som er att av NSB, kallar seg no Vy, for nett å signalisera at dei ikkje skal driva ein statsbane.
Jernbanen har blitt ein kommersiell arena. Slik vil dei folkevalde ha det, og med det også folket, må me tru. Statsbanane lønte seg ikkje. Om dei nye kostane greier seg betre, står att å sjå.
På dei neste sidene i avisa får me rett nok nokre hint om dette frå reknemeisteren her i redaksjonen. Jernbanen generelt er ikkje konkurransedyktig, korkje til persontransport eller til gods, samanlikna med veg, skip og lufttrafikk. Spesielt ikkje ein Nord-Noreg-bane.
Ikkje blir han særs miljøvenleg heller, forstår me, og tala er talande og truverdige. Er det framtidige inntekter og utgifter som skal avgjera, blir ikkje Jernbanestasjonen i Tromsø anna enn den puben han er i dag, sidan trafikken på skjener til og frå må subsidierast i all framtid, dersom folk skal få råd til å bruka han.
Kan det i dag tenkjast andre grunnar til å kosta på seg eit banenett som omfattar heile nasjonen, kosta kva det kosta vil? Det måtte då vera for å samla heile landet, kring tanken, om ikkje anna, på at Noreg endeleg, som det rikaste landet i verda, har råd til ein skikkeleg norsk statsbane.
Nett då var det altså at den norske statsbanen takka for følgjet. Om Go Ahead, Vygruppen AS, SJ AB og Vy Tåg AB driv aldri så godt, er det ikkje med nasjonsbygging. Dei skal driva butikk og ikkje gje, men ta, ved dørene.
Johan Brox
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.