Munchmuseet sensurerer Munch
Munchmuseet skal i juni stilla ut verk av Edvard Munch i Saudi-Arabia. Men berre eit utval av kunstverka, museet reiser nedover utan nakenbileta hans.
«Når jeg har kuratert denne utstillingen, har jeg hatt en tanke om hvordan Munch kan formidles i en arabisk og muslimsk kontekst. Da unngår man de verkene som man forstår kan være provoserende», seier Lars Toft Eriksen ved Munchmuseet til Dagens Næringsliv, og endrar tittelen på «Kyss på stranden i måneskinn» til «På stranden» i same slengen. Ordet «kyss» vert for sterkt i Saudi-Arabia.
Det heile er parodisk, men likevel ramme alvor. «Når vi ser at noe kan være støtende for publikum, vil vi vurdere hvordan vi forholder oss til det, og eventuelt å gjøre endringer», seier direktør ved Munchmuseet Stein Olav Henrichsen til Dagens Næringsliv.
Men kunsten, som skal kunna provosera og setja viktige tema på dagsordenen, kan ikkje la seg styra på denne måten. Den same Henrichsen legg til at «vi må ha respekt for andre kulturers verdier». Kva med å ha respekt for Edvard Munch? Ville han ha godteke ei ordning av denne typen?
Det burde ikkje vore naudsynt, men vi må her minna om at Saudi-Arabia styrer etter strenge muslimske sharialover. Tortur er vanleg i landet, og mange brotsverk vert straffa med halshogging – til dømes fråfall frå islam.
Det er viktig å kunna medverka til ei endring av dei mellomalderske tankesetta i Saudi-Arabia. Men ein kan ikkje gå på akkord med grunnleggjande menneskerettar som ytringsfridomen.
For å sitera Rushdie: «Om ein gjer eit val som i resten av verda vert pålagt med tvang, gjer ein seg medskuldig i denne tvangen.» Så når Munchmuseet her friviljug lèt seg sensura, er dei medskuldige i den same sensuren i Saudi-Arabia.
Svein Gjerdåker
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Munchmuseet skal i juni stilla ut verk av Edvard Munch i Saudi-Arabia. Men berre eit utval av kunstverka, museet reiser nedover utan nakenbileta hans.
«Når jeg har kuratert denne utstillingen, har jeg hatt en tanke om hvordan Munch kan formidles i en arabisk og muslimsk kontekst. Da unngår man de verkene som man forstår kan være provoserende», seier Lars Toft Eriksen ved Munchmuseet til Dagens Næringsliv, og endrar tittelen på «Kyss på stranden i måneskinn» til «På stranden» i same slengen. Ordet «kyss» vert for sterkt i Saudi-Arabia.
Det heile er parodisk, men likevel ramme alvor. «Når vi ser at noe kan være støtende for publikum, vil vi vurdere hvordan vi forholder oss til det, og eventuelt å gjøre endringer», seier direktør ved Munchmuseet Stein Olav Henrichsen til Dagens Næringsliv.
Men kunsten, som skal kunna provosera og setja viktige tema på dagsordenen, kan ikkje la seg styra på denne måten. Den same Henrichsen legg til at «vi må ha respekt for andre kulturers verdier». Kva med å ha respekt for Edvard Munch? Ville han ha godteke ei ordning av denne typen?
Det burde ikkje vore naudsynt, men vi må her minna om at Saudi-Arabia styrer etter strenge muslimske sharialover. Tortur er vanleg i landet, og mange brotsverk vert straffa med halshogging – til dømes fråfall frå islam.
Det er viktig å kunna medverka til ei endring av dei mellomalderske tankesetta i Saudi-Arabia. Men ein kan ikkje gå på akkord med grunnleggjande menneskerettar som ytringsfridomen.
For å sitera Rushdie: «Om ein gjer eit val som i resten av verda vert pålagt med tvang, gjer ein seg medskuldig i denne tvangen.» Så når Munchmuseet her friviljug lèt seg sensura, er dei medskuldige i den same sensuren i Saudi-Arabia.
Svein Gjerdåker
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.